اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

مهم‌ترین ویژگی کیف پول های سخت افزاری ارز دیجیتال چیست؟

نحوه کارکرد کیف پولهای سختافزاری

الیپال: اساساً نحوه نگهداری و ذخیره رمز ارزها در کیف پول‌های سخت‌افزاری که به اینترنت دسترسی ندارند، سؤال اساسی بسیاری از افرادی است که قصد دارند تا جهت ذخیره دارایی‌های دیجیتال خود از این ولت‌های ارز دیجیتال استفاده کنند. ازاین‌رو در این بخش قصد داریم تا به نحوه کارکرد این کیف پول‌ها بپردازیم.

همواره بایستی این نکته را در نظر داشته باشید که رمز ارزهای شما به‌هیچ‌وجه در داخل خود کیف پول سخت‌افزاری ذخیره نمی‌شود، بلکه دارایی‌های شما در داخل شبکه کیف پول ذخیره و نگهداری خواهد شد.

در واقع کلید خصوصی، قفلی است جهت دسترسی و ورود به آدرس مربوط به محل ذخیره رمز ارزهای افراد در بلاک چین و از آنجا که شبکه بلاک چین در دسترس همگی افراد عضو آن قرار دارد، به‌محض اتصال کیف پول‌های سخت‌افزاری به اینترنت و توسط لپ‌تاپ، رایانه‌های رومیزی یا گوشی‌های هوشمند، صاحبان کیف پول قادر هستند تا رمز ارزهای خود را با دیگر افراد مبادله کنند.

اهمیت کلیدهای خصوصی

در بالا اشاره داشتیم که کیف پول‌های سخت‌افزاری عموماً به دلیل قطع دسترسی کلیدهای خصوصی کاربران خود به اینترنت، در دسته کیف پول‌های سرد قرار می‌گیرند و ازاین‌رو ریسک در خطر افتادن دارایی‌های افراد به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

از طرفی وقتی‌که فردی اقدام به ایجاد یک تراکنش در شبکه بلاک چین می‌کند، در حقیقت وی یک امضای دیجیتال ایجاد می‌کند که این امضاء حامل پیامی بخصوص است.

در واقع امضای افراد، مالکیت آنها بر کلیدهای خصوصی خود را تأیید می‌کند و این بدین معنا است که بدون استفاده از کلیدها، جعل امضا ممکن نخواهد بود و هیچ کاربر دیگری قادر به انجام تراکنشی غیرمجاز به‌جای فرد صاحب کلیدهای خصوصی نخواهد بود.

اساساً کلیدهای خصوصی ذخیره‌شده در کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌وسیله یک پین کد و همچنین رمز عبوری که هردوی آنها توسط فرد صاحب کیف پول انتخاب می‌شوند محافظت‌شده و درنتیجه حتی اگر کیف پول در دست فردی دیگر نیز بیفتد، استخراج کلیدهای خصوصی مالک اصلی کیف پول غیرممکن خواهد بود.

جدا از تمامی این موارد، پس از مفقود شدن یا دزدیده شدن کیف پول سخت‌افزاری نیز، صاحب کیف پول می‌توانید به‌وسیله عبارت بازیابی که در زمان راه‌اندازی کیف پول برای وی نمایش داده شده است، بار دیگر به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کند.

مزایای کیف پول های سخت افزاری

 

به‌طور کلی کیف پول‌های سخت‌افزاری ۲ خصوصیت یا مزیت برجسته دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت:

  • محافظت از کلیدهای خصوصی کاربران و درنتیجه جلوگیری از حمله هکرها و بدافزارها به داراییهای دیجیتال افراد
  • قابلیت انجام امضاء و تأیید تراکنشهای کیف پول بر بستر شبکه بلاک چین و درنتیجه عدم امکان انجام تراکنش توسط فردی دیگر بهجز مالک حقیقی

دقت داشته باشید که تا این لحظه هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر هک و سرقت دارایی‌های دیجیتال از کیف پول‌های سخت‌افزاری گزارش نشده است و این موضوع خود تأکیدی است بر این ادعا که این ولت‌های ارز دیجیتال، برترین گزینه جهت ذخیره رمز ارزهای افراد به‌حساب می‌آید.

جدا از این موارد این کیف پول‌ها در مقابل ویروس‌ها و بدافزارهای رایانه‌ای نیز مقاوم هستند و نمی‌توان به‌وسیله این بدافزارها نیز اقدام به سرقت دارایی‌های ذخیره‌شده در آن کرد.

