اقتصادیکسب و کار ایرانی

تفاوت چاپ تامپو و سیلک چیست

چاپ سیلک

چاپ سیلک که بیشتر برای چاپ روی پارچه استفاده می‌شود یکی از آسان‌ترین شیوه‌های چاپ است. در چاپ سیلک فرایند چاپ از طریق یک توری یا پارچه‌ای که سوراخ‌های بسیار کوچکی دارد انجام می‌شود. یعنی طرح مورد نظر روی پارچه یا توری سوراخ می‌شود و پس از فرآیند نفوذ رنگ روی این پارچه، رنگ از قسمت‌های سوراخ شده عبور می‌کند و طرح مورد نظر چاپ می‌شود.

چاپ سیلک (Silk print) از جمله قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌های محسوب می‌شود که نخستین بار مردم کشور ژاپن از این روش استفاده کردند. به دلیل راحتی فرایند چاپ به تدریج استفاده از این روش چاپ در سایر کشورها نیز رونق یافت. در حال حاضر برای چاپ انواع بسته بندی و درج نوشته یا تصویر بر روی پارچه و ابزارهای تبلیغاتی مانند لیوان از چاپ سیلک استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب از سایت اینپک توضیحات بیشتری درباره این تکنیک چاپ ارائه شده است زیرا این شرکت که در حوزه بسته‌بندی محصولات فعالیت دارد، برای چاپ اشکال مختلف طراحی بسته بندی از روش‌های مختلف چاپ مانند سیلک استفاده می‌کند

چاپ سیلک یکی از روش‌های چاپ است که فرایند چاپ تصویر از طریق یک پارچه یا توری که سوراخ‌های بسیار ریز دارد، انجام می‌شود. معمولا توری در یک قاب ثابت قرار می‌گیرد و نوشته یا تصویری که قرار است بر روی سطح مورد‌نظر درج شود بر روی آن کشیده می‌شود. معمولا برخی از‌ قسمت‌های توری را با مواد مخصوصی می‌پوشانند تا رنگ از آن عبور نکند‌.

از این شیوه چاپ بیشتر برای چاپ تصویر بر روی پارچه یا لباس استفاده می‌شود. در واقع به جرات می‌توان گفت که این روش چاپ نقش بسیار مهمی در  رونق صنایع نساجی و طراحی لباس داشته است.

چاپ سیلک معمولا به دو روش دستی و اتوماتیک قابل انجام است. از آنجایی که روش دستی کمی زمان‌بر لست و کمی کند پیش می‌رود، در حال حاضر به دلیل پیشرفت دستگاه‌های چاپ، اکثر کارگاه‌ها از روش اتوماتیک استفاده می‌کنند.

چاپ تامپو به دلیل امکانات زیاد و هزینه پایین چاپ در بسیاری از موارد چاپ در صنعت و هدایایی تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع از چاپ کالا های گرد ، خمیده و گود را چاپ میزند. از ویژگی های آن میتوان به چاپ کلیه سطوح از جنس ها و اشکال مختلف مانند سطوح صاف ، گرد ، منحنی و محدب اشاره کرد.

چاپ تامپو

انتقال چاپ بوسیله لاستیک ساخته شده از سیلیکون می باشد که به آن پد گفته میشود.

در این روش چاپ بدلیل فشار پد روی کالا معمولا برای کالا ها فیکچر ساخته میشود ؛ مثلا برای چاپ لیوان ابتدا داخل لیوان را با فیکچر پر کرده تا در اثر فشار پد تامپو شکل کالا دفورمه (خراب) نشود. موارد استفاده ی این چاپ ظروف یکبار مصرف ، چاپ روی خودکار ، محصولات ارایشی بهداشتی ، قطعات صنعتی ، لوازم التحریر ، لوازم ورزشی ، قطعات خودرو ، سرکلیدی و بسیار از موارد دیگر می باشد.

تفاوت چاپ تامپو و سیلک

چاپ سیلک بیشتر بر روی سطوح صاف انجام می شود و همچنین با توجه دستگاه های سیلک شرکت چشم انداز سپاس امکان چاپ روی اجسام مدور نیز امکان پذیر است.

یکی از ویژگی های مهم این روش این است که شما با کمترین امکانات نیز می توانید در خانه چاپ سیلک را انجام دهید و پروژه های چاپی برای خود داشته باشید.

چاپ تامپو مهمترین ویژگی که دارد می توان گفت این قابلیت را دارد که بر روی سطوح نا همگون یا گو نیز چاپ به راحتی انجام شود برای نمونه چاپ تامپو روی پلاستیک گود با تامپو به راحتی قابل انجام است یا روی کاسه ها و بشقاب های چینی نیز به سرعت و آسودگی قابل انجام است.

در واقع با استفاده از دستگاه های متنوع چاپ تامپو می شود خدمات چاپ تامپو متمایزی انجام داد و بر روی اکثر سطوح مختلف چاپ انجام داد.

یکی از دیگر تفات های این دو روش این است که رنگ در چاپ سیلک به صورت مستقیم بر روی جسم مورد نظر چاپ می شود اما در روش تامپو پدهای تامپو رنگ را از روی کلیشه به جسم مورد نظر انتقال می دهند.

بر روی بسیاری از محصولات و ظرف پلاستیکی یا درهای بطری ها چاپ تامپو را مشاهده می کنید یا وسایل خانه مانند ظرفشویی یا لباسشویی تامپو انجام شده است در مقابل روی پارچه های و بسیاری از لباس های که می پوشیم چاپ سیلک اسکرین انجام شده است.

چاپ سیلک در تیراژ بالا بسیار به صرفه است و از بسیاری از دیگر روش های چاپی مرقوم به صرفه است

در مجموعه هر روش چاپی اعم از سیلک یا تامپو کاربردها و توانایی یا قابلیت های خود را دارد که ما باید بتوانیم براساس نیاز و هدف خود از آن روش چاپی انتخاب کنیم.