اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

چگونه شماره شبای بانکی دریافت کنیم؟

چگونه شماره شبا را پیدا کنیم؟ | شماره شبا تمامی بانک‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، برای دریافت شماره حساب شبا روی لینک بانکی که در آن حساب دارید کلیک کنید:

       ساختار و اجزاء شبا:

در این قسمت با ساختار و اجزای شماره شبا ( شناسه حساب بانکی ایران ) آشنا خواهیم شد و توضیحی مختصری در رابطه با هریک از اجزا ارائه خواهیم کرد.

ارقام کنترلی:

عبارتند از ارقامی که به منظور حصول اطمینان از دریافت و ارسال کامل و بدون نقص یا تحریف «شبا»، بر مبنای مندرجات درونی «شبا» محاسبه و به عنوان بخش الزامی «شبا» بدان افزوده می شوند.

IBAN:

حروف اختصاری «Internet Bank Account Number»، شناسه ایست که یک شماره حساب خاص را در یک بانک بصورت یکتا معرفی می کند. این شناسه مطابق با استاندارد بین المللی ISO-13616-2007 تولید شده و به منظور یکسان سازی شماره حسابهای بانکی در سطح بین المللی به منظور تسهیل تبادلات بین بانکی، مورد استفاده قرار می گیرد.

BBAN:

حروف اختصاری «Basic Bank Account Number»، شناسه ایست شامل شناسه بانک که به صورت یکتا یک حساب خاص را در یک بانک در یک کشور خاص مشخص می کند.

قواعد ساختاری شبا:

– هر کاراکتر تنها می تواند یکی از حروف بزرگ الفبای انگلیسی [A-Z] یا یک رقم انگلیسی [۰-۹] باشد. استفاده از هیچ کاراکتر دیگری، از جمله اعداد و حروف فارسی مجاز نیست.

– طول شبا دقیقاً باید معادل ۲۶ کاراکتر باشد. شماره های کمتر یا بیشتر از ۲۶ کاراکتر مجاز نیستند.

– استفاده از حروف تنها برای کد کشور (دو رقم سمت چپ شبا) مجاز است. بقیه اجزای شبا تنها می تواند دربرگیرنده اعداد باشد.

نمایش شبا:

– نمایش در سیستمهای رایانه ای: در سیستمهای رایانه ای، شبا مانند نمونه زیر، به صورت یکپارچه و بدون فاصله نمایش داده می شود، مانند این نمونه:

IR0696000000010324200001

– نمایش در اشکال نوشتاری: در اشکال نوشتاری، مانند فرمها و نامه ها، از سمت چپ، بین هر چهار کاراکتر، یک فاصله قرار می گیرد. در نتیجه کد شبا در فرم نوشتاری شامل ۶ دسته چهار کاراکتری و یک دسته ۲ کاراکتری در سمت راست خواهد بود. به عنوان مثال شبای مذکور در بند فوق به صورت زیر نوشته می شود:

IR06 2960 0000 0010 0324 2000 01

شبا یک کد ۲۶ کاراکتری است که به صورت زیر به سه بخش اصلی تقسیم می شود:

جزء BBAN CD CC
توضیح شماره حساب پایه کد کنترلی کد کشور: ثابت= IR
طول ۲۲ رقم ۲ رقم ۲ حرف

– یک شبا به صورت [CC][CD][BBAN] ساخته می شود. (کروشه تنها برای تفکیک اجزاء است و در شبا دیده نمی شود)

– CC به معنی کد کشور، در مورد تمامی حسابهای بانکی کشور براساس استاندارد ISO-3166-1 معادل دو حرف IR (حروف بزرگ لاتین) است. کد کشور تنها بخش حرفی شبا محسوب می شود.

– CD به طول دو رقم به معنی ارقام کنترلی یا چک دیجیت شناسه شبا می باشد.

– BBAN به طول ۲۲ رقم که شماره پایه حساب بانکی را تشکیل می دهد و در بند (۵) این سند در مورد آن بحث شده است.

ساختار و قالبBBAN:

۵-۱-مشخصات کلی: قالب BBAN یک کد به طول ۲۲ رقم با قالب زیر است:

B19 ۰ ۰ ۰ B2 B1 A3 A2 A1
۲۲ ۰ ۰ ۰ ۵ ۴ ۳ ۲ ۱

اجزاءBBAN:

براساس جدول فوق به صورت زیر توضیح داده می شود:

– شناسه بانک، که در موقعیت A1 الی A3 به طول سه رقم قرار می گیرد. شناسه بانک یک عدد سه رقمی است که براساس کد بانکها تدوین شده است. باتوجه به این که این کدها درحال حاضر دو رقمی هستند، تا اطلاع ثانوی از صفر در سمت چپ این کد برای تمام بانکها و موسسات اعتباری استفاده شده است. کد بانکها مطابق با جدول زیر تنظیم می شود:

ردیف نام بانک شناسه بانک
۱ بانک اقتصاد نوین ۰۵۵
۲ بانک پارسیان ۰۵۴
۳ بانک پاسارگاد ۰۵۷
۴ پست بانک ایران ۰۲۱
۵ بانک تجارت ۰۱۸
۶ موسسه اعتباری توسعه ۰۵۱
۷ بانک توسعه صادرات ۰۲۰
۸ بانک رفاه ۰۱۳
۹ بانک سامان ۰۵۶
۱۰ بانک سپه ۰۱۵
۱۱ بانک سرمایه ۰۵۸
۱۲ بانک صادرات ایران ۰۱۹
۱۳ بانک صنعت و معدن ۰۱۱
۱۴ بانک کارآفرین ۰۵۳
۱۵ بانک کشاورزی ۰۱۶
۱۶ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ۰۱۰
۱۷ بانک مسکن ۰۱۴
۱۸ بانک ملت ۰۱۲
۱۹ بانک ملی ایران ۰۱۷

– شناسه حساب که در موقعیت B1 الی B19 قرار می گیرد. باتوجه به اینکه شماره حسابهای فعلی بانک ملی (سیستم متمرکز- سیبا) ۱۳ رقمی می باشد، با استفاده از راهکارهای ذیل به قالب ۱۹رقمی تبدیل می شود.

الف:شناسه نوع حساب که در موقعیت B1 قرار می گیرد برای حسابهای سپرده، مقداد صفر و برای حسابهای تسهیلات عدد یک تکمیل می شود.

ب:برای موقعیتهای B2 الی B19 نیز، به سمت چپ شماره حساب باید به اندازه ای رقم صفر افزوده شود که طول آن برابر ۱۸ رقم شود. بدین ترتیب با ترکیب عدد ۱۸ رقمی حاصله و کد نوع حساب (بند الف)، شناسه حساب (BBAN) به طول ۱۹ رقم تولید می شود.

دریافت شبابانک ملی ایران

به منظور دریافت شناسه شبا از طریق پیام کوتاه لازمست یک پیام کوتاه در قالب زیر از سوی متقاضی به شماره ۲۰۰۰۸۰۱۸ ارسال گردد. به محض ارسال نیز پاسخ به همراه کد شبای درخواستی برای مشتری بصورت پیام کوتاه ارسال می شود.

فرمت ارسال پیام کوتاه:

برای دریافت کد شبای حساب سپرده: شماره حساب سیبا + فاصله + عدد صفر

مثال: ۰ ۰۳۰۱۴۳۶۲۰۴۰۰۶

برای دریافت کد شبای حساب تسهیلات: شماره حساب سیبا + فاصله + عدد یک

دریافت شناسه شبا بانک ملت

به منظور دریافت شماره شناسه حساب بانکی ایران (شبا) برای حساب ها ی بانک ملت بایستی شماره حساب / شماره قرارداد مورد نظر را وارد نموده و عبارت امنیتی مشاهده شده را در فیلد مربوطه درج نمائید .

پس از تکمیل اطلاعات و ثبت کلید تایید ، مشخصات صاحب حساب نمایش داده می شود که در صورت صحت این مشخصات و تائید آن امکان مشاهده و چاپ شماره شبا معادل شماره حساب / شماره قرارداد بانکی متمرکز میسر می گردد.

با عضویت در رده، هنگام دریافت و تبدیل شماره شبا، از نام صاحب حساب مطمئن شوید.

[توضیح درباره شبا و چگونگی محاسبه آن را در ادامه همین صفحه بخوانید]

روش های دریافت شماره شبا بانک های مختلف

حتما می‌دانید با عضویت  در اپلیکیشن رده تبدیل شماره کارت به شماره شبا، کارت به شماره حساب، استعلام شبا برای اولین بار رایگان و همین‌طور تبدیل شماره حساب به شماره شبا هم برای یکبار رایگان است. در «رده» از مزایای دریافت شماره شبا زیاد گفته‌ایم؛ این‌که شماره شبا انتقال وجه را برای مشتریان بانکی آسان‌تر می‌کند، کارمزد کمتری از انتقال کارت‌به‌کارت دارد و خیلی مزیت‌های دیگر که اگر آنها را بدانید، بدون تردید برای جا به جایی پول از شبا استفاده می‌کنید. برای دریافت شماره شبا بانک‌های مختلف، راه‌های مختلفی وجود دارد. تبدیل شماره کارت به شبا و تبدیل شماره حساب به شبا، راحت‌ترین روش‌های گرفتن شماره شبا محسوب می‌شوند.

البته در روش تبدیل شماره کارت به شبا نیاز به اینترنت دارید، اما اگر در شرایطی هستید که به اینترنت دسترسی ندارید، می‌توانید از طریق تلفن‌ گویا و سامانه پیامکی هم شماره شبا حساب بانکی‌تان را بگیرید؛ هرچند گرفتن شماره شبا از طریق تلفن گویا و پیامک، معطلی زیادی دارد و گاهی ممکن است مدت‌ها در صف انتظار تلفن گویا بایستید و برای همین بهترین روش ورود به «رده» و تبدیل شماره کارت به شبا است. تا یادمان نرفته بگوییم تبدیل شماره کارت به شبا و همین‌طور شماره حساب به شبا -فرقی نمی‌کند متعلق به کدام بانک باشد- برای شما برای اولین بار هیچ هزینه‌ای ندارد و کاملا رایگان امکان تبدیل‌ شبایی را خواهید داشت.

دریافت شماره شبا با شماره کارت

روی تمام کارت‌های بانکی، شماره‌ای ۱۶رقمی وجود دارد که همان شماره کارت شما به حساب می‌آید. ساده‌ترین روش برای دریافت شماره شبا هم تبدیل یا دریافت شماره کارت به شماره شبا است. در رده این امکان وجود دارد که شماره کارت خودتان را وارد کنید و شماره شبا را از ما بگیرید. اولین درخواست برای گرفتن شماره شبا هم رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه نیست. اما اگر نیاز به دانستن همه شماره‌های شبا بانکی دارید، بهتر است بعد از عضویت در حساب کاربری خود در سایت یا اپلیکیشن «رده» این کار را برای خودتان تسریع کنید.

با شماره کارت هر کدام از بانک‌های زیر امکان گرفتن شماره شبا را در «رده» خواهید داشت: بانک ملی، بانک پاسارگاد، بانک اقتصاد نوین، بانک کشاورزی، بانک سامان، بانک سرمایه، بانک صادرات، بانک مسکن، بانک سپه، بانک آینده، بانک مهر ایران، بانک رسالت، بانک دی، بانک انصار، بانک ملت، بانک شهر، بانک ایران زمین، بانک سینا، بانک تجارت، بانک توسعه تعاون، بانک خاورمیانه، بانک گردشگری، پست بانک، بانک رفاه کارگران و موسسه نور.

