علمی و پزشکی

کرونا پیچیده است و ماهیت شتر، گاو، پلنگی دارد

وزیر بهداشت کوید 19 را ویروس پیچیده ای خواند که ماهیت شتر ، گاو و پلنگ را دارد و با تأکید بر لزوم استفاده از توانایی استان ها برای مقابله با این بیماری ، اظهار داشت: همه علوم در کشور تهران و استفاده از ظرفیت استانی بزرگترین هنرمند در دستیابی به پاسخ به بسیاری از سؤالات مربوط به تاج است.

به گزارش گیلونا ، دکتر سعید ناماکی در جلسه کمیته ملی مشاوره علمی بیماری کاوید 19 که در قالب یک کنفرانس ویدئویی برگزار شد با اشاره به دستاوردهای کشور در مدیریت و کاهش موارد بیماری قلبی عروق ویروس کرونا در مرحله اول این بیماری گفت: بیایید ملاقات کنیم و من آنها را از برخی موارد در دفتر وزارت مطلع کردم. با توجه به دانش علمی ای که من در مورد پارامترهای آنتی ژن ویروس نسبت به زمینه خود داشتم ، کاملاً مشخص بود که ما با یک پدیده پیچیده جدید روبرو هستیم ، این ویروس که از نظر ساختاری با اجدادش متفاوت است و آن را به روش خاصی درمان می کند. همه ما باید لحظه به لحظه چشمان خود را باز کنیم و در آینده با الگویی متفاوت از گذشته با آن روبرو شویم.

وی افزود: من به همكاران خود گفتم كه كوید ماهیت شتر مرغ شتر مرغ را دارد ، به همین دلیل ما به همدلی و یاری ملی احتیاج داشتیم ؛ در زمینه های بیرونی و بین بخشی ، ما توانستیم با فیض وفاق اجماع بزرگ ملی فراهم كنیم. خداوند متعال ، پشتیبانی مقام معظم رهبری ، رئیس جمهور محترم ، سایر نهادها و به ویژه حمایت مردم است.

ناماکی اظهار داشت: از روز اول مضطرب شدم که بتوانم از بهترین ابزارهای برجسته علمی دانشمندان این حوزه در دانشگاه های علوم پزشکی کشور در داخل سیستم بهداشتی استفاده کنم. اواسط اسفندماه سال گذشته ، نامه ای را به دکتر ملك زاده ، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نوشتم ، با بیان اینكه به دلیل شیوع Covid 19 ، لازم است جنبه های مختلف بیماری را بررسی كنیم تا تیم های مختلف تحقیقات در همه دانشگاه ها می توانند این کار را انجام دهند. E موارد شیوع ، توزیع سن بیماری ، اثر بخشی رژیم های دارویی ، میزان مرگ و میر ، رابطه با سن ، جنس و نژاد ، ماهیت ویروس و جهش های احتمالی ، گرایش اپیدمیولوژیک و شیوع بیماری ، اثری از منابع بیماری ، تأثیر رفتار رفتار مطالعه شیوع بیماری ، تأثیر بیماری بر سلامت روان جامعه و غیره؛ زیرا محصول مباحث مهم تحقیقاتی زمینه را برای همکاران در بهبود روشهای کنترل و کنترل بیماری فراهم می آورد. اگرچه تلاش زیادی در این زمینه انجام شده است ، متأسفانه هنوز پاسخ بسیاری از سوالاتم را ندارم.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت استانها ، افزود: ما نباید در تهران بنشینیم و برای کشور تصمیم گیری کنیم ؛ دانشمندان این کشور همه در تهران نیستند ؛ اگرچه ما در سه دانشگاه علوم پزشکی تهران معلمان خوبی داریم. تمام علوم کشور در تهران است و استفاده از توانایی استانها بزرگترین هنرمند در پاسخ به سؤالات بسیاری است.

