عمومیکسب و کار ایرانی

آیا بالابر پله ای مطمئن است؟

در زمان تحقیقات برای خرید پله پیما، خریداران با محصولات متنوع برندهای مختلف مواجه می شوند که هرکدام دارای ویژگی، مزایا و معایبی است. برای اینکه بدانید کدام مورد برای شما مناسب است، باید اطلاعاتی در خصوص شکل و تعداد پله ها، سرعت پله پیما پیچشی و مستقیم، ، و همچنین میزان توانایی سرنشین در استفاده از امکانات دستگاه , داشت. اما در خرید هر دستگاه پله پیمایی، سوالاتی وجود دارد که پرسیدن آن از فروشندگان، اطلاعات مفیدی را به شما منتقل خواهد کرد که در نهایت می توانید یک انتخاب مطمئن داشته باشید.

در این مقاله 6 سوال را مطرح می کنیم که حتما باید از فروشنده پله پیما بپرسید:

1- چقدر طول می کشد تا پله پیما مسیر پله های من را طی کند؟

سرعت پله پیما چقدر است؟

طول پله های خود را اندازه بگیرید و در اختیار فروشنده قرار دهید و در خصوص مدت زمان طی شدن مسیر سوال بپرسید.

جواب این سوال بستگی به این دارد که سرعت پله پیما چقدر است؟ سرعت دستگاه در هر برند متفاوت است، اما برای پله پیما مستقیم حداکثر 15 سانتی متر بر ثانیه و برای پله پیما پیچشی حداکثر 12 سانتی متر بر ثانیه می باشد.

2- در صورت خرابی پله پیما، پس از تماس با شما چقدر طول می کشد که کارشناس شما بازدید کند؟

تمام دستگاه ها با هر کیفیت و قابلیت، بالاخره روزی دچار مشکل می شود. خواه یک ارور ساده در عملکرد سنسورها باشد، یا نیاز به تعویض یک قطعه مصرفی. در این مواقع لازم است یک نیروی پشتیبانی که شناخت کامل از دستگاه دارد، به محل شما اعزام و عیب را برطرف کند.

افرادی که پله پیما خریداری می کنند، اغلب به دلیل نیاز ضروری و بالاجبار آن را تهیه می کنند و درصورت تاخیر در رفع مشکل دستگاه، از امور روزمره خود باز می مانند. لذا بسیار مهم است که پشتیبانی پله پیما در زمان نقص فنی چگونه باشد.

3- آیا ایمنی سرنشین پله پیما را تحت هر شرایطی تضمین می کنید؟ به چه صورت؟

برای حفظ سلامت سرنشین و ایمنی پله پیما در شرایط بحرانی لازم است از قبل پیش بینی های لازم صورت گرفته باشد. موقعیت های مختلف زیر را در مقابل فروشنده بگذارید و ببینید آیا تمهیداتی برای آن اندیشیده شده است؟

الف) اگر پای سرنشین به هر دلیل از روی جاپایی خرج شود و مابین نوک پله و دستگاه قرار بگیرد، چه می شود؟

ب) اگر در حین حرکت برق برود، چه اتفاقی می افتد؟

ج) چه تمهیداتی برای نیفتادن سرنشینان مسن از روی صندلی پیش بینی شده است؟

د) اگر شخص ثالثی که در حال تردد در پله است، در حین حرکت دستگاه به سرنشین برخورد کند چه می شود؟

ه) آیا خطر برق گرفتگی سرنشین در زمان بارندگی دستگاه وجود دارد؟ (برای پله پیمای نصب شده در خارج ساختمان)

4- میزان صدای پله پیما چقدر است؟

غالبا پله پیماها در فضای سرپوشیده و بسته ساختمان نصب می شوند که شامل محیط داخل خانه یا پله های راهرو می شود. درصورتی که صدای دستگاه زیاد باشد، در زمان استراحت افراد موجب نارضایتی سایر اعضای خانواده و همچنین همسایگان می شود. واحد سنجش شدت صدای دستگاه “دسی بل (db)” است. محدوده ی زیر 70 دسی بل، میزان مناسب برای پله پیما است.

5- آیا دستگاه نیاز به سرویس و نگهداری مستمر دارد؟ چند وقت یک بار؟

بسته به نوع سیستم حرکتی دستگاه، میزان نیاز به سرویس دوره ای متفاوت است. نگهداری دستگاه به روش “از خرابی تا خرابی” موجب متحمل شدن خریدار به هزینه های سنگین و غیرقابل پیش بینی می شود. درحالی که با یک سرویس دوره ای منظم، می توان عمر دستگاه را به میزان زیادی افزایش داد.

6- در ساعت، چند بار می توانم از پله پیما استفاده کنم؟

پله پیما مانند آسانسور نیست که بتوان به صورت پرترافیک از آن استفاده کرد. معمولا این دستگاه برای استفاده حداکثر 2 نفر در ساختمان پیشنهاد می شود. لذا “تعداد تردد در ساعت” اغلب وابسته به کیفیت موتور استفاده شده و میزان خنک شدگی آن می باشد. در مدل هایی که تامین برق از باتری ها صورت می گیرد، مدت زمان لازم برای شارژ شدن باتری نیز یک فاکتور تعیین کننده است. اگر در اینترنت به قیمت پله پیما در هر برندی نگاهی بیندازید، می بینید که پله پیما برخلاف ظاهر کوچک و ساده اش، قیمت پایینی دارد. حتی در بعضی برندها برابر است .