مراحل تبدیل شماره کارت به شبا

برای دریافت شماره شبا با شماره کارت در پنل کاربری «رده» این مراحل را انجام دهید:

  • وارد حساب کاربری خودتان در رده شوید. اگر قبلا عضو نشده‌اید، طی چند ثانیه با نوشتن نام و نام خانوادگی، شماره همراه و انتخاب رمز عبور ثبت‌نام شما تکمیل می‌شود.
  • بعد از ورود به حساب کاربری، سه پنجره تبدیل‌های شبا، استعلام چک برگشتی و استعلام تسهیلات را می‌بینید. وارد قسمت «تبدیل‌های شبا» شوید.
  • در «رده» این امکان وجود دارد که براساس شماره کارت یا حساب، شماره شبا خودتان را بگیرید. برای تبدیل شماره کارت به شبا، روی بخش «کارت به شبا» بزنید و در کادر مشخص‌ شده، شماره کارت ۱۶رقمی را تایپ و دکمه تبدیل کارت به شبا را «لمس» کنید.

به همین راحتی، تبدیل شماره کارت به شبا انجام شده و کار دیگری باقی نمانده است.

دریافت شماره شبا با شماره حساب

اگر قبلا شماره حساب کسی را گرفته و برایش پول واریز کرده‌اید، دیگر نیازی نیست شماره شبا را هم از او بگیرید و قابلیت تبدیل شماره حساب به شبا در «رده» وجود دارد. مزیت واریز پول با شماره شبا نسبت به شماره حساب در انتقالات بین بانکی است چون برای انتقال پایا، ساتنا و پل شما نیازمند داشتن شماره شبا هستید و با شماره حساب نمی‌توانید انتقال وجه بین بانکی انجام دهید. علاوه بر آن انتقال پول با شبا با استفاده از سرویس ساتنا و پل به صورت لحظه‌ای و آنی انجام می‌شود.برای تبدیل شماره حساب به شبا هم کافی است «مراحل تبدیل شماره کارت به شبا» را طی کنید که همین بالاتر گفتیم. فقط به جای بخش «کارت به شبا»، پنجره «حساب به شبا» را لمس کنید.

تبدیل شماره کارت به شماره حساب

گاهی مواقع هم ممکن است به شماره حساب بانکی خودتان نیاز پیدا کنید برای مثال ممکن است دوستتان که هر دو در یک بانک حساب دارید بخواهد پولی به حساب شما واریز کند، برای همین خیلی‌ها مجبور می‌شوند تا عابر بانک بروند و موجودی حساب بگیرند تا شماره حساب را از روی پرینت عابربانک به دست بیاورند. اما راه ساده‌تری هم وجود دارد تا اگر دنبال دانستن شماره حساب خودتان یا هر کس دیگری هستید، آن را بفهمید. در سایت یا اپلیکیشن «رده»، امکان گرفتن شماره حساب از روی شماره کارت وجود دارد. یعنی کافی است شماره کارت ۱۶رقمی خودتان را وارد کنید و شماره حساب بگیرید. به همین سادگی و بدون نیاز به رفتن تا عابربانک یا جستجو در اینترنت، شماره حساب خودتان را از «رده» خواهید گرفت.

تبدیل شماره کارت به شبا رایگان

دریافت شماره شبا با شماره کارت تا یکبار در رده رایگان است و هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد. اما اگر نیاز به تبدیل شماره کارت به شبا به دفعات زیاد دارید هم مشکلی نیست و کافی است بعد از عضویت در رده، یکی از بسته‌های اقتصادی را بخرید تا با سریع‌ترین روش ممکن گرفتن شماره شبا را انجام بدهید. فراموش نکنید برای هر کدام از حساب‌های بانکی خودتان تنها یکبار  لازم است مراحل تبدیل شماره کارت به شبا را انجام دهید و شماره شبا هیچ وقت تغییر نمی‌کند و در اختیار شما باقی خواهد ماند.

مزایای دریافت شماره شبا با استفاده از سامانه رده

گرفتن شماره شبا، تبدیل شماره کارت به شبا یا تبدیل شماره کارت به حساب، همه جزو خدماتی است که بعد از عضویت در رده می‌توانید از آنها استفاده کنید. اولین مزیت گرفتن شماره شبا از رده این است که استعلام اولین شماره شبا در سایت یا اپلیکیشن کاملا رایگان است. دومین مزیت مهم رده هم امکان دریافت شماره شبا یا تبدیل شماره کارت به حساب تمام بانک‌هاست. تبدیل شماره کارت به شبا در هر کدام از بانک‌های شبکه بانکی، در رده امکانپذیر است.

سوالات متداول درباره شبا

زمانی که قصد انتقال پول با بیشترین سقف ممکن را دارید. حتی بدون داشتن شماره حساب، نام بانک، کد شعبه و اطلاعات دیگر حساب بانکی مقصد، می‌توانید با وارد کردن شماره شبا، جابه‌جایی پول را انجام بدهید.

با استفاده از شماره شبا، محدودیت‌های انتقال پول در روش کارت به کارت (حداکثر ۳ میلیون تومان) را نخواهید داشت و تا سقف بالایی امکان جابه‌جایی وجه دارید.

بله. امکان گرفتن شماره شبا از طریق شماره ۱۶ رقمی روی کارت‌های بانکی و همین‌طور شماره حساب وجود دارد. با همراه داشتن شماره کارت می‌توانید شماره شبا تمام بانک‌ها را از سایت رده بگیرید.

