عمومیکسب و کار ایرانی

کاربرد رزین اکریلیک پایه آب

رزین اکریلیک از پلیمریزاسیون اسید اکریلیک، متاکریلیک اسید و مشتقات آنها به دست می آید. و انواع مختلفی دارد که شامل (رزین ترموپلاستیک، لاتکس، رزین اکریلیک پایه آب و …) می باشد. این رزین ها علاوه بر درخشندگی و قابلیت دور نگه داشتن رنگ، مقاومت خوبی در برابر عوامل جوی و هیدرولیز دارند. پوشش های کامپوزیتی با توجه به ظرفیت و عملکردشان، بیش از 25 درصد از کل پوشش های مصرفی جهان را تشکیل می دهند.

سه دسته اصلی رزین اکریلیک پایه آب عبارتند از: ترموپلاستیک، ترموست و ضد آب. مونومرهای اکریلیک TG کمتری نسبت به مونومرهای متاکریلات دارند. علاوه بر این، اکریلیک ها را می توان با مونومرهای مختلف ترکیب کرد تا برخی از خواص آنها را بهبود بخشد.

موارد استفاده از رزین های اکریلیک:

رزین های اکریلیک خالص به دلیل استفاده از آکریلات های مختلف در ساختار خود، خواص متفاوتی دارند. این رزین ها در بخش های مختلفی مانند ساختمان سازی، رنگ، پارچه های نبافته، صنایع غذایی، چسب ها، انواع درزگیرها و غیره کاربرد دارند. از این دسته از رزین ها برای ایجاد پوشش هایی استفاده می شود که نیاز به چسبندگی بالا به سطح و سختی بالا به خصوص در محیط های داخلی و خارجی دارند.

ویژگی

فیلم به دست آمده از این محصول شفاف، انعطاف پذیر، بدون ترک، با مقاومت در برابر آب و چسبندگی سطحی بسیار بالا می باشد.

کاربرد

شکنندگی بالای رزین در کنار خاصیت ارتجاعی کافی و قابلیت بالای آن در حاوی پرکننده های مختلف، این محصول سیماب رزین را برای ورق های سقف سفید مناسب می کند. عایق بتن؛ این به عنوان ماده اولیه برای تولید انواع عایق رطوبتی تعیین شد. سقف ها موتورهای ساختمانی؛ پوشش های بافته شده؛ چسب برای کاشی؛ پوشش های انعطاف پذیر و ضد آب و گچ؛ سیمان برای بتن و انواع دیگر زیرلایه ها در داخل و اطراف ساختمان. همچنین به دلیل چسبندگی بسیار بالایی که دارد برای کاربردهای تکمیل فرش مناسب است. همچنین می توان از آن در صنعت نساجی استفاده کرد.


ترتیب استفاده

در هنگام استفاده از رزین بسته به کاربرد می توان با استفاده از مواد منعقد کننده دمای تشکیل فیلم را کاهش داد و مقدار ایده آل آن در هنگام استفاده 0.3 تا 1 درصد می باشد، استفاده از آنتی فوم ضروری است. برای جلوگیری از حمله میکروارگانیسم ها باید از محافظ مناسب استفاده کرد. استفاده از گلیکول ها باعث افزایش مقاومت در برابر یخ زدگی می شود، اما به طور کلی دمای تشکیل فیلم را به میزان قابل توجهی کاهش نمی دهند.

نکات ایمنی و نگهداری

در شرایط نگهداری معمولی، رزین از تاریخ تولید یک سال عمر مفید دارد. رزین باید از یخ زدگی و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید محافظت شود. پس از هر بار استفاده درب ظرف باید کاملا بسته شود.

هنگام استفاده از هر ماده شیمیایی باید اقدامات احتیاطی عمومی رعایت شود. پوست، چشم ها و غشاهای مخاطی در اثر تماس طولانی مدت با پلیمرهای اکریلیک تحریک می شوند. بنابراین لازم است در محیط با تهویه کامل و استفاده از دستکش و عینک در اطراف کار کنید.