 

 

معایب کیف پولهای سختافزاری

ولت‌های سخت‌افزاری جدا از مزایای بسیاری که دارند، همچون دیگر کیف پول‌های موجود در بازار، دارای معایبی نیز هستند و این معایب که همانا محدودیت‌های آنها بشمار می‌رود، عموماً به علت عدم ایجاد تعادل در ارائه سطح ایمنی بالا و امکانات فنی است.

در واقع انجام معاملات به‌وسیله کیف پول‌های آنلاین همچون ولت‌های موبایلی یا تحت وب، بسیار ساده‌تر از ولت‌های سخت‌افزاری خواهد بود و علت این موضوع نیز این است که جهت استفاده از ولت‌های سخت‌افزاری بایستی فرد از ۲ دستگاه (کیف پول و رایانه یا گوشی موبایل) به‌صورت همزمان استفاده کند.

و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کاربران قادر به برقراری تعاملی مناسب با این ولت‌های دیجیتال نباشند.

برترین کیف پولهای سختافزاری موجود در بازار

باگذشت چند سال از پیدایش بازار رمز ارزها و با در نظر گرفتن استقبال بالای افراد از سرمایه‌گذاری در این بازار، کیف پول‌های سخت‌افزاری گوناگونی تولید و روانه بازار می‌شوند که در ادامه قصد داریم تا به معرفی برترین‌های حال حاضر بازار بپردازیم.

  1. کیف پول لجر بلو (Ledger Blue)

 

کیف پول به لو یکی از محصولات کمپانی لجر (Ledger) است و در حال حاضر جزء برترین و محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری موجود در بازار به‌حساب می‌آید.

این ولت سخت‌افزاری رابط کاربری ساده‌ای داشته و همین خصوصیت آن باعث شده تا مناسب استفاده هر کاربری با هر سطح دانش از حوزه کریپتو باشد. همچنین لجر به لو همچون ۲ کیف پول دیگر کمپانی لجر یعنی لجر نانو اس و لجر نانو اکس که در ادامه به آنها نیز خواهیم پرداخت، سطح امنیتی بسیار بالایی دارد.

از طرفی این کیف پول سخت‌افزاری دارای یک صفحه نمایشگر لمسی است که فرایند تأیید تراکنش‌ها و همچنین استفاده از دیگر ویژگی‌های این کیف پول را بسیار آسان کرده است.

علاوه بر این موارد، در این کیف پول سخت‌افزاری نیز شاهد این هستیم که از تعداد محدودی از رمز ارزها پشتیبانی می‌شود که این موضوع اصلی‌ترین عیب این ولت بشمار می‌رود.

  1. کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S)

 

شرکت کول بیتکس (CoolBitX) در سال ۲۰۱۴ میلادی در کشور تایوان تأسیس شد و در سال ۲۰۱۵ نخستین کیف پول سخت‌افزاری خود را با رابط کاربری آسان به بازار عرضه کرد.

کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس، یکی از برترین و در ضمن ایمن‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری رمز ارزها به شمار می‌رود. این ولت ارز دیجیتال به‌وسیله یک قاب محافظ فلزی پوشیده شده است که کاربرد این پوشش، محافظت از صفحه‌نمایش و همچنین بدنه دستگاه در برابر ضربات احتمالی و همچنین به‌نوعی پنهان کردن ماهیت دستگاه ازلحاظ ظاهری از دید افراد است.

از طرفی این کیف پول سخت‌افزاری به‌وسیله یک کابل USB و به شکلی بسیار آسان و با سرعت بالا به رایانه شخصی فرد متصل می‌شود.

علاوه بر این موارد، این ولت ارز دیجیتال از سطح ایمنی بسیار بالایی برخوردار است و تعبیه شدن دکمه‌های فیزیکی بر روی دستگاه باعث شده تا امکان دسترسی هکرها به کلیدهای خصوصی افراد عملاً غیرممکن شود. چرا که صاحب کیف پول به‌طور مستقیم و با فشار دادن دکمه‌های فیزیکی تعبیه‌شده بر روی دستگاه، قادر خواهد بود تا تراکنش‌های خود را تأیید کند و بدین ترتیب به‌هیچ‌عنوان هکرها قادر نیستند تا از راه دور به دارایی‌های دیجیتال ذخیره‌شده افراد در این ولت دسترسی پیدا کنند.

ضمناً دقت کنید که حتی وقتی‌که شما کیف پول لجر نانو اس خود را حتی گم هم کنید یا آن را از شما به سرقت ببرند، با توجه به ۲ لایه امنیتی پیاده‌سازی شده در این ولت ارز دیجیتال، از دارایی‌های شما محافظت خواهد شد.

