اقتصادیکسب و کار ایرانی

آموزش کامل سئو سایت های فروشگاهی

همیشه در میان پروژه های فرین آکادمی، سئو سایت های فروشگاهی برای من بیشتر از دیگر پروژه ها جذاب است. چراکه در این سایت ها صرفا با رساندن یک کلمه کلیدی به صفحه اول گوگل، درآمد تیم و مدیر سایت چندین برابر میشود و مشاهده این آمار افزایش درآمد برای من خیلی امیدوارکننده است. برای آموزش کامل سئو سایت های فروشگاهی روی لینک کلیک کنید.

 

اگر شما هم دوست دارید حس خوب سئو سایت فروشگاهی و افزایش درآمد آن را تجربه کنید، با من در این مقاله جامع همراه باشید. به شما قول میدهم که در سطح وب فارسی مقاله ای کامل تر از این مطلب پیدا نمیکنید.

نکته: برای درک بهتر مفاهیم در میان مقاله مثال هایی از سایت دیجی کالا و دیگر سایت های فروشگاهی بزرگ آورده ام. با این حال اگر هر بخش از مطلب را متوجه نشدید، در بخش نظرات سوال تان را مطرح کنید تا به شکل جامع جواب بدهم.

با توجه به طولانی بودن مقاله، پیشنهاد میکنم قبل از شروع یا یک قلم و کاغذ در کنار خودتان قرار بدهید یا حداقل این مقاله را در بوکمارک های مرورگرتان ذخیره کنید تا در آینده راحت به آن دسترسی داشته باشید. خب شروع کنیم:

  1. تمامی کلمات کلیدی را پیدا کنید

همیشه در تمامی دوره های آموزشی فرین آکادمی هم گفته ام: ((تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم ترین فرآیندها در سئو هر نوع وب سایتی است.))

در این فرآیند در واقع باید به دنبال کلمات کلیدی که مخاطبان در حوزه فعالیت شما جستجو میکنند بگردید و آنها را پیدا کنید. اما چطور؟ اجازه بدهید به جای توضیح دادن، عملی جلو برویم:

  • موبایل،
  • گوشی،
  • خرید موبایل،
  • تلفن همراه،
  • رم موبایل،
  • CPU موبایل،
  • گوشی اندروید،
  • گوشی لمسی،
  • و… .

به زبان دیگر اینها کلمات دانه و در واقع ریشه همان کلماتی هستند که مخاطبان برای رسیدن به کسب و کاری مثل کسب و کار شما جستجوی شان میکنند.

کلمات دانه ای که میتوانید با بررسی منوی سایت رقیب خودتان پیدا کنید.

اگر هنوز نمیدانید چه کلماتی انتخاب کنید، به سراغ سایت رقبا رفته، مقالات وبلاگ، صفحات محصول و دسته بندی شان را ببینید و کلمات شان را بردارید.

نکته: اگر تصور کنید تصویر بالا تصویر منو سایت رقیب شماست، کلمات دانه صرفا آن کلماتی هستند که میخواهید مخاطبانش به سایت شما بیایند. این یعنی مثلا اگر در حوزه گیمینگ محصولی ندارید، کلماتی مثل صندلی گیمینگ و میز گیمینگ برای شما مناسب نیستند.

بعد از این وارد سایت شوید. در این سایت شما هر کدام از این کلمات دانه را که جستجو کنید، یک سری کلمات مرتبط جستجو شده توسط کاربران به شما نمایش داده میشود. مثلا تصویر پایین را ببینید:

همانطور که مشاهده میکنید، الان ابزار به من میگوید که پیرامون کلمه هدست، این کلمات جستجو شده. بعد از این، در خود سایت و به کمک گزینه ای که در پایین صفحه مشخص است (Export Excel) یک فایل اکسل از تمامی کلمات میگیرم. حالا کلمه بعدی را جستجو میکنم و دوباره یک فایل اکسل میگیرم. در نهایت باید چیزی بین 5 تا چندین فایل اکسل داشته باشم که هر کدام هم شامل چندین کلمه کلیدی هستند.

  1. کلمات مناسب را انتخاب کنید

الان شما بیشتر از 100 کلمه کلیدی دارید که باید سایت تان را روی آنها سئو کرده و به صفحه اول برسانید. اما خب چند نکته بسیار مهم وجود دارد که باید قبل از شروع به آنها توجه کنید.

  1. دسته بندی کردن کلمات

میدانم خیلی سخت به نظر می آید، اما یکی از اقدامات مهم در تحقیق کلمات کلیدی، دسته بندی کردن کلمات است. در این مرحله باید همه کلماتی که با هم مترادف و هم معنی هستند را دسته بندی کرده و یکجا، در یک فایل اکسل یا حتی نوت پد قرار بدهید.

مثلا کلمه خرید موبایل و خرید گوشی هر دو مترادف هستند بنابراین قرار نیست روی هر کدام یک صفحه داشته باشیم، بلکه باید هر 2 را در یک صفحه سئو کنیم. علاوه بر این اگر فکر میکنید چند کلمه در عین مترادف نبودن باز هم میتوانند در یک صفحه سئو شوند، باز هم در یک صفحه قرارشان بدهید. مثلا کلمه خرید موبایل و موبایل هر 2 میتوانند در یک صفحه سئو شوند.

  1. انتخاب کلمات کم رقابت

نکته بعدی؛ اگر سایت تان تازه کار است و قدرت سئو کمی دارد، پیشنهاد میکنم برای شروع لیست کلمات کم رقابت و طولانی را در بیاورید. منظور کلماتی است که بیشتر از 3 الی 5 کلمه در آنها قرار دارد.

مثلا کلمه خرید موبایل ارزان سامسونگ! این در واقع یک کلمه کلیدی لانگ تیل یا همان دم دراز بوده و رقابت کمتری روی آن نسبت به کلماتی مثل خرید موبایل وجود دارد. پس حداقل 30 تا 50 کلمه کم رقابت را پیدا کنید تا حین تولید محتوا آنها را در اولویت قرار بدهید. به این ترتیب در مدت کوتاهی یک بازدید اندک از طریق این کلمات به سایت تان جذب کرده و علاوه بر شروع فرآیند کسب درآمد، قدرت سئو سایت هم بیشتر میشود.

  1. حذف کلمات نامناسب

و در نهایت کلماتی که به نظرتان سئو شدن روی آنها برای تان توجیهی ندارد را از میان کلمات درون فایل اکسل حذف کنید. مثلا کلمات ساعت موبایلی، موبایل جیبی و… که نه محصولات شان را موجود دارید و نه میخواهید مخاطبانش را به سایت تان دعوت کنید. اینها کلمات نامناسب بوده و باید حذف شان کنید.

  1. یک استراتژی سئو ساده بچینید

ببینید، قطعا این مقاله محدودیت زیادی دارد و اجازه نمیدهد به طور کامل معنی استراتژی سئو را به شما توضیح بدهم. اما خب در ادامه به طور خلاصه نحوه ساخت یک استراتژی ساده را به شما آموزش خواهم داد.

در استراتژی سئو سایت فروشگاهی که مد نظر دارم، باید مشخص کنید که در آینده چه صفحاتی در سایت ساخته میشود؟ مثلا یک برنامه مناسب این‌چنین است:

  1. تعیین دسته بندی ها

مخصوصا در سئو فروشگاه های اینترنتی، دسته بندی اهمیت بسیار بسیار زیادی دارد. چراکه خیلی از مخاطبان شما در این سایت ها کلمات کلیدی را برای رسیدن به صفحات دسته بندی جستجو میکنند. مثلا کلمه خرید موبایل یا کلمه خرید موبایل سامسونگ، کلماتی هستند که باید روی آنها با دسته بندی سئو شوید نه با مقاله یا صفحه محصول.

دسته بندی های سایت دیجی کالا که با اغلب آنها در گوگل رتبه های برتر را دارد.

بنابراین در قدم سوم یا با ورود به سایت رقبا و بررسی دسته بندی ها یا با جستجو کلمات کلیدی که پیدا کرده اید یا اصلا با بررسی ذهنی نیاز مخاطب، تعیین کنید که قرار است کدام کلمات روی صفحات دسته بندی محصول سئو شوند؟

  1. تعیین صفحات محصول

بعد از صفحات دسته بندی، تعیین کنید چه صفحات محصولی باید در سایت قرار بگیرد؟ دقت کنید، هر چه تعداد محصولات شما بیشتر بوده و محتوای قدرتمندتری در آنها بنویسید، احتمال سئو شدن دسته بندی های تان هم بالاتر میرود. البته این گفته به این معنی نیست که صفحات محصول را بدون دلیل و بدون داشتن موجودی کالا بسازید.

