عمومیکسب و کار ایرانی

چگونه کولر گازی را سرویس کنیم

در این مقاله به اهمیت و  شرایطی که حتما باید سرویس کولر گازی انجام شود؛ می پردازیم. هر وسیله ای که برای رفاه بشر اختراع شده و به طور مرتب استفاده می شود نیاز به سرویس دارد و در صورت عدم سرویس به موقع به تعمیر نیاز پیدا می کند.

زمان مناسب برای سرویس کولر گازی

کولر گازی از جمله لوازم خانگی و تجاری می باشد که در شروع فصول گرم و سرد نیاز به سرویس دارد. بدلیل هزینه ی بالای و در عوض هزینه ی پایین گاز شهری به طور معمول در زمستان از کولر گازی استفاده نمی شود. بنابراین به صورت کلی سرویس کولر گازی در فصل بهار و تابستان متداول تر است.

توجه داشته باشید این یک نکته ی بسیار مهم است که سرویس به موقع علاوه بر اینکه به مقدار زیاد در راندمان دستگاه (مصرف برق، سرعت بالا در خنک کردن) تاثیر دارد از خرابی قطعات بخصوص کمپرسور (موتور دستگاه) جلوگیری می کند.

آموزش سرویس کولر گازی

با وجود این که شرايط جوي تغيير كرده است و تازه ابتداي بهار است ولي هوا رو به گرما رفته و یکی از موضاعات داغ خانواده‌ها درباره کولرها است و انواع و اقسام سرچ‌ها در اینترنت مربوط به نصب، تعمیر یا سرویس کولرهای گازی و آبی در مناطق گوناگون تهران و شهرهاي ديگر است. ما هم در اين باره لازم دانستیم تا نکاتی را پیرامون انواع گوناگون کولرهای گازی، نصب کولر گازی، نصب اسپیلت و سرویس کولر گازی و اسپلیت قبل از استفاده از آن بیان کنیم.

سال‌هاي طولاني است كه برای رهایی از گرمای بيش از حد و همين طور طاقت فرسا و رو به ازدياد زمین، از روش‌های مختلفی بهره برداري می‌کنیم و چيزي حدود صد سالی نيز است که کولرهای آبي و سپس گازي وارد منازل مردم شده است. انواع کولرهای آبی و گازی، مدل ‌های گوناگون اسپیلت‌ ها، انواعی از کولرها هستند که ما از آن ها براي خنک نمودن محيط خانه‌هاي خود استفاده می كنيم تا در فصل تابستان و گرم از خنکی لذت ‌بخش آن استفاده کنیم.

اگر درباره نحوه عملکرد کولر گازی به دنبال اطلاعات بیشتری هستید مقاله “”  را مطالعه نمایید.یکی از انواع اين وسيله هاي سرمايشي در واقع کولرها هستند. همان طور که بيان شد کولر گازی نيز يكي از مدل هاي جديد اين وسايل سرمايشي است که در انواع مدل‌ها و برندها ساخته می‌شوند و روز به روز هم در کیفیت ‌ها، شکل و نوع ‌های مختلف تغییر و توليد می‌یابند.

زمان مناسب برای سرویس کولر گازی چه موقع است؟

بهترین زمان برای سرویس کولر گازی را می توان شروع تعطیلات عید نوروز به حساب آورد. بعد از این زمان هر چه به سمت اواسط و اواخر فصل بهار نزدیک شویم دمای هوا بالاتر می رود و در تابستان که گرما به اوج خود می رسد احتمالا بیشتر نیاز به تعمیر خواهیم داشت تا سرویس. بنابراین مناسب ترین زمان برای سرویس کولر گازی هنگام راه اندازی می باشد.

شرایط لزوم سرویس کولر گازی

به صورت کاملا مشخص به هنگام بروز موارد زیر، کولر گازی نیاز به سرویس دارد:

  1. یونیت داخلی (پنل) آبریزش دارد.
  2. یونیت داخلی (پنل) آب پرتاب می کند.
  3. سرمای خروجی از پنل بسیار کم شده.
  4. پرتاب باد خروجی از پنل بسیار کم شده.
  5. پنل (یونیت داخلی) صدای قرقر می دهد.
  6. پنل (یونیت داخلی) لرزش دارد.
  7. پنل یونیت داخلی صدای فیش فیش هوا (مانند صدای باد در بین پنجره ها) دارد.
  8. کولر گازی در بازه زمانی به طور مثال 20 دقیقه ای بسیار خنک و در بازه زمانی به مدت تقریبی 40 دقیقه گرم است.
  9. دستگاه اصلا سرما ندارد.
  10. دستگاه روزی دو یا سه بار بیشتر سرما ندارد.
  11. باد خنک می زند اما در کل حتی پس از گذشت زمان باز هم محیط همچنان گرم است.

