عمومیکسب و کار ایرانی

معرفی انواع فیلترها برای دیزل ژنراتور ها

آیا با انواع فیلتر دیزل ژنراتور آشنا هستید؟ منظور از فیلتر دیزل ژنراتور چیست؟ این فیلترها چگونه کار می کنند؟ فیلتر دیزل ژنراتور چه اهمیتی دارد؟ بی شک می دانید که دیزل ژنراتور یکی از ماشین آلات بسیار پیشرفته و کارآمدی است که در مواقع ضروری نبود برق مصرفی می توان از آن استفاده کرد. این دیزل ها نوع سوخت مصرفی خود را طی فرآیندی به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. اما دیزل ژنراتور بر اساس نوع سوخت انواع مختلفی دارد و حتما هم برای هر مدلی بایستی سوخت مورد نظر خود را مورد استفاده قرار داد.

اما وظیفه فیلتر در دیزل ژنراتور چیست؟ قطعا که هر ماشین و دستگاهی همانند دیزل ژنراتور از قسمت های مختلفی تشکیل می شود که هر یک نقش مهمی را ایفا می کنند. در ادامه جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان به معرفی انواع فیلتر دیزل ژنراتور با کیفیت خوب خواهیم پرداخت. انواع فیلتر دیزل ژنراتور کدامند ؟ فیلتر دیزل ژنراتور یکی از قسمت های مهم و ضروری در دیزل ژنراتور است که به عنوان یک نوع صافی مورد استفاده قرار می گیرد. فیلترها باعث خالصی مواد مختلف در دستگاه می شوند و معمولا موتور را از گونه آلودگی مبرا می کنند.

اما از آنجایی که این آلودگی ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند، فیلترها نیز در انواع مدل های مختلفی طراحی و به تولید می رسند. فیلترها هر کدام نقش بسیار موثری در تمیزی یا پاکسازی موتور دارند. حال این انواع فیلتر دیزل ژنراتور عبارتند از: یکی از فیلترهای ضروری دیزل ژنراتور که اهمیت زیادی در دستگاه دارد، شامل است. این قسمت همانگونه که از نام آن پیداست، جهت پاکسازی و فیلتر کردن روغن به کار می رود‌. در دستگاه دیزل ژنراتور معمولا استهلاک و گرمای دائم وجود ندارد؛ اما در مواقعی که این استهلاک و گرما وجود دارد از فیلتر روغن جهت فیلتر کردن استفاده می نمایند. روغن ها مهم ترین و حیاتی ترین ماده در دیزل ژنراتورها هستند که در صورت نبود قطعا قسمت های مختلف ساییده خواهند شد. اما اگر فیلتر نیز صورت نگیرد باز هم چنین اتفاقی رخ می دهد؛ اما باید به این نکته نیز توجه کنید که از فیلتر روغن مناسب و اصلی با راندمان بالا استفاده نمایید.

حتی عدم تعویض فیلترهای روغن در زمان مناسب، ممکن است از انتقال صحیح روغن به موتور دیزل ژنراتور جلوگیری کند. حال فیلترها به صورت دو تکه ساخته می شوند که با کمک یک فنر از فشار به فیلتر جلوگیری خواهد شد. از دیگر فیلترهای انواع برندهای دیزل ژنراتورها مانند می توان به فیلتر سوخت اشاره کرد. حال فیلتر سوخت چیست و این فیلتر چه وظیفه ای دارد؟ معمولا کیفیت سوخت دیزل ژنراتور در مدل های مختلف و نوع سوخت متفاوت خواهد بود.

Introduction of filters for diesel generators

حال برخی از سوخت ها نیز ممکن است دارای انواع ناخالصی هایی باشند که این ناخالصی ها قطعا به موتور آسیب می رسانند؛ پس از فیلتر سوخت جهت حذف هرگونه ناخالصی به موتور استفاده می نمایند. این نوع فیلتر سوخت، یک محفظه با شبکه های سوراخ دار و همچنین منافذ ریز دارد که مانع از رسیدن آلودگی ها به سیلندر موتور می شوند. با کمک این فیلترها می توانیم باعث افزایش طول عمر سوزن و پمپ سوخت شویم.

نوع دیگری از  فیلتر انواع دیزل ژنراتور های صنعتی و شامل فیلتر آب گیر گازوئیل است. نیز همانگونه که از نام آن پیداست، فیلتر آب گیر گازوئیل می باشد و قطعا در دیزل ژنراتورهایی با سوخت گازوئیل مورد استفاده قرار می گیرند. فیلتر جداسازی آب از گازوئیل وظیفه دارد تا آب موجود در سوخت گازوئیل را جدا نماید. نیز نوع دیگری از انواع فیلتر دیزل ژنراتور محسوب می شوند. این فیلتر نیز جهت تصفیه هوا مورد استفاده قرار می گیرد. فیلترهای هوا معمولا خود در انواع مدل های متفاوت با تکنولوژی خاص طراحی و تولید می شوند که شامل فیلتر هوای کاغذی، فیلتر هوای روغنی و فیلتر هوای اسفنجی و پنبه ای است.

