عمومیکسب و کار ایرانی

چگونه تورفتگی ماشین را درست کنیم؟

ترفندهای صافکاری ماشین، چگونه تورفتگی ماشین را درست کنیم، رفع موج صافکاری، صافکاری در منزل، صافکاری فرورفتگی

ترمیم تخصصی تورفتگی

صافکاری خودرو و رفع تورفتگی بدنه خودرو یکی از تخصصی ترین خدمات در مجموعه های تعمیرات خودرو میباشد. در پروسه صافکاری بدون رنگ بدنه خودرو صافکار نباید از رنگ جدید به منظور ترمیم قسمت آسیب دیده استفاده کند، به همین منظور لازم است که این روند به صورت تخصصی انجام گیرد.

به نقل از استارلوکس .لازم به ذکر است که صافکاری و رفع فرو رفتگی بدون رنگ، تنها در استفاده میشود که آسیبی که به بدنه خودرو وارد شده است، تقریبا در سطحی یکدست تورفتگی را ایجاد کرده باشد. نکته مهم دیگر اینکه هنگام وارد شدن ضربه به بدنه، رنگ خودرو از آن جدا نشده باشد. در صورتی که آسیب وارد شده به صورت قطعه قطعه و در جای جای اتومبیل باشد و یا چند فرورفتگی در کنار هم به وجود آمده باشد و یا رنگ از بدنه خودرو جدا شده باشد، ممکن است که صافکار از رنگ استفاده کند. همچنین در برخی موارد نیز باید برای پروسه صافکاری، قسمت آسیب دیده از بدنه ی خودرو جدا شده و با کمک فشار و ضربات معکوس به طور جداگانه آن بخش توسط صافکار ترمیم و رفع تورفتگی شود.

رفع تورفتگی خودرو در منزل

برای رفع تورفتگی خودرو (درب و کاپوت و…) در منزل ابتدا باید نگاهی کلی به خودرو بیندازید. سپس مکان هایی که دارای تورفتگی هستند را مشخص کرده و نوع فرورفتگی را مورد بررسی قرار دهید. فرورفتگی ها میتوانند در اندازه های کوچک، متوسط و حتی بزرگ باشند که در شرایط مختلف می‌توان آن ها را بدون رنگ در خانه تعمیر کرد. بعد از مشخص کردن مکان های تورفتگی باید این تورفتگی ها به دقت بررسی شوند. اگر فرورفتگی بر روی کاپوت، سقف، سپر، صندوق عقب و یا درب خودرو به وجود آمده باشند، درصد موفقیت شما در رفع تورفتگی به وجود آمده به مراتب بالاتر خواهد بود. اما اگر تورفتگی در مکان های خاصی مانند قسمت های لبه و گوشه خودرو یا درب ها به وجود آمده باشند و یا در قسمت هایی که بصورت دوبل هستند تورفتگی ایجاد شده باشد، شرایط برای ترمیم آن دشوار خواهد شد.

لازم به ذکر است برای تورفتگی هایی که رنگ خودرو در آن ها آسیب دیده باشد، باید به متخصص صافکار مراجعه کرد. به این دلیل که ممکن است در صورت تعمیر در خانه آسیب بیشتری به خودرو وارد شود.

در مرحله بعد باید وسایل و تجهیزاتی که برای رفع تورفتگی مورد نیاز هستند را آماده کنید. تجهیزاتی که احتمالاً در این تعمیرات مورد نیاز است عبارتند از: وسایل گرم کننده مانند سشوار و یا لوازم خنک کننده مانند یخ خشک، اسپری خنک کننده و یا وسایل خنک کننده مشابه. همچنین بهتر است در کل طول روند کار دستکش کار نیز مورد استفاده قرار بگیرد. رایج ترین روش برای رفع تورفتگی در منزل گرم کردن و سپس سرد کردن محل فرورفتگی با استفاده از تجهیزات مختلف میباشد که در ادامه به توضیح درباره انواع راهکارهای ترمیم تورفتگی با این تجهیزات خواهیم پرداخت.

استفاده از لوله باز کن در رفع تورفتگی بدنه خودرو

فرورفتگی های کوچک و متوسط خودرو را می‌ توان به کمک لوله باز کن از بین برد. در این راهکار باید مقدار کمی آب در فرو رفتگی و لوله باز کن ریخته و به آرامی شروع به فشار دادن و بیرون کشیدن مداوم لوله بازکن کرد. این عمل باید آنقدر صورت گیرد تا فرورفتگی صاف گردد. بهتر است که برای از بین بردن فرورفتگی خودرو با استفاده از لوله بازکن، از لوله بازکن هایی که کوچک و مخصوص سینک‌های ظرفشویی می باشند استفاده کرد.