  1. تعیین استراتژی وبلاگ

وبلاگ سایت رقبا یک منبع عالی از کلمات کلیدی برای سئو فروشگاه اینترنتی است.

در مرحله بعدی مشخص کنید که تا 3 ماه آینده میخواهید در وبلاگ روی چه کلمات کلیدی محتوا بسازید؟ اگر حال و حوصله انجام کامل تحقیقات کلمات کلیدی را نداشته اید، به سراغ وبلاگ رقبا رفته و کلمه کلیدی مقالات پرمخاطب آنها را دربیاورید و برای تولید محتوا روی آنها برنامه ریزی کنید.

  1. تعیین صفحات مهم

بعد از همه اینها، صفحات اصلی سایت که قرار است تا یکی دو سال آینده روی آنها سئو شوید را هم مشخص کنید. مثلا صفحه دسته بندی خرید موبایل، صفحه دسته بندی خرید موبایل آیفون، صفحه مقاله مقایسه آیفون و سامسونگ، صفحه محصول آیفون x و… . اینها در واقع صفحات بسیار رقابت است که احتمالا روی اغلب شان هم سایت دیجی کالا و دیگر رقبای قدرتمندتان رتبه گرفته اند.

بعد از اینکه تمامی مراحل بالا را انجام دادید، به ترتیب:

  1. ابتدا صفحات مهم سایت را بسازید،
  2. سپس به سراغ دسته بندی ها بروید،
  3. صفحات محصول را بسازید،
  4. حالا به وبلاگ برسید.

ساخت صفحات مهم و دسته بندی ها نهایتا بین چند روز تا چند هفته زمان تان را میگیرد. اما خب صفحات محصول و مقاله چیزی است که باید همیشه در حال اضافه کردن شان به سایت باشید.

  1. سئو محتوا برای سایت های فروشگاهی

خب، به مرحله بعدی رسیدیم. تا اینجا کلمات کلیدی وب سایت مان را تعیین کرده و میدانیم قرار است هر کدام را روی چه نوع صفحاتی سئو کنیم. اما یک سوال مهم: هر صفحه را باید چطور سئو کنیم؟ در ادامه به شما توضیح میدهم:

  1. سئو مقالات در سایت فروشگاهی

ببینید، به طور کامل در مورد سئو محتوا در یک مقاله جداگانه توضیحات کاملی دادم. اما به طور خلاصه در مقاله هایی که مینویسید این نکات را رعایت کنید:

  • در عنوان و تگ H1 کلمه کلیدی اصلی و حتی در صورت امکان کلمات کلیدی فرعی را هم استفاده کنید،
  • کلمه کلیدی اصلی و فرعی را در توضیحات متا بنویسید،
  • حتما بین هر 200 تا 400 کلمه یک عکس قرار بدهید،
  • عنوانی بنویسید که با عنوان دیگر مقالات رقبا، تمایز داشته و مخاطب را به سایت شما جذب کند،
  • کلمه کلیدی اصلی را به زبان انگلیسی در URL قرار بدهید،
  • به تمامی سوالات مخاطب در مقاله با نوشتن سرفصل های مختلف جواب بدهید،
  • ترجیحا مقالات بیشتر از 1200 کلمه بنویسید.
  1. سئو صفحه محصول

خب، صفحات محصول یکی از بخش های مهم در فروشگاه اینترنتی محسوب میشوند. برای سئو کردن این صفحات:

  • کلمه کلیدی اصلی را در عنوان و h1 صفحه حتما قرار بدهید،
  • در عین وجود کلمه کلیدی، به جذاب بودن عنوان دقت کنید،
  • حتما توضیحات صفحه محصول را نوشته و چند بار خود کلمه کلیدی را در آن استفاده کنید،
  • توضیحات متای جذابی برای صفحه محصول قرار داده و حتما کلمه کلیدی را هم در آن قرار بدهید،
  • در صورت امکان، در صفحه تصویر بارگذاری کنید،
  • سئو تصاویر را رعایت کنید،
  • هر از گاهی کلمه کلیدی اصلی را در متن جایگزین عکس ها (ALT) قرار بدهید،
  • URL (آدرس صفحه) را همراه با کلمه کلیدی اصلی و ترجیحا به زبان انگلیسی بنویسید،
  • کلمات کلیدی مترادف، مرتبط، LSI و… را در صفحه قرار بدهید،
  • اگر برای تان ممکن است، در صفحه ویدیو هم قرار بدهید،
  • حتما مقاله سئو صفحه محصول را بخوانید!
  1. سئو صفحه دسته بندی

اما در سئو سایت های فروشگاهی صفحات دسته بندی را چطور بهینه کنیم؟

سئو شدن دیجی کالا روی کلمه خرید موبایل با صفحه دسته بندی

خب، همانطور که بالاتر هم گفتم، هر چه تعداد محصول های یک دسته بندی بیشتر بوده و البته صفحات محصول هم از نظر سئو قدرتمند باشند، صفحه دسته بندی قدرت بیشتری خواهد داشت. اما علاوه بر این، یک سری نکته دیگر هم هست که در مقاله سئو دسته بندی به آنها اشاره کردم و اینجا هم به طور خلاصه آنها را به شما توضیح میدهم:

  • عنوان را همراه با کلمه کلیدی و البته جذاب بنویسید.
  • از صفحات محصول به صفحه دسته بندی لینک بدهید،
  • از صفحات مقالات به صفحه دسته بندی لینک بدهید،
  • در پایین صفحه دسته بندی، یک متن 100 تا 1000 کلمه ای سئو شده بنویسید، البته به شکلی که باعث آزار کاربران نشود،
  • در متن مورد نظر حتما از تصاویر هم استفاده کنید،
  • لینک دسته بندی های مهم را در منو سایت قرار بدهید.

پیشنهاد میکنم ویدئوهای زیر درباره آموزش سئو سایت فروشگاهی را ببینید.

سئوی صفحات دسته بندی در سایت فروشگاهی

چالش صفحات مشابه در سئو سایت فروشگاهی

  1. لطفا از اهمیت عنوان جذاب غافل نشوید

همانطور که بالاتر مشاهده کردید، در تمامی بخش ها از نوشتن عنوان جذاب حرف زدم. برای آن دوستانی که نمیدانند، باید این توضیح مهم را بدهم که:

یکی از فاکتورهای مهم برای گوگل جهت رتبه دادن به سایت شما، CTR یا همان نرخ کلیک است. این کلمه به این موضوع اشاره دارد که از هر 1 هزار نفری که در نتایج جستجو صفحه اول سایت شما را در کنار رقبا مشاهده میکنند، چند نفرشان روی سایت تان کلیک میکنند؟ در واقع اگر نرخ کلیک سایت تان افزایش پیدا کند، گوگل تمایل بیشتری پیدا میکند که رتبه بهتری به شما بدهد.

حالا چه چیزی باعث میشود این نرخ کلیک بالا برود؟ عنوان جذاب در کنار برند قدرتمند 2 تا از مهم ترین فاکتورهای بهبود و هستند.

  1. اگر نمیدانید کلمات LSI چیست…
  • گوشی،
  • سامسونگ،
  • حافظه،
  • دوربین،
  • و…

در میان صحبت های تان دیده میشود. در واقع اگر این کلمات در صفحه شما دیده شود، گوگل میفهمد که واقعا در مورد موضوع مورد نظر در حال صحبتید. به عنوان نمونه تصویر پایین را مشاهده کنید:

همانطور که در این صفحه محصول آمازون مشاهده میکنید، موضوع متن غذاپز است و خب کلماتی مثل برنامه ریزی آسان، پخت و پز، دما و… که کلمات LSI مرتبط به این محصول هستند، در صفحه استفاده شده.

اما بعد از همه اینها ما باید چکار کنیم؟ اگر واقعا متن صفحات محصول و مقالات تان را جامع و کامل بنویسید، به طور عادی این کلمات در میان نوشته ها به کار میروند و نیاز نیست کار خاصی بابت شان انجام بدهید. پس صرفا به فکر کامل بودن محتوا باشید. در ضمن این کلمات LSI هم در سئو صفحه محصول اهمیت دارند، هم دسته بندی و هم مقاله.

