علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

آیا لوازم آرایشی تاریخ انقضا دارد

تاریخ انقضای انواع لوازم آرایشی به چه چیزهایی بستگی دارد؟

زمان دقیق فاسدشدن لوازم آرایش به نوع آن، نحوه نگهداری از آن و مدت‌زمان پلمب بودن آن بستگی دارد. به جز و خط چشم مایع که مربوط به چشم هستند و ظرف ۳ ماه باید آنها را دور بریزید، همه انواع لوازم آرایشی بهداشتی ظرف ۲ سال پس از خرید منقضی می‌شوند.

اگر محصولی باز نشده باشد چقدر دوام میآورد؟

برای خرید کرم پودر لاکچری کوین لطفا کلیک کنید .معمولا تاریخ انقضایی که روی بسته‌بندی محصولات آرایشی نوشته شده است، برای بعد از بازکردن محصول است. به همین دلیل به‌سختی می‌توان گفت لوازم آرایشی که باز نشده‌اند تا چه زمانی قابل‌استفاده خواهند بود.

به‌طورکلی اگر محصولی خریده‌اید که فعلا نمی‌خواهید از آن استفاده کنید، اگر در جای خشک و خنک نگهش دارید، می‌توانید ۲ تا ۳ سال بعد از آن استفاده کنید. بعد از این مدت حتی اگر بازش نکرده‌اید بهتر است آن را دور بریزید.

محصولاتی مانند  کرم دور چشم لاکچری کوین یا مایع که کرمی هستند و روغن‌های مختلف در ترکیب آنها به کار رفته است، به‌دلیل فاسدشدن روغن ممکن است زودتر عمرشان به پایان برسد. مخصوصا اگر این محصولات با فرمولاسیون طبیعی و بدون مواد نگهدارنده قوی تولید شده باشند، ممکن است حتی با وجود پلمب بودن خراب شوند.

از سوی دیگر همه مواد نگهدارنده  کرم روز و شب لاکچری کوین بیز به‌مرور زمان تجزیه می‌شوند، حتی اگر محصول باز نشده باشد. بنابراین هرگز هیچ محصولی را بیشتر از ۳ سال نگه ندارید.

 تاریخ انقضایی که روی محصول درج میشود حتمی است یا پیشنهادی؟

درصورتی‌که تاریخ انقضای لوازم آرایشی سر رسید، باید آن را دور بریزید. شاید بگویید بارها به همین شکل از آنها استفاده کرده‌ام و مشکلی پیش نیامده است. درست است، شاید اصلا به سلامتی شما آسیبی نرساند، ولی مسلما عملکردش مانند روزهای اولیه نخواهد بود.

 استفاده از محصولات آرایشی تاریخگذشته چه خطراتی دارد؟

لوازم آرایشی تاریخ‌گذشته می‌توانند به سلامتی آسیب برسانند

لوازم آرایش تاریخ‌گذشته ممکن است خشک یا شکننده شوند. هرگز از آب یا بزاق دهان برای مرطوب‌کردن لوازم آرایشی استفاده نکنید زیرا ممکن است آلودگی‌ها و باکتری‌ها را وارد ظرف محصول کند.

سایه‌های رنگی دیگر درخشش سابق را نخواهند داشت. آنهایی که پودری هستند ممکن است به‌شکل توده‌ای سفت دربیایند.

از سوی دیگر، اگر لوازم آرایش تاریخ‌گذشته به باکتری آلوده شود و همچنان از آنها استفاده کنید ممکن است مشکلات زیر برایتان پیش بیاید:

  • آکنه؛
  • بثورات؛
  • عفونت‌های چشمی؛
  • التهاب در لب‌ها؛
  • گل‌مژه.

مخصوصا محصولات مربوط به چشم را هرگز بعد از تاریخ انقضایشان استفاده نکنید. چشم ظریف‌ترین و حساس‌ترین عضو بدن به شمار می‌رود و ممکن است آسیبی دائمی و جبران‌ناپذیر به آن وارد کنید.

از کجا بفهمیم تاریخ انقضای محصول فرا رسیده است؟

حرف M و در کنار آن یک عدد نشان‌دهنده تعداد ماه‌هایی است که بعد از باز کردن در محصول مجازید از آن استفاده کنید

برخلاف موادغذایی، تاریخ انقضای محصولات آرایشی به اولین روزی که پلمب‌شان را باز کرده و از آنها استفاده می‌کنید بستگی دارد نه تاریخ خرید آنها.

تاریخ انقضا را به این صورت درج می‌کنند:

تصویر یک شیشه یا بطری با درِ باز و در کنار آن یک عدد و حرف M. مثلا اگر روی محصول 12M نوشته شده است، یعنی محصول پس از بازشدن ۱۲ ماه ماندگاری دارد (البته این هم به نوبه خود به نوع نگهداری شما از محصول بستگی خواهد داشت). بنابراین تاریخ بازکردن در ظرف را به خاطر بسپارید.

گاهی ممکن است تاریخ انقضا را به‌جای خود ظرف روی بسته‌بندی اصلی درج کنند.

نشانههای مهم منقضیشدن محصول آرایشی بهداشتی

هر نوع تغییر در بو، بافت و رنگ محصول نشانه منقضی‌شدن آن است

  • بوی لوازم آرایش اولین نشانه سالم‌بودن یا فاسدشدن آن است. اگر بوی ناخوشایندی از آن حس می‌کنید آن را دور بریزید.
  • ببینید آیا رنگ آن تغییر کرده است یا نه. بیشتر کانسیلرها اکسید شده و کمی نارنجی رنگ می‌شوند.
  • آیا بافت آن تغییر کرده است؟ اگر حس می‌کنید محصول روی پوست‌تان مثل همیشه نیست وقت آن است که آن را دور بریزید.

محصولات مراقبت از پوست چطور؟

این محصولات هم منقضی می‌شوند و باید تاریخ انقضا داشته باشند. استفاده از محصولات مراقبت از پوست تاریخ گذشته عواقب بسیار وخیم‌تری دارد.

هر چیزی که در قوطی یا قطره‌چکان نگهداری می‌شود، مانند سرم‌ها، اغلب در معرض هوا و باکتری‌های دست قرار می‌گیرد و باید بعد از ۹ ماه آن را دور بریزید. محصولاتی که به‌شکل پلمب عرضه می‌شوند شاید تا یک سال عمر کنند.

پس از تاریخ انقضا اجزای فعال این محصولات دیگر عملکرد مطلوبی ندارند. مخصوصا به تاریخ انقضای کرم ضدآفتاب باید اهمیت زیادی بدهید.

معمولا محصولات مراقبت از پوست چون به‌شکل روتین به کار می‌روند به‌موقع تمام می‌شوند. اگر روتین مراقبت از پوست ندارید، حداقل این محصولات را در ظرف‌های کوچک‌تری خریداری کنید.

چه زمانی باید لوازم آرایشی بهداشتی را دور بریزیم؟

به‌طورکلی هر وقت که تاریخ انقضای آنها سر برسد، اما گاهی ممکن است به‌دلیل نگهداری‌نکردن درست این محصولات زودتر فاسد شوند؛ مخصوصا آنهایی که بدون مواد نگهدارنده فرموله شده‌اند.

اگر چشمتان عفونت کرد، بلافاصله لوازم آرایش مربوط به چشم را دور بریزید، زیرا احتمالا به باکتری‌های عامل عفونت آلوده است.

اگر لبتان شروع به تاول‌زدن کرد، یعنی رژلب یا گلوس آلوده یا قدیمی شده است.

اگر مشکلات پوستی داشتید باید به کانسیلر، ، ر و نظایر آنها شک کنید.

در ادامه به‌صورت تک‌تک هریک از محصولات و لوازم آرایشی را بررسی می‌کنیم.

محصولات مربوط به صورت؛ فوندیشن، هایلایتر، کانسیلر، رژگونه

فوندیشن و کرمپودر

ماندگاری: شش ماه تا یک سال

نشانههای فاسدشدن: اگر کرم زیرسازی یا کرم‌پودرتان دو فاز شده است، یعنی روغن از رنگدانه‌ها جدا شده‌اند، قطعا زمان دور ریختن آن فرا رسیده است.

نحوه نگهداری از آن: هنگامی که از این محصول استفاده می‌کنید هرگز انگشت‌هایتان را به گردن بطری نزدیک نکنید. هرچند بهتر است همیشه قبل از آرایش دست‌هایتان را بشویید، بااین‌حال با این کار می‌توانید محصول را تا مدت‌ها عاری از میکروب نگه دارید.

