اقتصادیکسب و کار ایرانی

چرا استارت آپ ها خدمات حسابرسی و مالی نیاز دارند؟

حسابداری استارت آپ چیست؟

کسب و کارهای تازه‌ای که با هدف های بزرگ شروع به کار می‌کنند معمولا برای ادامه و بقای خود به مشکلات مالی عمده‌ای برخورد می‌کنند. این قسمت دقیقا جایی است که نیاز به اعزام حسابدار حس می شود و حسابداری استارت آپ به تسلط مالی و سلاح مخفی شما برای موفقیت تبدیل می‌شود از تأمین بودجه گرفته تا مدیریت رشد سریع، هر تصمیم مالی که می‌گیرید می‌تواند مسیر استارت آپ شما را شکل دهد. همین موارد وظیفه حسابداری استارت آپ را سخت تر خواهد کرد. خواندن این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری رایان محاسبان برای هر حسابداری می‌تواند جذاب باشد و قطعا به اطلاعات شما برای حسابداری این کسب کار ها کمک خواهد کرد.

آیا حسابدار خوب برای استارت آپ‌ها ضروری است؟

در ابتدا باید یک توضیح کوتاه درباره کسب و کار استارت آپی بدهیم، این بیزنس ها یک سرمایه گذاری تازه تاسیس هستند که با نوآوری هدایت می‌شود و با هدف حل یک مشکل یا برآوردن تقاضای بازار انجام می‌شود. معمولاً در یک محیط سریع و با رشد بالا عمل می‌کند و اغلب به دنبال بودجه و مقیاس پذیری برای دستیابی به موفقیت قابل توجه به وجود می‌آیند.

در جواب سوال باید گفت مسلماً آموزش حسابداری خوب برای استارت آپ ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان پایه‌ای برای مدیریت مالی، تصمیم گیری استراتژیک و موفقیت بلندمدت عمل می‌کند. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا حسابداری خوب برای استارت آپ ها اهمیت دارد:

  • شفافیت و کنترل مالی
  • اعتماد سرمایه‌گذاران
  • پایبندی به قوانین و الزامات قانونی
  • برنامه‌ریزی مالی و بودجه‌بندی

از مهم ترین دلایل استفاده از حسابدار خوب در یک پروژه استارت آپی است.

اصول مهم حسابداری استارت آپ ها

اصول مهم حسابداری استارت آپ‌ها باید رعایت شوند عبارتند از:

  • ثبت دقیق تراکنش‌ها: تمام تراکنش‌های مالی باید به طور دقیق و جداگانه در سوابق حسابداری ثبت شوند.
  • مدیریت جریان نقدی: رصد و کنترل دقیق جریان نقدی برای اطمینان از دسترسی به منابع مالی ضروری و پرداخت به موقع تعهدات مالی (صورت جریان وجوه نقد).
  • آمادگی برای رشد: سیستم حسابداری باید آمادگی داشته باشد تا با رشد سریع و توسعه استارت آپ همراه باشد و اطلاعات مالی مورد نیاز را فراهم کند.
  • پایبندی به قوانین مالیاتی: رعایت قوانین و مقررات مالیاتی و به‌روز بودن نرم‌افزار حسابداری به منظور رفع هرگونه تقاضاهای قانونی و مالیاتی.
  • تحلیل و گزارشگری مالی: تحلیل دقیق و گزارش‌دهی منظم از عملکرد مالی و نتایج استارت آپ به صاحبان سهام، سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان.
  • برنامه‌ریزی مالی: بودجه‌بندی دقیق و برنامه‌ریزی مالی برای کنترل هزینه‌ها، مدیریت منابع مالی و تعیین اهداف مالی.
  • اصول شفافیت: حسابداری باید شفاف و قابل فهم باشد تا کارآیی و اعتماد ذینفعان را تضمین کند.
  • پیش بینی و تحلیل مالی: استفاده از تحلیل مالی و پیش‌بینی برای شناسایی روندها، ضعف‌ها و فرصت‌های مالی.
  • کنترل هزینه‌ها: رصد و کنترل دقیق هزینه‌ها برای بهبود بهره‌وری مالی و کاهش هدررفت.

خدمات حسابداری استارت‌ آپ‌ ها

باید به این نکته توجه کرد که به‌ طورکلی تمامی استارت‌ آپ‌ ها در دنیا باید به بررسی مستندات مالی موجود در مشاغل خود بپردازند تا در پایان از میزان ضررها کاسته شود. به این دلیل که برای رشد یک مجموعه باید میزان پول در گردش و سرمایه ثابت همواره معین باشد چرا که برای پیش برد تجارت حسابداری مسائل مالی از مهم‌ترین اجزا است و باید خاطرنشان کرد که حسابداری از اجزای تفکیک نشده مشاغل اقتصادی است.

راه روشن استارت‌ آپ‌ ها

با دادن یک ایده خلاق شما تنها ۵۰ درصد راه را پیش رفته‌ اید و برای پویا نگاه‌ داشتن ایده خود و هر چه بروز کردن آن نیاز دارید که باقی راه را با موفقیت طی طریق کنید. همین امر یک ذهن آزاد می‌ خواهد تا بتوانید به‌ راحتی به خلق ایده‌ ها بپردازید؛ بنابراین با حسابداری استارت‌ آپ‌ ها می‌ توانید به اطلاعات مندرج در سود و زیان تجارت خود دسترسی داشته باشید تا از پیش برد امور مالی اطمینان کسب کنید.

انواع موضوعاتی که در حسابداری استارت‌ آپ‌ ها باید به آن توجه کرد انجام و تسلیم اظهارنامه مالیاتی دقیق است. هر شخص باید موضوعات موازی با یکدیگر را در این امر همگام با هم مدیریت کند و در ابتدای کار از مشاوره‌های مالی بهره ببرد تا به سوددهی پایان سال تجارت خود کمک کرده باشد. این مسئله یکی از پرریسک‌ترین مراحل آغاز یک استارت‌آپ است.

اهداف اصلی حسابداری

در این مقاله سعی کردیم به بررسی خدمات مالی و حسابداری در استارت‌ آپ‌ ها بپردازیم. اما باید به یاد داشته باشیم که منظور از حسابداری این مشاغل در وهله اول عدم اتلاف وقت است و همچنین باید از هزینه‌ هایی که در این راستا برای آن بودجه‌ بندی شده است کاست و بار اضافه بر سازمان که بر دوش یک ایده‌ پرداز استارت‌آپی است را از وی برداشت تا ذهنی آزاد برای سوددهی داشته باشد. در نهایت بتوان اطلاعاتی که به دست داریم را به طرز دقیقی حفاظت کرد.

هرکدام از بخش‌ های حسابداری دارای معیارهای متفاوتی است که به نوبه خود در امر حسابداری استارت‌ آپ‌ ها مهم و ضروری است. برای نمونه میزان نقدینگی (Liquidity) که تمامی نقدینگی موجود را تخمین زده و محاسبه می‌ کند. سود ناخالص که نشان‌ دهنده میزان تمام شده درآمد استارتاپ است البته پس از تمامی کسورات و البته ترازنامه شرکت مربوطه که از مهم‌ ترین این معیارها محسوب می‌ شود.

تعیین هدف مالی

برای پیش برد استارت‌ آپ و به‌ اصطلاح به روی غلتک افتادن کار و کسب درآمد و همان سود خالص از ابتدا باید پلن بیزینسی را برای خود ترسیم کنیم که از اولین عدد سرمایه وارد شده به شرکت در جهت پیش برد اهداف استفاده شود؛ بنابراین با جمع‌ آوری سرمایه لازمه برای شروع کار و با گرفتن مشاوره‌ های مالیاتی برای یک سال مالی می‌ توان به کاهش جرائم مالیاتی نیز کمک کرد و تمامی سرمایه موجود را در جهت رشد هدف مالی تعیین شده به کار برد.

نقدینگی بالا؟!

به‌ طور قطع با دیدن نقدینگی بالا در حساب‌ های بانکی استارت‌ آپ نمی‌ توان به این نتیجه رسید که شغل شما سودده است؛ بلکه باید به سه مؤلفه مهم در نقدینگی اشاره کرد که با بررسی آن‌ ها و تسلیم اظهارنامه مشاغل تنها می‌ توان از سود ناخالص اطلاع پیدا کرد. سرمایه اولیه، دارایی‌ های استارت‌ آپ و بدهی‌ های موجود المان‌ هایی هستند که با بررسی این سه، تنها می‌ توان درکی صحیح از استارت‌ آپ خود داشت.