راهنمای سرویس کولر گازی خوب

به طور کلی با گرم شدن کره زمین و بالا رفتن درجه دما، خرید و بهره برداري از وسایل برودتی حتی در مناطقي که زمستان‌ های سردي نيز دارند به طور چشم گيري رو به افزایش است. بایستي گفت كه تاسیسات برودتی سهم بسيار از کل مصرف برق بخش خانگی را در اصل به خودشان اختصاص داده‌اند.

این سهم در شرایط جوي مختلف يا آب و هوایی متفاوت است و با توجه به نوع وسیله‌اي كه شما مورد استفاده قرار مي‌دهيد، متغیر است. نحوه کارکرد انواع اين کولرها با در نظر گرفتن نوع آبی و گازی بودنشان متفاوت است. براي سرويس كولرگازي شما بايد مواردي را در نظر بگيريد تا به راحتي بتوانيد آن را تعميير كنيد:

  1. ارورهاي مختلف دستگاه خودتان را به كمك دفترچه شناسايي كنيد
  2. باد يا گاز كولر را چك كنيد
  3. ريموت اسپليت را چك كنيد
  4. از اين كه برق به كولر مي رسد اطينان حاصل كنيد
  5. از نپريدن فيوز سپليت اطمينان حاصل كنيد

 آیا خودم می توانم سرویس کولر گازی را انجام دهم؟

با کمک مقالات کاربردی و تخصصی به زبان ساده که برای عموم تکنسین ها و مردم عزیزم در سایت قرار دادم، شما با مطالعه و کمی دقت می توانید بخش های ساده از سرویس کولر گازی، مانند شستشوی فیلتر و یا حتی را تا حدی  را انجام دهید.

اما در نظر داشته باشید یک تعمیرکار متخصص هنگام سرویس کولرگازی فقط به شستشوی فیلتر نمی پردازد بلکه علاوه برآن یونیت خارجی را نیز کاملا سرویس می نماید موارد تخصصی مانند خازن، میزان گاز، شدت جریان مصرفی دستگاه و خیلی موارد دیگر را بررسی می کند که تمام آنها فقط پس از سرویس کامل دستگاه میسر است و شاید تعویض و تعمیر یک قطعه ساده از بسیاری از هزینه های احتمالی بعدی جلوگیری نماید.

شما می توانید این کار را به ما بسپارید. گروه صنعتی ایمن فن سینا با سالها تجربه در زمینه ی تعمیرات و نگهداری سیستم های تهویه مطبوع خانگی و صنعتی شامل کولرگازی، و … با کادری مجرب و دوره دیده در سازمان فنی و حرفه ای و در دوره تخصصی ایمن فن سینا که رزومه ی آن ها در سایت نیز موجود می باشد آماده ی خدمت گزاری به مردم عزیز می باشد.

یک سری مواردی که شما باید در هنگام اموزش سرویس کولر گازی به آن توجه کنید :

  1. متراژ محل کار یا منزل براي خنك سازي محيط
  2. نحوه صحيح برق رساني به اسپليت و بدنه آن
  3. کاربری مکان و محيط
  4. ساعات استفاده نمودن از کولر گازي
  5. تعداد درب ها و پنجره ‌ها

علاوه بر اين مواردي گفته شد، بايد بدانيد كه هر اسپليت داراي ارورهاي مشخص به خودش است پس هر مدلي از كولرگازي را كه خريداري نموده‌ايد ابتدا به دفترچه آن سر بزنيد.

راهنمای آموزش سرویس کولر گازی

یکی از اصلی ‌ترین و همچنين مهم ترين موارد پس از انتخاب و خریداري یک کولر، بحث راه ‌اندازی و نصب آن است. رعایت قواعد و نکاتی که اگر به آن‌ ها توجه ويژه نداشته باشید، هم کولر شما بازده خوبی در بر نخواهد داشت، و هم زود دچار خرابی و مشکل شده و احتمال زيادي دارد تا شما را به دردسر فراوان اندازد و همچنين بسيار خطرناک است.

بعضي از انواع کولر گازی، مثل کولر گازی پرتابل يا به عبارت ديگر کولر گازی ایستاده نیاز مبرم و اساسي به نصب چندانی ندارد به همين خاطر هم تعمير و سرويس آنچناني در بر نخواهند داشت، اما انواع کولر گازی پنجره‌ای موجود در بازار و به ویژه اسپیلت ها نیازمند نصب و راه‌اندازی دقیق هستند. در صورتی که کولر گازی شما از نوع پنجره ایی هست مطالعه مقاله “” را توصیه می کنیم.

سخت ترین نصب در بين اين‌ها مربوط به اسپیلت است، چرا که اغلب بيشتر اسپیلت ها دارای دو واحد داخلی و خارجی هستند و لزوم دقت فراوان در نصب و راه اندازي را می ‌طلبد. ولی به طور کلی اين را به شما اين توصیه را می‌کنیم كه برای نصب انواع کولر گازی از نصاب ماهر بايستي کمک بگیرید و کار را به کاردان بسپارید تا بعد از نصب دچار مشکل نشوید و دنبال تعير نباشيد و از تعميرات اساسي ولرگازی يا اسپليت منزلتان جلوگيري به عمل آوريد.