هایلایتر مایع

ماندگاری: شش ماه تا یک سال

نشانههای فاسدشدن: این محصول هم بعد از انقضا ممکن است دو فاز شود یا به میکروب آلوده شود. حتی اگر این نشانه‌ها را نمی‌بینید به‌موقع آن را دور بریزید.

نحوه نگهداری از آن: هایلایتر مایع به اندازه هایلایتر پودری ماندگار نیست، بااین‌حال می‌تواند یک سال دوام بیاورد. همیشه آن را در جای خشک و خنک نگه دارید. اگر بتوانید از اپلیکاتور یک‌بارمصرف برای آن استفاده کنید، عمر مفید آن طولانی‌تر خواهد بود.

کانسیلر

ماندگاری: شش ماه تا یک سال

نشانههای فاسدشدن: معمولا دو فاز می‌شود و بافت آن تغییر می‌کند. به‌خوبی روی پوست پخش نمی‌شود.

کانسیلری که تاریخ انقضای آن گذشته به‌خوبی جذب پوست نمی‌شود.

نحوه نگهداری از آن: مانند کرم زیرسازی، کانسیلر هم تا یک سال دوام می‌آورد. محصول را دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید، برای اعمال آن روی صورت انگشت‌تان را در آن فرو نبرید و وقتی حس کردید دو فاز شده است، آن را دور بریزید.

رژگونه پودری

ماندگاری: دو سال

نشانههای فاسدشدن: پودر به توده‌ای سفت تبدیل می‌شود و حالت نرم خود را از دست می‌دهد.

نحوه نگهداری از آن: رژگونه‌های پودری طولانی‌ترین عمر مفید را نسبت به همه مواد آرایشی بهداشتی دارند. به‌طور کلی پودرها خیلی دیرتر خراب می‌شوند، مخصوصا اگر همیشه و به‌طور منظم براشی را که از آن برای اعمال پودر استفاده می‌کنید تمیز کنید. در غیر این صورت، باقیمانده پودر قبلی، میکروب‌ها و سلول‌های پوستی را وارد این پودرها می‌کنید.

رژگونه کرمی و استیکهای چندکاره

ماندگاری: ۱۲ تا ۱۸ ماه

نشانههای فاسدشدن: اگر متوجه هر گونه تغییر بافت در رژگونه و استیک چندکاره یا هر محصول دیگری که هم برای گونه و هم لب استفاده می‌کنید شدید، بلافاصله آنها را دور بریزید.

نحوه نگهداری از آن: همیشه با دست‌های تمیز این محصولات را استفاده کنید تا از هر گونه باکتری و میکروب دور بمانند.

محصولات مربوط به صورت؛ رژلب، خط لب و گلوس (حجمدهنده و براقکننده)

رژلب سالم

هر سه این محصولات ویژگی‌های مشترکی دارند.

ماندگاری: ۱ سال

نشانههای فاسدشدن: درباره محصولات مربوط به لب، هر وقت مشاهده کردید بافت‌شان تغییر کرده است، لکه‌های سفیدرنگ یا قطره‌های رطوبت رویشان ایجاد شده است، به‌نرمی روی پوست پخش نمی‌شود، خشک شده است یا حالت توده‌ای دارد، وقت آن رسیده که آنها را دور بیندازید.

رژلب مایع تاریخ‌گذشته

نحوه نگهداری از آن: قبل از اینکه این محصولات را به دست بگیرید ابتدا دست‌هایتان را خوب بشویید. آنها را در جای خنک و خشک قرار دهید تا عمر مفیدشان طولانی‌تر باشد.

محصولات مربوط به چشمها؛ مداد ابرو، مداد چشم، ریمل، سایه چشم

مداد ابرو و مداد چشم

ماندگاری: یک سال

نشانههای فاسدشدن: روی چشم و ابرو ماسیده می‌شوند.

نحوه نگهداری از آن: مدادها می‌توانند مدت طولانی‌تری نسبت به سایر محصولات مربوط به چشم و اطراف آن دوام بیاورند. به این دلیل که بارها آنها را می‌تراشید و قسمت تازه آنها خارج می‌شود. یا مداد چشم را از حمام یا محیط‌های پر از بخار و مرطوب دور نگه دارید