بله. تغییر شماره شبا برای سهام عدالت و سجام امکانپذیر است. برای تغییر شماره شبا کافی است «مراحل تغییر شماره شبا در سامانه سجام» را در سایت رده ببینید.

شماره شبا استفاده از سامانه‌های حواله پول ساتنا و پایا را که هم کارمزد کمتری بابت انتقال پول می‌گیرند، هم امنیت خیلی بالایی دارند، ممکن می‌کند.

در طی سال های اخیر مخصوصا دو سال اخیر استفاده از شماره شبا بسیار بیشتر و تبدیل به یک عدد پر کاربرد تقریبا در اثر فعالیت های اداری ما شده است.

شماره شبا چیست؟

شماره شبا یا IBAN (International Bank Account Number) نوعی شماره حساب بین المللی است که نشان دهنده شماره حساب شما در یک بانک خاص در کشوری خاص است.

گرچه با توجه به شرایط حاضر نمی توان از شماره شبا در ایران برای نقل و انتقالات مالی بین المللی استفاده کرد٬ اما کاربرد ویژه خود را در داخل کشور دارد و به طور کلی در بخش زیادی از ثبت نام ها و فعالیت های اداری نیاز به در اختیار داشتن شماره شبا خود دارید.

شماره شبا ترکیبی از 24 عدد و دو حرف است که مجموعا 26 رشته یا کاراکتر را شامل می شود. در مثال زیر می خواهیم به اجزا و جزئیات آن بپردازیم:

IR 22 017 0000000034234234234

ساختار شماره شبا :

  1. در مثال بالا عنوان شماره شبا دو حرف ابتدایی یعنی IR نشان دهنده کشور شماره حساب مربوطه است٬ همینطور که قبل اشاره کردیم شماره شبا یک شماره حساب بین المللی است ولی در حال حاضر ایران صرفا در فرآیند های اداری داخلی از آن استفاده می شود.
  2. 2 رقم ابتدایی بعد از حروف خلاصه نام کشور صرفا اعدادی کنترلی می باشد٬ این اعداد بر اساس ترکیبی بر اساس یک فرمول محاسباتی مشخص از 22 عدد بعد از آن به دست می آید و کاربرد آن صرفا جهت اعتبارسنجی و بررسی صحت شماره شبا می باشد.
  3. 3 عدد بعدی که اصولا با 0 شروع می شود بعد از اسم خلاصه کشور نشان دهنده بانکی است که که حساب به آن تعلق دارد که به عنوان مثال در این شماره شبا عدد 017 مربوط به بانک ملی می باشد٬ در ادامه و پایین هم صفحه می توانید شماره عدد تمامی بانک های ایران را مشاهده کنید
  4. 19 عدد بعد از شماره بانک٬ به طور کلی نشان دهنده نوع حساب و شماره حساب می باشد که در بعضی بانک ها بسته به نوع حساب 8 رقم و در بعضی بانک ها تا 18 رقم است !

دلیل استفاده و کاربرد شماره شبا چیست؟

به طور کلی شماره شبا کاربرد های بسیار زیاد و مختلفی دارد, در این صفحه از سایت  سعی داریم شما را با مفهوم شماره شبا بیشتر آشنا کنیم و در ادامه کاربردهای اصلی شماره شبا را به شما توضیح دهیم.

به طور کلی شما برای انجام هر فعالیتی که حوزه مالی ٬ نقل و انتقالی های مربوطه و حتی بعضی از ثبت نام ها در ادارات و سازمان ها نیاز به ارائه یک شماره مربوط به حساب خود دارید که صرفا برای شخص شما باشد و به مرور زمان تغییر نکند٬ شماره حساب شما هیچگاه تغییر نمی کند ولی ممکن است شماره حساب شما در یک بانک با شماره حساب شخص دیگری در یک بانک دیگر یکسان باشد و این منجر به اتفاق متعدد دیگری شود. اما از طرف دیگر شماره کارت نیز نمی تواند گزینه مناسبی باشد٬ زیرا بعد از گذشت چند سال آن شماره منقضی شده و ممکن است دیگر معتبر نباشد٬ از این رو ادارات و سازمان ها از شما برای هر گونه فعالیت های خاص شماره شبا می خواهند!

در پایان همین مقاله می توانید با نمونه استفاده و کاربرد های شماره شبا را بیشتر آشنا شوید.

دریافت شماره شبا

شاید دلیل اصلی که شما به صفحه شبکه استعلام یعنی همین صفحه که در آن هستید وارد شده باشید٬ دریافت شماره شبا خود باشد از این رو در ادامه به شما نحوه دریافت شماره شبا بانک دلخواهتان را آموزش خواهیم داد.

به طور کلی برای به دست آوردن و دریافت شماره شبا شما می بایست از طریق شماره حساب و نوع بانک خود اقدام به دریافت شماره شبا خود بکنید که در صورتی که بخواهید خودتان از طریق فرمول محاسباتی آن اقدام به ساخت و تولید شماره شبا خود کنید عملا محاسبه آن غیرممکن و رسیدن به آن راه بسیار بسیار دشواری است.

سامانه جامع  با هدف آسان سازی و دست یابی راحت به اطلاعاتی که اکثر افراد به آن نیاز دارند از قبیل شماره شبا و … فعالیت خود را از سال 1398 آغاز کرده است.

شما به راحتی و آسان با کمترین کارمزد ممکنه و بدون نیاز به بانک یا ادارت و به دور از صف های طولانی می توانید اکثر نیاز های خود را در سایت شبکه استعلام به آسانی رفع کنید.

در ادامه می خواهیم به شما ساده ترین روش رسیدن به شماره شبا یا حتی شماره حساباتن را به شما عزیزان توضیح دهیم.

دریافت شماره شبا با شماره کارت

اصلی ترین خدمتی که شبکه استعلام به شما کاربران ارائه می دهد٬ سرویس تبدیل شماره کارت به شماره شبا می باشد.

شاید برای شما جای تعجب داشته باشد ولی شبکه استعلام از طریق همکاری با مجموعه های بزرگ موفق شده است که با افتاخر آسان ترین شکل ممکنه در ایران از طریق شماره کارت شما٬ به طور همزمان شماره شبا و شماره حساب شما را تولید و به شما تحویل دهد و از طرفی وضعیت فعال یا غیرفعال بودن حساب مربوطه را نیز به شما اطلاع دهد.

شما برای تبدیل شماره کارت به شماره شبا خود می توانید از بالای همین صفحه بانک مورد نظر خود را انتخاب کرده و بعد از آن به راحتی با وارد کردن شماره کارت خود و طی یک سری مراحل بسیار ساده شماره شبا خود را به دست آورید.

در حال حاضر شبکه استعلام 34 بانک اصلی ایران که به شبکه شتاب متصل هستند را جهت تولید و محاسبه شبا پشتیبانی می کند٬ که نیاز بیش از 90 درصد مردم ایران را پوشش می دهد.

برای دسترسی آسان نیز می توانید حتی کلمه ” دریافت شماره شبا + نام بانک مورد نظر ” را در موتور جستجو گوگل جستجو کرده و متوجه خواهید شد که سایت شبکه استعلام با آدرس  در تمامی کلمات مورد نظر دارای رتبه اول تا سوم را دارا می باشد و به لطف خدا این نشان دهنده اعتبار و اعتماد کاربران عزیز به سایت ماست.

پس از ورود به صفحه بانک مربوط به آسانی فرایند مورد نیاز خود را انجام دهید.

دریافت شماره شبا با شماره حساب

بخش دیگری از خدمات سایت ما تبدیل شماره حساب شما به شماره شبا است که علاوه بر ارائه فوق العاده سریع شماره شبا به شما توسط سامانه هوشمند شبکه استعلام شما می توانید از وضعیت حساب مد نظر خود نیز آگاه باشد.

برای دریافت شماره شبا از طریق شماره حساب کافیست از لیست بانک های فعال بالا بانک مدنظر خود را انتخاب کرده و پس از وارد کردن شماره حساب خود و اطمینان از صاحب حساب و درست بودن آن اقدام به ادامه فرآیند و دریافت شماره شبا خود کنید.

در حال حاضر شما می توانید از طریق 34 بانک فعال ایران من جمعه ملی ٬ ملت ٬‌صادرات ٬ سپه ٬ کشاوری ٬ رفاه و … از طریق شماره حساب خود شماره شبا بانکی خود را محاسبه کرده و از آن استفاده کنید.

دریافت شماره حساب با شماره کارت

در بعضی از موارد پیش می آید که شما نیاز به دریافت شماره حساب خود دارید و صرفا به شماره کارت خود دسترسی دارید و مراجعه به شعبه و ایستادن در صف های طولانی برای شما سخت باشد.

یکی از دیگر خدمت های سایت ما با افتخار تبدیل آسان و سریع شماره کارت به شماره حساب شماست!

بدون نیاز به خارج شدن از خانه به آسانی شماره حساب خود را محاسبه کنید و از خدمات نوین و بانکداری باز شبکه استعلام لذت ببرید.

اما برای این کار می بایست٬ ابتدا از بالای همین صفحه بانک مورد نظر خود را انتخاب کنید و پس از ورود به آن از بخش سه گزینه بالا٬ گزینه کارت به حساب را انتخاب کرده و در ادامه با وارد کردن شماره کارت خود به آسانی شماره حساب خود را پس از طی کردن مراحلی ساده شماره شبا خود را دریافت کنید.

دریافت شماره کارت با شماره شبا

تعدادی از کاربران در حال حاضر هر روز به سایت ما مراجعه می کنند و به دنبالی روشی برای تبدیل شماره شبا به شماره کارت خود هستند.

متاسفانه در حال حاضر سرویس به دست آوردن شماره کارت از طریق شماره حساب مقدور نمی باشد. و ایران سرویس حتی شاید توسط خود بانک نیز در حال حاضر قابل ارائه نباشد.از این رو امیدواریم در آینده ای زود این سرویس فعال شده و بتوانیم آن را به شما کاربران و یاران شبکه استعلام ارائه کنیم.

شماره شبا چیست؟

“شماره شبا چیست؟” در زبان فارسی به معنای “شماره شبای حساب بانکی چیست؟” است. شماره شبا، شماره شناسایی بین المللی حساب بانکی است که برای انتقال وجه در داخل و خارج از کشور استفاده می‌شود. شماره شبا شامل دو بخش است، کد کشور و شماره حساب. کد کشور به صورت دو حرفی و شماره حساب با رشته‌ای از اعداد و حروف تشکیل شده است. برای انتقال وجه به صورت الکترونیکی و برخی از خدمات بانکی، شماره شبا به عنوان شناسه حساب بانکی استفاده می‌شود.

شماره شبا به چه دردی می‌خورد؟

شماره شبا یک کد بانکی است که برای انتقال وجه از یک حساب به حساب دیگر استفاده می‌شود. این کد برای اطمینان از اینکه وجه به حساب درست واریز شده باشد و در انتقال وجه هیچ خطایی رخ ندهد، بسیار مهم و ضروری است. همچنین این کد برای انتقال وجه به صورت بین‌المللی نیز استفاده می‌شود. بنابراین شماره شبا برای هر شخص یا سازمانی که درگیر انتقال وجه است، بسیار مهم و حیاتی است.