جالب است بدانید شخص مدیر عامل گروه صنعتی ایمن فن سینا در زمره متخصصان جوان و مشهور این حوزه است که سالها تجربه کار با سیستم های برودتی صنعتی و خانگی و همچنین آموزش نصب و تعمیرات این سیستم ها را در کارنامه خود دارد و همچنین خود آموزش دیده سازمان فنی و حرفه ای می باشد و دوره دیده تخصصی اکثر برند ها مانند ال جی، سامسونگ، امریکن پرو، مدیا، جنرال، اجنرال و … است.

گروه صنعتی ایمن فن سینا با کادری بالغ بر27 تکنسین در زمینه های کولرگازی، داکت اسپلیت، چیلر تراکمی، برج خنک کن، سردخانه، چیلر جذبی، پکیج، موتورخانه VRF و  VRV در تلاش است که علاوه بر جلب رضایت شما خاطره ی خوشی از سرویس و تعمیر لوازم خانگی خود داشته باشید.

آموزش سرویس کولر گازی به صورت گام به گام

همانطور که در قسمت‌های قبل گفته شد، کولر گازی یا اسپلیت، از دو قسمت پنل داخلی و خارجی تشکیل شده است که توسط یک سیم مسی به یکدیگر متصل شده‌اند. توجه کنید که اگر قصد آموزش سرویس کولر گازی را دارید و فردی هستید که تخصص لازم برای انجام این کار را ندارید، توصیه می‌شود که برای این منظور، به ادامه مطالب توجه ویژه فرمایید.

نحوه انجام سرویس کولر گازی برای افراد مبتدی

گام اول : کولر گازی را از برق بکشید

برای گام اول، همواره سعی کنید که کولر گازی یا اسپلیت خود را از برق بکشید. زیرا در غیر اینصورت، احتمال برق گرفتگی و خطر جانی و مالی بالا خواهد رفت. البته توصیه می‌شود که حتما از تکنسین مجرب در این زمینه کمک بخواهید تا دچار حادثه نشوید، زیرا اگر هیچ اطلاعی از نحوه کارکرد کولر گازی یا اسپلیت نداشته باشید، سرویس این دستگاه نیز برای شما دشوار خواهد بود.

گام دوم : شستشوی پنل خارجی ( کندانسور ) را انجام دهید

برای گام دوم، بهتر است که به شستشوی کندانسور دستگاه بپردازید. همانطور که می‌دانید، کندانسور وسیله‌ای است شبیه به رادیاتور ماشین که همان پنل خارجی دستگاه است و معمولا در پشت بام منازل قرار می‌گیرد. همواره این نکته را بدانید که بازدهی بالای کولرهای گازی، بسیار به تمیزی بستگی دارد. همچنین موجب خواهد شد که گرد و غبار وارد منزل نشود و هوای پاکیزه‌ای را در طول تابستان تجربه کنید.

معمولا در تابستان، دمای قسمت بیرونی کولر گازی ( کندانسور ) بسیار بالا می‌رود که باید بتوان آن را با استفاده از شستشو توسط آب، پایین آورد. حتما دقت کنید که در لحظه شستشوی کندانسور توسط شلنگ آب، به قطعات دیگر مانند موتور دستگاه، آسیب جدی وارد نشود. زیرا در اینصورت مجبور به تعویض قطعه خواهید شد.

گام سوم: فیلتر های پنل داخلی را تمیز کنید

توجه کنید که پس از آنکه از شستشوی پنل خارجی دستگاه مطمئن شدید، وقت آن رسیده است که یا اواپراتور را تمیز کنید. برای انجام این کار، در ابتدا سعی کنید که قاب پنل داخلی را به آرامی و طوری که لوله‌های مسی تغییر شکل ندهند، باز کنید. سپس سعی کنید که فیلترها را با استفاده از یک پارچه مرطوب، غبارگیری کنید. پس از آن که از تمیز شدن آن‌ها مطمئن شدید، اقدام به بستن قاب پنل داخلی کنید. دقت کنید که می‌توانید بصورت ماهانه این کار را انجام دهید تا دچار حساسیت فصلی نشوید.

آموزش سرویس کولر گازی برای افراد حرفه‌ ای

اگر فردی مبتدی نیستید و به راحتی می‌توانید پنل داخلی و خارجی کولر گازی را شستشو دهید، ادامه مطالب می‌تواند برای شما مفید باشد. در ادامه سعی شده است تا سرویس قسمت‌های دیگر کولرگازی یا اسپلیت را نیز برای شما توضیح دهیم.

