اقتصادیکسب و کار ایرانی

نوشتن نمونه استشهاد استشهاد محلی

استشهاد : سلام به همه‌ی شما همراهان عزیز. مفتخرم که با دیگر مقالات سایت وکیل اصفهان در خدمت شما عزیزان هستم. در این مقاله قصد دارم شما را با یکی دیگر موارد حقوقی آشنا کنم. همه‌ی ما نسبت به این موضوع مطلع هستیم برای اینکه در دادگاه پیروز میدان باشیم و موضوع را به نفع خود پیش ببریم نیازمند یک سری شواهد و مدارک هستیم که بتوانند ادعای ما را ثابت کنند. در این مقاله قصد دارم شما را با استشهاد محلی که از بهترین و معتبرترین اسناد است آشنا کنم.  در ابتدا به مفهوم  لغوی این عبارت می‌پردازم. کاربردهایی از این نوع تاییدیه را ارائه می‌دهم و در نهایت شما را با نحوه‌ی تنظیم این نوع تاییدیه بیشتر آشنا می‌کنم. با من همراه باشید. جهت مشاوره حقوقی رایگان کلیک کنید.

 

استشهاد چیست؟

در استشهادنامه شاهد دیده‌ها و حرف‌های خود را به صورت مکتوب به دادگاه ارائه می‌دهد. این شخص باید به مواردی را ارائه دهد که از نطر دادگاه منطقی و قابل قبول باشد. ذکر موارد دروغ و تنظیم تاییدیه‌ی غیر واقعی خود نوعی جرم شناخته می‌شود. حتما تا حدودی شهادت به ذهن شما نزدیک شد. لازم است بگویم تفاوت‌هایی با هم دارند. شهادت حضوری به صورت شفاهی در برابر قاضی است، نیاز به قسم است و صد البته که تصمیم‌گیری را برای افراد تصمیم‌گیرنده آسوده می‌کند. استشهادنامه نیازی به شهادت شخص نیست و قاضی می‌تواند توسط تطابق با صحبت فرد مدعی آن را رد یا قبول کند. تعداد آن ارتباطی به نحوه‌ی رای و تجدید نظر ندارد و قاضی برای صدور رای قوانین را ملاک قرار می‌دهد. از نظر اعتبار شهادت حضوری از اعتبار بیشتری برخوردار است و قاضی نمی‌تواند آن را رد کند. اعتبار تاییدیه وابسته به نظر قاضی است.

اهمیت و کاربرد 

1- خیلی از اوقات افراد به علت ترس از آبرو یا حتی عدم تمایل با رو در رو شدن با فرد طرف دعوا راضی به حضور در دادگاه نیستند. بنابراین با یک امضا در فرم به صورت کتبی به نوعی اثبات حادثه را اعلام می‌کنند.

2-این فرم می‌تواند بسیار مورد تایید و اعتبار در جلسه‌ی دادگاه واقع شود. در خیلی از موارد می‌تواند راه‌حل بسیاری از مشکلات باشد.

3-کاربرد دیگر این است که شما می‌توانید از آن به جای چک و سفته استفاده کنید. بدین وسیله برای شما مقدور است که ضمانت چیزی را بر عهده گیرد.

4-ممکن است شخصی تمایلی نداشته باشد به عنوان شاهد او را بشناسند؛ این شرایط برای او فراهم است که بتواند شهادت خود را کامل و واضح مطرح کند.

5-گاهی مواقع برای کسب یک شغل با درآمد نیاز به استشهاد محلی است. در فرم مربوطه باید در ارتباط با درآمد، نوع حرفه و مهارت شخص اشاره شود. این فرم کمک می‌کند تا کارفرما به مهارت و تجربه‌ی او اطمینان لازم را کسب کند.

6- ممکن است به علت کثرت شاهدان حضور تمامی افراد در دادگاه فراهم نباشد. بنابراین اشخاص می‌توانند موافقت خود را با امضای فرم مربوطه به دادگاه اعلام کنند.

7- افرادی که از تمکن مالی برخوردار نیستند توسط تاییدیه از سمت مردم محله می‌توانند بدهی خود را به صورت اقساط پرداخت کنند. در این نوع فرم باید شغل فرد و میزان درآمد وی مطرح گردد.

8- گاهی اوقات افراد با مراجعه به دادگستری منطقه‌ی محل سکونت در خواست بازگشت کامل حقوق خود را دارند. برای اثبات این ادعا در دادگاه کمک از افرادی است که نسبت به این مساله مطلع هستند. در قالب تهیه‌ی این نوع تاییدیه بهترین نوع شهادت می‌باشد.

9- متاسفانه بسیاری از املاک دارای سند رسمی و قانونی نیستند که تنها راه اثبات مالکیت آن از طریق نوشتن استشهاد محلی است.

جعل این نوع شهادت کتبی

باید اشتشهاد محلی را به دید یک سند کاملا معتبر نگرسیت.  اظهاراتی در متن مطرح کنید که به آن‌ها ایمان کامل داشته باشید. در آینده تمامی موارد اشاره شده به عنوان مدرک مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین اگر اثبات گردد که بنا به دلایلی کمترین تقلب یا دروغی در متن آن مطرح شده بدون شک مجازاتی از سمت قانون اعمال می‌گردد. چرا که به نوعی یک مدرک جعلی تحویل دادگاه ارائه شده است. به این نکته توجه کنید که ساختار استشهادنامه به گونه‌ای است که افرادی که شناخت بلند مدتی نسبت به شما دارند با شهادت خود اعلام می‌کنند با اتفاقی مواجه شده‌اید که نیازمند این تاییدیه از طرف هم‌نوعان خود می‌باشید. بنابراین شخصی که استشهاد محلی را می‌خواند و به عنوان شاهد امضا می‌کند باید شناخت کاملی نسبت به شما داشته باشد. در غیر این صورت شهادت کتبی این شخص دروغ است و عواقب ناخوشایندی در پیش دارد.

نحوه‌ی تنظیم تاییدیه برای اتفاقی که در یک محله رخ می‌دهد.

برای تنظیم استشهاد محلی متن و قالب مشخصی مد نظر نیست. برای افراد امکان‌پذیر است که به صورت دست‌نویس شهادت خود را مکتوب کنند. متن استشهاد محلی به هدف هر مسئله‌ای که مطرح می‌گردد متفاوت است. شاهدان اگر قصد تصدیق امضای خود را دارند می‌توانند با مراجعه به یکی از دفترخانه‌ها توافق خود را اعلام کنند. به این نکته اشاره کنم که برای اعتبار متن این سبک شهادت باید فاکتورهای خاصی به همراه داشت. در متن تاییدیه باید نام‌ و نام‌‌خانوادگی فرد شاهد تاریخ و ساعت رخداد حادثه یا علتی که متن استشهاد محلی تهیه می‌گردد ثبت گردد. نکته‌ی حائز اهمیت این است که متن استشهاد محلی باید خوانا واضح و در کمال سلامت عقل تنظیم گردد. بعد از تنظیم آن را  به مرکز و سازمانی که تهیه‌ی آن را الزامی می‌دانست تحویل دهید. در ادامه متنی به عنوان نمونه برای اتفاقی که در یک محله افتاده ارائه می‌دهم.

از دیگر ویژگی‌های مهم یک تاییدیه

در تنظیم متن همه‌ی نامه‌ها اداری در صوری متن قابل تایید و قانونی است که متشکل از سه قسمت عمده باشد. هر گونه متن رسمی که به دادگاه ارائه می‌گردد باید یک مقدمه‌ای به هدف زمینه‌سازی داشته باشد. این مقدمه باید به گونه‌ای باشد که ارتباط درستی با متن اصلی و مساله‌ی مورد نظر داشته باشد. نباید از هدف اصلی متن منحرف گردد و به خواننده کمک کند تا متن اصلی را سریع‌ و آسان‌تر متوجه گردد. در مرکز اصلی باید پیام به شکل واضح وکامل مطرح گردد و نتیجه‌ و درخواستی که فرد متقاضی آن است نیز بیان گردد. گاهی از اوقات فرد نویسنده‌ی استشهاد به حاشیه ‌می‌پردازد و از هدف اصلی فاصله می‌گیرد. این سبک نوشته نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه ممکن است در مواردی به ضرر فرد متقاضی تمام شود. در انتها، درخواست اجرای دستورات و اقدامات لازم در زمینه‌ی مورد نظر را اعلام کنید.

در پایان

در این مقاله سعی کردم شما را با یکی دیگر از موارد حقوقی آشنا کنم. به خاطر داشته باشید نوشتن استشهاد محلی نیازمند رعایت یکسری قوانین و مقرراتی است که اگر رعایت نشوند نتیجه‌ی غیر قابل انتظاری را در پی خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌کنم حتما از یک وکیل آگاه و کارشناس در این زمینه راهنمایی بگیرید. همچنین در صورت امکان برای تصدیق تاییدیه شاهدان توافق خود را در یک دفتر اسناد رسمی ثبت کنند. تیم قوی و حرفه‌ای در خدمت شما عزیزان است تا در این زمینه بیشتر شما را راهنمایی کند. همچنین شما می‌توانید از طریق راه‌هایی ارتباطی سوالات و ابهامات خود را در این زمینه از ما بپرسید، حتما در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

.. دوست داشتنى ‏ترین کارها نزد خداوند: نماز اول وقت، سپس نیکى به پدر و مادر و سپس جهاد در راه خداست.

اَحَبُّ الاَعمالِ اِلَى اللَّهِ الصَّلاهُ لِوَقتِها، ثُمَّ بِرُّ الوالِدَین، ثُمَّ الجَهادُ فى سَبیلِ اللَّهِ

بسمه تعالی

استشهاد محلی

بدینوسیله از معتمدین و مطلعین محل که اطلاع کامل دارند اینجانب ……………..فرزند فلان همسر آقای ………………بوده و ساکن …………… می باشم ، تقاضا دارم که مراتب را گواهی نمایند

با تشکر

اینجانب فرزند ……………….به شماره شناسنامه ……………….صحت مراتب فوق را گواهی می نمایم . امضا

اینجانب فرزند ……………….به شماره شناسنامه ……………….صحت مراتب فوق را گواهی می نمایم . امضا

اینجانب فرزند ……………….به شماره شناسنامه ……………….صحت مراتب فوق را گواهی می نمایم . امضا

اینجانب فرزند ……………….به شماره شناسنامه ……………….صحت مراتب فوق را گواهی می نمایم . امضا

دفترخانه اسناد رسمی یا شورای اسلامی محل :

صحت موارد فوق و امضا / اثر انگشت شهود فوق مورد تایید می باشد . مهر و امضا

انواع استشهاد محلی

استشهاد محلی برای مزاحمت عمومی

برای مزاحمت‌هایی که در انظار عموم صورت گرفته باشد مورد استفاده است. امضا کنندگان آن معمولا از ریش سفیدان آن محله هستند. نمونه متن استشهاد محلی برای مزاحمت را می‌توانید در ادامه‌ی مقاله مشاهده کنید.

استشهاد محلی برای بانک

بیشتر برای ثبت اموال (مثل ملک) در بانک و گرفتن وام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استشهاد محلی برای ضرب و جرح

اگر نزاعی در کار نبوده باشد و صرفا یک نفر اقدام به کتک زدن دیگری کند، فرد مضروب می‌تواند با تکیه بر استشهاد محلی اقدام به شکایت نماید.

استشهاد محلی برای احراز سکونت

زمانی که نیاز باشد ساکن بودن فردی در خانه‌ی پدر، مادر، اقوام یا خانه‌ی اجاره‌ای تایید شود، از این نوع استشهاد استفاده می‌کنند.

استشهاد محلی برای مهریه

در این نوع استشهاد، افراد شهادت می‌دهند که شخص مورد نظر، استطاعت لازم برای پرداخت مهریه را ندارد.

استشهاد محلی برای فحاشی

همانطور که از اسم آن پیداست، زمانی که فحاشی (به صورت یک طرفه) در فضای باز و ملا عام انجام شود، مورد نیاز خواهد بود.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی