اقتصادیکسب و کار ایرانی

ثبت شرکت در ایران بدون مالیات

هرروزه شرکت های زیادی در زمینه های مختلف و با اهداف گسترش کسب و کارهای گوناگونی ثبت می شوند و در سال های گذشته افزایش چشمگیری یافته است، این شرکت ها با توجه به قوانین تجارت اداره می شوند و لازم است تا همه ی شرکت ها امور اداری و تجاری خود را با این قوانین هماهنگ کنند، یکی از موارد مهم مالیات است و برای افرادی که به تازگی قصد تاسیس یک شرکت را دارند سوال است که آیا ثبت شرکت مشمول مالیات می شود یا خیر؟

آیا ثبت شرکت مالیات دارد؟ گام به گام مباحث مالیاتی پس از ثبت شرکت - سپیدار سیستم

برای پاسخ به این سوال و همچنین بررسی قوانین مالیاتی از جنبه های مختلف در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی تمامی موارد بپردازیم.

چند نوع شرکت داریم؟ انواع پرداخت مالیات در شرکت‌ها

بر اساس قانون تجارت شرکت ها به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که در وبسایت ثبت دانا نیز بصورت کامل به نحوه ثبت هرکدام پرداختیم، بعنوان مثال ، ، و… که با توجه به قوانین مشخصی که در آن ها وجود دارد مقدار مالیات در هر سال تعیین می شود که با توجه به مقررات شرکت است.

آیا ثبت شرکت مشمول مالیات می شود؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت بله تمامی شرکت هایی که ثبت شرکت تجهیزات پزشکی می شوند ضروری است تا مالیات درآمدهای خود را پرداخت نمایند و در غیراینصورت اگر برخلاف این روال عمل نمایند نمی توانند از تسهیلات و مزیت های قوانین شرکت ها بهره مند شوند و حتی احتمال دارد با جریمه نقدی نیز مواجه شوند، پس پرداخت مالیات در شرکت ها نیز مانند هر کسب و کار دیگری ضروری است.

انواع مالیات شرکت ها

همانطور که اشاره شد تمامی شرکت ها موظف به پرداخت مالیات هستند و عدم توجه به پرداخت به موقع مالیات و نادیده گرفتن این مهم ممکن است به صورت کلی کسب و کار شرکت شما را از مزایای زیادی محروم کند و علاوه براین مشمول پرداخت جریمه شوید.

ابتدا لازم به ذکر است مالیات هایی که شرکت ها موظف به پرداخت آن هستند به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند، مالیات مستقیم مالیاتی است که مستقیما به درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی وابسته است اما مالیات غیرمستقیم همانطور که از نام آن پیداست به صورت غیرمستقیم از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی دریافت می شود، می توان گفت وظیفه پرداخت این نوع مالیات بر عهده اشخاص دیگری است.

مالیات هایی که اشخاص حقوقی موظف به پرداخت آن هستند به شرح زیر است:

یکی از انواع مالیات در شرکت ها است که مطابق با قوانین و مقررات مالیاتی از درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی محاسبه می شود. باتوجه به ماده1 قانون مالیات مستقیم هر شخص حقوقی ایرانی متناسب با دارایی خود که در ایران یا خارج از ایران دارد ملزم به پرداخت مالیات می باشد.

همچنین شرکت های مختلف نیز به عنوان یک شخص حقوقی تلقی شده بنابراین نیاز است تمام درآمدهای شرکت محاسبه شده و پس از کسر معافیت های آن مبلغ خالص مالیات پرداخته شود و در صورت نادیده گرفتن آن بسیاری از حقوق قانونی خود را از دست خواهند داد.

مالیات برعملکرد نیز نوعی از مالیات شرکت ها و از نوع مستقیم به حساب می آید که به نحوه عملکرد شرکت ها و همچنین سود و زیان آن ها بستگی دارد، در این نوع مالیات با توجه به قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی همه شرکت ها موظفند میزان درآمد و هزینه های شرکت خود را طی یک سال مالی ثبت کنند و همچنین سود و زیان آن را نیز تعیین کنند، سپس 25درصد سود خالص از آن را تحت عنوان مالیات برعملکرد به سازمات مالیات پرداخت کنند.

مالیات بر اموال و املاک در شرکت ها به این معنا است که شرکت ها برای املاکی که دارند نیز نیاز است مالیات مربوطه را پرداخت کنند.