  • پس از شستشوی کندانسور و فیلترهای پنل داخلی، سعی کنید که با ظرافت هر چه تمام‌تر، فین‌ها و کویل‌ها را نیز تمیز کنید.
  • سپس سعی کنید که از سلامت خازن کولر گازی، تمامی سیم‌های ارتباطی و برد دستگاه، اطمینان حاصل کنید.
  • همواره، آچارکشی پنل داخلی و خارجی را فراموش نکنید، زیرا در اثر کارکرد بیش از اندازه این سیستم تهویه، امکان شل شدن یا باز شدن برخی پیچ‌ها وجود دارند که باید آن‌ها را سفت کنید.

همچنین برای اینکه بتوانید یک سرویس بسیار حرفه‌ای را بر روی کولر گازی خود انجام دهید، باید مهم‌ترین عضو کولر گازی یا همان کمپرسور را بررسی کنید. بدین نحو که بصورت لمس لوله‌های تبرید، سیکل سرمایش را کنترل کنید. علاوه بر آن، نشت آب یا گاز را بصورت چشمی بررسی کنید و از سالم بودن دستگاه، اطمینان حاصل کنید. (مطالعه مقاله “” را پیشنها می کنیم.) اهمیت شستشوی پنل داخلی کولر گازی

تمیز کردن یونیت داخلی کولر گازی برای حفظ کیفیت هوای مطلوب در خانه و همچنین افزایش عملکرد کولر گازی بسیار مهم است.

فیلترهای داخلی کولرگازی برای جذب گرد و غبار طراحی شده اند و اگر به صورت منظم تمیز نشوند، مسدود شده و رطوبت و کپک در آن جمع می‌شود.

تمیز کردن پنل داخلی کولر گازی علاوه بر افزایش بهره وری دستگاه موجب کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در مصرف انرژی نیز خواهد شد. همچنین شما را از صرف هزینه اضافی برای نجات خواهد داد.

از مهم‌ترین دلایل تمیز کردن پنل داخلی کولر گازی و همچنین مزایای سرویس کولر گازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عملکرد بهتر کولر گازی
  • کیفیت هوای بهتر و جلوگیری از ایجاد
  • جلوگیری از ایجاد رطوبت و رشد کپک
  • افزایش عمر مفید کولر گازی
  • جلوگیری از مشکلات تنفسی
  • کاهش هزینه قبض برق

مراحل شستشوی یونیت داخلی کولر گازی عبارت اند از:

  1. جدا کردن کولر گازی از منبع تغذیه
  2. فعال کردن حالت فن برای تبخیر رطوبت موجود در دستگاه
  3. تمیز کردن فیلتر هوای کولر گازی
  4. تمیز کردن کویل‌ها
  5. تمیز کردن مسیر تخلیه کولر گازی
  6. بررسی قطعات و روشن کردن کولر گازی

تعمیر تخصصی کولرگازی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته

راهنمای شستشوی یونیت داخلی کولر گازی

نحوه شستشوی پنل داخلی کولر گازی به صورت مرحله به مرحله در ادامه بیان شده است:

  1. کولر گازی را از برق بکشید

اولین اقدام برای شستن پنل داخلی کولر گازی، قطع کردن برق دستگاه است تا خطری شما را تهدید نکند و شستشوی اسپیلت را ایمن انجام دهید. برای قطع کردن برق کولر گازی با توجه به نوع کولر دو راه دارید:

  1. دوشاخه کولر گازی را که کنار پنل قرار دارد از برق بکشید.
  2. فیوز برق کولر گازی را از جعبه ‌فیوزی که معمولا داخل آشپزخانه یا کنار درب ورودی است قطع کنید. اگر تعداد فیوزها زیاد است و نمی‌دانید کدام فیوز مربوط به کولر گازی شماست کولر خود را روشن کنید و یکی یکی فیوزها را قطع کنید، با خاموش شدن اسپیلت مشخص می‌شود فیوز آن کدام است.

نکته

قبل از انجام هرگونه اقدام برای تمیز کردن کولر گازی، مطمئن شوید برق دستگاه قطع باشد.

  1. کولر گازی را خشک کنید

قبل از شروع فرایند تمیز کردن، خشک کردن آن ضروری است زیرا در صورتی که از کولر گازی استفاده کرده باشید، احتمالا داخل آن آب و رطوبت وجود داشته باشد. کولر گازی را روی حالت فن به مدت 30 دقیقه روشن کنید تا رطوبت آن تبخیر شود.

  1. تمیز کردن فیلترهوا و نحوه شستشوی پنل داخلی کولر گازی

با بلند کردن پنل جلویی کولر گازی می‌توانید به فیلترهوای دستگاه دسترسی داشته باشید. (فیلترهوای کولر گازی قطعات مستطیلی و بلندی است که در قسمت جلویی دستگاه قرار دارند.).

در حد امکان گرد و غبار روی پنل را با کمک جاروبرقی یا مسواک تمیز کنید تا شستشوی آن راحت‌تر باشد. سپس فیلترهوا را با آب ولرم و صابون شسته و به خوبی خشک کنید. (از خشک کردن فیلترها در مقابل نور مستقیم آفتاب خودداری کنید.)

