اقتصادیکسب و کار ایرانی

تفاوت ترمینال شاخه ای و ریلی در چیست؟

ترمینال ریلی

 

ترمینال ریلی این نوع ترمینال‌ها همان‌طور که از نامشان هم پیداست، قابلیت نصب روی ریل مورد استفاده در تابلو برق را دارد. این ترمینال‌ها جهت گرفتن انشعاب از سیم‌های داخل تابلو برق استفاده می‌شود. طراحی این ترمینال‌ها طوری می‌باشد که می‌توان برحسب نیاز هر تعداد از این ترمینال‌ها را که به‌صورت کشویی در کنار هم قرار می‌گیرند مورداستفاده قرارداد.

ترمینال‌های ریلی در انواع مختلف، جهت کاربردهای گوناگون وجود دارد. ترمینال ارت، ترمینال فشاری، ترمینال شمش خور، ترمینال دوطبقه، ترمینال سه‌طبقه و ترمینال فیوز خور از انواع ترمینال‌های ریلی محسوب می‌شوند.

 ترمینال شاخهای

ترمینال شاخه ای گاهی برای افزایش طول سیم‌ها به تجهیزی نیاز داریم که اتصال بین دو سیم را برقرار کند، ترمینال‌های شاخه‌ای که ترمینال‌های بین‌راهی نیز به آن‌ها گفته می‌شود گزینه مناسبی جهت برقراری اتصال محکم و استاندارد بین دو سیم می‌باشد. ترمینال‌های شاخه‌ای سایزهای مختلف وجود دارد که جهت انشعاب گیری از سیم‌های مختلف نیز آن‌ها استفاده می‌شود. ترمینال‌های شاخه‌ای دارای یک سلول ورودی و یک سلول خروجی می‌باشد که سیم‌های ورودی و خروجی به‌واسطه‌ی بستن سیم‌گیرهای پیچی تعبیه‌شده در بدنه عایق این ترمینال به یکدیگر متصل می‌شوند. اتصال سیم‌های ترمینال شاخه‌ای به‌صورت موقت می‌باشد و می‌توان این ترمینال را به‌دفعات استفاده کرد که مزیت اصلی این ترمینال‌ها، امکان باز کردن اتصال دو سیم به‌سادگی می‌باشد. تعداد شاخه‌های ترمینال شاخه‌ای معمولاً 12 عدد می‌باشد که به‌راحتی قابل جدا شدن از یکدیگر می‌باشد. ترمینال‌های شاخه‌ای بنا به موارد استفاده و نوع کاربرد دارای عایق‌هایی با جنس‌های پی‌وی‌سی، پلی آمید و پلی‌اتیلن می‌باشد. لازم به ذکر است که ترمینال‌های شاخه‌ای رفته‌رفته، جای خود را به ترمینال‌های پیچی که به‌نوعی جدیدتر و با مزیت‌های بیشتر نسبت به ترمینال‌های شاخه‌ای می‌باشد داده‌اند.

 ترمینال پیچی

 

ترمینال‌های پیچی درواقع جایگزین نوارچسب برق جهت اتصال و عایق‌کاری چند سیم با یکدیگر هستند. وظیفه این ترمینال‌ها ایجاد اتصالی محکم بین چند سیم بدون استفاده از سرسیم و… می‌باشد. ترمینال پیچی دارای یک عایق استوانه‌ای شیاردار می‌باشد که هادی داخل آن به شکل شیارهایی از جنس استیل رزوه شده می‌باشد. شیارهای موجود در سطح عایق موجب افزایش اصطکاک بین دست و عایق است که پیچاندن ترمینال راحت‌تر انجام می‌شود و درنتیجه اتصالی محکم بین سیم‌ها با یکدیگر و همچنین بین سیم‌ها و قسمت هادی ترمینال پیچی برقرار می‌شود. از مزایای استفاده از ترمینال‌های پیچی نسبت به ترمینال‌های شاخه‌ای می‌توان به قیمت مناسب‌تر، نصب راحت‌تر (بدون نیاز به اتصال وایر شو و سرسیم به سیم قبل از اتصال)، نصب سریع‌تر و امکان اتصال چند سیم به یکدیگر به‌صورت هم‌زمان اشاره کرد

ترمینال برق صنعتی چیست؟

یکی از پرکاربردترین لوازم جانبی در صنعت برق است. به این ترمینال کانکتور نیز می گویند. وظیفه اصلی این ترمینال اتصال موقت دو یا چند سیم است. اما محکم و استاندارد انجام می شود. هنگامی که دو سیم با نوار چسب به هم وصل می شوند، جریانی که از سیم ها عبور می کند، سیم ها را گرم می کند و خطر برق گرفتگی و آتش سوزی ایجاد می کند. اما اگر از ترمینال برق صنعتی استفاده کنید این اتفاق نمی افتد. جریان برق بدون گرم کردن سیم ها عبور می کند و احتمال هر گونه خطری به صفر می رسد. انواع مختلفی از ترمینال در صنعت برق وجود دارد که هر کدام کاربرد و ویژگی های خاصی دارند.

ترمینال برق صنعتی یکی از پرکاربردترین لوازم جانبی در صنعت برق است. به این ترمینال کانکتور نیز می گویند. وظیفه اصلی این ترمینال اتصال موقت دو یا چند سیم است، اما این کار محکم و استاندارد انجام می شود. هنگامی که دو سیم با نوار چسب به هم وصل می شوند، جریانی که از سیم ها عبور می کند، سیم ها را گرم می کند و خطر برق گرفتگی و آتش سوزی ایجاد می کند.

انواع ترمینال برق صنعتی:

ترمینال ریلی:

برخی از ترمینال ها در نیروگاه ها استفاده می شود. این نوع ترمینال برق صنعتی، ترمینال ریلی نامیده می شود. از ترمینال ریلی می توان برای جداسازی تابلو برق استفاده کرد. این نوع ترمینال همانطور که از نامش پیداست در کنار هم اسلاید می شود و با توجه به تعداد درخواست ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ویژگی ترمینال برق صنعتی ریلی به دلیل طراحی مدولار آنهاست. بنابراین می توان آنها را به صورت کشویی روی ریل ها اضافه یا کم کرد. این نوع ترمینال برق صنعتی نیز دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام برای کاربردهای مختلفی استفاده می شود مانند:

ترمینال ارت
ترمینال فشاری
ترمینال شمش خور
ترمینال دوطبقه
ترمینال سه‌طبقه
ترمینال فیوز خور

  1. ترمینال ریلی معمولی:ساده ترین نوع ترمینال ریلی، ریلی معمولی هستند. سیم ها از طریق پیچ به ترمینال متصل می شوند.
    2. ترمینال ریلی درپوش دار:این نوع ترمینال معمولاً در کاربردهای صنعتی استفاده می شود و به طور معمول دارای تک لایه پلی کربنات است. نصب آسان، بدون نیاز به ابزار و تجهیزات مخصوص نصب، ابعاد کوچک و در نتیجه امکان استفاده بیشتر، تحمل دمای بالا و مقاومت در برابر ضربه بالا از جمله ویژگی های این نوع ترمینال ریلی می باشد.

 