همانطور که اشاره شد نوعی مالیات در شرکت ها با توجه به سود و زیان معاملات تعیین می شود که مالیات بر عملکرد نام دارد، علاوه براین شرکت ها موظفند تا مالیاتی را با عنوان مالیات تکلیفی پرداخت نمایند، از مهمترین و رایج ترین مالیات تکلیفی، مالیات بر حقوق کارکنان است که لازم است شرکت بصورت دقیق آن را محاسبه و کسر نمایند تا به اداره مالیات پرداخت شود.

این نوع مالیات بسیار راحت بدست می آید و به همین دلیل نیز اهمیت بالایی دارد، ارزش افزوده را می توان اینگونه تعریف کرد، ارزشی که در فرآیند تولید بوجود می آید. این نوع مالیات غیر مستقیم است و مصرف کنندگان هنگام خرید آن را پرداخت می کنند، در واقع این مالیات توسط مصرف کنندگان پرداخت می شود، به این صورت که تولید کنندگان در هر دوره مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کنند و هربار با یک خرید آن را از خریدار دریافت می کنند.

مالیات بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

رایج ترین نوع مالیات در شرکت ها مالیات بردرآمد است که شرکت ها موظفند قسمتی از درآمد خود را تحت عنوان مالیات به اداره مالیات پرداخت نمایند، هر شرکتی با توجه به فعالیت های خود موظف است اسنادی مانند ترازنامه، اظهارنامه مالیاتی، صورت سود و زیان و… را تهیه و برای بررسی به اداره مالیات ارسال نماید تا پس از تایید مقدار مالیات مشخص شده را طی مدت زمان معینی پرداخت نمایند.

مدارک مورد نیاز جهت تسلیم به اداره امور مالیاتی عبارتند از:

  1. اصل و کپی مدارک شناسایی تمام اعضای شرکت
  2. ارائه برای اعضای شرکت که تابعیت خارجی دارند
  3. ارائه تقاضانامه
  4. ارائه شرکت نامه و اساسنامه شرکت
  5. ارائه اظهارنامه شرکت
  6. اجاره نامه شرکت و یا سند مالکیت مکان شرکت
  7. ارائه مدارک و گواهی امضای اعضای شرکت
  8. ارائه قبض برق، تلفن، گاز و… شرکت

چه شرکتی از مالیات معاف می شود؟

برخی از شرکت ها با فعالیت هایی در زمینه های مختلف از جمله تعاونی، کشاورزی و غیره از مالیات معاف می شود که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

1-با توجه به ماده 81 قانون مالیات تمام شرکت هایی که در زمینه کشاورزی بصورت مستقیم یا غیر مستقیم فعالیت دارد، ثبت شرکت کشاورزی، دامپروری، زنبورداری، صیادی، پرورش ماهی، احیای مراتع و… تمامی این شرکت ها از پرداخت مالیات معاف هستند.

2- بر طبق ماده 105 قانون مالیات همه ی شرکت های سهامی عام و شرکت های تعاونی از 25% تخفیف در پرداخت مالیات بهره مند می شوند.

3- همچنین تمامی فعالیت های معدنی و تولیدی در بخش خصوصی و تعاونی از زمان استخراج تا مدت 4 سال به میزان 80 درصد از تخفیف برخوردار می شوند و به همین ترتیب در منطق محروم تا 10 سال و 100درصد از تخفیف مالیاتی بهره مند می شوند.(این معافیت ها شامل کلان شهرها و مراکز استان ها نمی شود)

بعلاوه درآمد شرکت های تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، دانش آموزان، دانشجویان و اتحادیه هایی از این قبلی به صورت 100درصد از مالیات معاف می باشند.

کلام آخر

در این مقاله به صورت کامل به این سوال که آیا ثبت شرکت مشمول مالیات می شود پاسخ داده شد و به این نتیجه رسیدیم که شرکت های مختلف نیز مانند هر کسب و کاری نیاز است تا مالیات خود را به صورت سالانه بپردازند؛ یکی دیگر از سوالات پرتکرار کاربران است که می توانید از مقاله وبسایت ثبت دانا مطالعه نمایید.

همچنین اگر در رابطه با ثبت شرکت یا در زمینه مالیات شرکت های مختلف سوال یا ابهامی وجود دارد می توانید از طریق بخش نظرات برای ما ارسال کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکنن سوالات شما پاسخ داده شود و یا از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.