شماره شبا چگونه تشکیل می‌شود؟

شماره شبا یک کد بانکی موجود در ایران است که برای انتقال وجوه بین بانک‌های مختلف استفاده می‌شود. این کد از ۲۴ رقم تشکیل شده است و شامل ۴ بخش می‌باشد. بخش اول شامل دو حرف است که نشان‌دهنده کد کشور (IR) می‌باشد. بخش دوم شامل دو رقم است که نشان‌دهنده کد شهر محل بانک می‌باشد. بخش سوم شامل ۴ رقم است که نشان‌دهنده کد بانک می‌باشد. و بخش چهارم شامل ۱۴ رقم دیگر است که نشان‌دهنده شماره حساب بانکی می‌باشد. با توجه به این که شماره شبا به صورت خودکار تولید می‌شود، امکان وجود اشتباه در آن به حداقل ممکن می‌رسد.

شماره شبا کدام اطلاعات را در بر می‌گیرد؟

بیانگر این است که شماره شبا به عنوان یک کد بانکی، شامل اطلاعات مختلفی است که مربوط به حساب بانکی فرد می‌باشد. این شامل شماره حساب بانکی، کد شعبه، نام صاحب حساب و مواردی از این قبیل است. از طریق شماره شبا، امکان انجام تراکنش‌های بانکی و انتقال وجه به حساب دیگران وجود دارد. در واقع، شماره شبا به عنوان یک شناسه منحصر به فرد برای حساب بانکی، همه اطلاعات مربوط به آن حساب را در بر می‌گیرد.

 آیا همه بانک‌ها شماره شبا دارند؟

در واقع، بانک‌های بسیاری در سراسر جهان شماره شبا را در اختیار دارند. این شماره یک کد بین المللی است که به منظور شناسایی حساب بانکی در سطح جهانی استفاده می‌شود. با این حال، برخی بانک‌های کوچکتر و محلی ممکن است شماره شبا را نداشته باشند. اما بانک‌های بزرگ و معتبر در اکثر موارد این شماره را دارند و این امر به صورت مرسومی در صنعت بانکداری است.

آیا شماره شبا برای حساب‌های جاری و قرض الحسنه بانکی متفاوت است؟

شماره شبا برای حساب‌های جاری و قرض الحسنه بانکی متفاوت است. هر حساب بانکی دارای شماره شبا منحصر به فرد خود است که برای انتقال وجه به حساب دیگری و یا دریافت وجه از حساب دیگری استفاده می‌شود. بنابراین، شماره شبا حساب جاری با شماره شبا حساب قرض الحسنه بانکی متفاوت خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر درباره شماره شبا بانکی، می‌توانید با بانک خود تماس بگیرید.

آیا شماره شبا برای حساب‌های شخصی و حقوقی متفاوت است؟

آیا شماره شبا برای حساب‌های شخصی و حقوقی متفاوت است؟ شماره شبا برای حساب‌های شخصی و حقوقی متفاوت است. شماره شبا برای حساب شخصی با شماره شبا برای حساب حقوقی تفاوت دارد و از این رو نمی‌توان از یک شماره شبا برای هر دو نوع حساب استفاده کرد. برای انتقال وجه و پرداخت مبالغ به حساب‌های شخصی و حقوقی نیاز است تا شماره شبا متناسب با هر نوع حساب استفاده شود. بنابراین، بیشتر بانک‌ها به صورت جداگانه شماره شبا برای حساب‌های شخصی و حقوقی صادر می‌کنند.

آیا شماره شبا برای حساب‌های داخلی و خارجی متفاوت است؟

آیا شماره شبا برای حساب‌های داخلی و خارجی متفاوت است؟ شماره شبا به عنوان یک شناسه بانکی برای انتقال وجه از یک حساب به حساب دیگر استفاده می‌شود. در بعضی از کشورها، شماره شبا برای حساب‌های داخلی و خارجی متفاوت است. در ایران، شماره شبا برای حساب‌های داخلی و خارجی یکسان است و تنها با توجه به نوع ارز حساب، شماره شبا متفاوت می‌شود. به طور کلی، شماره شبا برای هر حساب بانکی تنها یکبار صادر می‌شود و تغییر آن نیاز به اقدامات خاصی دارد.

آیا شماره شبا برای حساب‌های دلاری و ریالی متفاوت است؟

آیا شماره شبا برای حساب‌های دلاری و ریالی متفاوت است؟ شماره شبا برای حساب‌های دلاری و ریالی متفاوت است. برای حساب‌های ریالی شماره شبا از ۲۴ رقم تشکیل شده و با IR آغاز می‌شود، در حالی که برای حساب‌های دلاری شماره شبا از ۲۳ رقم تشکیل شده و با US آغاز می‌شود. بنابراین، برای انتقال پول به حساب‌های دلاری و ریالی، باید شماره شبا مربوط به هر حساب را دقیقاً وارد کنید تا پول به حساب درست منتقل شود.

آیا شماره شبا مخصوص هر شعبه بانکی است؟

شماره شبا یک شماره شناسایی بانکی است که برای انتقال وجه از حساب بانکی یک شخص به حساب بانکی دیگری استفاده می‌شود. این شماره برای هر حساب بانکی یکتاست و شامل 24 رقم است. در ایران، شماره شبا برای هر شعبه بانکی متفاوت نیست و تنها شامل کد بانک و شماره حساب بانکی است. بنابراین، شماره شبا مخصوص هر شعبه بانکی نیست و به شماره حساب بانکی هر شخص بستگی دارد.