وی ادامه داد: از روز اول ، از همكاران خود خواستم كه همكاران برجسته دانشگاههای علوم پزشکی و حتی دانشگاههای غیر پزشکی را گرد هم آورند ؛ زیرا كوید 19 پاتوژن چندوجهی است كه دارای ابعاد مختلف اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی است و به همین دلیل است. دلیل ، ما فقط نباید به دنبال پاسخ به سؤالات در جامعه پزشکی باشیم و باید از متخصصان بین رشته ای استفاده شود.این درخواست من مدتها طول کشید. درخواست من این بود که همه دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی متخصصان را ارائه دهند و باید تیم هایی را در مناطق وسیع تشکیل دهیم و مهمترین نمایندگان علمی را در این تیم ها انتخاب کنیم و ما باید بتوانیم مجلس علما در زمینه های مختلفی داشته باشیم که در کنترل و کنترل بیماری در کشور و در دفتر مرکزی وزارت تأثیر بگذارد. متأسفانه ، این دوام چندانی نکشید و به همان سرعتی که انتظار داشتم ادامه پیدا نکرد امروز در قالب همایش های ویدئویی در خدمت شما عزیزان باشیم و بتوانیم اولین همایش را با همدلی شروع کنیم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: همه ما باید بدانیم که این ویروس یک ویروس بسیار پیچیده است و بشریت باید برای مدت طولانی با آن مقابله کند. ما باید در آینده برای یک جاده پیچیده Perseglakh آماده شویم. هر کسی که ادعا می کند ویروس را به خوبی می شناسد و ادعا می کند که درمانی برای این بیماری پیدا کرده است ، و هر کسی که ادعا می کند مدل های اپیدمیولوژیک آن است ، برای واقعیت منطقی است و به بهترین تشخیص و درمان رسیده است و در آینده نیز به همین روش ادامه خواهد داد ، فکر می کنم نشانه علم است. این نشانه توهم نیست. زیرا ویروس بسیار پیچیده است و 100٪ قابل ارزیابی نیست. بنابراین هرچه در مورد ویروس بگویید ، دارویی که بر روی آن عمل می کند ، تغییرات و پروتکل های درمانی انتخاب شده برای آن و همچنین مدل های اپیدمیولوژیک ، “احتمالاً” و “تا به امروز” می گویند.

وی تأکید کرد: درخواست من از این تیم دانشمندان این است که ضمن تکیه بر یافته های خود در استان های مختلف ، هرگز نباید فکر کنند که آنچه به دست آورده اند بهترین و ماندگارترین روش و نتیجه ای است که می توان به آنها اعتماد کرد. نمی دانم کسی بگوید دارویی پیدا کردم که ویروس را کاملاً ریشه کن کند. اینها سخنان عاقلانه ای نیستند ، دانشمندان و دانشگاه نباید این چیزها را صریح بگویند.

وزیر بهداشت همچنین گفت: “ما آب و هوایی گسترده داریم و در این آب و هوای پهناور ، هیچ الگوی بیماری را نمی توان به طور یکسان در استانها قضاوت کرد؛” زیرا ما HLA های مختلفی داریم و تغییرات ژنتیکی و رفتارهای مختلف اجتماعی و تغذیه و غیره داریم. به همین دلیل باید تحقیق و تفحص در هر استان و در هر اقلیم و سرزمین بر اساس واقعیت های فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و بهداشتی انجام شود. من شک ندارم که ترکمن ها ، بلوچ ها ، اعراب و سایر نقاط زمین واکنش های متفاوتی نسبت به ویروس و پروتکل های درمانی دارند. به عنوان مثال ، در استان خوزستان ، شما باید رفتارهای مدیریتی متفاوتی با استان فارس داشته باشید ؛ زیرا رفتار اجتماعی دو سرزمین کاملاً متفاوت است.

وی گفت: “دانشمندان ما باید بدانند که این یک رشته یا تخصص نیست.” این یک تلاش تیمی است و مدیریت این بیماری بدون تلاش تیم مشترک امکان پذیر نیست. بیماری کووید 19 دو مرحله داشت. یک فاز به دلیل برخورد ویروس و یک فاز به دلیل برخورد سیستم ایمنی بدن.

ادامه دادن