  1. تعداد کلمات صفحه

همیشه زمانی که صحبت از سئو محتوا میشود، یکی از رایج ترین سوالات این است: چند کلمه متن بنویسیم؟

همانطور که در تصویر بالا هم مشخص است، اصولا هر چه کلمات مقاله یا صفحه شما بیشتر باشد، احتمال سئو شدن آن بالاتر خواهد بود. اما اگر بخواهم جواب دقیق تری بدهم: تعداد کلمات مورد نیاز در صفحات سایت شما با توجه به 2 چیز مشخص میشود:

  • تعداد کلمات متن صفحات رقبا،
  • نیاز کاربر

مثلا خود من قبل از نوشتن یک مقاله ابتدا نگاهی به رقبا میکنم، اگر به عنوان نمونه متوجه شوم رقبا بین 1500 تا 2500 کلمه متن نوشته اند، من هم چیزی بین 2 تا 3 هزار کلمه متن مینویسم. در عین حال نیم نگاهی هم به نیاز کاربر دارم تا مطمئن شوم این تعداد کلمه متن برای او کم یا زیاد نیست.

  1. سایت را درست طرح ریزی کنید

در مورد معماری سایت حرف برای گفتن زیاد است، اما زمانی که صحبت از سئو سایت فروشگاهی آنهم صرفا در یک مقاله باشد، باید حرف را کم و به طور خلاصه صحبت کرد.

ببینید، در سایت های فروشگاهی تمامی زحمت معماری، روی دوش دسته بندی هاست. در واقع شما به عنوان صاحب و مدیر سایت باید به شکلی دسته بندی ها را مدیریت و طراحی کنید که مخاطبان برای پیدا کردن محصولات مورد نظر، گیج نشوند.

اگر بخواهم کمی استانداردتر صحبت کنم، مخاطب برای پیدا کردن یک محصول زمانی که در صفحه اصلی سایت است، باید نهایتا با 3 کلیک به صفحه مورد نظر خودش برسد.

با توجه به این، ابتدا مطمئن شوید که تمامی محصولات را به شکل درست دسته بندی کرده اید، سپس مطمئن شوید که زیردسته‌بندی ها را عمیق نکرده باشید. مثلا نهایتا یک دسته بندی برای موبایل، یک زیردسته‌بندی برای موبایل سامسونگ و در بدترین حالت، یک زیردسته‌بندی هم برای “موبایل سامسونگ هوشمند” بسازید.

نمونه معماری مناسب در سایت فروشگاهی

بعد از اینهم لینک مهم ترین صفحات دسته بندی را فارغ از اصلی و فرعی بودن شان در منوها قرار بدهید. این کار باعث میشود مخاطب راحت تر به صفحه مورد نظرش برسد. در آخر پیشنهاد میکنم خودتان سری به دسته بندی های سایت دیجی کالا بزنید و اصول دسته بندی کردن محصولات در سایت های فروشگاهی را مشاهده کنید.

نمونه دسته بندی نامناسب در سایت فروشگاهی

دقت کنید؛ اگر معماری سایت تان خیلی عمیق و تودرتو باشد عملا ممکن است اعتبار صفحاتی که در عمقِ زیاد هستند، کاهش پیدا کرده و به سختی بتوانید آنها را سئو کنید. پس هم برای تجربه کاربری و هم سئو سعی کنید دسته بندی ها را به درستی بسازید.

نکته: اگر تا الان به شکل ناخواسته صفحات دسته بندی تودرتو و زیادی در سایت ایجاد کرده اید، قبل از درست کردن وضعیت سایت حتما از یک متخصص سئو کمک بگیرید و بدون دانش فنی این کار را انجام ندهید. چراکه ممکن است با حذف کردن بعضی صفحات با مشکلات زیادی از جمله ایجاد صفحات 404، کاهش اعتبار سئو و… روبرو شوید.

  1. از سئو برچسب ها غافل نشوید

در وردپرس و البته دیگر سیستم های مدیریت محتوا، چیزی به اسم برچسب یا تگ وجود دارد. در گذشته که دانش سئو کمی در وب فارسی وجود داشت، اغلب افراد تازه کار تصور میکردند این تگ ها حکم کلمه کلیدی هر صفحه را دارند! به همین دلیل شروع میکردند به قرار دادن چیزی بین 5 الی 10 ها تگ در هر صفحه با کلمات کلیدی اضافه. البته در آن زمان به دلیل اینکه در وب فارسی محتوای بسیار کمی وجود داشت، خیلی از صفحات تگ آنها سئو میشد. حتی همین امروز هم در سایت های دانلود ویدیو همانطور که در مقاله سئو برچسب ها گفتم، این تکنیک جواب میدهد.

نمونه برچسب گذاری اشتباه

اما خب برای سئو سایت های فروشگاهی باید از تگ ها به شکل صحیح استفاده کنید. چراکه استفاده اشتباه و استراتژی قدیمی برای برچسب زدن، عملا باعث ایجاد تعداد زیادی صفحه تکراری برای سایت شما شده و قدرت سئوی تان را کاهش میدهد. حالا چطور درست برچسب بزنیم؟

ببینید، در واقع برچسب ها چیزی مثل همان دسته بندی هستند اما برای دسته بندی کردن محصولات و مقالات سایت در سطح کوچکتر استفاده میشوند. این یعنی مثلا اگر در میان کلمات کلیدی که در مرحله اول و دوم آنها را پیدا کردید، کلمه ای مثل “موبایل لمسی ارزان قیمت” وجود داشت که مطمئن بودید میتوانید آن را با صفحه دسته بندی سئو کنید، میتوانید یک صفحه برچسب ساخته، سپس محصولات ارزان قیمتی که دارید را در آن قرار بدهید.

بعد هم دیگر نکات سئو دسته بندی را روی آن پیاده کنید. به این ترتیب صفحه مورد نظر سئو میشود، در عین اینکه شما هم به درستی از برچسب استفاده کرده اید.

  1. از نکات ریز سئو داخلی غافل نشوید

خب، تا اینجا بسیاری از نکات مهم در سئو سایت فروشگاهی را رعایت کرده اید. اما علاوه بر اینها، در سئو داخلی سایت IL یک سری نکات ریز وجود دارد که باید مورد توجه قرار بدهید.

  1. لینک داخلی

اگر را فالو داشته باشید، احتمالا بارها این جمله را از من شنیده اید: ((هنگام محتوانویسی تصور کنید ارزش هر لینک داخلی 1 میلیون تومان است!))

شاید در نگاه اول این صحبت اغراق آمیز به نظر برسد اما مطمئن باشید واقعا لینک های داخلی اهمیت بسیار زیادی در سئوی فروشگاه اینترنتی شما دارد. با توجه به این موضوع:

پیشنهاد میکنم حتما لیست تمامی محتواهایی که برای سایت تولید میکنید را همراه با کلمه کلیدی اصلی و حتی فرعی هر کدام در یک فایل اکسل قرار بدهید. بعد از لیست کردن آنها، ابتدا ببینید که میتوانید میان کدام محتواهای منتشر شده لینک سازی داخلی انجام بدهید؟

بعد از اینهم هر بار خواستید محتوای جدیدی بسازید، نگاهی به لیست مقالات در فایل اکسل کرده و ببینید که از این مقاله جدید میتوانید به کدام مقالات قدیمی لینک بدهید و برعکس. سپس لینک ها را بسازید. راستی در مقاله لینک داخلی نکات و تکنیک های بسیار مهمی را توضیح دادم که قطعا خواندنش باعث میشود راحت تر سایت تان را به کمک این لینک ها سئو کنید.

برای لینک داخلی، محصولات و دسته بندی ها فراموش نکنید

خیلی ها تصور میکنند زمانی که صحبت از لینک داخلی میشود، قرار است صرفا به مقالات و نهایتا صفحه اصلی سایت شان لینک بدهند. اما همانطور که در تصویر پایین هم مشخص است، اتفاقا بخشی از لینک های شما باید به صفحات دسته بندی و محصول باشد:

بنابراین در هر بخش مرتبط از مقالاتی که مینویسید، به این صفحات مهم هم لینک بدهید.

لینک سازی خودکار انجام بدهید

قرار هم نیست تمامی لینک های داخلی وب سایت به شکل دستی و در میان مقالات انجام شوند. بلکه میتوانید از تکنیک لینک سازی خودکار هم کمک بگیرید.

در این روش، لینک مهم ترین محصولات یا دسته بندی ها و حتی مقالات را در بخش هایی مثل فوتر یا سایدبار سایت قرار میدهید. مثلا نگاهی به تصور پایین داشته باشید:

همانطور که مشخص است، صاحب این فروشگاه اینترنتی لینک دسته بندی های مهم سایتش را در بخش سایدبار قرار داده.