رفع فرورفتگی بدنه خودرو با آب جوش

یکی از شایع ترین حوادث در رانندگی، هنگام استفاده از دنده عقب اتفاق می‌ افتد. ممکن است در این وضعیت ماشین با اشیا مختلف و یا دیوار برخورد داشته باشد و صدمه ببیند. پلاستیک های به کار رفته در گلگیر برخی ماشین ها بسیار سخت و محکم میباشند. بنابراین رفع تورفتگی این نوع از گلگیرها در هنگام حوادث کار بسیار دشواری خواهد بود. حتی در مواقعی که گلگیر از ماشین جدا و اقدام به صاف کردن آن شود نیز به دلیل سخت بودن این پلاستیک‌ ها با مشکل مواجه خواهید شد.

برای حل این مشکل میتوان از مقداری آب جوش کمک گرفت. به منظور این کار باید آب جوش را روی تورفتگی به وجود آمده ریخت و به محض اینکه آب جوش روی فرورفتگی ریخته شد، باید از پشت به تورفتگی یک ضربه وارد شود تا قسمت فرو رفته مثل روز اول صاف گردد. در این حالت دمای بالای آب جوش سبب افزایش انعطاف پذیری پلاستیک شده و کمک میکند که ضربه به راحتی تغییر شکل را در پلاستیک ایجاد کند.

کاربرد آب جوش در رفع فرورفتگی

استفاده از سشوار و اسپری هوای فشرده

همانگونه که در مبحث قبلی اشاره کردیم، قسمت پلاستیکی ماشین بسیار محکم و سخت میباشد. بنابراین برای رفع تورفتگی این بخش از ماشین ما به گرما احتیاج داریم. بعد از آب جوش یکی دیگر از راهکارهایی که به بخش های پلاستیکی گرما میدهد سشوار میباشد‌. برای استفاده از این راهکار لازم است که قسمت تو رفته را ابتدا با بالاترین دمای سشوار به مدت چند دقیقه گرم کرد.

در این حالت گرمای بالای سشوار سبب منبسط شدن پلاستیک میشود و تا حدودی آن را نرم خواهد کرد. در مرحله بعدی از اسپری هوای فشرده استفاده میشود. به این صورت که باید آن را به صورت برعکس گرفته و دقیقاً در نقطه‌ ای که گرم شده بود، اسپری کرد. اسپری هوای فشرده به دلیل سرد بودن، سبب منقبض شدن پلاستیک شده و باعث رفع تورفتگی میگردد.

کاربرد یخ خشک برای ترمیم فرورفتگی

یخ خشک عامل خنک کننده بسیار خوبی به حساب میرود که برای رفع تو رفتگی های با عمق کم کاربرد مناسبی دارد. برای استفاده از یخ خشک لازم است که افراد دستکش محافظ در دست داشته باشند.

برای رفع تورفتگی خودرو با استفاده از یخ خشک لازم است که یک تکه یخ خشک را برداشته و آن را به آرامی بر روی تمام نقاط تورفتگی به صورت مداوم حرکت داد. این کار باید تا هنگامی که صدای بیرون آمدن و صاف شدن تورفتگی شنیده شود، ادامه پیدا کند. لازم به ذکر است که برای عملکرد بهتر یخ خشک میتوان مانند روش قبل تورفتگی را پیش از آن با سشوار گرم کرد و سپس از یخ خشک برای رفع فرورفتگی استفاده کرد.

ترمیم تورفتگی با یخ خشک

رفع فرورفتگی ماشین با جارو برقی

همانگونه که مشخص است بهترین راه برای ترمیم و رفع تورفتگی استفاده از یک نیروی مکش با قدرت قابل قبول می باشد. اما داشتن دستگاهی که این قدرت را به میزان مناسب وارد کند کار راحتی نیست.

میتوان تنها با یک سطل، مقداری چسب نواری و یک جارو برقی دستگاه مکشی برای ترمیم فرورفتگی ساخت. برای این منظور باید یک سوراخ کوچک در قسمت پایینی سطل ایجاد کرد و سپس باید به وسیله نوار چسب سطل را روی تورفتگی بدنه فیکس کرد. در مرحله بعد باید جارو برقی را بر روی سوراخ سطل قرار داده و جارو را روشن کنیم. اگر تو رفتگی ماشین بسیار عمیق نباشد خلاء ایجاد شده و همچنین مکش جاروبرقی سبب رفع تورفتگی خودرو می گردد‌.

