عمومیکسب و کار ایرانی

علت خاموش شدن شمعک بخاری گازی ایران شرق و روشن نماندن آن چیست؟

اگرچه امروزه تنوع سیستم های گرمایش ساختمان ها بسیار زیاد است، اما هنوز هم بخاری های گازی یکی از محبوب ترین گزینه ها محسوب می شوند. گرمای دلپذیر، نصب آسان و کارکرد آسان از مهمترین دلایل این محبوبیت است. این اجاق گازها به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی نصب می شوند و در صورت بروز مشکل به سرعت تعمیر می شوند.

یکی از مشکلات بخاری های گازی به دلیل کارایی بالا روشن نشدن شمع برقی آن است. یعنی شمع پس از روشن شدن به سرعت خاموش می شود و در نتیجه بخاری از کار می افتد. خوشبختانه حل این مشکل کار سختی نیست. شما فقط باید دلیل را پیدا کنید و سپس مشکل را برطرف کنید. در مقاله زیر علت این مشکل و نحوه رفع آن توضیح داده شده است.

چرا بخاری گازی ایران شرق روشن نمی شود؟

روشن نشدن بخاری گازی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله مشکلات اتصالات و دودکش بخاری یا خرابی جرقه زن که در مقاله زیر برخی از مهم ترین دلایل آن را توضیح می دهیم:

1- نقص در اتصالات گرمایش و دودکش

یکی از دلایل اصلی روشن نشدن بخاری گازی مشکل در سیستم اتصال و دودکش دستگاه است. به این صورت که در صورت مسدود شدن اتصالات یا دودکش به دلیل گرد و غبار زیاد و یا به دلیل وجود جسم خارجی در لوله گاز، جریان گاز به بخاری نمی رسد و دستگاه خاموش نمی شود. اتصالات گرمایشی نیز ممکن است نشتی گاز داشته باشند که مشکلی جدی است و باید در اسرع وقت توسط متخصص بررسی شود.

2- مشکل از ترموکوپل یا کویل گرمایش

خرابی ترموکوپل یا کویل بخاری یکی از مهم ترین دلایل خرابی و روشن نشدن بخاری است. ترموکوپل از دو فلز مختلف تشکیل شده است که از یک طرف به هم وصل شده و از طرف دیگر آزاد می شوند. وظیفه اصلی این قطعه تولید برق است. اگر هنگام روشن کردن بخاری و هنگام چرخاندن یا فشار دادن دکمه کنترل شمع گاز وارد قطعه نشود، ترموکوپل مشکل دارد.

3- آسیب نور

فندک یا جرقه زن گرمای لازم برای احتراق را تولید می کند. اگر متوجه شدید که بخاری روشن نمی شود زیرا جرقه زن آسیب دیده است و جرقه نمی زند، ابتدا جریان گاز داخل دستگاه را بررسی کنید. برای انجام این کار، اتصال بخاری را بررسی کنید و پس از چند دقیقه دوباره امتحان کنید. برای روشن کردن بخاری و روشن کردن آن نیز از کبریت استفاده کنید.

البته ممکن است این اتفاق بیفتد که فندک مشتعل نشود، این به تنظیمات مربوط می شود. توجه داشته باشید که فندک بخاری دارای دو پیچ تنظیم حداقل و حداکثر می باشد. اگر این دو پیچ به درستی تنظیم نشوند، جرقه زن به درستی کار نخواهد کرد. این پیچ ها را محکم ببندید تا محکم شوند. اگر همه این کارها را انجام داده اید و دستگاه باز هم روشن نمی شود، باید از یک متخصص در زمینه نگهداری و تعمیر بخاری گازی کمک بگیرید.

4- اعوجاج نازل گاز

نازل گاز یکی از قطعات کلیدی بخاری گازی است که وظیفه آن ارسال گاز به مشعل برای تولید گرما است. اگر این نازل گاز از مسیر خارج شود، گاز به درستی به مشعل نمی رسد و بخاری مشتعل نمی شود. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، همیشه رزوه های نازل را بررسی کنید و از سفت بودن آنها و عدم حرکت نازل اطمینان حاصل کنید.

چرا شمع بخاری گاز روشن نمی شود؟

اساسی ترین مشکلی که بسیاری از خریداران بخاری گازی با آن مواجه هستند روشن نشدن شمع است. یعنی بخاری در ابتدا روشن و روشن می شود اما پس از مدتی کار نمی کند و خاموش می شود. دلیل روشن نشدن شمع برقی در بیشتر موارد مربوط به ترموکوپل یا سیم پیچ دستگاه است. بنابراین ابتدا این قطعات را بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید. همچنین ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که بعداً در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

البته ممکن است این مشکل دلایل دیگری نیز داشته باشد. اگر بخاری گازی خود به خود خاموش شود، ممکن است مشکل به دلیل تنظیم نشده شعله شمع یا گرم نشدن ترموکوپل باشد. توجه داشته باشید که در طراحی بخاری گازی، اگر سر ترموکوپل به اشتباه در شعله شمع قرار گیرد، جریان الکتریکی تولید شده برای نگه داشتن هسته بویین در حالت جذب کافی نیست. در این شرایط فنر بوین هسته را به سمت بیرون هدایت می کند. بنابراین وقتی مسیر گاز مسدود می شود، بخاری خاموش می شود.

اگر برای رفع مشکل نسوختن شمع داغ متوجه شدید که منشا مشکل اینجاست، نور شمع را که اگر بالای سر ترموکوپل باشد، در زیر قرار می‌دهید. موقعیت اصلی آن و آن را روی استاندارد قرار دهید (در صورت امکان با دریافت کمک حرفه ای).

چند نکته در مورد اینکه چرا یک لامپ روشن نمی ماند

بسیاری از مشکلات مربوط به بخاری های گازی مربوط به نصب غیر استاندارد آن است. پس بهتر است هزینه نصب بخاری را پرداخت کنید. در انجام این فرآیند حتما از یک متخصص با تجربه کمک بگیرید.

شعله کبریت را نزدیک دهانه دودکش قرار دهید تا مطمئن شوید که اتصال بخاری به دودکش به درستی کار می کند. اگر آتش در دودکش می سوزد، دودکش باز است و قدرت خوبی دارد.

پس از نصب بخاری گازی، روی تمام اتصالات از دوش و صابون استفاده کنید و نشت یابی اولیه را برای استراحت انجام دهید.

توجه داشته باشید که قطر دودکش روی دیوار نباید کمتر از قطر دودکش روی رادیاتور باشد.

اگر تمام قسمت های بخاری گازی را بررسی کرده اید و مطمئن هستید که گاز به داخل واحد جریان دارد، اما همچنان در راه اندازی بخاری با مشکل مواجه هستید، به احتمال زیاد مشکل مربوط به شعله پیلوت کوتاه و تنظیم نشده است. در این حالت درپوش شیر کنترل را بردارید و فیلتر را تعویض کنید.

اگر با رها کردن دکمه روی فرمان برای چراغ شمع بخاری را روشن کنید، گاز قطع شده و شمع خاموش شود، ممکن است مشکل از بویین باشد. در چنین مواقعی بهتر است بویین جایگزین شود.

اما اگر وقتی دکمه کنترل روشن شدن بخاری را رها می کنید، گاز منفجر می شود و شمع خاموش می شود، مشکل از ترموکوپل است و باید آن را تعویض کنید.

در شرایطی که با چرخاندن دستگیره از حالت پیلوت به شعله اصلی مشعل روشن نمی شود و در عوض گاز زیادی به اطراف پخش می شود، مشکل از زیگلر و قطعات متصل به آن است و باید آنها را بررسی کنید.

بهتر است از یک شیر توپی بین سیستم لوله کشی ساختمان و بخاری گازی استفاده کنید. این دستگاه به شما این امکان را می دهد که در هر زمانی جریان گاز بخاری را قطع کنید.