  1. بردکرامب ها

در واقع لینک هایی که در تصویر مشخص است، با اسم بردکرامب یا خرده نان شناخته میشوند. این لینک ها به کاربر نشان میدهند که الان در کدام بخش از سایت قرار گرفته. به این ترتیب کاربران راحت تر میتوانند به دسته بندی ها و محصولات دیگر دسترسی پیدا کنند. البته مزیت دیگر وجود بردکرامب ها، ایجاد یک سری لینک داخلی ارزشمند است. در واقع بردکرامب ها کمک میکنند که در تمامی صفحات سایت شما لینک های داخلی به صفحات دسته بندی و زیردسته قرار بگیرد.

با توجه به این 2 مزیت، حتما لینک های بردکرامب را در سایت تان قرار بدهید. چطور؟ برای سایت های وردپرسی میتوانید از افزونه های مخصوص که در مقاله بردکرامب چیست معرفی کردم استفاده کنید. در سایت های غیر وردپرسی هم باید از برنامه نویس تان بخواهید این کار را برای تان انجام بدهد.

  1. URL ها

بالاتر و در بخش سئو محتوا اشاره کوتاهی به URL یا همان آدرس صفحات کردم، الان اما میخواهم کمی مفصل تر حرف بزنم. خب قبل از شروع، ابتدا تصویر پایین را ببینید:

این تصویر که در سایت قرار گرفته، نشان میدهد به طور کلی سایت ها در صفحه اول گوگل هر چه URL کوتاه تری داشته اند، رتبه بهتری هم به دست آورده اند. حالا تصویر پایین را مشاهده کنید:

این در واقع نمونه یک URL طولانی، تودرتو و نامناسب است. حالا برای تعیین آدرس صفحات سایت به چند نکته باید توجه کنید:

  • تا جای ممکن URL ها را کوتاه نگاه دارید،
  • تنظیمات سایت را طوری ویرایش کنید که URL ها تودرتو نشوند، (در وردپرس به سراغ بخش پیوندهای یکتا بروید.)
  • حتما کلمه کلیدی اصلی را در URL قرار بدهید،
  • ترجیحا URL ها را به زبان انگلیسی بنویسید.

نکته: لطفا به هیچ عنوان اگر در مورد به وجود آمدن صفحات 404 و نحوه ریدایرکت کردن URL ها دانش کافی ندارید، آدرس صفحات قبلی سایت تان را تغییر ندهید. چراکه در این حالت ممکن است تمامی آدرس های قبلی به 404 تبدیل شده و سئوی آن به شدت ضعیف شود.

  1. به سراغ سئو تکنیکال بروید

تا اینجا عملا مهم ترین نکات در سئو داخلی سایت را هم رعایت کرده اید. از اینجا به بعد اجازه بدهید به سراغ سئو تکنیکال رفته و یکی یکی اصول آن را در سایت اجرا کنیم.

  1. سایت را به سرچ کنسول متصل کنید

سرچ کنسول ابزار رایگان گوگل است. در مرحله اول باید سایت تان را به این ابزار متصل کنید، اگر نمیدانید چطور حتما مقاله تصویری اتصال سایت به سرچ کنسول را ببینید.

به محض اینکه سایت تان به این ابزار متصل شد، گوگل بیشتر از قبل به آن اهمیت داده و راحت تر آن را بررسی میکند. علاوه بر این، سرچ کنسول یک سری اطلاعات مهم در مورد سئو سایت به شما میدهد. مثلا اینکه با چه کلماتی رتبه گرفته اید، چه مشکلات سئویی در سایت شما وجود دارد و… . پس به هیچ عنوان از کنار آن بی توجه عبور نکنید.

  1. نقشه سایت را بسازید

نقشه سایت یک فایل متنی با فرمت XML است که آدرس تمامی صفحات سایت تان در آن قرار میگیرد. این فایل به ربات های گوگل کمک میکند راحت تر صفحات سایت تان را پیدا کرده و آنها را ذخیره (ایندکس) کنند.

  1. سایت را اسکیماگزاری کنید

ستاره هایی که پایین سایت نمایش داده شده، با اسم ریچ اسنیپت شناخته میشوند. وجود این ریچ اسنیپت ها باعث و در نتیجه بهبود سئو سایت شما میشود. اما چطور آنها را به سایت مان اضافه کنیم؟ با اضافه کردن کدهای اسکیما به سایت!

کدهای اسکیما، کدهایی هستند که در صورت اضافه کردن شان به سایت تان، گوگل و دیگر موتورهای جستجو راحت تر محتوای تان را بررسی کرده و میشناسند. در نتیجه اضافه کردن این کدها به سایت، ابتدا احتمال نمایش دادن ریچ اسنیپت ها به سایت افزایش پیدا میکند. در درجه دوم هم اعتبار سئوی تان بالا میرود.

  1. سرعت سایت را بهبود بدهید

خب، به یکی از مهم ترین بخش های مقاله رسیدیم! چراکه قرار است در این بخش از سرعت سایت صحبت کنم و برای گوگل هم سرعت سایت بسیار اهمیت دارد. در واقع میتوانم بگویم سرعت سایت یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو است.

اگر میپرسید سرعت سایت باید چقدر باشد، فقط یک جواب دارم: سرعت سایت تان باید بهتر از رقبا باشد! به زبان دیگر، میتوانید به کمک ابزار GTmetrix سرعت سایت خودتان را سنجیده و سرعت سایت رقبا را هم بررسی کنید. حالا آنقدر تکنیک های افزایش سرعت را روی سایت پیاده کنید تا سرعت تان از رقبا بهتر شود. در ادامه چند تا از تاثیرگذارترین نکات برای بهبود سرعت را به شما توضیح میدهم:

گر از یک شرکت هاستینگ بسیار ارزان قیمت و نامعتبر هاست اجاره کرده باشید، به احتمال زیاد نه فقط با مشکلات امنیتی که با مشکل سرعت سایت هم روبرو میشوید. چراکه هاست تاثیر زیادی روی سرعت سایت تان دارد.

کدنویسی استاندارد

مورد تاثیرگذار بعدی، کدنویسی است. اگر سایت تان کدنویسی اختصاصی دارد، حتما آن را با ابزار جی تی متریکس بررسی کرده و مطمئن شوید که این ابزار اشکالات زیادی در کدهای سایت تان نمیبیند. اما اگر سایت تان وردپرسی است و البته از قالب شناخته شده ای استفاده میکنید، نیاز نیست نگران این موضوع باشید.

فعال سازی کش

کش سایت یک قابلیت است که اگر فعالش کنید، کاربران قبلی در زمان ورود دوباره به سایت زمان کمتری را برای دانلود کردن جزئیات صفحه شما معطل میشوند. چراکه قابلیت کش باعث میشود در بازدید اول، بخش هایی از صفحه روی مرورگرشان دانلود شده و در بازدیدهای بعدی این بخش ها نیاز به دانلود دوباره نداشته باشند.

برای فعال سازی این قابلیت در وردپرس باید از افزونه های کش استفاده کنید. در مورد این افزونه ها در مقاله بهترین افزونه های کش صحبت کردم اما به طور خلاصه، افزونه یکی از افزونه های ساده و پرقدرت این حوزه است.

تصاویر

به طور کلی که تصاویر نقش زیادی در کاهش و افزایش سرعت سایت دارند. با توجه به این:

  • تصاویر را در اندازه های بسیار بزرگ در سایت بارگذاری نکنید،
  • قبل از بارگذاری تصاویر، آنها را به کمک فتوشاپ یا یک ، از نظر حجم بهینه کنید،
  • ترجیحا سایز دقیق عکس ها در قالب را به دست آورده و مطمئن شوید تصاویر با اندازه متناسب قالب آپلود شده اند تا سایت مجبور نشود دوباره آنها را با کدنویسی اضافه، سایزبندی کند.

افزونه ها

در مورد افزونه ها 2 نکته مهم وجود دارد:

اول اینکه تا جای ممکن سعی کنید با حذف افزونه های بی ارزش از روی سایت وردپرسی تان، حجم سایت را کاهش بدهید. مخصوصا که خیلی از این افزونه ها باعث کاهش سرعت لود سایت هم میشوند.

دوم هم اینکه پیشنهاد میکنم یک افزونه برای افزایش سرعت روی آن نصب کنید. مثلا افزونه راکت انتخاب خوبی است. علاوه بر این، پلاگین های دیگری هم وجود دارد که در مقاله افزونه های افزایش سرعت سایت به آنها اشاره کردم.

مراقب مشکلات در سئو تکنیکال باشید

فرقی ندارد سایت تان وردپرسی است یا غیر وردپرسی، در هر حال به دلایل مختلف مثل نصب افزونه های نامناسب، ویرایش اشتباه کدها، مشکلات هاست و… احتمال دارد با مشکلات فنی روبرو شوید. مشکلاتی مثل کاهش شدید سرعت، مشکلات HTTP، مشکلات سرور و… .

  1. سئوی خارجی را دست کم نگیرید

شاید برای تان جالب باشد بدانید که در خیلی از سایت های پرقدرت، عملا بخش اعظم رقابت نه در سئو داخلی و تکنیکال که در سئوی خارجی است! این یعنی سایت هایی مثل mobile.ir و دیجی کالا روی کلمات مرتبط به حوزه موبایل، بیشتر بر سر سئو خارجی رقابت میکنند تا رتبه های بهتری به دست بیاورند نه روی محتوا و… .

این موضوع را بازگو کردم تا مطمئن شوم که قرار نیست نسبت به سئو خارجی بی توجه باشید. حالا با این توصیفات با من همراه باشید تا مهم ترین نکات سئو خارجی برای سایت فروشگاهی را به شما توضیح بدهم.

  1. بک لینک

راستش را بخواهید در مورد بک لینک ها به اندازه یک دنیا حرف برای گفتن هست! (اگر مشتاق مطالعه این یک دنیا حرف هستید، به دسته بندی مقالات آموزش بک لینک در فرین آکادمی بروید.) در واقع از طرفی بک لینک های خوب روی سئو سایت شما تاثیر زیادی دارد و در مقابل بک لینک بد یا اشتباه، میتواند همه چیز را از بین ببرد.

با توجه به این حساسیت، پیشنهاد میکنم برای خرید و ساخت بک لینک ها، یا ابتدا در مورد این موضوع دانش کافی را به دست بیاورید، یا اینکه خرید و ساختش را به یک متخصص سئو بسپارید.

برای یادگیری در موردشان میتوانید در فرین آکادمی را بخرید، اگر هم قصد خرید بک لینک داشتید، میتوانید از سایت با خیال راحت خرید کنید چراکه در این سایت ما قبل از فروش بک لینک ها، سایت تان را بررسی کرده و بهترین پکیج را به شما معرفی میکنیم.

در هر حال چند پیشنهاد هم دارم:

  • به هیچ عنوان بک لینک های ارزان نخرید،
  • بک لینک ها را در مدت زمان کوتاه و تعداد زیاد، نخرید،
  • از سایت های نامعتبر و تازه کار بک لینک نگیرید،
  • ناگهان یک بودجه عظیم را برای بک لینک ها صرف نکنید و به آرامی جلو بروید.
  1. سوشیال سیگنال

اگر فعلا قصد ندارید برای بک لینک ها زمان و هزینه صرف کنید، به نظرم به سراغ سوشیال سیگنال ها بروید. چراکه هم هزینه کمتری دارند و هم بسیار کم خطرتر از بک لینک هستند.

سوشیال سیگنال در واقع هر سیگنالی است که از شبکه های اجتماعی در مورد سایت شما ارسال شود. مثلا لایک شدن پست های توییترتان، کامنت گرفتن پست های فیسبوک تان، اشتراک گذاری آنها یا حتی اشتراک گذاری لینک یکی از صفحات سایت تان در شبکه های اجتماعی.

اگر خودتان در شبکه های اجتماعی مثل توییتر، پینترست، فیسبوک و لینکدین مخاطبان زیادی دارید که خب سوشیال سیگنال گرفتن کار آسانی است. اما اگر نه، نیاز به خریدشان دارید. در این زمینه مقاله مقایسه سایت های فروش سوشیال سیگنال را بخوانید.

  1. منشن بدون لینک

منشن بدون لینک عملا کم خطرترین و راحت ترین فاکتور برای سئو سایت فروشگاهی البته در میان فاکتورهای سئو خارجی است. در این تکنیک کافی است به سایت های مختلف، انجمن ها و حتی شبکه های اجتماعی و… رفته و در بخش های مختلف نام سایت تان را تکرار کنید. مثلا در یک مقاله که در آن شما را برای ساخت بک لینک راهنمایی کرده، چنین کامنتی بگذارید:

((من برای سایتم، فرین آکادمی، 10 هزار بک لینک خریدم. به نظرتان این خرید باعث کاهش رتبه سایت من میشود؟))

در واقع گوگل با مشاهده نام سایت شما در سطح وب، کمی اعتبار بیشتری برای تان در نظر گرفته و عملا رتبه تان را بهبود میدهد.

  1. برندسازی

خب، قبلا در مورد ارتباط برندسازی و سئو در یک مقاله صحبت کرده ام. اما به طور خلاصه بدانید اگر برندتان قدرتمند باشد خیلی از سایت ها در سطح وب به شما لینک میدهند، نام تان را در میان مقالات شان مینویسند، کاربران در نتایج جستجو با کلیک روی سایت شما CTR تان را بالا میبرند و… . همه این سیگنال ها باعث میشود گوگل اعتبار بیشتری برای شما در نظر بگیرد. اما چطور برندسازی کنیم؟

  • مقالات زیادی در وبلاگ منتشر کنید،
  • تبلیغات کنید،
  • سعی کنید با سئو و انواع روش های بازاریابی اینترنتی، در ذهن مخاطبان دیده شوید،
  • از پادکست و ویدیو کمک بگیرید.
  1. حواس تان به مشکلات رایج در سئو سایت های فروشگاهی باشد!

در این چند سال متوجه شده ام به دلایل مختلف، اصولا صاحبان سایت های فروشگاهی بیشتر از بقیه وبمستران دچار مشکلات سئو میشوند. با توجه به این موضوع، به نظرم وجود یک بخش برای معرفی مشکلات رایجی که ممکن است در آینده با آنها روبرو شوید، ضروری است. پس با من همراه باشید.

مشکل دوپلیکیت کانتنت یا صفحات تکراری

اگر هم مجبورید محتوای تعدادی از صفحات سایت تان و مخصوصا محصولات را به شکل تکراری بنویسید، حتما مقاله تگ کنونیکال را بخوانید. در این مقاله دقیقا با مثال برای فروشگاه های اینترنتی، راهکار را توضیح داده ام.

در واقع شما با استفاده از تگ کنونیکال، به گوگل میفهمانید که نسخه اصلی از میان چندین صفحه که محتوای تکراری دارند کدام است. به این ترتیب گوگل صفحه مورد نظر را سئو کرده و دیگر صفحات را هم به عنوان صفحه تکراری محسوب نخواهد کرد.

مشکل صفحات کنیبال

مشکل صفحات زامبی

زامبی پیج ها یا صفحات زامبی، آن دسته از صفحاتی هستند که محتوای بسیار کم و بی ارزشی دارند. مثلا یک مقاله 100 کلمه ای یا دیگر صفحاتی که اصلا به درستی سئو نشده، محتوای تکراری دارند و… . وجود این صفحات در سایت در نهایت باعث کاهش نمره نهایی سئو سایت شما میشود. اگر چنین صفحاتی در سایت دارید، حتما باید آنها را دی ایندکس کنید.

مشکل لینک های شکسته

لینک های شکسته، لینک هایی هستند که از صفحات سایت شما به صفحات 404 (صفحات حذف شده) سایت خودتان یا دیگر سایت ها داده شده. گوگل به شدت با این لینک ها مشکل دارد بنابراین حتما برای بهبود سئو سایت فروشگاهی خودتان این لینک ها را از بین ببرید. برای پیدا کردنشان هم از استفاده کنید.

کلام آخر

خب، بالاخره به انتهای این مقاله طولانی رسیدیم. در انتها لینک چند تا از محصولات آموزشی ارزان قیمت ولی ارزشمند در فرین آکادمی که برای سئو کردن سایت های فروشگاهی به دردتان میخورد را قرار میدهم. در صورتی که علاقه به افزایش قدرت سئو سایت تان داشتید، حتما از این محصولات استفاده کنید:

در آخر اگر سوال و نظری در مورد این مقاله داشتید، در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستم. در ادامه نکات مربوط به ؛ این‌بار در یک آموزش ساده اما کامل، آموزش سئو فروشگاه اینترنتی را برایتان آماده کرده‌ام. پس تا پایان این راهنما با من همراه باشید تا بیاموزید چگونه ترافیک فروشگاه‌ آنلاین خود و درنتیجه فروشتان را از گوگل زیاد کنید.

نکته: اگر فروشگاه شما ووکامرس است؛ مطالعه مقاله جامع نیز برای شما مفید است.

اکثر افراد یک اشتباه بزرگ مرتکب می‌شوند و در شروع کار؛ روی رتبه گرفتن در عبارات پر جستجویی که فوق‌العاده رقابتی هستند برنامه‌ریزی می‌کنند.

فرض کنید شما لباس مردانه می‌فروشید. احتمالا به فکر رتبه گرفتن در کلمه‌ کلیدی مثل “لباس مردانه” هستید که واضح‌ترین کلمه کلیدی‌ است که می‌توانید آن را هدف قرار بدهید.

ابتدا بیایید نگاهی در صفحه اول و رتبه‌های برتر داشته باشیم.

همانطور که می‌بینید فروشگاه‌های آنلاین بزرگی در صدر نتایج جستجو هستند. فکر می‌کنید می‌توانید بالاتر از این‌ها باشید؟ متاسفم، اما چنین چیزی در شروع کار ممکن نیست!

پس چاره چیست؟

شما باید برای کسب رتبه در صفحات دسته‌بندی و محصولاتی که دارای عبارات رقابتی کمتری هستند تمرکز کنید.

در ادامه آموزش، نحوه انجام کامل این کار را به شما نشان خواهم داد.

اما قبل از شروع؛ اگر درحال راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی هستید، باید بدانید یک وب‌سایت فروشگاهی بسیار زیاد است و شما باید در سایت خود از HTTPS استفاده کنید. حتما تعجب می‌کنید اگر بفهمید که چه تعداد از سایت‌های فروشگاهی از HTTPS استفاده نمی‌کنند.

دلیل اهمیت خیلی زیاد این موضوع این است که:

  • تقریبا همه فروشگاه‌های آنلاین دارای فرم‌های زیادی هستند که اطلاعات شخصی کاربران را جمع‌آوری می‌کنند. بنابراین روش خوبی است که مطمئن شوید همه اطلاعات (نه فقط اطلاعات کارت اعتباری) رمزگذاری شده‌اند.
  • HTTPS یکی از سیگنال‌های تجربه کاربری است و گوگل تایید کرده است که رتبه سایت‌هایی که محتوا را از طریق HTTPs ارائه می‌دهند (اندکی) افزایش میدهد.

حالا بیاید شروع کنیم!

آموزش سئو سایت فروشگاهی #۱: تحقیق کلمات کلیدی

مانند بقیه سایت‌ها، در اینجاهم سئو باید با آغاز شود. بدون تحقیق کلمات کلیدی، شما کورکورانه عمل می‌کنید و با تکیه بر حس ششم خود کار را پیش می‌برید.

اما چگونه باید تحقیق کلمات کلیدی را برای یک سایت فروشگاهی انجام دهید؟

تمام مراحلی که در درس توضیح دادم را باید برای فروشگاه اینترنتی خود نیز انجام دهید. اگر یادتان باشد در این مرحله باید ۵ کار انجام می‌دادید:

  1. شناخت بازار
  2. یافتن کلمات کلیدی از منابع مختلف (کیورد پلنر، افزونه‌های کلمات کلیدی، سایت kwfinder و…)
  3. یکسان‌سازی کلمات کلیدی که هدف جستجوی یکسانی دارند (با استفاده از ابزار سئو کبوتر)
  4. هدفگذاری کلمات کلیدی در صفحات (با استفاده از ابزار سئو کبوتر)
  5. (با استفاده از ابزار سئو کبوتر)

نکات تکمیلی تحقیق کلمات کلیدی برای سایت‌های فروشگاهی

در سایت‌های فروشگاهی دو نوع صفحه مهم برای بهینه‌سازی وجود دارند:

در سایت‌های فروشگاه اینترنتی، کلمات کلیدی مهم شما باید روی دسته‌بندی‌های محصولات هدف‌گذاری شود.

نکته مهم دیگر این است که صفحه اصلی سایت فروشگاهی شما باید روی کلمه کلیدی هدف‌گذاری شود که موضوع اصلی فروشگاه اینترنتی شما است و تمام محصولات دیگر سایتتان را در زیر مجموعه خود قرار دهد.

مثال:

  • صفحه اصلی: خرید لپ تاپ
    • صفحه دسته‌بندی: خرید لپ تاپ ایسوس
    • صفحه دسته‌بندی: خرید لپ تاپ hp

بعد از پایان پروسه تحقیق کلمات کلیدی نوبت بهینه‌سازی محتوای صفحات است.

۲.۱. عناوین و توضیحات متا و H1 خود را بهینه کنید

اکثر سایت‌های فروشگاهی از روش اتوماتیک و قالب‌بندی شده‌ای برای پر کردن تگ‌های متا خود استفاده می‌کنند. در این روش؛ متن‌ها با توجه به یک الگوی ثابت پر می‌شوند.

به راحتی می توان فهمید که چرا برخی از فروشگاه‌های آنلاین این کار را انجام می‌دهند. بسیاری از آن‌ها ده‌ها، حتی گاهی صدها هزار صفحه دارند، نوشتن عناوین منحصربه‌فرد و توضیحات متا برای هر یک از آن‌ها کاری دشوار و خسته‌کننده است.

اما موضوع مهم اینجاست که:

روش قالب‌بندی شده ایده‌آل نیست. هنگام انجام این کار، راهی برای بهینه‌سازی واقعی هر صفحه وجود ندارد.

بنابراین به شما توصیه می‌کنم که از روش ترکیبی استفاده کنید. یعنی برای صفحات مهم خود تایتل و متا اختصاصی بنویسید. سپس برای بقیه صفحات از روش قالب‌بندی شده استفاده کنید.

اما برای هر صفحه از الگوی یکسانی استفاده نکنید. برای هر دسته، زیرشاخه، برند و غیره از الگوی منحصربه‌فردی استفاده کنید.

نکته مهم این است که؛ باید توضیحات عالی را برای صفحات مهم خود بنویسید و صفحات دیگر دارای توضیحات متا منحصر به فرد باشند.

صفحات مهم چه صفحاتی هستند؟ آن‌هایی که قبلا حداقل در یک کلمه کلیدی بین ۱۰ رتبه برتر گوگل قرار گرفته‌اند یا اینکه کلمات کلیدی مهمی را روی آن‌ها هدف‌گذاری کرده‌اید.

بنابراین این موارد را پیدا کنید و دست بکار شوید.

در اینجا چند نکته وجود دارد:

  • کلمه کلیدی اصلی خود را هم در و هم در وارد کنید.
  • کلمات کلیدی دم دراز را هم در نظر بگیرید (در صورت امکان).
  • از کلمات کلیک‌خور در عنوان استفاده کنید. (مانند تخفیف، فروش ویژه، ارسال رایگان، تحویل در روز بعد، بازگشت رایگان و غیره).
  • در بالای صفحه حتما به قولی که در تایتل صفحه و برای بالا بردن دادید اشاره کنید تا کاربر نکند.

نکته حرفه‌ای: فرمت‌های مختلف عنوان و توضیحات متا را  برای به حداکثر رساندن کلیک‌ کاربران امتحان کنید (بطور مثال با افزودن قیمت محصول).

اما درمورد H1 چطور؟

ساده است. فقط از عنوان دسته‌بندی (برای صفحات دسته‌بندی) و از عنوان محصول (برای صفحات محصول) استفاده کنید.

اگر مراحل را به درستی انجام داده باشید، صفحات باید برای کلمه کلیدی بهینه شده باشند. در صفحات دسته‌بندی؛ نیازی به بهینه‌سازی زیاد نیست. تنها مطمئن شوید که فقط یک H1 در هر صفحه وجود دارد و توضیحات کافی در صفحه وجود دارد.

۲.۲. URL های خود را بهینه کنید.

ممکن است (نامک – slug) آدرس‌دهی سایت‌‌های فروشگاهی برای سئو مناسب نباشند. مانند نمونه زیر:

که کاملا غیر حرفه‌ای است.

اسلاگ URL (لینک‌های ثابت) شما باید تا حد ممکن واضح و خوانا باشند.

