اقتصادیکسب و کار ایرانی

روغن ریزی گیربکس اتوماتیک

روغن ریزی گیربکس خودرو یکی از مشکلات رایج در انواع خودروها است که روزانه برای بسیاری از رخ می دهد و صاحبان آن ها را کلافه می کند. جهت آگاهی از تعمیر گیربکس اتوماتیک تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

اما این مسئله به دلایل مختلفی رخ می دهد که در ادامه مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد زیرا با شناخت این دلایل می توانیم از بروز این مشکل برای خودرو های خود جلوگیری کنیم.

ساختمان گیربکس و وظیفه آن در خودروها

گیربکس یکی از اجزای اصلی و مهم هر خودروی است که از اجزای مختلفی از جمله پوسته، شفت و تعدادی چرخ دنده تشکیل شده است و وظیفه آن تغییر گشتاور تولیدی توسط پیشرانه و تنظیم سرعت دورانی خودرورا بر عهده دارد.

از آنجا که در دردون یک گیربکس در خودرو ها چرخ دنده ها مدام در حال درگیری و چرخش مدام هستند بنابراین جهت جلوگیری از اصتکاک و آسیب های ناشی از آن ها باید در گیربکس از روانکارها یا همان استفاده شود چرا که این روغن باعث نرگ و مرطوب نگهداشتن گیربکس شده و نیز وظیفه خنک کردن جعبه دنده ها را بر عهده دارد.

چگونگی تشخیص روغن گیربکس از روغن موتور

برای تشخیص این مسئله که روغنی که از خود رو نشت کرده است روغن گیربکس است یا روغن موتور باید به موارد زیر توجه داشت.

  • روغن گیربکس نسبت به روغن موتور غلیظ تر بوده و چسبندگی بیشتری دارد.
  • روغن گیربکس دارای رنگی روشن تر نسبت به روغن موتور است و شفافیت بیشتری دارد.
  • وقتی روغن ریزی در خودرو اتفاق می افتد اگر بوی سوختگی نیز ایجاد سود روغن گیربکس است.
  • اگر روغن ریزی در جلوی ماشین و نزدیک به وسط ماشین باشد به احتمال زیاد روغن ریزی در گیربکس اتفاق افتاده است.

دلایل روغن ریزی گیربکس در خودرو

روغن ریزی هم در گیربکس خودرو و هم در موتور آن ممکن است اتفاق بیفتد که تشخیص این دو تقریبا سخت است زیرا روغنی که برای آن ها استفاده می شود تا حدودی یکسان است و تنها تفاوت آن ها در این است که روغن گیربکس غلظت بالاتری داد که آن هم به راحتی و با نگاه عادی قابل تشخیص نیست.

حال در زیر به چند مورد از دلایل اصلی روغن ریزی گیربکس در خودرو ها می پردازیم:

  • خرابی و آسیب به کاسه نمد‌های مربوط به دیفرانسیل
  • مشکل در کاسه‌نمد میله تعویض دنده
  • صدمه به کاسه‌نمد شفت اصلی
  • شکستن فشنگی دنده عقب
  • مشکل در سنسور سرعت خودرو
  • روغن‌ریزی از محل اتصال پوسته کلاچ و پوسته گیربکس
  • وجود هر گونه شکستگی یا ترک خوردگی روی پوسته کلاچ یا پوسته گیربکس
  • مشکل در پیچ تخلیه گیربکس
  • خراب شدن و مشکل در شیر برقی ‌های کنترل جریان روغن گیربکس در گیربکس های اتوماتیک
  • نشتی روغن گیربکس به علت تعویض نکردن مرتب روغن گیربکس
  • شتی روغن گیربکس در اثر پاره شده واشرهای مهر و موم کننده محفظه
  • روغن ریزی گیربکس در اثر آسیب دیدگی مسیر انتقال روغن به گیربکس

لازم به ذکر است که خرابی انواع کاسه نمدها از دلایل اصلی نشت روغن در گیربکس است که به دلیل نامرغوب بودن جنس بعضی از این کاسه نمدها و کیفیت پایین آن ها می باشد.

جلوگیری از روغن ریزی گیربکس خودرو

برای جلوگیری از روغن ریزی در گیربکس یک خودرو باید به ترفند های زیر را به کار گرفت:

  • چک کردن سطح روغن گیربکس و اندازه گیری آن به صورت مداوم
    ·
    به هنگام بررسی خودرو به روغن موجود در گیربکس آن نیز توجه کنید و در صورت تیره و کدر شدن آن را تعویض نمایید.
  • محلی که خودرو خود را پارک می کنید را همواره از وجود وسایل تیز عاری نگهدارید تا به قسمت های زیرین خودرو از جمله گیربکس آن آسیب وارد نشود.
  • به هنگام رانندگی به صدای گیربکس توجه کنید در صورت وجود صدای های غیر عادی به گیربکس آن نگاه بیندازید و در صورت مشکل آن را تعمیر یا تعویض نمایید.
  • هر دو سال یک بار روغن گیربکس را تعویض کنید همچنین هر 50000 کیلومتری که با خودروی خود طی می کنید روغن آن را تعویض نمایید.
  • در صورت افت عملکرد گیربکس آن را بررسی کنید و اقدامات لازم را قبل از نشت روغن انجام دهید.
    دیگر مشکلات گیربکس خودرو

گیربکس خودرو که یکی از مهمترین و حیاتی ترین اجزای آن است علاوه بر روغن ریزی ممکن است دچار مشکلات دیگری از جمله موارد زیر شود.

1- وجود صدهای غیر عادی در گیربکس

از مشکلات رایج در گیربکس خودرو علاوه بر روغن ریزی وجود سر و صدا های غیر عادی در آن است که این صداها به دلایل مختلف از جمله شکستگی قسمتی از گیربکس و ساییدگی آن رخ می دهند که این صدا ها بسیار مهم است و می توانید یا شنیدن آن از بروز روغن ریزی جلوگیری کنید.

2- خلاص شدن گیربکس

این مورد معمولا در خودروهایی دیده می شود که سن بیشتری دارند که در آن اجزای گیربکس از جمله چرخ دنده ها ساییده و یا شکسته شده و گیربکس کارایی خود را از دست می دهد.

3- بد جا رفتن یا جا نرفتن دنده ها

تنظیم نبون کلاچ، آسیب به ماهک و یا ساییدگی دنده های از دلایل جا نرفتن آن ها است که موجب مشکل در گیربکس شده و حتی روغن ریزی از آن را به دنبال دارد.

مضرات زیاد ریختن روغن در گیربکس خودرو

1- افزایش بیش از حد فشار:

استفاده بیش از حد از روغن گیربکس می تواند باعث افزایش فشار بر روی خودر وی شما شود که این افزایش فشار باعث تولید حباب های هوایی در جعبه دنده می شود.

این حباب های هوا، خاصیت چسبندگی روغن گیربکس را افزایش می دهند و باعث ایجاد صدمات بسیاری به گیربکس اتومبیل خواهد شد.

2- روغن ریزی و داغ شدن بیش از حد گیربکس:

یکی از عواقب زیاد ریختن روغن در گیربکس اتومبیل نشتی روغن از آن است که نشت روغن گیربکس نیز باعث پایین آمدن سطح روغن شده و این خود باعث داغ شدن بیش از حد گیربکس خواهد شد.

3- جا نرفتنِ روان دنده:

گفتیم که بیش از حد بودن روغن در گیربکس باعث افزایش فشار بر خودرو می شود که این عامل می تواند منجر به آسیب دیدن کاسه نمد شده و آسیب دیدگی کاسه نمد مبدل گشتاور را تحت ت

دلایل نشت روغن گیربکس چیست و چقدر هزینه تعمیر آن است ؟ آیا خودروی من نیاز به دارد؟ این ها سوالات اولیه ای است که در مواجهه با نشت روغن گیربکس از زیر ماشین مطرح میشه و ما در این مقاله به پاسخ به آن ها پرداخته ایم .

قطعاً  دیگر زمان تعمیر نشتی روغن گیربکس فرا رسیده است. تعمیر نشتی روغن گیربکس هزینه زیادی ندارد و در بیشتر موارد به طرز شگفت آوری آسان خواهد بود مگر آنکه دیر به این مشکل رسیدگی کنید و اجازه دهید خودرو با حجم روغن کم بسیار حرکت کند در این صورت به قطعات داخلی گیربکس آسیب جدی وارد شده و هزینه بیشتری روی دستتان میگذارد.

ابتدا، بیایید نگاهی به رایج ترین دلایل بیندازیم:

شایع ترین دلایل نشت روغن گیربکس، واشر بد گیربکس یا کارتل گیربکس زنگ زده است. اگر آخرین بار شما یا مکانیکتان پیچ تخلیه روغن را به درستی سفت نکرده اید، ممکن است علت آن نیز باشد. همچنین می تواند ناشی از نشتی مهر و موم روی گیربکس باشد.

دلایل رایج نشت روغن گیربکس

فرسودگی واشر کارتل

نشتی واشر کارتل شایع ترین علت نشتی گیربکس اتوماتیک است. در اکثر مدل‌های خودرو، هر بار که کارتل گیربکس جدا میشود، باید واشر قدیمی با جدید تعویض شود، اما بسیاری از افراد دوباره واشر قدیمی را نصب می‌کنند. همین امر می تواند خیلی زود منجر به نشت روغن گیربکس شود.

همچنین این اتفاق میتواند در اثر فرسودگی واشر به مرور زمان اتفاق بیفتد چرا که  روغن گیربکس به آرامی باعث خوردگی آن میشود.

برخی از مدل های گیربکس به جای واشر از مهر و موم استفاده می کنند که ممکن است فرسوده شود و نیاز به تعویض داشته باشد.

ترک خوردگی یا زنگ زدگی کارتل گیربکس

یکی دیگر از دلایل رایج نشتی گیربکس، ترک خوردگی کارتل گیربکس است. اگر در هنگام رانندگی به یک جسم سخت در زیر ماشین برخورد کنید و به  روی گیربکس ضربه وارد شود ممکن است این اتفاق برای کارتل گیربکس بیفتد.

کارتل ها از نظر مواد بسیار نازک هستند و اگر شروع به زنگ زدن کنند، به سرعت سوراخ می شوند. هرگونه نشانه ای از زنگ زدگی را بررسی کنید و در صورت مشاهده، احتمالاً زمان تعویض کارتل گیربکس فرا رسیده است.

نشتی پیچ تخلیه گیربکس

همه گیربکس های اتوماتیک دارای پیچه تخلیه نیستند، اما برخی از آن ها دارای این پیچ  هستند و  شما این پیچ را روی گیربکس خود دارید، احتمالپ دارد نشتی از آن باشد. معمولاً یک مهر و موم اورینگ روی پیچ تخلیه وجود دارد که پس از هر تعویض روغن باید تعویض شود.

اکثر افراد  و همکاران هنگام تعویض روغن، این اورینگ آب بندی را تعویض نمی کنند و در نتیجه پس از مدتی باعث نشتی گیربکس میشود .

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی