عمومیکسب و کار ایرانی

همه چیز در مورد دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور چیست و چه کاربردی دارد؟ دیزل ژنراتور یا جن ست دیزل از یک موتور دیزل با یک ژنراتور الکتریکی با هدف ایجاد انرژی الکتریکی ساخته شده است. Diesel generator به عنوان جایگزین برق در زمان‌هایی است که سازمان‌ها، بیمارستان‌ها، منازل و… با قطعی برق روبه‌رو می‌شوند. این دستگاه به وسیله یک موتور و  ژنراتور دیزلی موجب تولدی ولتاژ برق می‌شود و از سوخت دیزل برای انجام کار خود استفاده می‌کند. برای آشنایی بیشتر در مورد سوخت ژنراتور می توانید به سایت youtube.com مراجعه کنید.

دیزل ژنراتور چیست؟

موتور دیزلی دستگاهی است که توانایی ایجاد حرکت چرخشی به وسیله احتراق نوعی از سوخت مایع را، که سوخت دیزل نامیده می‌شود، داشته و توانایی تبدیل حرکت چرخشی به برق را دارد. پس در جواب سؤال دیزل ژنراتور چیست، می‌توان این وسیله را این‌گونه تعریف کرد که: دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این نوع سوخت در مقایسه با دیگر سوخت‌ها مانند بنزین با دمای بالاتری سوزانده می‌شود و از این طریق کارآمدتر بوده و قدرت بیشتری برای ژنراتور فراهم می‌کند.

اجزای دیزل ژنراتور

  • منبع تغذیه
  • موتور دیزل
  • سیستم سوخت
  • ولتاژ
  • سیستم خنک‌کننده و خروجی
  • سیستم روغن‌کاری
  • صفحه کنترل
  • شارژ باطری
  • قالب مونتاژ اصلی
  • مخزن سوخت
  • فیلتر سوخت
  • آلترناتور

این دستگاه در انواع برندهای متنوع در بازار موجود است که شما به راحتی می‌توانید آن را خریداری کنید. در این میان دیزل دوئیتز، ولوو، پرکینس، لوول، استامفورد، مکالته از انواع ژنراتور پرفروش و باکیفیت هستند. در بین این نمونه‌ها می‌توان ژنراتور دیزلی ولوو را یکی از بهترین نمونه‌های آن دانست. شرکت این کارخانه در تولید شناورهای دریایی، دیزل ژنراتور و موتورهای دیزلی فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. شما باید یکی از این انواع را با توجه به محیط مورد استفاده و نوع کارکرد آن‌ها انتخاب کنید.

کاربرد دیزل ژنراتور

در این مقاله از سایت آرا سنگ الوند به توضیح دیزل ژنراتور بادوین چیست و چه کاربردی دارد، پرداخته‌ایم. در حالت کلی از این وسیله در دو حالت استفاده می‌شود. در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

حالت اضطراری

مراکز و صنایع زیادی وجود دارند که به طور دائم نیازمند جریان برق هستند و در صورت قطع برق می‌توانند خسارت‌های زیادی وارد کنند. از نمونه‌های این نوع مراکز می‌توان به بیمارستان‌ها، مکان‌های عمومی، فرودگاه‌ها، برج‌های مسکونی، ساختمان‌های تجاری و فروشگاه‌ها اشاره کرد.

مکان‌های فاقد انرژی برق

از دیزل ژنراتور در محیط‌هایی که به صورت پیوسته دارای انرژی برق نیستند استفاده می‌شود. ازجمله این مکان‌ها می‌توان به خط‌های انتقال گاز، پروژه‌های ساخت‌وساز و عمرانی، صنایع کشتی‌رانی، استخراج معادن، استخراج نفت و گاز را نام برد.

مزایای دیزل ژنراتور

استفاده از این محصول مزیت‌هایی داشته که موجب شده تا صاحبان کسب‌وکار به خرید آن روی آورند. در ادامۀ مقاله دیزل ژنراتور چیست به مزیت‌های دیزل ژنراتور خواهیم پرداخت:

  • سوخت مصرفی کمتر در مقایسه با موتورهای بنزینی
  • اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه

طرز کار دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور دستگاهی است که سوخت دیزلی را به الکتریسیته تبدیل می کند. این دستگاه مستقل خود از دو بخش موتور دیزلی و ژنراتور تشکیل شده است. موتور دیزلی سوخت دیزل را به منظور تولید حرکت برای ژنراتور می سوزاند و پس از آن ژنراتور حرکت را توسط نیروی الکترومغناطیس به الکتریسیته تبدیل می کند. این دو جزء (موتور و ژنراتور الکترومغناطیس) توسط یک میل لنگ به یکدیگر وصل می شوند و به این ترتیب، حرکت تولید شده توسط موتور دیزلی به آهنربای ژنراتور منتقل می شود.

موتور دیزلی با یک احتراق درونی کوچک روشن می شود. در موتور دیزلی دریچه ای تعبیه شده که سوخت را کنترل کرده و سرعت موتور دیزلی را تحت کنترل در می آورد. که این کار موجب استاندارد شدن قدرت خروجی ژنراتور می شود.

همزمان با چرخاندن میل لنگ توسط موتور دیزلی متصل به ژنراتور، محور اصلی ژنراتور درون محفظه آلترناتور می چرخد و این حرکت با سرعت بالا، باعث چرخش آهن ربا درون سیم پیچ ژنراتور می شود.

سپس با استفاده از قانون القای الکتریکی، الکتریسیته تولید می کند. کلید هدایتگر (گاورنر) هم به موتور اجازه می دهد در صورت افزایش مصرف با بالابردن سرعت الکتریسیته مورد نیاز را تامین کند، تا در صورت افزایش یا کاهش ناگهانی در مصرف کنندگان میزان تولید برق را کنترل کند.

دیزل ژنراتور با تبدیل سوخت دیزلی به الکتریسیته، می تواند برق مورد نیاز کارخانه ها، پروژه های ساختمانی، محیط های صنعتی، جاده ها و راه آهن، بیمارستان ها، سازمان ها و ادارات، سینماها، مجموعه های ورزشی، پروژه های مختلف بین شهری و دور دست را فراهم کند. کاربرد اصلی دیزل ژنراتور وقتی می باشد که دسترسی به برق شهری امکان پذیر نیست و گاهی هم برای کاهش هزینه های مصرف انرژی بکار می رود.

امروزه با گسترش سیستم برق رسانی در دنیا دسترسی به برق سه فاز یا تک فاز برای کاربران به راحتی میسر شده است اما این سیستم هنوز به طور کامل پاسخ گوی تمام نیاز های کاربران نیست و با قطعی سیستم برق رسانی یا خارج شدن از محدوده تحت پوشش آن عملا دسترسی ما به آن قطع می شود و در چنین شرایطی دستگاه های تولید کننده برق وارد عمل می شوند که دیزل ژنراتورها یکی از مناسب ترین انتخاب ها در چنین شرایطی می باشند.

کاربرد دیزل ژنراتور

  • کاربرد دیزل ژنراتور در منازل مسکونی، ساختمان ها و ادرات: قطعی های مکرر برق در واحد های مسکونی، ساختمان ها و ادارات و در نتیجه خاموش شدن دستگاه های برقی می تواند باعث به وجودآمدن دردسری های متعددی شود از این رو یکی از کاربردهای دیزل ژنراتور تامین برق اضطراری ساختمان ها و ادارات می باشد.
  • کاربرد دیزل ژنراتورها در بیمارستان ها و مراکز حساس: تامین برق اضطراری بیمارستان ها و دیتا سنترها از اهمیت ویژه ای برخورد است زیرا در صورت قطعی برق و عدم تامین آن باعث وارد شدن آسیب های جبران ناپذیری می شود از این رو وجود چند دستگاه مولد برق به صورت همزمان برای این مراکز توصیه می شود.
  • کاربرد دیزل ژنراتور در صنعت غذایی: وجود دیزل ژنراتورها در صنایع غذایی به علت تامین برق یخچال ها، فریزها و محفظه های نگهداری مواد غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  • کاربرد دیزل ژنراتور در صنایع کشاورزی: برق مورد نیاز صنایع کشاورزی به دلیل فاصله از شهر می تواند توسط دیزل ژنراتورها تامین شود و دستگاه های نظیر پمپ های ابیاری، تراکتورها و خرمن کوب ها را به کار بیندازد.
  • کاربرد دیزل ژنراتورها در صنایع معادن: از دیگر کاربردهای دیزل ژنراتورها تامین برق معادن برای استخراج مواد معدنی و منابع طبیعی می باشد.

 نحوه کار دیزل ژنراتور

به طور کلی نحوه کار دیزل ژنراتور را می توان در مراحل زیر بیان نمود:

مکش

در مرحله مکش، شیر ورودی باز شده و با جابه‌جا شدن پیستون از مرکز، هوا به طرف سیلندر کشیده می‌شود. بعد از وارد شدن هوا با فشار به اندازه کافی، شیر مکش بسته می‌گردد.

احتراق

در این مرحله، سوخت وارد هوای متراکم و داغ شده و شروع به سوختن می‌کند تا زمانی که به مرکز فوقانی برسد که در این حالت تأمین سوخت متوقف می‌گردد.

تا آخر مرحله مکش و رسیدن به نقطه قطع، تزریق سوخت ادامه داشته که در این شرایط، شیر ورودی و تخلیه در حالت بسته قرار دارند.