ترمینال برق صنعتی فشاری: نوع بعدی ترمینال مورد استفاده در نیروگاه ها، ترمینال‌های فشاری هستند که به عنوان کانکتور فشاری نیز شناخته می شوند.عملکرد این نوع ترمینال مشابه ترمینال معمولی است، تنها تفاوت آن در نحوه اتصال سیم ها به قطعه است. در واقع، اتصال سیم ها به ترمینال آسان تر است. علاوه بر این، ترمینال ها معمولا ارزان تر هستند.
ترمینال ریلی چندطبقه: در مدل چند طبقه، دو یا چند ترمینال روی هم چیده می شوند. ترمینال‌های چندطبقه می تواند ترکیبی از ترمینال معمولی و فشرده باشد.
ترمینال ریلی دارای فیوز: این ترمینال‌ها دارای فیوز شیشه‌ای کوچکی هستند و اگر مقدار جریان از مقدار مشخصی بیشتر شود، سیم فلزی نازک موجود در آن ذوب شده و باعث قطع برق می‌شود. ترمینال با عمدتا برای جریان آنالوگ و مستقیم استفاده می شود.
ترمینال ارت تابلو برق صنعتی: این ترمینال‌ها به رنگ سبز و زرد استاندارد هستند که علاوه بر اتصال سیم‌های کناری دارای یک قطعه مسی هستند که ترمینال را به ریل متصل می‌کند. وجود این قطعه مسی این نوع ترمینال را تا حدودی گرانتر از سایر ترمینال ها می کند. در این سیستم ها ریل به سینی متصل می‌شود، سینی هم به تابلو و تابلو به در وصل می شود. این اتصالات باعث می شود که تمام نقاط و قسمت های لازم پنل به هم وصل شده و مشکلی در زمینه اتصال به زمین نداشته باشیم.

ترمینال شاخه‌ای:

ترمینال های شاخه ای یا بین ‌راهی عالی برای ایجاد یک اتصال قوی و استاندارد بین دو سیم هستند.
این ترمینال ها در اندازه های مختلف هستند و گزینه ای عالی برای انشعاب سیم های مختلف هستند.
این کانکتورها دارای یک سلول ورودی و یک سلول خارجی هستند و سیم های ورودی و خروجی با سفت کردن سیم های پیچی واقع در بدنه عایق این ترمینال به هم متصل می شوند.از آنجایی که اتصال سیم های ترمینال یک انشعاب موقت است، می توان از این ترمینال چندین بار استفاده کرد و بهترین ویژگی آن این است که اتصال دو سیم به راحتی باز می شود.
این ترمینال معمولا دارای 12 شاخه هستند که به راحتی از یکدیگر جدا می شوند.
ترمینال ‌های شاخه ‌ای با توجه به هدف و نوع کاربرد مجهز به عایق های PVC، پلی اتیلن و پلی آمید می باشند.
البته ترمینال ‌های پیچی جدیدتر هستند و مزایای بیشتری دارند و اکنون ترمینال های شاخه کم کم جای خود را به ترمینال های پیچی می دهند.

نحوه استفاده از ترمینال ریلی

بعد از اینکه ترمینال به برد وصل شد، سیم ورودی را که سیم کشی بهتری دارد وارد سلول ترمینال می کنیم و با پیچ گوشتی به سلول ترمینال محکم می کنیم. بهتر است سیم خروجی را به همین ترتیب به سلول دیگری وصل کنید. وظیفه ترمینال برق صنعتی ریلی برقراری ارتباط بین این دو سیم است. این ارتباط باید به گونه ای باشد که در صورت بروز هر گونه مشکل به راحتی بتوان مشکل را حل کرد. همچنین استفاده از جامپر می تواند چندین خروجی را از یک ورودی بگیرد. جامپرها در این نوع ترمینال به معنای اتصال ورودی یک سلول ترمینال به ورودی سلول ترمینال دیگر است.

مزایای استفاده از ترمینال برق صنعتی:

از آنجایی که ترمینال برق صنعتی در برق کشی افت فشار را در تاسیسات الکتریکی کاهش می دهد و از خطر آتش سوزی و برق گرفتگی جلوگیری می کند، استفاده از آن ایمنی در کار را افزایش می دهد.
لازم به ذکر است که جنس این ترمینال‌ها به گونه‌ای است که می‌تواند دمای بالا را به راحتی تحمل کند.
لازم به ذکر است که سایش فشار الکتریکی نیز در این ترمینال بسیار کم است.همانطور که گفته شد با این محصول می توان به راحتی و بدون هیچ مشکلی محل اتصال سیم را چندین بار باز و بسته کرد.
از این محصول می توان برای اتصال موقت یا دائم سیم ها استفاده کرد.
در صورت اتصال دائمی، این امکان وجود دارد که ترمینال چندین بار منبع تغذیه را باز و بسته کرده و سیم ها را تعویض کند.

منبع : بابا ادیسون