عمومیکسب و کار ایرانی

طرز تهیه قهوه ماسالا خانگی

چای ماسالا یکی از نوشیدنی‌های گرم، خوش‌طعم و پرفایده‌ای است که به دلیل طعم بسیار دلچسب و متفاوت خود، شهرت پیدا کرده و تجربه‌ای متفاوت برای علاقمندان به نوشیدنی‌های گرم رقم زده.طبع  چای ماسالا به دلیل ادویه‌های مختلف و جذابی که درون خود دارد بسیار گرم است و به همین دلیل خواص بی‌نظیری دارد که با خرید آن از کارخانه قهوه شریدنس و نوشیدن آن امکان درمان بعضی از بیماری‌های گوارشی نیز فراهم می‌شود.به کار بردن انواع ادویه گرم از جمله دارچین، میخک، زنجبیل و… در این نوشیدنی باعث شده تا طعم‌های تند و شیرین در یکدیگر ترکیب شده و مزه‌ای منحصر به فرد تولید کنند. از طرفی رایحه آن نیز بسیار خاص و دلنشین است؛ به همین جهت علاقمندان به نوشیدنی‎های گرم از چشیدن آن شگفت‌زده خواهند شد.

چای ماسالا چه خواصی دارد؟

پیش از پرداختن به نحوه آماده‌سازی این نوشیدنی جذاب بهتر است ابتدا با خواص آن آشنایی پیدا کرد تا افراد از کاربردهای بی‌نظیر چای ماسالا اطلاع پیدا کرده و برای یک‌بار هم که شده از چشیدن این چایی شگفت‌انگیز غرق در لذت شوند. از جمله مهم‌ترین خواص آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود معده و گوارش
  • تنظیم فشار خون
  • جلوگیری از سرطان
  • کمک به کاهش وزن
  • تنظیم قند خون
  • تنظیم کلسترول
  • مفید برای قلب و عروق
  • افزایش میل جنسی
  • نشاط‌آور
  • آرامش‌بخش
  • کمک به هضم غذا
  • تسکین دردهای قاعدگی
  • انرژی‌زا
  • تقویت کننده سیستم ایمنی
  • درمان سرماخوردگی
  • ضد التهاب
  • بهبود عملکرد حافظه و… .

انواع روش‌ های آماده سازی چای ماسالا

همان‌گونه که بیان شد، یکی از روش‌های آماده کردن چای ماسالا استفاده از دستگاه اسپرسو است و افراد با آموزش طرز تهیه چای ماسالا با دستگاه اسپرسو می‌توانند طی مدت زمان کوتاهی یک نوشیدنی گرم و خوش عطر و طعم را آماده کنند.فراهم کردن این نوشیدنی با بهره بردن از نازل بخار دستگاه اسپرسو نیز موجب می‌شود تا بافت نوشیدنی غلیظ‌تر و کف‌دار شود. از این جهت بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا با این روش چای ماسالای خود را آماده و سرو کنند.به منظور آماده کردن این چای به یک پیمانه آب یا شیر و پودر چای ماسلا نیاز است که می‌توان آن را از عطاری‌ها و مراکز مربوطه خریداری کرد.

نحوه آماده سازی ماسالا با اسپرسوساز

اگر تا به حال با دستگاه اسپرسوساز کار کرده باشید، دم‌آوری ماسلا با آن برای شما دشوار نخواهد بود. درواقع آماده‎سازی این نوشیدنی با دستگاه اسپرسو کار دشواری نیست و فرایندی مشابه با دم‌آوری قهوه دارد.به این منظور باید دستگاه را روشن کرده و 5 الی 15 دقیقه زمان دهید؛ پس از این مرحله، هد گروپ پرتافیلتر را بسته و اجازه دهید تا با خروج آب، مواد باقی‌مانده در آن تخلیه شود، پس از اطمینان از تمیز بودن پرتافیلتر، آن را خارج کرده و به خوبی خشک کنید.

15 الی 20 گرم چای ماسالا را درون سبد پرتافیلتر ریخته و با استفاده از تمپر به خوبی فشرده کنید تا ذرات چای به خوبی منسجم شوند و در نهایت یک نوشیدنی با بافتی غلیظ و دلچسب داشته باشید. البته نباید فشردگی پودر چای به حدی باشد که عبور آب از میان آن را سخت کند، یک فشار متوسط نیز می‌تواند مناسب باشد.در نهایت این دسته را بر سر جای خود فیکس کرده و دکمه استارت را فشار دهید. با عبور آب داغ از میان پودر چای ماسالا، آرام آرام دستگاه شروع به کار می‌کند و یک نوشیدنی غلیظ و یکدست را درون فنجان‌های مورد نظر سرازیر می‌کند.