در ادامه گازهای هوا فشرده شده و در سیلندر پخش می‌گردند و باعث می‌شوند تا پیستون به طرف پایین حرکت نماید.

تخلیه

در مرحله تخلیه، به طور مجدد پیستون به سمت بالا رفته و سبب می‌شود تا شیرهای تخلیه باز و شیر سوخت بسته گردد.

به دلیل انبساط گازهای سوختی که محترق شده‌اند، با حرکت پیستون به سمت بالا فرار کرده و در نهایت گازهایی که باقی‌مانده‌اند، با کمک دریچه اگزوز به طرف بیرون می‌روند.

زمانی که این مرحله پایان می‌یابد، شیرهای تخلیه بسته شده و این چرخه کامل می‌گردد.

چگونه می‌توانم باتری دیزل ژنراتور را در صورت نیاز تعویض کنم؟

برای تعویض باتری دیزل ژنراتور، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. اطمینان حاصل کنید که ژنراتور خاموش است و هیچ گونه اتصال الکتریکی انجام نشده است. این کار ایمنی شما را تضمین می‌کند.

2. قطع برق: مطمئن شوید که وصله یا کلید برق ژنراتور قطع شده است تا هیچ جریان الکتریکی در دستگاه وجود نداشته باشد.

3. محل باتری: محل باتری در دیزل ژنراتور معمولاً در نزدیکی موتور یا در قسمت پشتی ژنراتور قرار دارد. محل باتری را پیدا کنید و مطمئن شوید که به آن دسترسی داشته باشید.

4. محافظت شخصی: قبل از هر کاری، از دستکش‌های محافظ یا عینک ایمنی استفاده کنید تا خود را در مقابل هر گونه آسیب ناشی از اسید باتری محافظت کنید.

5. قطع اتصالات: قبل از تعویض باتری، اتصالات الکتریکی را از باتری جدا کنید. ابتدا قطب مثبت (+) را با گره‌گیر یا ابزار مشابهی که به آن دسترسی دارید، باز کنید. سپس قطب منفی (-) را باز کنید. این کار باعث جدا شدن باتری از سیستم الکتریکی می‌شود.

6. تعویض باتری: باتری قدیمی را با یک باتری جدید معادل تعویض کنید. ابتدا باتری جدید را در محل قرار دهید و سپس قطب منفی (-) را به محل خود بچسبانید. سپس قطب مثبت (+) را به محل خود بچسبانید. مطمئن شوید که اتصالات محکم و صحیح انجام شده‌اند.

7. اتصالات مجدد: بعد از تعویض باتری، اتصالات الکتریکی را دوباره برقرار کنید. ابتدا قطب منفی (-) را به باتری متصل کنید و سپس قطب مثبت (+) را متصل کنید. مطمئن شوید که اتصالات محکم است.

8. بررسی عملکرد: بعد از تعویض باتری، ژنراتور را روشن کنید و عملکرد آن را بررسی کنید. مطمئن شوید که برق به درستی تأمین می‌شود و ژنراتور به طور عادی عمل می‌کند.

توجه: توصیه می‌شود قبل از تعویض باتری دیزل ژنراتور بادوین ، بهتر است دستورات و راهنمایی‌های تولید کننده ژنراتور خود را مطالعه کنید، زیرا ممکن است مراحل خاصی برای تعویض باتری در دستگاه شما وجود داشته باشد. همچنین، اگر شما تجربه یا دانش کافی در این زمینه ندارید، بهتر است تعویض باتری را به تکنسین یا کارشناس مجرب مربوطه بسپارید

ژنراتور دیزلی از موتوری تشکیل شده است که با سوخت دیزل کار می‌کند. در طی فرایند احتراق، انرژی شیمیایی سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل شده و سپس انرژی مکانیکی ایجاد شده به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود که در صورت قطع برق می‌توان از آن استفاده کرد. هنگامی که ژنراتور دیزلی راه اندازی می‌شود، موتور چهار فرایند احتراق خود را طی می‌کند. یعنی:

مکش، فشرده سازی، قدرت و اگزوز.

در نتیجه انرژی شیمیایی سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل شده که ما به عنوان خروجی در شفت موتور دریافت می‌کنیم.

اکنون از این شفت دوار برای چرخاندن روتور دینام استفاده می‌شود. روتور و استاتور دینام اجزایی هستند که انرژی تولید می‌کنند.

روتور، یک عنصر استوانه‌ای است که توسط آهنربا احاطه شده است، در داخل استاتور می‌چرخد که دارای آرایش ثابتی از سیم کشی مسی است. حرکت آهنرباها در سراسر سیم کشی چیزی است که در پایان الکتریسیته تولید می‌کند.