  1. کیف پول لجر نانو اکس (Ledger Nano X)

 

شرکت فرانسوی لجر پس از عرضه کیف پول لجر نانو اس که در بالا به معرفی آن پرداختیم، اقدام به تولید و عرضه کیف پول سخت‌ افزاری دیگری بنام لجر نانو اکس (Ledger Nano X) کرد و می‌توان ادعا کرد که این ولت مدلی پیشرفته تر از لجر نانو اس است و به‌نوعی در طراحی آن نقاط ضعف لجر نانو اس برطرف شده و حال این ولت به یکی از برترین و محبوب‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال بدل گشته است.

جنس بدنه این ولت از فولاد ضدزنگ و پلاستیک بوده و در داخل جعبه آن یک کابل USB و همچنین یک دفترچه راهنما وجود دارد. از طرفی این ولت ارز دیجیتال از حدود هزار و سیصد ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و به‌طور تقریبی می‌توان کلیه رمز ارزهای شناخته‌شده موجود در بازار را در آن ذخیره و نگهداری کرد.

همچنین لجر نانو اکس این قابلیت را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که بدون نیاز به کابل USB و توسط بلوتوث کیف پول خود را به رایانه و تلفن همراه متصل کنند. جدا از این موارد، این کیف پول سخت‌ افزاری نیز همچون مدل پیشین خود دارای ۲ لایه امنیتی است.

در حقیقت مکانیزم کارکرد لجر نانو اکس به این شکل است که پس از هر مرتبه راه‌اندازی آن، بایستی اقدام به واردکردن یک پین کد و یک رمز عبور کرد.

در آخر نیز بد نیست بدانید که تنها ایرادی که به لجر نانو اکس وارد است، قیمت بالای آن است که همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد از خرید این ولت ارز دیجیتال پشیمان شده و به سراغ دیگر نمونه‌های مشابه موجود در بازار بروند.

  1. کیف پول سختافزاری ترزور وان (Trezor One)

 

کیف پول وان در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد و جزء نخستین کیف پول‌های سخت‌افزاری است که در اختیار کاربران حوزه رمز ارزها قرار گرفت. این کیف پول که کماکان از محبوبیت بسیار بالایی در میان کاربران برخوردار است، به دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به دیگر نمونه‌های مشابه خود دارد، همچنان یکی از پرفروش‌ترین ولت‌های سخت‌افزاری موجود در بازار است.

از طرفی ترزور وان ظاهری مشابه به نسخه جدیدتر این کمپانی، یعنی ترزور تی دارد و می‌توان عنوان کرد که شرکت ساتوشی لبز (Satoshi Labs) در طراحی ولت‌های خود روند ثابتی را در نظر دارد.

همچنین ترزور وان جهت اتصال به رایانه یا گوشی‌های موبایل هوشمند کاربران از کابل مایکرو یو اس بی (Micro USB) استفاده می‌کند.

علاوه بر این موارد، ترزور وان را می‌توان به‌عنوان نخستین کیف پول سخت‌ افزاری استانداردی در نظر گرفت که کلیه لایه‌های امنیتی که امروزه در دیگر ولت‌های سخت‌افزاری شاهد آنها هستیم را برخوردار بود.

در حقیقت برخورداری از رمز عبور و همچنین عبارت بازیابی (seed) ۲۴ کلمه‌ای و همچنین تعبیه ۲ دکمه فیزیکی بر روی دستگاه کیف پول، باعث خواهند شد تا فرایند استفاده از این ولت سخت‌افزاری، تا حد بسیار زیادی ایمن باشد.

بد نیست بدانید که قابلیت بازیابی دارایی‌های ذخیره‌شده در این کیف پول سخت‌ افزاری نیز به‌وسیله کیف پول‌های نرم‌افزاری مثل الکتروم (Electrum) وجود دارد.

ضمناً درست برعکس کمپانی لجر که تمامی مدل‌های کیف پول آن از رمز ارزهای یکسانی پشتیبانی می‌کنند، در مورد کیف پول‌های ترزور این‌چنین نبوده و در ترزور تی شاهد این هستیم که رمز ارزهای بیشتری به نسبت مدل قدیمی آن یعنی ترزور وان پشتیبانی می‌شود.

در آخر نیز لازم به ذکر است که در ترزور وان هم از رابط کاربری شبیه به ترزور تی استفاده می‌شود که بر اساس آن قابلیت استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال آنی جهت تبدیل رمز ارزها در داخل خود کیف پول نیز میسر است.

در واقع رابط کاربری کیف پول‌های ترزور، نرم‌افزار بریج کلاینت (Bridge Client) است که فرایند نصب ساده‌ای داشته و آن با آن نیز بسیار راحت است