1- فکر می کنند پله پیما وسیله ای موقتی در منزل است که بزودی برچیده می شود

این تفکر ریشه در این دارد که فکر می کنند پله پیما مخصوص افراد مسن و سالمند است. در حالیکه آمار نشان می دهد حدود 30 درصد مشتریان این دستگاه، زنان خانه دار بین 40-50 سال هستند که بخاطر وجود پله در خانه شان و تردد زیاد از آن در طول شبانه روز ، پس از چند سال دچار زانودرد شده اند. در حقیقت تمام افرادی که در خانه های دارای پله زندگی می کنند، در خطر زانودرد قرار دارند. لذا پله پیما دستگاهی برای پله های ساختمان در نظر گرفته می شود و نه برای اشخاص.

2- از سرعت حرکت پله پیما آگاهی ندارند

سرعت پله پیما براساس استاندارد جهانی حداکثر 15 سانتی متر برثانیه است. به عبارتی دیگر برای طی کردن یک مسیر مستقیم شامل 8 پله، 20 ثانیه دستگاه در حرکت است. حال اگر زمان نشستن و برخواستن را هم هرکدام 10 ثانیه لحاظ کنیم، 40 ثانیه  طول می کشد تا یک نفر از پایین به بالا برود. اگر بخواهیم با آسانسور مقایسه کنیم، زمان موردنیاز برای همین میزان مسیر در آسانسور 3 ثانیه است.

برخی خریداران دستگاه پله پیما را از نزدیک ندیده اند یا تست نکرده اند. برای همین انتظارات غیرواقعی از آن پیدا می کنند و لذا پس از نصب دستگاه، ممکن است با نارضایتی از آن استفاده کنند. لذا حتما حداثل یک دستکاه را از نزدیک ببینید تا تجربه واقعی از جابجایی با پله پیما کسب کنید.

3- ساده گذشتن از آپشن های ایمنی دستگاه

باید بدانید که در ایران مرجعی که شرکت ها را ملزم به رعایت مقررات ایمنی و استانداردی درخصوص پله پیما کند وجود ندارد. لذا میزان ایمن بودن دستگاه در شرایط خاص وابسته به تعبیه امکانات مخصوص است. معمولا پله پیماهای ارزان فاقد امکانات ایمنی هستند. حتی امکان اضافه کردن آپشن های ایمنی در آینده روی آن میسر نیست. پس از همان ابتدا درخصوص ایمنی دستگاه مطمئن شوید.

4- استفاده از تعداد زیاد پله پیما مستقیم بجای یک پله پیما پیچشی

در پلکان هایی که در بین مسیر پاگرد وجود دارد و بالابر پله باید بچرخد (مانند راه پله آپارتمان)، لازم است از پله پیما چرخشی استفاده شود. به علت گران بودن این دستگاه، فروشندگان ممکن است پیشنهاد استفاده از چند بالابر مستقیم را می دهند.

شاید این کار برای حداکثر 3 دستگاه پله پیما به صرفه و منطقی باشد، اما برای تعداد بیشتر در آینده با نارضایتی مواجه خواهید شد. چرا که استفاده از تعداد زیاد پله پیما مستقیم موجب سررفتن حوصله سرنشین می گردد.

5- خرید از سازندگان و فروشندگان ناشناخته

بالابر پله در ایران صنعت نوپایی محسوب می شود و تولیدات فروشندگان اصلی داخلی این دستگاه عمری کمتر از 5 سال دارند. لذا هنوز تولیدات داخلی امتحان خود را پس نداده اند و زمان بیشتری لازم است تا عملکرد دستگاه ها در بلندمدت مشخص شود.

با این تفاسیر، حال فرض کنید از تولیداتی بی نام و نشان که شناختی از آن محصولات در بازار وجود ندارد، استفاده شود. آیا پس از گذشت 5 سال، آن فروشنده کوچک و خرد هنوز در بازار حضور دارد؟ لذا به نکته 6 توجه کنید:

6- توجه نکردن به توانایی شرکت فروشنده در ارائه خدمات پس از فروش قوی و سریع

اکثر شرکت هایی که به صورت چند محصول در بازار فعالیت می کنند، تمرکز چندانی روی یک محصول نمی توانند انجام دهند. برای مثال، شرکت هایی که هم آسانسور می سازند، هم بالابر، هم پله پیما و غیره، طبیعتا نمی توانند سرعت بالایی در ارائه خدمات پس از فروش به دیگران داشته باشند. حتی ممکن است بعد از چندسال، آن محصول را از سبد فروش خود خارج کنند و به محصول جدیدی رو بیاورند. لذا خدمات پشتیبانی به خریدار با نقص مواجه می شود.