عمومیکسب و کار ایرانی

تعمیر ترموستات خودرو

تعمیر ترموستات خودرو: راهنمای جامع و گام به گام

ترموستات خودرو قطعه‌ای حیاتی در سیستم خنک‌کننده است که وظیفه‌ی تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد. با باز و بسته شدن تدریجی، جریان مایع خنک‌کننده را به موتور و رادیاتور کنترل می‌کند و از گرم شدن بیش از حد یا سرد شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که عمر ترموستات چقدر است؟ در این مقاله، راهنمای جامع و گام به گامی برای تعمیر ترموستات خودرو ارائه می‌شود. توجه داشته باشید که این راهنما به عنوان یک مرجع کلی در نظر گرفته شده است و ممکن است جزئیات مراحل بسته به نوع و مدل خودرو شما متفاوت باشد.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

  • آچار فرانسه
  • ست پیچ‌گوشتی
  • انبردست
  • ظرف برای تخلیه مایع خنک‌کننده
  • واشر جدید ترموستات (در صورت نیاز)
  • مایع خنک‌کننده جدید
  • دستمال تمیز

مراحل تعمیر:

  1. آماده سازی:
    • قبل از شروع کار، موتور را خاموش کنید و بگذارید کاملاً خنک شود.
    • محل قرارگیری ترموستات را در دفترچه راهنمای خودرو خود پیدا کنید.
    • مقداری مایع خنک‌کننده را در ظرفی تخلیه کنید تا از سرریز شدن آن هنگام جدا کردن ترموستات جلوگیری شود.
  2. جدا کردن ترموستات:
    • از آچار فرانسه برای شل کردن و جدا کردن پیچ‌های محفظه ترموستات استفاده کنید.
    • با احتیاط محفظه ترموستات را جدا کنید و مراقب باشید مایع خنک‌کننده باقی‌مانده نریزد.
    • ترموستات قدیمی را از محفظه خارج کنید.
  3. بررسی و تمیز کردن:
    • ترموستات را از نظر خوردگی، رسوب یا هرگونه آسیب دیگری بررسی کنید.
    • اگر رسوب یا جرم روی ترموستات وجود دارد، به آرامی آن را با دستمال تمیز پاک کنید.
    • محل نصب ترموستات را در محفظه و موتور از نظر هرگونه آلودگی یا رسوب بررسی کنید و در صورت نیاز تمیز کنید.
  4. نصب ترموستات جدید:
    • واشر جدید ترموستات را در جای خود قرار دهید (اگر از واشر جدید استفاده می‌کنید).
    • ترموستات جدید را در محفظه قرار دهید و مطمئن شوید که به درستی در جای خود قرار گرفته است.
    • محفظه ترموستات را با دقت در جای خود قرار دهید و پیچ‌ها را با آچار فرانسه محکم کنید.
  5. پر کردن مایع خنک‌کننده:
    • درب رادیاتور را باز کنید و به آرامی مایع خنک‌کننده جدید را اضافه کنید تا زمانی که از سطح رادیاتور سرریز شود.
    • موتور را روشن کنید و بگذارید چند دقیقه کار کند تا هواگیری سیستم خنک‌کننده انجام شود.
    • سطح مایع خنک‌کننده را دوباره بررسی کنید و در صورت نیاز مایع بیشتری اضافه کنید.
    • درب رادیاتور را محکم ببندید.

نکات مهم:

  • قبل از شروع کار، دفترچه راهنمای خودرو خود را برای دستورالعمل‌های خاص مربوط به مدل خود مطالعه کنید.
  • هنگام کار با مایع خنک‌کننده، احتیاط کنید زیرا ممکن است داغ و مضر باشد.
  • از عینک و دستکش ایمنی برای محافظت از خود در برابر سوختگی و جراحت استفاده کنید.
  • اگر در انجام مراحل تعمیر با مشکلی مواجه شدید، از یک مکانیک واجد شرایط کمک بگیرید.

تعمیر در مقابل تعویض:

در برخی موارد، ممکن است تعمیر ترموستات با تمیز کردن و رفع انسداد آن امکان‌پذیر باشد. با این حال، اگر ترموستات به شدت آسیب دیده یا فرسوده شده باشد، باید تعویض شود.

علائم خرابی ترموستات:

پس از آنکه دانستید ترموستات خودرو چیست؛ باید علائم خرابی آنرا نیز بدانید. برخی از این علائم عبارتند از:

  • گرم شدن بیش از حد موتور
  • روشن شدن چراغ هشدار دهنده دمای بالا
  • نشت مایع خنک‌کننده
  • سرد بودن بیش از حد موتور
  • عملکرد نامناسب بخاری

مزایای تعمیر ترموستات:

  • صرفه جویی در هزینه: تعمیر ترموستات معمولا ارزان‌تر از تعویض آن است.
  • حفظ محیط زیست: با تعمیر ترموستات به جای تعویض آن، از ضایعات و آلودگی‌های محیطی کاسته می‌شود.