آیا شماره شبا در کارت بانکی نوشته شده است؟

این سوال مهمی است که برای اطمینان از صحت و سلامت حساب بانکی خود باید به آن پرداخت. شماره شبا یکی از مهمترین اطلاعات بانکی است که برای انتقال وجوه بین حساب‌های بانکی استفاده می‌شود. اگر شماره شبا در کارت بانکی شما نوشته نشده است، باید به بانک خود مراجعه کرده و اطلاعات کامل حساب خود را از آنها دریافت کنید. همچنین باید به دقت اطلاعات حساب خود را چک کنید تا از هرگونه خطا در انتقال وجوه جلوگیری شود.

آیا برای دریافت شماره شبا نیاز به مراجعه به شعبه بانکی داریم؟

دریافت شماره شبا معمولاً از طریق شبکه های بانکی اینترنتی و یا اپلیکیشن های موبایل بانکی امکان پذیر است و نیازی به مراجعه به شعبه بانکی نیست. البته در صورتی که شخص دسترسی به این امکانات را ندارد، می‌تواند با مراجعه به شعبه بانکی، از کارشناسان بانک درخواست دریافت شماره شبا را دهد.

آیا برای انتقال وجه به خارج از کشور نیاز به شماره شبا است؟

بله، برای انتقال وجه به خارج از کشور اغلب نیاز به شماره شبا دارید. شماره شبا یک شناسه بین‌المللی برای حساب‌های بانکی است که برای انتقال وجه به بیش از ۳۵۰ میلیون حساب بانکی در سراسر جهان استفاده می‌شود. بدون شماره شبا، انتقال وجه به خارج از کشور ممکن نیست و این شماره برای اطمینان از صحت و سلامت تراکنش های مالی استفاده می‌شود. بنابراین، برای انتقال وجه به خارج از کشور، باید این شماره را به درستی وارد کنید و در صورت نیاز از بانک خود درخواست آن را دهید.

آیا شماره شبا برای پرداخت مالیات و عوارض لازم است؟

شماره شبا برای پرداخت مالیات و عوارض ضروری است. این شماره مختص حساب بانکی شخص یا شرکت است که برای پرداخت مالیات و عوارض به آن نیاز دارید. بانک‌های مختلف این شماره را به مشتریانشان اختصاص می‌دهند و می‌توانید از آن برای پرداخت هرگونه بدهی مالیاتی و عوارض استفاده کنید. بنابراین، داشتن شماره شبا برای هر فرد و شرکتی که بدهی مالیاتی و عوارض دارد، ضروری است.

آیا شماره شبا برای دریافت حقوق و دستمزد لازم است؟

شماره شبا یا شماره حساب بانکی برای دریافت حقوق و دستمزد از طریق حساب بانکی لازم است. این شماره به عنوان یک شناسه بانکی در سیستم بانکی کشور استفاده می‌شود و امکان انتقال پول به حساب شما را فراهم می‌کند. بنابراین، در صورتی که می‌خواهید حقوق و دستمزد خود را دریافت کنید، باید شماره شبا را از کارفرمای خود دریافت کرده و در بانک خود ثبت کنید. همچنین، با استفاده از شماره شبا، می‌توانید اقدام به پرداخت قبض‌های خود نیز کنید.

آیا شماره شبا برای دریافت کمک‌های نقدی از دولت لازم است؟

شماره شبا یا شماره حساب بانکی برای دریافت کمک‌های نقدی از دولت لازم است. این شماره برای انتقال وجوه واریزی به حساب بانکی متقاضی کمک‌های نقدی از دولت استفاده می‌شود. بنابراین، در صورتی که فردی بخواهد از کمک‌های نقدی دولت بهره‌مند شود، باید شماره شبا خود را به دقت و به درستی به اداره مربوطه اعلام کند.

آیا شماره شبا برای خرید آنلاین لازم است؟

آیا شماره شبا برای خرید آنلاین لازم است؟ این موضوع به نوع خرید و سیاست های هر فروشگاه بستگی دارد. برخی از فروشگاه های آنلاین شماره شبا را برای خرید کالاهایی که بیش از حد مشخصی هستند، مثلا یک میلیون تومان، از خریداران خواستار می کنند. همچنین، برخی فروشگاه ها برای اعتبارسنجی و تأیید هویت خریداران از شماره شبا استفاده می کنند. بنابراین، بهتر است پیش از خرید از یک فروشگاه آنلاین، شرایط و نیازهای آن را به دقت مطالعه کنید.

آیا شماره شبا برای دریافت کارت عضویت در سایت‌های پرداخت آنلاین لازم است؟

از آنجایی که بسیاری از سایت‌های پرداخت آنلاین از درگاه‌های بانکی برای تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند، اغلب در فرآیند ثبت نام و دریافت کارت عضویت، شماره شبا به عنوان یکی از اطلاعات مورد نیاز قرار می‌گیرد. بنابراین، شماره شبا برای دریافت کارت عضویت در بسیاری از سایت‌های پرداخت آنلاین لازم است. به هر حال، همه سایت‌های پرداخت آنلاین به یک شکل عمل نمی‌کنند و ممکن است برخی از آن‌ها برای ثبت نام نیاز به شماره شبا نداشته باشند. لذا قبل از ثبت نام در سایت‌های پرداخت آنلاین، بهتر است شرایط و مقررات آن‌ها را به دقت مطالعه کرده و در صورت نیاز اطلاعات مورد نیاز را آماده کنید.

نحوه عملکرد شبا در اروپا به چه صورت است ؟

تعدادی شبا مختلف در اروپا وجود دارد و ممکن است تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک برای کسب وکار شما بهتر است، دشوار باشد. در جدول زیر مروری بر رایج ترین شبا ها در اروپا و همچنین برخی از مزایای آن ها آورده شده است.