چند url پیشنهادی مطابق با اصول سئو:

  • صفحه فروشگاه yourshop.ir/shop
  • صفحه دسته‌بندی: yourshop.ir/product-category-name
  • صفحه محصول: yourshop.ir/shop/product-name

نکته: حتما می‌دانید که بسیاری از cmsها مانند وردپرس این موارد را بطور پیش‌فرض تنظیم می‌کنند. و افزونه‌هایی وجود دارند که‌ می‌توانید از آن‌ها برای تغییر آدرس‌ها استفاده کنید. صادقانه بگویم، گاهی اوقات این افزونه‌ها بیشتر از کمکشان دردسرند. بنابراین توصیه می‌کنم؛ ساختار بالا را در بخش تنطیمات > پیوندهای یکتا پیاده‌سازی کنید.

درست است که استفاده از کلمه کلیدی در نامک صفحه؛ موثر است اما هیچ نیازی به استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در نامک ها نیست. این عمل نه تنها آن را برای سئو بهینه‌تر نمی‌کند بلکه باعث می‌شود نامرتب و بهم ریخته به نظر آیند.

نکات زیر راجع به نوشتن URLهای خوب برای سایت‌های فروشگاهی است:

  • تا حد ممکن آن‌ها را کوتاه و واضح بنویسید.
  • کلمه کلیدی اصلی خود را در آن وارد کنید.
  • برای تفکیک کلمات از خط تیره (-) استفاده کنید. از زیرخط(ـ)، فاصله یا هر کاراکتر دیگری به جای آن استفاده نکنید.
  • از پارامترها در URL (درصورت امکان) دوری کنید. ()

۲.۳. توضیحات منحصربه‌فرد دسته و محصول را بنویسید

تقریبا به هر فروشگاه اینترنتی بزرگی که نگاه کنید، می‌بینید که توضیحات منحصربه‌فردی را در صفحات دسته‌بندی و محصول خود قرار داده‌اند.

این امر دو دلیل دارد:

  1. به بازدیدکنندگان درباره دسته‌بندی یا محصولی که مشاهده می‌کنند اطلاعات بیشتری می‌دهد.
  2. به گوگل کمک می‌کند تا بفهمد صفحه درمورد چیست.

به یاد داشته باشید، گوگل صفحات را براساس الگوریتم رتبه‌بندی می‌کند. درصورتی که هیچ محتوای متنی در صفحه نباشد فقط باعث زحمت الگوریتم می‌شود.

بنابراین توصیه می‌کنم توضیحات منحصربه‌فردی را به صفحات محصول و دسته‌بندی خود اضافه کنید. وقتی می‌گویم منحصربه فرد منظورم منحصربه‌فرد به معنای واقعی کلمه است!

توضیحات محصول را از وب‌سایت تولیدکنندگان یا جاهای دیگر کپی نکنید. خودتان محتوا را بنویسید. در اینجا چند دستورالعمل برای انجام این کار آمده است:

  • کلمه کلیدی اصلی مورد هدف خود را در اوایل توضیحات وارد کنید.
  • از گونه‌های مختلف کلمات کلیدی دم دراز، مترادف‌ها و کلمات کلیدی LSI در متن صفحه استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که متن به خوبی نوشته شده و برای کاربر قابل فهم است.
  • به بازدیدگنندگان چیزهایی را بگویید که ممکن است بخواهند بدانند.
  • از موضوعات بی ربط دوری کنید و متن را کوتاه و شیرین نگه دارید.

اگر فکر می‌کنید انجام این کار در تک‌تک صفحات سایت شما برایتان سخت است، سعی کنید از مهم‌ترین صفحات شروع کنید.

حتما میخواهید که محصولات شما در SERP ها متمایز نمایش داده شوند؟ شما کدام نتیجه را می‌پسندید؟

وجود ستاره و تعداد آرا؛ نه تنها چشم‌نوازتر است بلکه اطلاعات بیشتری را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد که می‌تواند CTR را حداکثر تا ۳۰٪ افزایش دهد! این یعنی ترافیک بیشتری را به سمت سایت می‌آورد که موجب فروش بیشتر هم می‌شود.

علاوه بر این، گوگل از این اطلاعات برای کمک به درک محتوای شما استفاده می‌کند. (به عنوان مثال، آیا این یک صفحه محصول، صفحه دسته‌بندی، پست وبلاگ یا… است؟ این برای درک صفحات سایت‌های فروشگاهی بسیار مفید است).

اما اسکیما مارک‌آپ می‌تواند بسیار پیچیده باشد. بنابراین بیایید اصول اولیه را خلاصه کنیم.

اگر از ووکامرس استفاده می‌کنید، نگران نباشید. افزونه ووکامرس به صورت اتوماتیک اسکیماهای مناسب را تولید می‌کند.

صفحات محصول

نشانه‌گذاری Product را به صفحات محصول خود اضافه کنید تا گوگل بتواند اطلاعات دقیق محصول (مانند قیمت و تصویر) را به عنوان ریچ اسنیپت ارائه دهد. کاربران می‌توانند قیمت، موجود بودن محصول و امتیازات محصول را مستقیما در نتایج جستجو مشاهده کنند.

ویژگی‌های مختلف بسیاری وجود دارند که می‌توانید به این اسکیماها اضافه کنید. اما در اینجا برخی از رایج‌ترین و برخی از آن‌هایی را که توصیه می‌کنیم به صفحات محصول اضافه کنید، آورده‌ایم:

  • نام
  • تصویر
  • توضیح
  • آرای کاربران
  • پیشنهادات> قیمت

کد صفحه محصول: ممکن است چیز شبیه این به نظر بیاید:

صفحات دسته‌بندی

با این حال، فکر می‌کنم در صفحات دسته‌بندی؛ اسکیما بیشتر از هر چیزی به گوگل در شناسایی نوع صفحه (دسته‌بندی) کمک می‌کند.

توصیه‌: اگر از بردکرامپ در سایت خود استفاده می‌کنید (که من توصیه می‌کنم استفاده کنید)، می‌توانید از اسکیما مارک‌آپ بردکرامپ هم استفاده کنید.

گوگل بیان‌می‌کند:

Google از اسکیمای بردکرامپ در محتوای یک صفحه وب برای دسته‌بندی اطلاعات صفحه در نتایج جستجو استفاده می‌کند.

آموزش سئو سایت فروشگاهی #۳: سئو تکنیکال

یکی از مواردی که اغلب در آموزش سئو فروشگاهی نادیده گرفته می‌شود بخش سایت‌های فروشگاه آنلاین است.

وب‌سایت‌های فروشگاهی؛ مستعد مشکلات تکنیکال بیشتری هستند و نیاز بیشتری به بهینه سازی تکنیکال دارند. در ادامه آموزش، به طور خلاصه توضیح می‌دهم که چه کارهایی باید انجام دهید.

۳.۱. رفع مشکل محتوای تکراری

در سایتتان به دنبال صفحاتی با محتوای یکسان اما URLهای متفاوت باشید، خیلی اوقات دلیلی برای وجود دو صفحه یکسان وجود ندارد. بنابراین در صورت وجود یکی را حذف کرده و به دیگری منتقل می‌کنیم.

اما گاهی اوقات ممکن است وجود دو صفحه مشابه دلیلی داشته باشد.

اگر چنین است، رل کنونیکال بهترین گزینه برای شماست. این‌گونه مطمئن می‌شوید که حداقل گوگل یکی از صفحات را ایندکس می‌کند.

*رل کنونیکال: در بخش هد صفحه قرار می‌گیرد. به صورت پیش‌فرض؛ آدرس خود صفحه در آن قرار می‌گیرد. چنانچه آدرس صفحه دیگری در آن قرار بگیرد؛ گوگل آن صفحه را مهم‌تر تلقی می‌کند و احتمالا به آن صفحه به جای این صفحه رتبه می‌دهد.

همچنین می‌توانید یک تگ “noindex, follow” را نیز به آن بیافزایید.

تگ نوفالوو؛ یکی از دستورالعمل‌هایی است که گوگل قطعا از آن چشم‌پوشی نمی‌کند.

با افزودن یک تگ “noindex, follow” به صفحات پویا خود، مطمئن می‌شوید که آن صفحات، ایندکس نمی شوند اما لینک‌های موجود در آن صفحات ایندکس می‌شود

این بدان معناست که در واقع شما می‌خواهید گوگل آن صفحات پویا را خزش کند اما ایندکس نکند. بنابراین این صفحات را از طریق robots.txt مسدود نکنید. چون می‌خواهید لینک‌های درون این صفحات خزش شوند.

*robots.txt: یک فایل است که در شاخه اصلی وب سایت قرار می‌گیرد و می‌توان با استفاده از آن، قوانین خزش ربات‌های موتورهای جستجو را تنظیم کرد.

