اقتصادیکسب و کار ایرانی

بهترین زمان خرید سرخ کن بدون روغن

نکات مهمی که هنگام خرید سرخ کن بدون روغن باید بدانید

اگر اطلاعات کمی درباره سرخ کن بدون روغن و قیمت سرخ کن بدون روغن گوسونیک یا سایر برندها دارید، خرید این محصول کار دشواری خواهد بود؛ به‌خصوص زمانی که گزینه‌های بسیار خوب و متنوعی در بازار وجود داشته باشد. پس اگر به دنبال بهترین نکات مهم برای خرید سرخ کن هستید، باید بگوییم که ابتدا باید نیازهای خود را بررسی کنید تا ببینید دقیقاً چه محصولی می‌خواهید. اولین کار می‌تواند بررسی مقدار بودجه باشد؛ اگر بودجه زیادی دارید، بدون شک می‌توانید بهترین دستگاه موجود در بازار را خریداری کنید.

بعضی افراد از سرخ بدون روغن تنها برای تهیه غذاهای سرخ‌کردنی استفاده می‌کنند، اما برخی دیگر دوست دارند دستگاهشان بتواند غذا را گرم کند. پس مشخص کنید که از دستگاه برای چه کاری استفاده خواهید کرد. بعد از اینکه نیازهای خود را بررسی کردید، حالا باید به بازار بروید تا مشخصات انواع سرخ کن بدون روغن را ارزیابی کنید. ما در این مقاله با ارائه راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن به شما کمک می‌کنیم تا محصول مناسب را تهیه کنید.

نحوه کار سرخ کن بدون روغن

سرخ کن بدون روغن دستگاهی است که غذا را با روغن سرخ نمی‌کند. در عوض، سرخ کن بدون روغن بیشتر شبیه یک اجاق‌گاز همرفتی است که هوای گرم را با یک فن به گردش در می‌آورد. تفاوت اصلی بین یک اجاق‌گاز همرفتی معمولی و سرخ کن بدون روغن این است که فن سرخ‌کن بدون روغن سریع‌تر می‌دمد و محفظه‌ای که غذا در آن پخته می‌شود اغلب کوچک‌تر است؛ بنابراین  هوای گرم با سرعت بیشتری به غذا برخورد می‌کند و گرمای زیادی در حین انتقال از دست نمی‌رود.

اکثر سرخ‌کن‌های بدون روغن دارای یک قفسه یا سبد سوراخ‌دار هستند تا هوا بتواند از هر طرف به غذا برسد و به آن برخورد کند. با این عملکرد می‌توان مرغ، سیب‌زمینی، غذاهای یخ‌زده، سبزیجات و ماهی را بدون پختن بیش از حد غذا به‌راحتی طبخ کرد. به همین ترتیب قسمت بیرونی این غذاها ترد و قهوه‌ای می‌شود و داخلشان زیاد نمی‌پزد. نحوه استفاده از سرخ کن بدون روغن بسیار آسان است، شما یک سبد را پر از غذا می‌کنید، آن را داخل دستگاه می‌گذارید و پس از زدن چند دکمه، غذا بعد از گذشت مدت‌زمان مشخصی تهیه می‌شود.

مزایای سرخ کن بدون روغن

پختن غذا در سرخ کن بدون روغن تقریباً سالم‌تر از سرخ کردن مواد غذایی در ماهیتابه‌ای پر از روغن است! روغن کمتر به معنای چربی کمتر و کالری کمتر خواهد بود. شما حتی می‌توانید غذای چند روز قبلی که در یخچال بوده است را داخل سرخ بدون روغن گرم کنید.

طبق یک مطالعه در سال 2021، غذاهای سرخ شده حاوی مقادیر زیادی آکریل آمید هستند. آکریل آمید ماده‌ای است که هنگام گرم‌کردن غذاهای حاوی کربوهیدرات در دمای بالا ایجاد می‌شود که با بیماری قلبی مرتبط است. آکریل آمید می‌تواند منجر یک عامل سرطان‌زا برای انسان باشد؛ اما سرخ کن بدون روغن مقادیر کمتری آکریل آمید تولید می‌کنند.

کاهش مصرف روغن از طریق سرخ کردن بدون روغن فواید سلامتی زیادی دارد. هنگامی که روغن برای سرخ کردن عمیق استفاده می‌شود (به سیب‌زمینی‌های غوطه‌ور در روغن فکر کنید)، مواد شیمیایی مضری تولید می‌کند. علاوه بر این، زمانی که روغن‌های خوراکی بارهاوبارها گرم می‌شوند، کیفیتشان کاهش می‌یابد و روغن و احتمالاً غذا را از آنتی‌اکسیدان‌ها تخلیه می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به تأخیر یا جلوگیری از برخی موارد مربوط به آسیب سلولی کمک کنند. مصرف مواد غذایی که آنتی‌اکسیدان کمی دارند، سیستم دفاعی بدن را به خطر می‌اندازد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری در افراد را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است باعث التهاب رگ‌های خونی و فشارخون بالا شود؛ بنابراین  مزایای سلامتی یکی از فاکتورهای مهم برای خرید سرخ کن است.

راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن

اولین سوالی که قبل از انتخاب و خرید سرخ کن ذهن افراد را مشغول می‌کند این است که چند نوع سرخ کن وجود دارد و هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند؟

تعداد دستگاه‌ها و ابزارهایی که برای سرخ کردن مواد غذایی طراحی شده‌اند بسیار زیاد است؛ اما مدل‌هایی که مدنظر شما است تحت عنوان Air Fryer و در ۲ مدل طراحی «کشویی» – «آسانسوری» عرضه می‌شوند.

  • مدل‌های کشویی سرخ کن، خود به ۲ دسته تک کاسه و دوقلو تقسیم می‌شوند.
  • و سرخ کن‌های آسانسوری یا چرخشی هستند یا بدون پدال چرخشی.

هر کدام از این سرخ کن‌ها، طراحی منحصربه‌فردی دارند؛ اما قدرت عملکرد آنها وابسته به طراحی دستگاه نیست و عوامل دیگری از جمله، توان مصرفی، سیستم حرارت‌دهی و… سطح قدرت و کیفیت عملکرد یک سرخ کن را تعیین می‌کنند.

راهنمای خرید سرخ کن کشویی

پرتنوع‌ترین نوع سرخ کن در بازار ایران محسوب می‌شود. سرخ کن کشویی به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که محفظه آنها مشابه کشوی کمد به دستگاه متصل و از آن جدا می‌شود. برخی از مدل‌های این نوع سرخ کن، درب‌شان از دستگاه جدا نمی‌شود و فقط کاسه را می‌توان از دستگاه خارج کرد. (ظاهری مشابه مایکروفر در ابعاد کوچکتر)

مارک های برتر سرخ کن کشویی تک کاسه:

  • فیلیپس
  • تفال
  • نینجا
  • نوتریکوک (زیر مجموعه نینجا و در حال تبدیل شدن به جایگزین نینجا در بازار سرخ کن ایران)
  • دسینی
  • سنکور
  • سیلور کرست
  • بیسمارک

پرفروش ترین نوع سرخ کن «مدل‌های کشویی تک کاسه»‌ هستند. محفظه این مدل‌ها به صورت کامل از دستگاه جدا می‌شود و معمولا با ابعادی ایستاده (استوانه‌ایی یا مستطیلی) ساخته می‌شوند. ظرفیت این دسته از سرخ کن‌ها بین ۲ تا ۸ لیتر است و مرغ‌های کمتر از ۲ کیلوگرم در آنها جا می‌گیرد. پنل کنترل این محصولات به ۴ دسته تقسیم می‌شود: لمسی – کلیدی – ولوم چرخشی یا ترکیبی از این موارد.

تنوع قیمتی سرخ کن‌های کشویی تک کاسه بسیار زیاد است و می‌توانید از بین محصولات ۲ تا ۵۰+ میلیون تومان، بسته به نیاز و بودجه در نظر گرفته‌شده، دست به انتخاب بزنید.

