فرهنگ و هنر

روز ادبیات کودک ونوجوان فرصتی برای آشنایی کودکان با کتاب و کتاب‌خوانی

گیلونا/یزد زنده‌یاد «مهدی آذریزدی» متولد ۲۷ اسفند ماه سال ۱۳۰۰، نویسنده‌ی کودک و نوجوان اهل محله خرمشاه یزد بود که تنها لذت زندگی‌اش، کتاب خواندن بود.

وی نخستین نویسنده‌ای است که در ایران به فکر نوشتن داستان برای کودکان و نوجوانان افتاد و به همین دلیل نیز از او به عنوان «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» یاد می‌کنند.

همچنین به خاطر آثار ارزشمندش در زمینه‌ی کتاب کودک، روز درگذشت او در هیجدهم تیرماه را به نام «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان» در تقویم کشورمان نام‌گذاری کرده‌اند.

نگاه آذر یزدی به ادبیات اخلاقی و تربیتی

«فاطمه قانع» دکترای زبان و ادبیات فارسی در مورد روزهای آشنایی‌اش با آذر، می‌گوید: در سیر تاریخی داستان کوتاه ایران، خیلی از نویسندگان شاخص‌تر آمده‌اند اما همیشه اولین‌ها مطرح می‌شوند چون جسارت برداشتن قدم اول را دارند.

وی اضافه می‌کند: نگاه استاد «مهدی آذر یزدی» به ادبیات خیلی اخلاقی و تحت تایید نگاه تربیتی ادبیات کهن است از جنبه‌ای دیگر می‌توان به روان بودن و صادقانه بودن قلم ایشان پی برد، حتی جاهایی که پند و اندرز می‌دهد به طور ساده، بی‌شیله و پیله ،طناز و تاثیرگذار است که به دل می‌نشیند.

قانع خاطرنشان می‌کند: استاد مهدی آذر یزدی با بازنویسی از آثار کهن ادبیات کهن مثل شاهنامه، کلیله و دمنه، مثنوی معنوی و گلستان سعدی در جهت زنده نگه داشتن این آثار با تلاش و پشتکار و مطالعه مستمر قدم برداشت.

خلق قصه‌هایی برای خوب بودن و خوب ماندن بچه‌ها

«محمد رضا آخوندی» معاون فرهنگی کانون پرورش فکری یزد نیز در مورد پدر ادبیات کودک اظهار می‌کند: او برای خوب ماندن و خوب بودن بچه‌های این سرزمین با خلق «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» کاری کارستان کرد و بی تردید مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» آذر را باید جزء پرخواننده‌ترین کتاب‌ها دانست که نیازهای تربیتی و معرفتی چندین نسل را پاسخ داده است و این نشانه برکت کار آذر است که ریشه در دردمندی، سادگی و اخلاص او داشت.

وی ادامه می‌دهد: از دیگر آثار او می توان به «قصه‌های تازه از کتاب های کهن»، «مجموعه قصه‌های ساده»، «گربه ناقلا»، «گربه تنبل»، «مثنوی برای بچه‌ها» و «تصحیح مثنوی مولوی برای بزرگسالان» اشاره کرد.

بی‌نیازی و بخشندگی از خصلت‌های بارز پیر قصه‌گو

«علی گرجی» مجسمه‌ساز و استاد دانشگاه که هنر دستش را می‌توان در گوشه به گوشه شهر میراث جهانی یزد مشاهده کرد هم می‌گوید: یکی از خصلت‌های آذر بی‌نیازی او بود؛ زمانی که مسئولان، نویسندگان و فعالان فرهنگی به دیدارش می‌رفتند، اگر هدیه‌ای برای او می‌بردند، اصلاً از آن هدیه استفاده نمی‌کرد و آن هدیه را به دیگران اهدا می‌کرد.

وی بیان می‌کند: زمانی که استاندار وقت یزد، خانه‌ای را به او هدیه داد نیز آن را به بچه‌ها بخشید که الان مرکز کانون پررش فکری کودکان استان است.

گرجی در ادامه آذر را یک اسطوره بی‌نظیر از این جهت که در بزرگسالی، خودش با سواد شد، کتاب خواند و نویسنده شد، می‌داند و عنوان می‌کند: بنابراین باید مجسمه‌ای می‌ساختم که شخصیت آذر، نویسنده بودنش، برای بچه‌ها نوشتنش و اهل کتاب بودنش را به تصویر می‌کشید.

این مجسمه ساز استان اضافه می‌کند: به همنی منظور نیز در سال ۱۳۸۴ برای ساخت مجسمه اقدام کردیم؛ آذر را نشسته بر روی یک تنه‌ی درخت طراحی کردیم که کتابی روی دستش باز است و بچه‌هایی که اطرافش نشسته و ایستاده‌اند و حتی یکی از بچه‌ها در حال نوشتن است و چند نفر دیگر در حال نگاه کردن به آذر و کتاب خواندنش هستند.

لزوم تربیت انسانهایی ادامه‌دهنده راه آذر

«روح الله زارع» کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان که از دیرباز دستی در فیلم‌سازی دارد و سازنده اولین فیلم کانونی با عنوان «لحظاتی با استاد مهدی آذر یزدی»است، تصریح می‌کند: آذر کار بزرگی در ادبیات کودک و نوجوان انجام داد؛ نوشتن برای کودک کاری است که هر نویسنده‌ای جرأت انجام آن را ندارد.

وی آذر یزدی را یک شخصیت منحصر به فرد می‌خواند که کار منحصر به فرد او با شخصیتش ارتباط داشته است.

زارع در ادامه می‌گوید: با همکاری خوب آذر، فیلم خوبی ساخته شده به طوری که هر بار با دیدن این فیلم انگار جنبه‌ای جدید و متفاوت از شخصیت آذر دیده می‌شود و به همین دلیل نیز این فیلم بیشتر از فیلم‌های دیگری که در مورد آذر ساخته شده است، دیده شد.

این فیلمساز یزدی در پایان نیز پیشنهاد می‌کند که کانون برای ادای دین خود به این مرد بزرگ، برای پژوهش روی مجموعه کتاب‌های آذر مخصوصاً کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» عزم خود را جزم کند تا آدم‌هایی تربیت شوند که ادامه دهنده‌ی راه آذر باشند.

انتهای پیام