نحوه آماده سازی ماسالا با نازل بخار

ابتدا لازم است تا  اسپرسوساز را روشن کرده و منتظر شوید تا چراغ بخار روشن شده و دستگاه بر روی درجه بخار تنظیم شود. 2 پیمانه از پودر چای ماسلا را درون پیچر( پارچ شیر) ریخته و شیر را به آن اضافه کنید؛ به یاد داشته باشید که نوشیدنی پس از دم‌آوری حجم می‌گیرد بنابراین مقدار شیر باید تا نصف ظرف شما باشد.

نازل بخار را درون پیچر فرو برده و به صورت مداوم ظرف را بچرخانید تا زمانی که بدنه پارچ داغ شده و امکان نگه داشتن آن با استفاده از دست نباشد؛ در این شرایط متوجه خواهید شد که حجم شیر دو برابر شده و بافتی غلیظ و فوم‌دار به دست آورده است.با انجام این مراحل، نوشیدنی شما آماده شده و می‌توانید به ظرف سرو مورد نظر انتقال دهید و با مقداری شیرین‌کننده نوشیدنی خود را نوش‌جان کنید؛ این روش ساده‌ترین آموزش طرز تهیه چای ماسالا با دستگاه اسپرسو است.

نحوه آماده سازی ماسالا با فرنچ پرس

آماده‌ کردن چای ماسالا در دستگاه فرنچ پرس ساده و راحت است اما در عین‌حال باید دقت زیادی در تهیه آن به خرج داد تا بافت نوشیدنی غلیظ و مطلوب واقع شود.برای دم‌آوری این چای ماسالا در این دستگاه مخصوص ابتدا باید یک پیمانه شیر را درون شیرجوش ریخته و زمان دهید تا شروع به قل زدن کند، پودر ماسالا را داخل فرنچ پرس ریخته و شیر داغ را به آن اضافه کنید، در این روش نیز حجم شیر دو برابر خواهد شد از این جهت باید میزان شیر تنها تا نیمه ظرف باشد تا پس از فوم گیری سرریز نشود.در نهایت با بالا و پایین بردن اهرم آن به مدت چند دقیقه، حجم نوشیدنی افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید آن را داخل ظرف سرو دلخواه ریخته و از خوردن  ماسالای خود غرق در لذت شوید.

نحوه آماده سازی ماسالا با قابلمه

آماده کردن چای ماسالا با استفاده از قابلمه یک روش سنتی و خانگی است که این  قابلیت را به همه افراد می‌دهد تا با کم‌ترین امکانات، نوشیدنی مورد علاقه خود را آماده کرده و از طعم بی‌نظیر و خواص شگفت‌انگیز آن نهایت لذت را ببرند.برای تهیه این نوشیدنی درون قابلمه در ابتدا باید تمامی ادویه‎های مورد نیاز در طرز تهیه این نوشیدنی را آماده کرده و با استفاده از آسیاب، به خوبی پودر کنید. این ترکیب را داخل ظرف شیرجوش ریخته و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها در فضای خانه بپیچد.

به مقدار مورد نیاز آب به ترکیب مورد نظر اضافه کنید و بر روی حرارت قرار دهید، هم زدن را تا آنجا ادامه دهید که ماسالا به غلظت مناسبی برسد. در نهایت مقداری چای سیاه به این مواد اضافه کرده و زمان دهید تا چای دم بکشد.در انتها باید چای را از روی حرارت برداشته و از یک صافی رد کنید تا یک نوشیدنی یکدست و خوش طعم داشته باشید. می‌توانید ظروف سرو دلخواه خود را انتخاب کرده و از خوردن این ترکیب جادویی در ظرف مورد پسند نهایت لذت را ببرید.این روش کمک می‌کند تا با آموزش طرز تهیه چای ماسالا با دستگاه اسپرسو نیز به خوبی آشنایی پیدا کنید.

نکات مهم برای تهیه چای ماسالا

چای ماسالا یکی از نوشیدنی‌های گرم و پرخاصیتی است که از ترکیب ادویه‌های گرم و متفاوت تهیه می‌شود. باید گفت که بافت این نوشیدنی بسیار دلچسب و گرم بوده و خواص بسیار زیادی را در خود جای داده است.درواقع چای ماسالا علاوه بر طعم لذیذ خود خاصیت‌های بی‌نظیری برای درمان انواع بیماری‌های گوارشی، درمان سرماخوردگی، کمک به کاهش وزن و… دارد.روش‌های متعددی برای دم‌آوری این نوشیدنی وجود دارد که یکی از بهترین روش‌های آن استفاده از دستگاه اسپرسوساز است؛ از این جهت افراد زیادی به دنبال آموزش طرز تهیه چای ماسالا با دستگاه اسپرسو هستند تا در سریع‎ترین زمان ممکن با بهره بردن از این دستگاه و یا نازل بخار آن، نوشیدنی خود را آماده کنند. همچنین روش‌های دیگری از جمله بهره بردن از فرنچ پرس و قابلمه نیز برای تهیه چای ماسالا کاربرد دارند.