پس آن‌ها را noindex, follow کنید تا مطمئن شوید:

  1. آن صفحات پویا ایندکس نمی شوند.
  2. بودجه خزش را از دست نمی‌دهید.

۳.۲. پیدا کردن صفحات یتیم

صفحات یتیم چه هستند؟ صفحاتی که هیچ لینک داخلی به آن‌ها داده نشده است. این صفحات باید اصلاح شوند. اگر مناسب نیستند؛ حذف شوند و اگر محتوای مناسبی دارند؛ به آن‌ها لینک داده شود.

باید صفحات دسته‌بندی و محصولتان تا آنجا که ممکن است به راحتی در دسترس بازدیدکنندگان قرار گیرند. به همین دلیل قاعده کلی این است که صفحات نباید بیشتر از ۳ کلیک با صفحه اصلی شما فاصله داشته باشند.

ساختار خوب = صفحه اصلی > دسته‌بندی‌ > محصول

ساختار بد = صفحه اصلی > دسته‌بندی > دسته‌بندی……

با اینکه این یک قانون کلی مناسب است (مخصوصا برای سایت‌های فروشگاهی کوچکتر)، اما همیشه تنظیم ساختار آدرس‌ها به این صورت امکان‌پذیر نیست، به خصوص برای سایت‌های بزرگ.

بنابراین فکر می‌کنم این قانون کلی بهتری است:

مطمئن شوید که هیچ یک از صفحات مهم بیش از سه کلیک با صفحه اصلی شما فاصله ندارند.

بررسی صفحات مهم و تنظیم ساختار لینک داخلی بسیار مهم است. تا در صورت لزوم، فاصله کلیکی کمتری از صفحه اصلی داشته باشیم.

نکته حرفه‌ای: ابتدا روی صفحات ایندکس شده تمرکز کنید. از نظر سئو اینها مهم‌ترین صفحات هستند.

۳.۳. برطرف کردن کیورد کنیبالیزیشن

شما باید حواستان را خوب جمع کنید تا کیورد کنیبالیزیشن اتفاق نیفتد.

برای اینکه متوجه شوید در سایت حال حاضرتان کیوردکنیبالیزیشن وجود دارد یا خیر؛ کوئری زیر را در گوگل جستجو کنید.

site:yoursite.ir “کلمه کلیدی”

با این کوئری؛ تمام صفحاتی که به کلمه کلیدی مربوط می‌شوند؛ لیست می‌شوند. در بین صفحاتی که لیست شده‌اند بررسی کنید که بیش از یک صفحه سایتتان برای یک کلمه کلیدی بهینه نشده باشد.

۳.۴ افزایش سرعت سایت

چگونه سرعت سایت فروشگاهی را افزایش دهیم؟

سرعت سایت مدت زمانی است که یک صفحه برای بارگذاری کامل نیاز دارد. سرعت بارگذاری صفحه به عوامل مختلفی مانند سرور سایت، حجم فایل‌های صفحه و حجم تصاویر بستگی دارد.

مهم‌ترین عوامل بهبود سرعت سایت به انتخاب هاست و کدنویسی سایتتان بستگی دارد. عامل موثر دیگر در کاهش سرعت سایت‌؛ استفاده از تصاویر با حجم بالا است که با روش‌هایی باید بهینه شود. در مقاله زیر ۹ روش افزایش سرعت سایت را توضیح داده‌ام.

آموزش سئو سایت فروشگاهی #۴: روش ‌های رایگان بک‌لینک‌سازی

ساخت بک‌لینک کلاه سفید (بدون پرداخت پول) برای صفحات اصلی، دسته‌بندی و محصول بسیار مشکل است. البته؛ این کار برای رقبای شما نیز مشکل خواهد بود. این وضعیت باعث می‌شود برای رسیدن به رتبه ۱ بک‌لینک‌های کمتری نیاز داشته باشید.

البته بیشتر سایت‌های فروشگاه اینترنتی؛ با پرداخت پول و ساخت رپورتاژآگهی برای خود بک‌لینک می‌سازند.

اما قطعا به بک‌لینک‌های رایگان نیز نیاز دارید. برای همین در اینجا چند راه برای به دست آوردن آن‌ها را به شما نشان می‌دهم.

۴.۱. در صفحات ″از کجا بخریم″ تولیدکنندگان ویژه شوید

بسیاری از سایت‌های تولیدکنندگان محصولات؛ تمامی فروشگاه‌های (آنلاین و آفلاین) که محصولات آن‌ها را می‌فروشند؛ فهرست می‌کنند و به آن‌ها نیز می‌دهند.

برندهایی را که محصولاتشان را می‌فروشیم بررسی می‌کنیم که آیا اصلا چنین کاری می‌کنند و اگر دارند، بررسی کنید و ببینید آیا شما را هم در لیست خود قرار داده‌اند و بک‌لینک داده‌اند؟ اگر چنین نیست، ارتباط برقرار کنید و درخواست اضافه شدن کنید.

۴.۲. مقالات لیست

خیلی از سایت‌ها هستند که محتوای لیست ارائه می‌دهند. مثلا لیستی از بهترین کیف‌های پول را در یک صفحه ارائه می‌کنند. بنابراین:

  1. پست‌های وبلاگی که این لیست‌ها را ارائه داده‌اند پیدا کنید.
  2. از آن‌ها درخواست لینک به صفحه محصول یا دسته‌بندی خود کنید چون ممکن است برای کاربران آن‌ها مفید باشد.

چند بار این کار را انجام دهید. مطمئنا بک‌لینک‌هایی را دریافت خواهید کرد.

نکته:همانطور که در ابتدای این بخش توضیح دادم؛ سایت‌های زیادی درحال حاضر با پرداخت پول بک‌لینک دریافت می‌کنند. انتخاب با شما است که از کدام روش‌ها استفاده کنید.

آموزش سئو سایت فروشگاهی #۵: بازاریابی محتوا

در فروشگاه اینترنتی یکی از بخش های مهم؛ بازاریابی محتوا است.

در ابتدای بخش قبلی (ایجاد بک‌لینک)، بیان کردم که ایجاد بک‌لینک برای صفحات محصول و دسته‌بندی بسیار دشوار است. زیرا افراد کمی به صورت طبیعی؛ خواستار لینک دادن به چنین صفحاتی هستند.

واقعیت این است که ساخت بک‌لینک برای محتوای اطلاعاتی مانند پست‌های وبلاگ، اینفوگرافیک، ابزارها و… بسیار ساده‌تر است.

اما این نوع صفحات به ندرت باعث فروش مستقیم سایت‌های فروشگاهی می‌شوند. با این اوصاف می‌توانید از بازاریابی محتوا برای تقویت صفحات مهم (صفحات محصول و دسته‌بندی) در سایت‌های فروشگاهی خود استفاده کنید.

۵.۱. صفحات طعمه لینک درست کنید

در وهله اول باید یک طعمه لینک درست کنید. طعمه لینک و جذابی است که افراد را ترغیب می‌کند به آن لینک بدهند. (مانند مقالات جامع؛ آمارهای واقعی، اینفوگرافیک و…)

البته اگر سایت شناخته شده‌ای نباشید؛ کارتان کمی مشکل است چون افراد خیلی کمی هستند که به سایت‌های تازه‌کار؛ لینک فالوو بدهند. اما چاره‌ای ندارید و باید از اینگونه محتواها در سایتتان زیاد داشته باشید.

گام اول ساخت محتوای طعمه؛ این است که محصول یا دسته‌بندی مهم‌تان را انتخاب کنید. سپس یک کلمه کلیدی مرتبط با آن پیدا کنید و یک محتوای جذاب و عالی تولید کنید.

۵.۲. اضافه کردن لینک‌های داخلی به صورت استراتژیک

مرحله بعدی از آن صفحه به یک یا چند صفحه‌ای است که می‌خواهید تقویتشان کنید.

توصیه من به شما این است که:

  1. فقط به صفحات داخلی مرتبط لینک می‌دهید: به عنوان مثال، منطقی نیست که از یک پست وبلاگ مرتبط به لباس زنانه به یک صفحه دسته بندی لباس مردانه لینک بدهید.
  2. به صفحه محصول یا دسته‌بندی لینک بدهید: به یاد داشته باشید، اینها صفحاتی هستند که باید سعی در تقویت آن‌ها داشته باشید، زیرا مستقیما به درآمد کسب‌وکار شما تبدیل می‌شوند. لینک دادن به این صفحات به تقویت جایگاه آن‌ها در SERPs نیز کمک می‌کند.

https://sepidacademy.com/   منابع

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی