عمومی

مروری بر خواص دارویی عسل گون انگبین

میشود. استفاده از عسل گون در این ایام از سال، یک راه حل مناسب برای رفع خشونت سینه و حنجره است که بسیار توصیه میشود. همچنین افرادی که به خود گیاه گون حساسیت دارند توصیه می شود از خوردن عسل آن هم اجتناب کنند. افرادی که با اصلاح رژیم غذایی خود قصد دارند برای درمان کم خونی شان اقدام کنند، بهتر است مصرف عسل گون را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

این عسل را به راحتی در صورت طبیعی بودن می توان حتی با داشتن بیماری دیابت هم بدون نگرانی مصرف کرد. با توجه به قابلیتهای بسیار زیاد این گیاه، در این مطلب تلاش خواهیم کرد فواید عسل گون را نیز بررسی کرده و آنها را با شما به اشتراک بگذاریم.

خواص آنتی اکسیدانی این گیاه به درمان بیماری دیابت در زنان باردار کمک میکند، زیرا از استقرار انسولین در بدن جلوگیری میکند. این گیاه در دامنه های زاگرس و صحرا می روید. این گیاه انواع مختلفی دارد و دقیقا تعداد گونه های آن مشخص نیست. انسان تنها می تواند این خواص را از کتیرا یا صمغ گیاه به دست بیاورد و برای استفاده از خواص شهد گل گون باید از زنبور عسل کمک بگیرد تا بهترین نوع شهر را بنوشد و با تبدیل آن به نوش دارویی به نام عسل به دست ما برساند.

اما آیا این موضوع واقعیت دارد یا خیر ؟ عسل ها بر اساس منطقه برداشت و پوشش گیاهی آن منطقه ای که زنبورستان در آنجا مستقر است ، عطر ، طعم و رنگ بخصوصی دارد. گیاه گون از مهم ترین گیاهان و سطح پوشش گیاهی ایران است و بسیاری از عسل های گون ایرانی با خاصیت این گیاه در دنیا مصرف می شوند. قه ای بنفش رنگ و برگ های سبز تیره دارد که بصورت برگچه بر روی بوتهه رشد می کنند.

این گیاه اغلب به دلیل تأثیرات آن بر سیستم ایمنی ، کبد و سیستم قلبی عروقی مورد استفاده قرار میگیرد. عسل گون عطر خوب گل گیاه گون را تا حدود زیاد با خود دارد و به همین دلیل در کنار طعم شیرین و ملایم خود بوی بسیار مطلوبی هم دارد.

جالب است بدانید که این گیاه بوی تند سلنیوم دارد و اغلب شیره و برگ های یان گیاه سمی را تولید می کنند که در صورت استفاده دام ها از این گیاه باعث مسمومیت آنها می شود و به نوعی سیستم دفاعی این گیاه به شمار می رود. در نظر داشته باشید که بریا خرید عسل گون ضمن توجه به رنگ و بوی عسل می توانید در بهترین حالت با مشاهده علامت های استاندارد عسل از اداره استاندارد ایران و همچنین مجوز اداره بهداشت و سازمان غذا و دارو نسبت به کیفیت و اصالت عسل گون اطمینان حاصل کنید.

شما هم می توانید به منظور خرید عمده عسل گون با کیفیت و اصل همین امروز با کارشناسان ما در شرکت خرما سیاه در تماس بوده و سفارش خود را ثبت کنید. یکی از شناخته شده ترین گونه های عسل در ایران عسل گون است که نه تنها در ایران خواهان زیادی دارد بلکه در بسیاری دیگر از نقاط جهان نیز عسل گون ایرانی را بسیار خواهان هستند و به دنبال خرید عسل گون ایران هستند.

عسل گون در تغذیه و طب سنتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و حتما پیش آمده که هنگام خرید عسل، فروشنده خرید عسل گون را به شما پیشنهاد کرده باشد. در واعق این بدان معنا نیست که تمامی تغذیه زنبور عسل از گیاه گون بوده است و ممکن است در این بین زنبور عسل از گیاهان دیگر نیز تغذیه کند و عسل گون را به وجود بیاورد اما عمده تغذیه این نوع زنبورها از گیاه گون است.

توجه داشته باشید که عسل هایی که دارای رنگ تیره تری می باشند یا از گیاهان دیگر تهیه شده اند و یا رنگ آن در کارخانه و در اثر قرار گرفتن در معرض حرارت تیره شده است و عسل کتیرای طبیعی نیستند. به همین دلیل افرادی که زمینه دیابت دارند و یا همچنین افراد سالم از مصرف بیش از اندازه عسل پرهیز کنند.

معمولا مزارع مختلف پرورش گون که در آنها تولید عسل گون با نگهداری از کندوهای زنبور عسل انجام می شود اگر در شرایط بهداشتی و زیر نظر استاندارد های مختلف انجام شود کاملا بهداشتی و سالم و البته طبیعی است. عسل گون طبیعی و سالم به راحتی در آب گرم و ولرم حل می شود و به محض ورد به دهان به راحتی در دهان نیز حل شده و گلو را به هیچ عنوان اذیت نمی کند. گیاه گون و همچنین دمکرده ریشه گون در طب سنتی به عنوان تقویتکننده اعصاب شناخته میشوند.

خود گیاه گون را در طب قدیم برای درمان زخم ها، بهبود علائم خشکی و بیماری های پوستی، جلوگیری از پیری پوست و غیره استفاده می شده است. استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد برسلول های بدن است. و داراي خواص فعال كننده عميق ايمني، مدرترينك ، هيپوتانسير و ضد استرس دارد. این گیاه بیشترین پراکندگی را در زاگرس دارد. خواص عسل طبیعی و مزایای آن بر کسی پوشیده نیست، عسل گون از قدیم در طب سنتی مزایا و استفاده های زیادی داشته است.

سوغات نهاوند یکی از شناخته شده ترین و بهترین شرکت های تامین کننده و تولید کننده عسل طبیعی در ایران است که ضمن تولید بهترین و با کیفیت ترین انواع عسل ایران از جمله عسل گون، این عسل را در بازارهای داخلی و بسیاری از بازارهای خارجی با برند و مشخصات ویژه خود به فروش می رساند. خرید اینترنتی عسل گون اصل نیز فراهم شده است تا آسودگی در خرید را تجربه کنید.

اصلی ترین خاصیت گیاه گوه به شیره ای است که از ریشه این گیاه گرفته می شود و به نام کتیرا شناخته می شود. همچنین گیاه گون به عنوان یک سمزدای طبیعی عمل میکند. رژیم غذایی حاوی فلاونوئیدها همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. به منظور بهبود و پیشگیری از بیماری سینوزیت، شما می توانید در طی روز سه بار عسل گون را به مقدار یک تا دو قاشق چای خوری میل کنید؛ زیرا عسل خاصیت تسکین دهندگی دارد، همچنین التهاب را کاهش می دهد و میکروب ها را نابود می نماید.

تنظیم کلسترول خون ، نتایج بررسیهای محققان نشان داده است که مصرف منظم ساقه گیاه گون، کلسترول بالای خون را کاهش میدهد و مقدار آن را تنظیم میکند. با مصرف عسل گون از آنجایی که دارای خواص ضد میکروبی بسیار قوی است می توان به بهبود این نوع از زخم ها کمک کرد.

از جمله خواصی که برای عسل گون بر شمرده اند می توان به موارد پایین اشاره کرد. گون همچنین از نظر تاثیرات آن بر سرطان پستان ، سرماخوردگی ، هپاتیت و سرطان ریه آزمایش شده است. در نظر داشته باشید که رنگ زرد عسل گون نسبت به انواع عسل دیگر کم رنگ تر است و این به دلیل روشن بودن شهد گیاه گون است و نباید با عسل بی کیفیت اشتباه گرفته شود.

در نظر داشته باشید که خواص عسل کون با توجه به گونه های گون و شرایط آب و هوایی منطقه ای ممکن است متفاوت باشد. جهت بهبود زخم های حلق و ریه بهتر است از محصولاتی استفاده شود که درصد قدرت میکروب کشی آن ها بالا باشد.

اگرچه پیشنهاد نمیشود اما برای رس گیری عسل میتوانید شیشه عسل را به صورت غیر مستقیم ( مثلا قرار دادن در یک ظرف اب، و گرم کردن آب) قرار دهید و دمای آن را تا ۶۰ درجه سانتیگراد بالا ببرید و پس از رفع رس آنرا از ظرف آب خارج کنید. اگرچه پیشنهاد نمیشود اما برای رس گیری عسل میتوانید شیشه عسل را به صورت غیر مستقیم ( مثلا قرار دادن در یک ظرف اب، و گرم کردن آب) قرار دهید و دمای آن را تا ۶۰ درجه سانتیگراد بالا ببرید و پس از رفع رس آن را از ظرف آب خارج کنید.

بهترین دما برای نگهداری عسل دمای اتاق بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد و به دور از تابش مستقیم آفتاب است، جایی مانند کابینت آشپزخانه است. برای این منظور یا از مزارع بزرگ تولید گون استفاده می شود که خود نوعی گیاه دارویی ارزشمند است و خواص فوق العاده ای دارد و یا کندوهای این نوع زنبور در دشت ها و مناطقی که گیاه گون به صورت عمده رشد می کند تعبیه و نگهداری می شود.

گلهای آن معمولا به رنگ ارغوانی؛ گاهی آبی یا سفید بوده و نزدیک به انتهای شاخهای گلدهنده قرار دارد. گونها يكی از بزرگترين پوششهای گياهی در ايران محسوب میشوند و بالغ بر 800 گونه آن در كشور شناسايی شده است.

بر این اساس عسل ها به دو دسته طبع گرم و طبع سرد تقسیم می شوند. گزانگبین یا انگبین گون یا من نوعی ماده خوراکی سفید رنگ و عسل مانند است که مستقیماً به وسیله حشرهای به نام پسیلگز با نام علمی (Cyamophila astragalicola) یا Cyamophila dicora Loginova یا به کمک حشره بر روی گیاه گون یا خار انگبین تولید میشود.

گونها گیاهانی یکساله یا دائمی هستند. گیاهان فصلی گون حدود یک سال عمر می کنند و گیاهان دائمی گون بیش از چندین سال عمر می کنند. گون از گیاهان دارویی است که از قدیم برای درمان بیماری های عفونی، اسکلتی، آلرژی ها، سرماخوردگی، اختلالات تنفسی، دردهای عضلانی و اسکلتی، درمان بیماری های سستی و بی حالی و تقویت بدن و سیستم ایمنی بدن کاربرد فراوان داشته است.

این گونه از گیاهان میتوانند یک ساله یا چند ساله باشند. گون یا آستراگالوس (Astragalus)، نام یک سرده از تیره باقلاییان است. افرادی که از ناراحتیها و مشکلات روده رنج میبرند یا زخم معده و ریفلاکس دارند، درمان بیماریشان تنها از این ماده شگفتانگیز برمیآید. این گیاه حدود 75 سانتی متر طول دارد. گیاه گون در طب سنتی چینی در طول قرن ها استفاده شده است.

مصرف خود گیاه گون اما اگر بیش از اندازه باشد می تواند باعث تخریب سیستم ایمنی بدن شود به همین دلیل افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها آسیب پذیر است بهتر است خود گون را به هیچ عنوان استفاده نکنند. مگر اینکه مصرف آن به مقدار بیرویه صورت گیرد. کتیرا در زمان رشد گیاه تنها قابل استخراج است و به این صورت گرفته می شود که افراد خبره با خراش دادن جزئی پوست گیاه باعث خروج این شیره شده و بعد از چند ساعت تا یک روز این شیره جمع آوری می شود. عوارضی نظیر بثورات پوستی، خارش، آبریزش بینی، حالت تهوع و اسهال که البته بسیار جزئی بوده و به ندرت در برخی افراد مشاهده شده است.

به این ترتیب، مقابله با عفونتهای جزئی و کلی و بهبود شرایط سرماخوردگی و عفونت کبد را میتوان از فواید عسل گون به حساب آورد. عسل گون خاصیت ضدعفونیکنندگی دارد و با انواع میکروبها و ویروسها در بدن مقابله میکند. کلسترول بالا عامل مهمی در بیماریهای قلبی، بیماری مزمن کلیه، تصلب شراین و سایر اختلالات است. از دیگر فواید گون میتوان به بهبود مشکلاتی نظیر خستگی مزمن و درمان بیماریهایی مانند آلرژی، سرماخوردگی، امراض قلبی، دیابت و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

از جمله این خاصیت ها می توان به ضد التهاب بودن، ضد آلرژی و درمان سرماخوردگی، آنتی اکسیدان بودن و ضد سرطان بودن آن اشاره کرد. میزان آنتی اکسیدان عسل سیاه میتواند به درمان سرطانها و انواع ویروس به بیماران کمک کند. برخی از مردم از گون بعنوان تقویت کنده عمومی برای محافظت از کبد ، مبارزه با باکتری ها و ویروس ها استفاده می کنند.

بهبود عملکرد ایمنی بدن ، یکی از استفاده های کلیدی گون به جای داروها، بهبود عملکرد سیستم ایمنی است. زنبور با استفاده از شیره گلهای گون تمامی خواص و مواد مغذی آن را دریافت و با آنزیمهای فعال بدن خود ترکیب میکند. عسل گون کاملا زرد رنگ بوده و ظاهر آن شبیه عسلهای معمولی است که برای صبحانه میل میکنید. توجه داشته باشید که عسل خام ممکن است پس از مدتی رس کند ( شکرک بزند) و این کاملا طبیعی است.

گفتیم که عسل گون در شرایط مرغوب هم باید به صورت طبیعی تولید شده باشد و هم اینکه بصورت کاملا استاندارد و بهداشتی بسته بندی شده باشد. بعد از اشاره به چندین مورد از خواص عسل گون بهتر است بدانید که این محصول نیز مانند هر عسل دیگری در صورت مصرف دوز بالای آن ممکن است خطراتی را برای هر فردی ایجاد کند،

پس بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید و در حد نیاز بدن مورد مصرف قرار بگیرد. افرادی که به زنبورعسل و فرآورده های آن حساسیت دارند بهتر از قبل از مصرف عسل گون حتما از خطرات آن برای حساست خود آگاه شوند تا دچار عواقب شدیدتری نشوند. در صورت مصرف بیرویه محصولات زنبور عسل فرد دچار خود ایمنی و حساسیت شدید میشود. این اتفاق تنها با تغییر سبک زندگی و جایگزینی عسل با سایر شیرین کننده های مصنوعی صورت میگیرد.

عسل گون نیز با داشتن ترکیبات آلی این نوع گیاه در درمان انواع بیماری های توضیح داده شده بسیار موثر است. گفتیم که گیاه گون خواص دارویی بسیار زیادی دارد که این خواص از طریق صمغ، گل و شهد گل های گیاه گون قابل استخراج است. بعضی از آنها خاصیت های درمانی و دارویی دارند. این گیاه دارای خواص درمانی و دارویی بسیاری است.

گیاه مولد کتیرا گیاه کوچکی است به ارتفاع یک متر بومی آسیای صغیر، ایران، سوریه و یونان. عسل گیاه گون نیز نه تنها همه انی خواص را با خود دارد بلکه هر یک از عارضه های موجود در گیاه گون در این عسل دیده نمی شود. عسل گون مثل عسل آویشن جز عسل های طبع گرم محسوب می شوند.