راهنمای خرید سرخ کن دوقلو

میزان تقاضا برای سرخ کن های دوقلو چندان زیاد نیست؛ به همین واسطه، تنوع کالایی کمتری در مقایسه با مدل‌های تک کاسه دارند.

برترین مارک های سرخ کن کشویی دوقلو

  • نینجا
  • کنوود
  • سنکور

مهم‌ترین ویژگی سرخ کن های دوقلو «قابلیت پخت مجزا و همزمان در هر محفظه» است. هر کدام از کاسه‌های این دسته از سرخ کن‌ها، کمتر از ۵ لیتر ظرفیت دارند.

پنل کنترل این دستگاه‌ها نیز مانند موارد قبلی است و مدل‌های مختلف‌شان، برنامه‌های پخت متفاوتی دارند.

راهنمای خرید سرخ کن با طراحی فر

  • سنکور
  • کنوود

کمترین تنوع را در بین مدل‌های مختلف سرخ کن دارند؛ اما طراحی استاندارد و امکانات کاربردی متعددی دارند که ارزش خرید آنها را بالا می‌برد. درب این مدل از سرخ کن‌ها، معمولا شفاف طراحی می‌شود و ظرفیت بسیار بالایی دارند. «پخت طبقه‌ایی» و «استفاده از قالب‌های غذای بزرگ» مهم ترین مزیت های سرخ کن های کشویی با طرح فر هستند.

بیشتر از پنل لمسی در این سرخ کن‌ها بهره گرفته می‌شود؛ اما مدل‌های کلیدی و ولومی نیز دارند.

نکات مهم برای خرید سرخ کن

انتخاب سرخ کن بدون روغن به نیازهای افراد بستگی دارد، اما اگر برای اولین‌بار است که به خرید این وسیله فکر می‌کنید، پس باید قبل از انجام هر کاری به نکات مهم در خرید سرخ کن بدون روغن توجه کنید:

1- مقدار ظرفیت دستگاه

آیا تنها زندگی می‌کنید یا عضوی از یک خانواده چندنفری هستید؟ اولین ویژگی که باید در نظر داشته باشید ظرفیت است. هرچه تعداد اعضای خانواده شما بزرگ‌تر باشد، سرخ کن بدون روغن باید بزرگ‌تر باشد. سرخ‌کن بدون روغن اندازه‌های مختلفی دارند. قبل از خرید دستگاه، از قبل باید بدانید که سرخ‌کن را در کجای آشپزخانه خود قرار می‌دهید. همچنین به‌خاطر داشته باشید که سرخ کن بدون روغن با برق‌کار می‌کند و باید در نزدیکی پریز گیرد.

ظرفیت سرخ کن بدون روغن بر اساس ظرفیت تحمل دستگاه است. این دستگاه‌ها در طیف وسیعی از ابعاد از جمله سرخ‌کن‌های کوچک (حدود یک تا دو لیتر)، سرخ کن‌های متوسط (حدود 1.8 تا 2.5 لیتر) تا سرخ کن‌های بزرگ (حدود پنج لیتر و بالاتر) عرضه می‌شوند.

مدل‌های کوچک‌تر با ظرفیت بین 0.6 تا 1 کیلوگرم برای 2 تا 3 وعده مناسب هستند، 1.1 تا 1.5 کیلوگرم برای وعده‌های خانوادگی 4 تا 6 عددی خوب خواهند بود و هر دستگاهی که بیش از 1.6 کیلوگرم باشد، 7 وعده یا بیشتر را ارائه می‌دهد. اگر قصد ندارید غذاهای بزرگی مانند مرغ بریانی را در دستگاه خود بپزید، پس نیازی به تهیه یک سرخ کن بزرگ ندارید.

2- کنترل و سهولت استفاده

یکی دیگر از نکات مهم برای خرید سرخ‌کن، کنترل و سهولت استفاده از دستگاه است. اگر قصد دارید هر روز از سرخ کن بدون روغن خود استفاده کنید، پس دستگاه باید بهترین تجربه کاربری را به شما ارائه دهد. داشتن حداقل سروصدا و راحتی در فهمیدن عملکرد دکمه‌ها و منوی دستگاه، دو مورد اساسی در نحوه استفاده از سرخ کن بدون روغن هستند.

چه کنترل‌های روی دستگاه آنالوگ (دستی) باشند و چه دیجیتال (لمسی)، نحوه راحتی شما در استفاده از دستگاه، حرف اول را می‌زند. پس در زمان خرید سرخ کن بدون روغن، دستگاه را بررسی کنید و ببینید آیا از نحوه کارکرد آن رضایت دارید یا خیر. همچنین، توصیه می‌کنیم به‌ظاهر دستگاه توجه کنید تا مطابق با سبک دکوراسیون آشپزخانه شما باشد.

3- تنظیمات درجه حرارت

سرخ کن‌های بدون روغن بسته به غذایی که می‌خواهید طبخ کنید، تنظیمات حرارتی مختلفی دارند. شما می‌تواند دمای دقیق و موردنیاز خود را تنظیم کنید و از نوش‌جان‌کردن یک وعده‌غذایی عالی لذت ببرید. برخی از غذاها برای طبخ به دمای بالاتری نسبت به سایر غذاها نیاز دارند.

غذاهای بزرگ مانند استیک و کوفته به حدود 204 درجه سانتی‌گراد (400 درجه فارنهایت) نیاز دارند تا خوب بپزند. برای غذاهایی مانند پاستا و سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده، دمای 176 درجه سانتی‌گراد (350 درجه فارنهایت) برای مدت‌زمان 8 دقیقه کفایت می‌کند. یک سرخ کن بدون روغن با دمای حدود 100 تا 200 درجه سانتی‌گراد باید برای طبخ طیف مختلفی از غذاها کافی باشد.

4- قدرت و مصرف انرژی

معمولاً وات سرخ کن بدون روغن می‌تواند 1800 وات یا بیشتر باشد. محدوده خروجی جریان برق پریز معمولی آشپزخانه بین 800 تا 1500 وات است. این مقدار قدرت برق برای سرخ کن کافی است، اما هرچه وات آن بیشتر باشد، غذا سریع‌تر گرم می‌شود.

همان‌طور که قبلا ذکر شد، سرخ کن بدون روغن با برق شهری کار می‌کند. این بدان معناست که داشتن این دستگاه می‌تواند هزینه مصرف برق شما افزایش دهد. بااین‌حال، سرخ‌کن‌های بدون روغن به طور متوسط 15 دقیقه و نهایت 30 دقیقه زمان پخت نیاز دارند؛ بنابراین مصرف برق سرخ کن‌ها زیاد نیست، ولی بهتر است میزان مصرف انرژی این دستگاه‌ها را بررسی کنید.

5- ایمنی در استفاده

بررسی ایمنی دستگاه یکی دیگر از نکات مهم برای خرید سرخ کن است. سرخ کن‌های بدون روغن ممکن است داغ شوند و قرارگرفتن آن‌ها در دسترس کودکان خطرناک خواهد بود. این دستگاه‌ها را از دسترس کودکان دور نگه‌دارید، زیرا خطر سوختگی را به همراه دارند. خرید سرخ‌کن بدون روغن با عایق بیرونی (برای کاهش گرمای ناشی بدنه دستگاه) به کاهش خطرات کمک می‌کند.

سرخ کن نباید مستعد لیزخوردن باشد، بنابراین پاهای دستگاه چک کنید تا ببینید آیا دستگاه روی پیشخوان آشپزخانه لیز می‌خورد یا خیر. همچنین درب سرخ کن باید دارای ویژگی قفل خودکار باشد. داشتن ویژگی خاموشی خودکار بعد از اتمام پخت می‌تواند برای زمانی که فراموش کردید دستگاه را خاموش کنید، کاربردی باشد.