برای ، بهتر است هر 2 تا 3 هفته یکبار فیلترهوای دستگاه را تمیز کنید.

  • اگر فیلترهای گرد و غبار خیلی کثیف اند، برای شستسوی آنها از آب گرم و مقداری مواد شوینده ملایم استفاده کنید. (قبل از قرار دادن آنها در دستگاه، از خشک شدن کامل آن مطمئن شوید.)
  1. کویل های کولر گازی را بشویید

برای شستشوی کویل‌های کولر گازی، می‌توانید به وسیله یک آب‌پاش (شیشه‌شوی) به کویل‌ها آب بپاشید تا زمانی که کاملا خیس شوند.

سپس یک برس نرم یا مسواک را به صورت عمودی روی کویل‌های کولر گازی بکشید تا پرز و گرد و خاک آن تمیز شود. (بهتر است بگذارید مواد شوینده حدود 30 دقیقه روی کویل‌ها بماند و سپس آن را پاک کنید.)

به علاوه، راه دومی هم برای شستن کویل‌های کولر گازی وجود دارد:

استفاده از بخارشوی. به جای اسپری کردن آب و برس کشیدن می‌توانید با بخارشوی، پنل کولر گازی را تمیز کنید.

در مورد شستن کویل‌های چربی گرفته، قبل از بخارشوی، از اسپری گاز پاک‌کن استفاده کنید و بعد از یک ساعت که این اسپری، چربی‌ها را نرم کرد، با دستگاه بخارشوی آن را تمیز و براق کنید.

  1. لوله تخلیه کولر گازی را تمیز کنید

یکی دیگر از مواردی که لازم است در مورد نحوه شستشوی پنل داخلی کولر گازی بدانید، شستشوی مسیر تخلیه است. برخی مواقع انسداد و گرفتگی لوله تخلیه باعث بروز مشکل در عملکرد کولر گازی خواهد شد.

برای جلوگیری از گرفتگی لوله تخلیه توصیه می‌شود هر چند وقت یکبار با استفاده از سرکه و آب داخل لوله تخلیه را تمیز کنید. انسداد مسیر تخلیه کولر گازی علاوه بر کاهش عملکرد دستگاه، موجب ایجاد بوی نامطبوع نیز می‌شود.

  1. پس از بررسی قطعات، کولر گازی را روشن کنید

در نهایت سنسور و سپس فیلتر را مانند قبل سر جای خود محکم کنید و درب پنل را ببندید. دقت کنید که فیلترها کاملا خشک شده باشند و تمام قطعات را درست سر جایشان قرار دهید.

بعد از شستشوی پنل داخلی کولر گازی، اگر آن را به خوبی انجام داده باشید وقتی به کویل‌ها نگاه می‌کنید، متوجه تفاوت آنها می‌شوید که کاملا سفید و تمیز شده‌اند.

پس از شستن یونیت داخلی کولر گازی، حدود 30 الی 60 دقیقه صبر کنید و سپس آن را روشن کنید.

وقتی کلیه قطعات کولر گازی را بررسی کردید، لازم است مجدد دستگاه را به برق متصل کنید تا ببینید آیا به درستی کار می‌کند یا خیر.

در صورت مشاهده هرگونه خطا یا شنیدن هرگونه صدای غیرعادی، توصیه می شود دستگاه را از برق بکشید و از یک تکنسین کمک بگیرید.

شستن کولر گازی با جوهر نمک

برای شستن کولر گازی با جوهر نمک، می توانید مقداری آب را با جوهر نمک ترکیب کنید و روی کویل‌ها یا فیلترهوا اسپری کنید و بعد از حدود 30 دقیقه قسمت موردنظر را با آب شستشو دهید.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات تخصصی و فوری کاراباما امکان ثبت سفارش در 7 روز هفته (7 صبح تا 12 شب)

کلام پایانی

برای عملکرد صحیح کولر گازی، ضروری است که حداقل فیلترهای هوا را به صورت دوره ای تمیز کنید. علاوه بر این، می‌توانید کویل‌ها را با جاروبرقی بدون استفاده از اسپری نیز تمیز کنید.

تمیز کردن و نگهداری از کولر گازی یکی از راه‌های افزایش طول عمر دستگاه و همچنین کنترل مصرف انرژی است. با توجه به اهمیت اطلاع از نحوه شستشوی پنل داخلی کولر گازی، مراحل شستشوی پنل به صورت کامل بیان شد.

برای سرویس دوره ای و جلوگیری از آسیب به قطعات، اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید، بهتر است شستشوی یونیت داخلی را به تکنسین متخصص بسپارید.

سوالات متداول

برای تمیز کردن کویل‌های کولر گازی می‌توانید از محلول مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید.

برای افزایش عملکرد کولر گازی توصیه می شود هر 2 تا 3 هفته یکبار فیلترهوای دستگاه را تمیز کنید.

برای جلوگیری از گرفتگی لوله تخلیه توصیه می‌شود هر چند وقت یکبار با استفاده از سرکه و آب داخل لوله تخلیه را تمیز کنید. اگر دقت کرده باشید خیلی از مردم کشور ما در خصوص شرایط و نکات نگهداری و سرویس کولرگازی اطلاعات چندانی ندارند و اصولا خیلی برای سرویس کولر گازی خودشان وقت و یا زمانی نمی‌گذارند، در صورتی که اگر به این باور برسند که با انجام چند مرحله ساده و کمی زمان گذاشتن چقدر می‌توانند به بالا بردن راندمان عملکرد دستگاه و کاهش هزینه مصرف انرژی آن کمک کنند، قطعا به طور مرتب و منظم مراحل نگهداری و سرویس کولر گازی منزل یا محل کارشان را انجام خواهند داد.

نکته دیگری که بسیار مهم بوده و خیلی از مردم درباره آن اطلاعی ندارند زمان انجام سرویس کولرگازی است، اکثرا فکر میکنیم تنها قبل از شروع فصل تابستان باید نسبت به سرویس کولرگازی خود اقدام کنیم در صورتی که این امر بسیار حیاتی است که بعد از اتمام فصل گرما نیز مراحل سرویس را دو مرتبه انجام دهیم، در واقع در طولانی‌ترین بازه زمانی حداقل باید هر 6 ماه یک بار نکات و مراحل ضروری نگهداری و سرویس کولرگازی را انجام دهیم که یکی از فواید رعایت این امر، افزایش چشمگیر طول عمر مفید دستگاه شما خواهد بود.

نحوه درست شستشوی کولر گازی

اولین نکته‌ای که برای سرویس کولرگازی باید به آن پرداخته شود شست و شوی فیلتر و کویل دستگاه است. با شست و شوی قطعاتی مانند فیلتر یونیت داخلی و یا فین یونیت خارجی بازده کولرگازی شما افزایش یافته و از همین رو مصرف برقشان به شدت کاهش می‌یابد چرا که اگر فیلتر یا فین سیستم شما کثیف باشد، دستگاه باید با قدرت و البته مدت زمان بیشتری کار کند تا دمای محیط شما را به حد مطلوبی برساند.

بیشتر بخوانید: چقدر است؟

برای شست و شوی فیلترهای یونیت داخلی ابتدا باید پنل جلویی کولرگازی را باز کرده و با احتیاط به وسیله جارو برقی گرد و غبار روی فیلترها را بردارید اما در صورت آلودگی بیش از حد فیلتر، می‌توانید آن را در آب گرم و با استفاده از مواد شوینده بشویید البته فراموش نکنید که هرگز از آب داغ استفاده نکنید و فیلتر را با استفاده از نور غیر مستقیم خورشید خشک کنید. نکته دیگر در خصوص فیلترها این است که باید هر شش ماه یکبار آنها را تمیز کنید و نهایتا بعد از سه سال استفاده، آنها را تعویض نمایید، البته این موضوع به برند سیستم کولرگازی شما نیز بستگی دارد. برای تمیز کردن کویل یونیت خارجی نیز می‌توانید با استفاده از شلنگ تمام گرد و غبار و یا احتمالا شاخه و برگ روی آن را تمیز کنید البته باید مراقب باشید تا آب به قسمت برد الکترونیکی کندانسور نفوذ نکند، به یاد داشته باشید که تمیز کردن مرتب کویل یونیت خارجی تاثیر به سزایی در پایین نگه داشتن مصرف انرژی کولرگازی شما خواهد داشت.

بررسی محل قرارگیری قسمت خارجی کولرگازی

جاگذاری کندانسور و یا همان یونیت خارجی یکی از نکات بسیار مهمی است که متاسفانه در کشور ما خیلی به آن بها داده نمی‌شود، اما به طور قطع رعایت کردن اصول استاندارد در این خصوص مانند استفاده از سایبان، فوندانسیون استاندارد، مسدود نبودن اطراف یونیت خارجی مخصوصا جلوی فن کندانسور و … باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی دستگاه شما خواهد شد.

بررسی اتصالات لوله مسی کولر گازی

در بعضی مواقع بر اثر جابجایی و یا برخورد اشیای دیگر با یونیت خارجی ممکن است اتصالات لوله‌های مسی، مخصوصا در قسمت شیر سرویس دچار نشتی شوند که در این صورت دچار روغن‌ریزی خواهند شد و در بسیاری از موارد هم موجب نشتی گاز مبرد می‌شود که پیامدهای بسیاری خواهد داشت. پس همیشه به خاطر داشته باشید تا در هر دوره نگهداری و سرویس کولرگازی حتما تمامی اتصالات لوله‌های مسی بین یونیت‌های داخلی و خارجی را بررسی کنید تا از بروز مشکلات و کاهش راندمان کولرگازی به موقع جلوگیری نمایید.

بررسی سلامت ترموستات کولر گازی

ترموستات یا همان کنترلرهای امروزی با توجه به پیشرفت تکنولوژی روز به روز هوشمندتر شده و البته کاربری راحت‌تری را در اختیار شما می‌گذارند. ترموستات‌های کمپانی دایکین نیز که با دریافت جوایز متعدد نشان داده که یکی از بهترین و کارآمدترین نوع از کنترلرها در بازار است، خیلی از معایب یا اصطلاحا ارورهای (Error) عملکردی دستگاه را نشان می‌دهد که با برطرف کردن سریع این معایب به راحتی می‌توان موجب افزایش راندمان دستگاه شد. البته در بعضی مواقع ممکن است که خود ترموستات‌ها دچار مشکل شده باشند و عملکرد دستگاه را به درستی نمایش ندهند که برای رفع این مشکل بهتر است تا با نمایندگی‌های خدمات پس از فروش برند کولرگازی خود تماس بگیرید تا تکنسین‌های مجرب مشکل شما را برطرف کنند.

صدا دادن کولر گازی

شاید کولر گازی شما پس از مدتی به طور مثال دو تا سه سال بعد از بهره برداری شروع به صدا دادن های ناهنجاری کند که شما باید این صداها را به عنوان زنگ خطری برای از کار افتادن یا کاهش راندمان سیستم خود بدانید. اولین عملی که می‌تواند باعث شود تا با این صداهای ناهنجار روبرو نشوید قطعا انجام منظم دوره‌های نگهداری و سرویس کولرگازی است. اما این صداها می‌توانند دلایل بسیار داشته باشند از جمله نشتی و در پی آن کمبود گاز مبرد، جابجایی پره های فن یونیت خارجی و … که قطعا برای رفع آنها باید با متخصصین مربوطه تماس بگیرید تا به طور دقیق منشا صدا را پیدا کرده و مشکل کولرگازی را برطرف کنند.

بررسی میزان گاز کولر گازی و شارژ کولر گازی

نشتی و کمبود گاز مبرد در سیستم کولر گازی علائمی دارد که با دانستن آنها به راحتی و به موقع می‌توانید از بروز مشکلات بزرگتر و البته هزینه‌بر برای سیستم سرمایشی خود جلوگیری کنید. یکی از مشخص‌ترین علائم کمبود گاز در کولرگازی، خنک نکردن هوای محیط توسط سیستم سرمایشی است، از دیگر علائم کمبود گاز در کولرگازی می‌توان به از کار افتادن برخی سنسورها و یا حتی قطعات و اتصالات اشاره نمود که به علت نبود گاز مبرد دچار اخلال در عملکرد خود می‌شوند و به مرور اگر نسبت به شارژ مجدد کولرگازی اقدامی نکنیم ممکن است این قطعات و اتصالات به طور کامل از کار افتاده و نیاز به تعویض پیدا کنند که قاعدتا تعویض این قطعات هزینه بر خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه کمبود گاز مبرد باعث می‌شود تا کولرگازی مدت زمان بیشتری را در حالت تمام بار کار کند بنابراین این کمبود گاز موجب افزایش چشمگیر مصرف برق نیز خواهد شد.

گاهی اوقات نشتی و کمبود گاز مبرد باعث ایجاد صداهای ناهنجار و عجیبی می‌شود که نشانگر وجود یک سوراخ بزرگ در مسیر لوله یونیت خارجی به داخلی است که با پیدا کردن محل نشتی و مسدود کردن آن به راحتی این صداهای ناهنجار از بین می‌روند. یکی دیگر از علائم مشهود که در اثر کمبود گاز مبرد خود را نشان می‌دهد یخ زدگی لوله‌های ورودی به کویل اواپراتور است چرا که در اثر کمبود گاز دمای کویل‌ها کاهش می‌یابد و باعث به جریان افتادن مجدد مبرد درون لوله‌های مسی می‌شود که به دنبال آن رطوبت روی لوله‌ها یخ می‌زند از همین رو یخ زدگی لوله‌های ورودی را یکی از علائم افت فشار گاز مبرد می‌دانند. می‌توان گفت تقریبا در 99% مواقع علت کمبود گاز مبرد، وجود نشتی و سوراخ در اتصالات سیستم سرمایشی است که می‌توان به کمک متخصصین و تکنسین‌های مجرب پس از پیدا کردن مکان نشتی به راحتی آن را رفع نموده و مجددا از کولرگازی خود استفاده کنید.