بنابراین می تواند یک منبع خوبی از گلوکز باشد که انرژی کافی را برای تقویت قلب فراهم می کند. آنها همچنین با آسیب رادیکالهای آزاد مبارزه میکنند، که یک عامل خطر برای سرطان است. عسل گون یک غذای مقوی برای سرعت رشد کودکان میباشد. خواص عسل گون برای معده از درمان دردهای معده، درمان اسید معده، نفخ و ترش کردن تا تقویت معده و مسمومیت است. یکی از اصلیترین خواص درمانی این عسل شفابخش درمان دردهای استخوانی، آرتروز و رماتیسم است. یکی از مناطقی که عسل گون از آن جا برداشت می شود ، قالیکوه لرستان است.

مثلا در منطقه قالیکوه لرستان گیاه گون به وفور دیده می شود. در این شرایط عسل تا دو سال میتواند کیفیت خود را حفظ کند. در این مقاله سعی داریم شما را با خواص عسل گون آشنا کنیم. دانشمندان هنوز در تلاشند تا ارتباط قطعی بین عسل و قدرت یادگیری و سلامت مغز را پیدا کنند. همچنین به افزایش قدرت یادگیری و تقویت حافظه میپردازد.

همچنین می توانید برای درمان کم خونی از عسل مرکبات هم بهره ببرید که خواص بی شمار دیگری نیز به همراه دارد. و همچنین پیشگیری از نرمی استخوان ،سرماخوردگی و درمان آن بسیار مفید است. زیرا این عسل دارای انرژی بسیار زیادی است و میزان آن باید توسط پزشک تعیین گردد. عسل گون شیرینی زیادی ندارد و گلو را اذیت نمی کند.

این گیاه ممکن است فعالیت ضد ویروسی متعادلی داشته باشد و به جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند. گون گیاه فوق العاده مقاومی است که در اغلب مناطق و با انواع شرایط آب و هایی سازگار می شود و گونه های مختلفی از آن در دشت ها، بیابان ها و مزارع مختلف قابل کشت است. گون جز عسل های تابستانه به حساب می آید. گون ها گياهاني هستند كه به دليل توليد كتيرا، در شمار گياهان صنعتي و دارويي محسوب مي شوند. مشهورترین گونه های گون در ایران، گونه گون سفید، گون قشلاقی، گون گزی و انزوت میباشد.

گون برای سرماخوردگی، عفونتهای تنفسی فوقانی، آلرژیها، فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی، عضلانی مزمنی است که درد منتشر، نقاط حساس، خستگی و اختلال خواب مشخص میشود). برای اطلاعات بیشتر به مقاله درمان زخم با عسل مراجعه کنید. بعضي از گون ها به خاطر جذب فلزات سنگين، مانند سلنيوم، و سنتز مواد آلي سمي، مانند تركيبات گليكوزيدي ازت دار سمي، جزو گياهان سمي به شمار مي آيند.

عسل گون به دلیل محتوای خود به عنوان مادهای خوراکی دارای خواص ضد التهابی شناخته میشود. عسل گَون بدلیل ترکیبات ارزشمند گیاهی که دارد، دارای خواص ویژهای است. گون گیاهی است چندساله که ارتفاع آن تا ۷۵ سانتیمتر میرسد. در حقیقت عسل گون مي تواند سلول هاي ايمني را از حالت استراحت به حداكثر فعاليت برساند.

گون کتیرا در واقع محصول اصلی گیاه گون است. البته نواحی مختلف کشور این گیاه روییده می شود و ممکن است از لحاظ زمانی اندکی زمان برداشت عسل گون متفاوت باشد. کتیرا محصول اصلی گیاه گون است. خاصیت بعدی این عسل، تقویت حافظه و مغز، آرامش اعصاب و بهبود خواب است.

شاخص گلیسمی هر کدام از این نوع قندها متفاوت است. عسل خام به عسل طبیعی گویند که بعد از برداشت حرارتی ندیده باشد. هوای سرد فصول پاییز و زمستان موجب سرماخوردگی و علائمی مثل سرفه، گرفتگی صدا و…