SEPA استاندارد اروپایی برای انتقال پول بین بانک ها با استفاده از تراکنش های الکترونیکی ساده است.با SEPA، شما به راحتی می توانید پول را از طریق کارت بدهی یا اعتباری، بانکداری آنلاین، یا با ارسال یک انتقال سیمی ارسال و دریافت کنید.

SEPA چیست؟

SEPA یک سیستم پرداخت اروپایی است که امکان ارسال پول بین بانک های اروپا را بدون نیاز به واسطه فراهم می کند.این کار ارسال و دریافت پول را برای کسب وکارها سریع تر و آسان تر می کند که می تواند در زمان و پول آن ها صرفه جویی کند.

SEPA چگونه کار می کند؟

بانک های درگیر در SEPA یک حساب خانه پاک سازی خودکار (ACH)با دفتر مرکزی بانک مربوطه خود ایجاد کردند.زمانی که مشتری می خواهد پرداخت انجام دهد، تاجر مستقیما با بانک خود تماس می گیرد و درخواست خدمات انتقال وجه (FTS)می کند.سپس ACH تراکنش را براساس سوابق خود تایید می کند، دریافت پول توسط بانک دریافت کننده را تایید می کند و یورو را از یک حساب به حساب دیگر منتقل می کند.

آیا SEPH برای استفاده از SEPA لازم است؟

خیر – اگرچه بسیاری از بانک های شرکت کننده در SEPA آن را به عنوان بخشی از قرارداد عضویت خود نیاز دارند.با این حال، استثناهایی وجود دارد – اغلب بانک های کوچک تر که ممکن است هنوز ACH نداشته باشند یا به دلیل هزینه های مربوط به راه اندازی آن شرکت نکنند.

آیا می توانم از کارت بدهی یا اعتباری خود با SEPA ها استفاده کنم؟

بله – شما فقط به شماره حساب بانکی خود نیاز خواهید داشت، نه شماره کارت اعتباری یا شماره پین کارت دبیت مانند زمانی که از خدمات بانکداری سنتی استفاده می کنید.

پس چرا باید به جای روش های سنتی بانکداری به استفاده از SEPA روی بیاورم؟

دلایل متعددی وجود دارد: سرعت – به لطف سرعت پردازش خودکار در شبکه هر موسسه مالی، تراکنش ها از طریق SEP پردازش می شوند.

SWIFT یک شبکه بین المللی است که برای انتقال اطلاعات مالی بین بانک ها استفاده می شود.این سیستم در اصل در سال ۱۹۶۹ به عنوان راهی برای جلوگیری از مسدود شدن نقل و انتقالات بانکی در زمان جنگ ایجاد شد.امروزه از آن برای انجام سریع و موثر پرداخت های جهانی استفاده می شود.

هر دو شبا مزایا و معایب خاص خود را دارند – برای مثال، SEPA ممکن است راحت تر از SWIFT باشد اگر شما تنها یک حساب با یک بانک داشته باشید (در مقابل چندین حساب با بانک های مختلف)

اما زمانی که تقاضای بالایی برای این سیستم وجود داشته باشد، SWIFT می تواند سریع تر باشد.در نهایت، مهم است که یک شبا انتخاب کنید که نیازهای شما را باتوجه به موقعیت مکانی و وضعیت بانکی شما برآورده کند.

شماره حساب بانکی بین المللی ایالات متحده آمریکا یک شماره ۹ رقمی منحصر به فرد است که توسط بانک ها و دیگر موسسات مالی برای شناسایی حساب های بانکی و روابط تجاری استفاده می شود. همچنین به عنوان کد سویفت، کد SWIFT، کد BIC یا شماره حساب تجاری شناخته می شود.

نحوه عملکرد شبا در آمریکا به چه صورت است ؟

دو نوع شبا وجود دارد: شبا عملیاتی و شبا مالکیت سودمند.

شبا عملیاتی چیست؟

یک شماره حساب عملیاتی یک شماره حساب بانکی است که به بانک ها و دیگر موسسات مالی اجازه می دهد یکدیگر را شناسایی کنند.شبا می تواند برای پرداخت های بین المللی مانند ارسال پول از یک کشور به کشور دیگر استفاده شود.وقتی پرداخت انجام می دهید، بانک شما وجوه شما را به بانک دریافت کننده شبا می فرستد.

مالکیت مفید شبا چیست؟

مالکیت سودمند شبا یک استاندارد شناخته شده بین المللی برای شناسایی مالک سودمند یک حساب مالی است.هدف شبا بهبود شفافیت و قابلیت ردیابی در سیستم مالی از طریق ارائه یک شناسه واحد برای حساب هایی است که می توانند برای اهداف مالیاتی، دادخواهی یا سایر اقدامات قانونی مورد استفاده قرار گیرند.

مالک سودمند کسی است که یا مالک است یا بر دارایی مانند یک کسب وکار، دارایی، اوراق بهادار و غیره کنترل دارد.به منظور شناسایی صاحب حساب با یک بانک یا موسسه مالی دیگر، باید نام و آدرس خود را در قالب شبا وارد کنید.سپس این اطلاعات با شماره حساب موجود در فایل آن موسسه در ارتباط خواهد بود.

مزایای داشتن شبا متعدد است:

– به موسسات اجازه می دهد تا راحت تر تراکنش ها را ردیابی کنند و فعالیت های مشکوک مربوط به حساب های خاص را پیدا کنند.

– رعایت مقررات مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم را آسان تر می کند.

– تسهیل نقل و انتقالات بین بانک های کشورهای مختلف بدون نیاز به تبدیل چندگانه به ارزه ای محلی.

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید از طریق سرویس های آنلاین مانند BICnet یا از طریق ایمیل تیم پشتیبانی مشتریان بانک خود را راه اندازی کنید.

تیترهای مطلب پنهان کردن تیترها
13 شماره شبا چیست؟