تقسیم‌ بندی حسابداری استارت‌ آپ‌ ها

باید عنوان کرد که حسابداری استارت‌ آپ‌ ها از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که به‌اختصار به آن‌ها می‌پردازیم. تمامی امور مالی، مالیاتی، حسابداری، پرکردن اظهارنامه در این بخش جای می‌گیرند. در بخش دیگر انجام مشاوره‌های مالیاتی و مدیریتی به‌خصوص مالی و طراحی جهت رسیدن به اهداف را شامل می‌شوند. در قسمت بعدی به بررسی سود و زیان استارت‌آپ و همچنین شیوه‌های سوددهی پرداخته می‌شود.

تفکیک هزینه‌ های حسابداری

در حسابداری استارت‌ آپ‌ ها باید هزینه‌ های شغلی و شخصی را از یکدیگر تفکیک کرد. بدین شکل که باید دید وسیع و بازی نسبت به هزینه‌ های استارت‌ آپ خود داشته باشید تا نسبت به مدیریت آن نیز اقدام کنید؛ بنابراین جداسازی حساب‌ های بانکی یکی از مهم‌ ترین گزینه‌ ها محسوب می‌ شود. چراکه با در نظر نداشتن تمامی هزینه‌ ها و حتی هزینه‌ های کوچک می‌ توانید به‌ راحتی استارت‌ آپ خود را زمین بزنید؛ بنابراین نسبت به‌ تمامی هزینه‌ هایی که در حسابداری استارتاپ ثبت می‌ شود دغدغه‌ مند باشید و پرداخت‌ های مالی را پیگیری نمایید.

اعتماد به حسابداری استارت‌ آپ‌ ها

استفاده از نرم‌ افزارها امروزه در تمامی مشاغل مرسوم است. ایده پردازان هم می‌ توانند برای حسابداری استارت‌ آپ‌ ها از این نرم‌ افزارها بهره ببرند. اما در برخی موارد حتی این محاسبات کامپیوتری و سیستمی هم نمی‌ تواند معضلات به وجود آمده را حل‌ و فصل نماید؛ بنابراین دانش و تجربه کافی شما در این مقوله حرف اول را می‌ زند؛ پس اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید می‌ توانید بررسی و رفع مشکلات حسابداری استارت‌ آپ خود را به افرادی باتجربه و دانش و اطلاعات سودمند و دقیق بسپارید تا در آینده در محاسبات حسابداری به‌ خصوص سود و زیان استارت‌ آپ مدنظر خللی ایجاد نشود.

حسابرسی و خدمات مالی با شرکت رایان حسابداری محاسبان

در دنیای مدرن خدمات مالی و حسابرسی نقش مهمی در پیشرفت و توسعه شرکت ها دارد. استارت آپ ها و کسب و کارهای جدید بیش از هر شرکت دیگری نیاز به استفاده از این خدمات دارند. این خدمات برای این گونه شرکت ها معانی و مزایای متفاوتی دارند. جلوگیری از ورشکستگی زودهنگام، تقلب در صورت های مالی و سوء استفاده از کسب و کار موارد مهمی است که مدیران را مجبور به استفاده از خدمات حسابرسی و مالی می کند. حسابرسی باید بی طرفانه و مستقل انجام شود. به همین دلیل برای انجام چنین کارهایی باید از خدمات موسسات حسابداری و حسابرسی استفاده کنید.

در این راستا شرکت حسابداری رایان یکی از ارائه دهندگان خدمات حسابرسی در ایران است که با بیش از 20 سال سابقه خدمات حسابرسی و مالی را در تمامی زمینه های کاری و صنایع ارائه می دهد. سپردن امور مالی و حسابرسی کسب و کار به این شرکت این اطمینان را به مدیران این تجارت می دهد تا از حسابرسی بهره مند شوند. زیرا این شرکت در کادر خود از افراد متخصص و مجربی استفاده می کند که در زمینه های مختلف در صنایع مختلف فعالیت حسابرسی و حسابداری انجام داده اند. خدمات دیسپاچ حسابداری این شرکت یکی از خدمات مهمی است که کسب و کارهای جدید می توانند از آن استفاده کنند. برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با این شرکت به وب سایت آنها مراجعه کنید.