**با تعمیر و نگهداری منظم ترموستات خودرو، می توانید از عملکرد صحیح موتور و سیستم خنک کننده خود اطمینان حاصل کنید و از هزینه های تعمیرات اساسی در آینده جلوگیری کنید.

آموزش تعمیر ترموستات پراید

در ابتدا درب فیلتر هوا و لوله متصل به آن را باز کنید.

در مرحله بعد لوله متصل به ترموستات را خواهید دید، آن را از ترموستات جدا کنید.

سپس ترموستات را از محل آن باز کرده و جدا کنید.

لوله‌ای که به رادیاتور متصل است را هم از آن جدا کنید.

بعد از جدا کردن لوله متصل به رادیاتور، شاهد خروج مایع خنک کننده از آن خواهید شد. اجازه دهید این مایع به طور کامل از محل خارج شود.

بعد از اتمام تخلیه مایع درون رادیاتور سعی کنید با آب معمولی درون رادیاتور را بشویید.

ترموستاتی را که به تازگی خریده‌اید و از عملکرد مناسب آن مطمئن هستید در جای خود ببندید.

با دو لیتر ضد یخ و از دو لیتر آب خالص یا آب مقطر مخزن رادیاتور را پر کنید.

در صورتی که در هنگام پر کردن مخزن رادیاتور مشاهده کردید که مایعات ریخته شده به داخل مخزن راه پیدا نمی‌کنند، پیچ‌های کناری ترموستات و پیچ ورودی بخار را باز کنید تا هوای موجود به طور کامل از آن خارج شود و مایعات اضافه شده درون مخزن قرار بگیرند.

زمانی که از اتصال لوله‌ها و قطعات کاملاً مطمئن شدید ماشین را استارت زده و اجازه دهید تا دمای آب ماشین بالا برود.

حالا زمان چک کردن تمام اتصالات رسیده است، توجه کنید که اتصالات نشتی نداشته باشند.

در صورتی که متوجه شدید آب مخزن در حال کم شدن است، به مخزن آن تا نقطه ماکسیموم آب اضافه کنید.

علائم خرابی ترموستات ال ۹۰

بهتر است بدانید که دمای عملکرد ترموستات ال ۹۰ حدود ۸۹ درجه سانتی‌گراد است بنابراین در صورت خرابی ترموستات در دمای ۸۹ درجه باز نمی‌شود و دمای موتور بیشتر می‌شود و به ۱۰۰ درجه می‌رسد و سپس موتور به جوش می‌آید. حالا از جمله علائم خرابی ترموستات عبارت‌اند از:

» در هنگام استارت اولیه زمانی که موتور سرد است، آمپر آب خیلی کندتر به دمای ۲ خط می‌رسد و در بیشتر موارد روی دو خط می‌ماند. البته مگر این که ماشین با دور بالایی کار کند و یا این که در ترافیک بماند در این صورت به دمای ۴ می‌رسد.

» گاهی اوقات دمای آمپر آب روی ۴ خط می‌رسد و زمانی که در جاده خلوت یا اتوبان بودید که با سرعت ۶۰ الی ۸۰ کیلو متر در ساعت حرکت کردید، اگر آمپر آب از ۴ خط به ۲ خط رسید و کم شد مفهومی جز خرابی ترموستات نخواهد داشت.

» با دو علامت ذکر شده در فوق به راحتی می‌توانید به خرابی ترموستات پی ببرید. گاهی اوقات هم مصرف سوخت موتور افزایش می‌یابد و یا شتاب خودرو به جای افزایش کاهش پیدا می‌کند و آن توان و بازدهی لازم را از آن مشاهده نمی‌کنید.

علائم خرابی ترموستات ریو

نشانه‌های زیادی در خودرو ریو دیده می‌شود که قطعا نشانه خرابی ترموستات هستند از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

» یکی از علایم خرابی این قطعه تغییر دمای نامنظم است و عقربه درجه حرارت آب نوسان دارد که در نهایت منجر به عملکرد ضعیف موتور خواهند شد. در این مورد به صورت غیر طبیعی درجه حرارت موتور کم می‌شود و یا این که در زمان کمی به صورت غیر طبیعی بیشتر می‌شود.

» در واقع نشت مایع خنک کننده هم یکی از نشانه‌های خرابی ترموستات است. نشت این مایع در موقعیت‌های مختلف نشان داده می‌شود برای مثال در اطراف هوزینگ ترموستات دیده می‌شود. اساسا این مورد به مرور زمان باعث می‌شود با گذشت زمان شیلنگ‌های سیستم خنک‌کنندگی هم دچار نشتی شوند. در این صورت شما مشاهده می‌کنید که خودرو نشتی دارد و مایع خنک کننده آن زیر خودرو روی زمین ریخته می‌شود.

» گفتنی است که گاهی اوقات دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو به جوش می‌آید. در واقع درجه آب به اندازه محدود قرمز بالا می‌رود و سپس در ۱۵ دقیقه اول حرکت خودرو به جوش می‌آید، این علامت نشان دهنده این است که خودرو به درستی کار نمی‌کند.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.