اما به این نکته توجه کنید که حتما فیلتر هوا را در هر 50 ساعت یک بار باید بادگیری نمایید. اما در حالت عادی و استاندارد باید در هر 400 ساعت کارکرد فیلترها را تعویض نمایید. نیز یکی از بهترین نوع فیلترهایی است که جهت صافی آب و سختی به کار می رود. در بین انواع فیلتر دیزل ژنراتور این نوع فیلتر نیز کارآیی مهم و حساسی دارد. در واقع از این فیلتر به منظور، جلوگیری از نفوذ ذرات و ناخالصی به مایع خنک‌ سازی استفاده می کنند. فیلتر آب را می توان با اندازه های مختلف در مدل های متنوع خریداری کرد‌. با این نوع فیلتر می توانید مانع از ورود و گردش ذرات زنگ زدگی و آلودگی ها در اطراف سیلندر های موتور شوید.

نکات مهم خرید انواع فیلتر دیزل ژنراتور

همانگونه که اشاره شد، فیلتر دیزل ژنراتور یکی از بخش های بسیار مهم این دستگاه به شمار می رود. در واقع فیلترها در مدل های مختلفی تولید می شوند که در اکثر دستگاه ها و ماشین آلات می توان آن ها را مورد استفاده قرار داد و مهمترین وظیفه ای که دارند تصفیه هوا می باشد. با کمک فیلترها موتور دستگاه را از هرگونه ناخالصی در امان نگه می دارید و در این صورت نیز طول عمر موتور شما و در نتیجه دستگاه دیزل ژنراتور به شدت افزایش می یابد. اما هنگام خرید انواع فیلتر دیزل ژنراتور شما بایستی نکاتی را به عنوان راهنمای مورد توجه قرار دهید که عبارتند از:

  • هنگام خرید فیلتر دیزل ژنراتور به این نکته توجه داشته باشید که بایستی پارت نامبر Part number را مورد توجه قرار دهید. چرا کا روی آن بایستی پارت نامبر می‌باشد. با وجود پارت نامبر شما می توانید از اصل و درست بودن فیلتر اطمینان حاصل کنید.
  • به این نکته توجه کنید که در دیزل ژنراتورها می توان از فیلترهای مختلفی استفاده کرد که هر یک مختص استفاده برای موردی خاص هستند و نمی توان هر نوع فیلتری را برای هر قسمت مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال فیلتر روغن ژنراتور تنها جهت پاکسازی و صافی روغن است و نمی توان آن را به عنوان فیلتر هوا دیزل ژنراتور مورد استفاده قرار داد.

برند فیلترها را مورد توجه قرار دهید. چرا که معمولا برندهای معتبر دارای کیفیت و استاندارد معتبر وبدیهی است که اسم فیلتر را شنیده باشید اما آیا می‌دانید فیلتر دیزل ژنراتور برای چه و به چه منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ آیا با انواع آن آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید از کدام یک باید استفاده کنید؟ در این مقاله سعی شده به تمام این سوالات به طور جامع و کامل پاسخ داده شود تا در زمان کوتاهی پاسخ سوالات خود را بیابید. فیلتر دیزل ژنراتور یک قطعه مهم و کابردی در به شمار می‌آید که با ایجاد مانع برای ورود ناخالصی‌ها به دستگاه سبب کارکرد بهتر آن می‌گردد. در فروشگاه دشت نور انواع متفاوتی از فیلترهای باکیفیت دیزل ژنراتور به شما ارائه می‌شوند که نقش مهمی در بهبود عملکرد و عمر دستگاه دارند.

انواع فیلتر دیزل ژنراتور

انواع فیلتر دیزل ژنراتور به شرح زیر می‌باشند:

  1. فیلتر آب ژنراتور

فیلتر آب ژنراتور با اندازه‌های گوناگونی ساخته می‌شود که متناسب با نیاز می‌توان آنها را تهیه کرد. مایع خنک کاری به صورت مداوم باید از نظر غلظت و مواد افزودنی مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرد. این فیلتر با داشتن مواد شیمیایی می‌تواند به ثابت نگه داشتن غلظت مواد کمک کند. این نوع فیلتر در ژنراتورهایی که توان بالایی دارند، مانند برندهای ، موتور پرکینز، کامینز و دیگر موتورهای دیزلی که توان بالا و خوبی از برق تولید می‌کنند، وجود دارند.

نحوه کار فیلتر آب در دیزل ژنراتور

کار این فیلتر جداسازی ذرات زنگ زده و آلودگی‌ها از سیستم است که با استفاده ازمواد شیمیایی، غلظت مواد ضد خوردگی، سختی گیری آب برای کاهش ایجاد لجن و کاهش درصد اسیدی بودن مایع خنک کاری کنترل می‌شود.

زمان تعویض فیلتر آب

تعویض فیلتر آب در سه زمان زیر انجام می‌گیرد:

  1. پس از تمام شدن مایع خنک کاری
  2. بعد از 300 ساعت کار کردن
  3. پس از کارکرد یک ساله
  1. فیلتر گازوئیل

سوخت مصرفی شما اگر گازوئیل باشد بدیهی است که باید از این فیلتر استفاده شود و سوخت با تصفیه شدن از آلاینده‌های اضافی که به دو صورت جامد و مایع وجود دارند، پاک گردد.
استفاده از این فیلتر سبب جلوگیری از مشکلات زیر خواهد شد:

  • روشن نشدن دستگاه در هوای سرد
  • جلوگیری از افت فرکانس و ….
    مورد دیگری که باید بدانید، این است که این فیلتر دارای دو مرحله است. مرحله اول که به آن فیلتر اولیه نیز می‌گویند، می‌تواند یک صافی باشد و مرحله دوم، فیلتر دیگری که می‌تواند بقیه ذرات را تصفیه کند.

نحوه نصب و راه اندازی فیلتر گازوئیل در دیزل ژنراتور

این نوع از فیلترها را به دو صورت متوالی یا موازی می‌توان نصب کرد که به شرح زیر می‌باشند:

  1. آرایش متوالی

در این روش دو فیلتر به صورت پشت سر هم یا متوالی بسته می‌شوند و عملکرد آنها به شرح زیر می‌باشد:

  1. در ابتدا سوخت وارد فیلتر اول شده که همانند یک صافی عمل می‌کند. این صافی بسیاری از آلودگی‌ها را از بین می‌برد.
  2. سوختی که از صافی عبور کرده، به فیلتر دوم وارد شده تا ذرات بسیار ریزتر و بیشتری به دام بیاندازد.
  3. در نهایت این سوخت که تمام مواد اضافی و آلودگی‌های خود را از دست داده است، به موتور وارد می‌شود.
    مزیت آن بهتر فیلتر شدن سوخت شما است؛ زیرا که در این نوع آرایش هر فیلتر می‌تواند ذره قبلی که عبور کرده را در دام بیندازد وعیب آن این است که فیلتر کردن آن، زمان بیشتری طول می‌کشد.
  1. آرایش موازی

در این روش سوخت به دو مسیر مجزا تقسیم شده که با ورود به هر یک از مسیرها، به یکی از فیلترها وارد شده که در هنگام وارد شدن به کانال خروجی به هم اتصال پیدا می‌کنند. مزیت آن نسبت به آرایش قبلی این است که زمان کمتری طول می‌کشد که تصفیه شود. عیب آن نسبت به روش قبلی این است که سوخت مورد نظر یک بار تصفیه می‌شود.

روشهای صاف کردن فیلترهای گازوئیل

فیلترها با پنج روش گازوئیل را صاف می‌کنند که به شرح زیر می‌باشند:

  1. ذره گیری

یک صافی از نوعی که در لوله گازوئیل نصب می‌شود تا ذراتی را که به علت درشت بودن قادر به عبور نیستند را به دام بیندازد.

  1. جذب

در این فرایند از فیلترهایی استفاده می‌کنیم که جنس آنها می‌تواند پارچه ای، نخی، نمدی یا سلولوزی باشد و به همین سبب باعث می‌شود که فیلتر، ذرات جامد و رطوبت را به خود جذب کند.

  1. جذب سطحی

در این فرایند نیز مولکول‌های مایع یا گاز به سطح ذرات جامدی که با آنها تماس برقرار می‌کنند، می‌چسبند.

  1. جذب جذب سطحی

به زبان ساده در این فرایند از فیلترهایی استفاده می‌شود که بتوانند موارد 3 و 2 را انجام دهند.

  1. جداکننده‌های آب

در این روش از پارچه یا کاغذهای مخصوص استفاده می‌شود که باعث کاهش سرعت جریان سوخت شود؛ طوری که قطره‌های آب زمان کافی برای به هم چسبیدن و ته نشین شدن را پیدا کنند.
پاکیزه بودن سوخت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ برای سیستم سوخت رسانی پیشرفته امروزی کم ترین آلودگی سبب اختلال در عمل سوخت رسانی خواهد شد.

زمان تعویض فیلترهای گازوئیل

نکته مهمی که باید در زمان تعویض فیلتر گازوئیل به آن دقت کنیم نبودن آب است و این فیلتر باید دو ماه یک بار تعویض شود.

  1. فیلتر روغن دیزل ژنراتور

کار این فیلتر تصفیه روغن ورودی به موتور و جلوگیری از نفوذ ذرات ریز خارجی به داخل محفظه سیلندر دیزل ژنراتور می‌باشد. این فیلتر در مسیر ورودی روغن قرار می‌گیرد و موجب حفط پاکیزگی می‌شود.
فیلترهای روغنی که معمولا در بازار موجود هستند، به دو حالت تقسیم بندی می‌شوند.

  • تماماً از جنس فلز می‌باشند.
  • دارای یک پوسته فلزی است و داخل محفظه فلزی یک فیلتر کاغذی وجود دارد.

مزایای استفاده از فیلتر روغن دیزل ژنراتور

استفاده از فیلتر روغن مزایایی دارد که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم:

  • کاهش استهلاک موتور دیزل
  • جلوگیری از گرم شدن زیاد موتور دیزل
  • جلوگیری از شکستگی میل لنگ
  • جلوگیری از شکستگی سیلندر