رفع تورفتگی با چسب حرارتی و قطعات کوچک چوب

ذکر این نکته حائز اهمیت میباشد، هنگامی که فرد شخصا به رفع تورفتگی خودرو اقدام می‌کند، ممکن است آسیب بیشتری به خودرو وارد کرده و یا وضعیت تورفتگی را وخیم تر کند. در برخی مواقع نیز ممکن است به رنگ ماشین آسیب وارد شود.
یکی از راه‌ های ایمن برای رفع تورفتگی های بدنه خودرو استفاده از میخ، یک تفنگ چسب حرارتی و قطعات کوچک چوب می باشد. این روش برای از بین بردن تورفتگی های بزرگ نیز کارآمد است.

صاف کردن تورفتگی با چوب و چسب حرارتی

برای این روش ابتدا در یک سر چوب دو عدد میخ وارد میکنیم تا یک حالت دسته مانند ایجاد شود. سپس سر دیگر چوب را به چسب حرارتی آغشته کرده و آن را به بخش فرورفتگی چسباند‌‌. این کار باید آنقدر با قطعات کوچک چوب تکرار شود تا تمام تورفتگی پوشش داده شود. در مرحله بعدی تا خشک شدن کامل چسب ها صبر کرده و سپس باید چوب های کوچک آغشته به چسب را یکی یکی و به آرامی از بخش فرورفته جدا کرد. مشاهده میشود که فرورفتگی ها کم کم از بین میروند. برای گرفتن نتیجه مطلوب تر، بهتر است که اطراف تورفتگی هم مقدار کمی چوب چسبانده شود تا فرورفتگی بیشتر ناپدید گردد.

این روش همان گونه که از مراحل آن پیداست به صبر و تحمل زیادی احتیاج دارد. همینطور اگر قصد دارید که از این روش برای رفع تورفتگی ماشین استفاده کنید باید به میزان کافی چسب‌ و چوب در اختیار داشته باشید. در آخر ذکر این نکته نیز حائز اهمیت میباشد که ممکن است مقداری از چسب ها به بدنه ماشین چسبیده باشد. بهتر است برای پاک کردن این قطعات از حرارت سشوار و یا مقداری الکل استفاده کرد.

ترمیم فرورفتگی بدنه با میله فلزی

این طور به نظر می‌ رسد که هنگام ایجاد فرورفتگی بر روی بدنه ماشین تنها کافیست برای رفع تورفتگی از پشت ضربه وارد شود. اما این نکته را فراموش نکنید که هنگام ایجاد فرورفتگی بر روی بدنه ماشین، علاوه بر اینکه مقداری از بدنه به سمت داخل فرو می‌رود، گوشه های اطراف فرورفتگی نیز به سمت بیرونی خم میشوند و یک حالت برجسته را ایجاد میکنند. پس ممکن است ضربه زدن از پشت، کار نادرستی باشد و باعث شود رنگ ماشین آسیب ببیند یا فرورفتگی بدتر شود. بنابراین باید با احتیاط به رفع فرورفتگی پرداخت و مانند یک صافکار حرفه‌ای که برای ترمیم فرورفتگی ها بدون رنگ از هر دو سمت تورفتگی روی آن کار می‌کند، شما نیز از هر دو سمت به ترمیم تورفتگی بپردازید.

در این راهکار شما می توانید به کمک استفاده همزمان از یک ابزار چوبی یا لاستیکی برای ضربه زدن در قسمت بالای فرورفتگی و یک میله فلزی در زیر آن به رفع تورفتگی بپردازید.

ابزار مخصوص رفع تو رفتگی

اگر با کمک راهکارهای ذکر شده به نتیجه مطلوبی نرسیدید، میتوانید از ابزارهای مخصوصی که برای رفع تورفتگی خودرو ساخته شده‌ اند و دارای فنجان‌ های مکنده خاصی میباشند، استفاده کنید.

همچنین برخی جعبه ابزارها برای رفع فرورفتگی خودرو در بازار موجود هستند که میتوانید آن ها را از ابزار فروشی ها خریداری کنید. این جعبه ها دارای ابزارهای کمکی هستند که بوسیله آن ها می توان تورفتگی بوجود آمده در خودرو را از بین برد.
در آخر میتوان گفت اگر هیچ یک از راهکارهای نامبرده برای شما کارآمد نبود و یا فرورفتگی ماشین شما بسیار عمیق و شدید بود، میتوانید جهت دریافت بهترین کیفیت صافکاری و رفع تورفتگی بدون رنگ، به تعمیرگاه اتوشناس مراجعه فرمایید.