یکی از مشکلاتی که در تابستان در زمان استفاده از کوار گازی و اسپلیت با ان مواجه می شوید، آب دادن کولر گازی است. علت آب دادن کولر گازی می تواند بسیار متعدد باشد و از تراز نبودن کولر تا مسدود شدن لوله خروجی آب را در بر می‌گیرد

بررسی و تعویض به موقع فیلترهای کولر گازی

یکی دیگر از موارد بسیار ساده اما حیاتی در خصوص نگهداری و سرویس کولرگازی بررسی و تعویض به موقع فیلترهای متفاوت موجود در سیستم کولرگازی مورد استفاده‌تان است. بعضی از کمپانی‌ها هنگام فروش محصولات خود، کاتالوگ‌هایی را در اختیار شما می‌گذارند که از طریق آنها می‌توانید از طول عمر مفید فیلترهای به کار رفته در کولر گازی خود مطلع شده و نسبت به تعویض آنها اقدام کنید البته به راحتی می‌توان از طریق تماس با مراکز خدمات پس از فروش نیز از زمان تعویض فیلترها و طول عمر مفید آنها مطلع شد و با تعویض به موقع آنها جلوی خرابی و خسارت‌های پر هزینه احتمالی بعدی را گرفت. زیرا در صورت خرابی های وسیع نیاز به خرید کولر گازی است و این مورد هزینه ها را به شدت افزایش می دهد. در مقاله ی دیگر در مورد نوشته ایم.

بررسی سلامت سیم پیچ های کولرگازی

سیم پیچ‌ها به مرور زمان و طی عملکرد خود در چند سال گرد و خاک بسیاری را جذب می‌کنند که می‌تواند موجب اخلال در عملکرد آنها و در نتیجه کاهش راندمان دستگاه و یا حتی از کار افتادن کامل آن شود که در نتیجه خرابی کامل جبران و تعمیر آنها بسیار پر هزینه خواهد بود. بنابراین در هر دوره از نگهداری و سرویس کولرگازی همیشه به یاد داشته باشید تا سیم‌پیچ اواپراتور و سیم‌پیچ کندانسور را هم بررسی کنید تا اگر نیاز به رسیدگی و تمیزکردن داشتند به آنها رسیدگی کنید، مخصوصا اگر یونیت خارجی کولرگازی را در محلی پر ازگرد و غبار و شاخ و برگ جاگذاری کرده بودید حتما به طور منظم سیم‌پبچ کندانسور را بررسی کنید تا از بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر و پر هزینه جلوگیری کنید.

عایق بندی داخلی و خارجی کولرگازی

یکی دیگر از نکات جزیی و کوچکی که هنگام نگهداری و سرویس کولرگازی باید به آن توجه ویژه داشته باشید بررسی عایق بندی لوله‌ها و اتصالات بین یونیت خارجی و داخلی است. این عایق‌بندی‌ها به مرور زمان بر اثر برخوردهای اتفاقی و شرایط آب و هوایی از بین رفته و باعث کاهش راندمان دستگاه خواهند شد، بنابراین در هر دوره از تعمیر و سرویس کولرگاز باید به خوبی بررسی شوند تا دچار پارگی یا خورندگی نشده باشند، در غیر این صورت باید نسبت به تعویض آنها اقدام کنید تا از اتلاف انرژی و افزایش هزینه‌های جاری خود جلوگیری نمایید.

پشتیبانی 24 ساعته

البته باید در نظر داشته باشید که بسیاری از مواردی که تحت عنوان دوره های نگهداری و سرویس کولرگازی در این مقاله مطرح شد باید حتما توسط متخصصین و تکنسین‌های کارکشته انجام شود چرا که بسیاری از قطعات موجود در کولرگازی حساسیت بالایی دارند و با کوچکترین اشتباه در تنظیم آنها و یا کوچکترین اشتباه در انجام اتصالات لوله‌های مسی سیستم سرمایشی شما ،دومرتبه دچار نشتی شده و در پی آن، عملکرد مناسبی نخواهد داشت که اگر به مرور زمان به آن بی توجه باشید ممکن است مجبور به صرف هزینه‌های سنگینی شوید و یا حتی نیاز به تعویض کلی سیستم سرمایشی خود شوید. نیز به عنوان تنها وارد کننده محصولات تهویه مطبوع دایکین ژاپن در ایران، همواره خود را موظف دانسته تا طبق استانداردهای بین‌المللی کمپانی دایکین تمامی خدمات پس از فروش محصولات این کمپانی را انجام داده و با تامین قطعات مورد نیاز و استفاده از متخصصین دوره دیده بین‌المللی همواره در کنار مشتریان و همراهان عزیز خود باشد.

  •  پس از آنکه تمامی بررسی‌ها صورت گرفت و شستشوی دستگاه به اتمام رسید، قبل از بستن پنل داخلی، برق دستگاه را وصل کنید و با روشن کردن کولر گازی، عملکرد فن و صداهای تولید شده توسط آن را زیر نظر بگیرید. اگر صدای ناهنجاری به گوشتان نرسید، می‌توانید پنل داخلی را ببندید.
  • در آخر نیز قدرت باد خروجی را با حالت قبل از سرویس کولر گازی مقایسه کنید.

در مطلب بالا، سعی شد تا آموزش سرویس کولرگازی را بصورت گام به گام برای افراد مبتدی و متخصص، بیان کنیم. همچنین می‌توانید برای آموزش‌های بیشتر، ویدئو آموزش سرویس کولر گازی را تماشا کنید.