اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

آیا واکس داشبورد خودرو می‌تواند جلوی ترکیدن و خش داشبورد را بگیرد؟

اهمیت تعمیر و نگهداری خودرو

واکس داشبورد نانوسان: مهم‌ترین هدف از نگهداری خودرو افزایش قابلیت اطمینان و عملکرد آن است که می‌تواند همچنین ما را از هزینه های ساخت و تعمیرات تا حد زیادی نجات دهد. امروزه می‌بینیم که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که اتومبیل های گرانقیمت بخرند و تعمیر و نگهداری لازم را برای آن انجام ندهند. در واقع تا زمانی که خودرو خراب نشود، توجهی به آن نمی کنند!

اما این نکته را در نظر داشته باشید که هیچگاه قیمت بالای یک خودرو باعث نمی شود تا تعمیر و نگهداری آن به موردی بی اهمیت تبدیل شود. به طوری که یک ماشین معمولی با نگهداری خوب می تواند ارزش فروش بالاتری نسبت به یک خودروی گران قیمت که از آن غفلت شده است، داشته باشد!

در صورتی که میخواهید عمر مفید خودرو خود را طولانی تر کنید و خرج و هزینه آنچنانی را نیز نداشته باشید، بهترین راه کار تعمیر و نگهداری خودرو به موقع و در طی فواصل منظم است. به طور مثال یکی از هزینه‌های بالای تعمیر خودرو را میتوان تعویض واشر سرسیلندر عنوان کرد. حالا در صورتی که ما به خوبی از دلایل سوختن واشر سرسیلندر مطلع و آگاه باشیم، به خودرو رسیدگی کرده و حتی مشکلات جزئی را نیز سریع حل کنیم، خواهیم توانست تا از سوختن واشر سرسیلندر جلوگیری کرده و لازم نباشد تا هزینه های بالایی را نیز در آینده داشته باشیم. در رابطه با تعویض روغن تعویض فیلتر هوا، رسیدگی به باتری و … نیز صدق می کنند. از این رو تعمیر و نگهداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

مهمترین نکات در اصول نگهداری از خودرو

قیمت محصولات نانو بیز: برای نگهداری از خودرو باید برخی از عوامل در خودرو بیش از سایرین مورد توجه قرار بگیرند. در ادامه این موارد را برایتان عنوان کرده و نکته‌های مهم و روش های نگهداری صحیح را باهم بررسی می‌کنیم:

  • کنترل فیلترها و مایعات خودرو

یکی از مهم‌ترین کارها برای نگهداری از خودرو آن است که به صورت مداوم سطح مایعات موجود در خودرو بررسی شود. به طور کلی زمانی که شما کاپوت خودرو خود را باز می‌کنید‌، چندین مخزن پلاستیکی و پلاستیکی را در مقابل خود می بینید که برای نگهداری مایعات مختلف خودرو همچون آب رادیاتور، روغن هیدرولیک فرمان، روغن ترمز، روغن موتور، مایع شستشوی شیشه و … تعبیه شده‌اند. بر روی تمامی این مخازن دو شاخص برای حد پر و خالی وجود دارد که در حالت استاندارد باید سطح مایعات بین این دو شاخص قرار بگیرند. در صورتی که سطح این مایع کمتر از شاخص حداقل باشد، باید میزان آن را افزایش دهید.

در طی زمان و کارکرد خودرو روغن ترمز نیز مصرف شده و به اتمام می‌رسد. یکی از نکاتی که باید به یاد داشته باشید این است که حتماً و به طور مداوم روغن ترمز خودرو را بررسی کنید. همچنین باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که روغن ترمز با توجه به زمانبندی اعلام شده در دفتر راهنمای خودرو تعویض شود. اما در زمان تعویض نیز دقت کنید که روغن سازگار با خودرو شما باشد. از یک متخصص ماهر در این زمینه کمک بگیرید و یا به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید.

یکی از مهم‌ترین بخش های نگهداری از خودرو بررسی و کنترل روغن موتور است. همان طور که می دانید این روغن نقش روان کنندگی در موتور را داشته و از تخریب قطعات مختلف در صورت تماس با یکدیگر جلوگیری می کند. این روغن نیز مانند روغن ترمز در طی زمان مصرف شده و کاهش می یابد و نیاز به تجدید پیدا می کند. از این رو لازم است تا آن را در طی بازه های زمانی ذکر شده توسط سازنده تعویض نمایید به طور معمول این زمان بین ۸ تا ۱۲ هزار کیلومتر عنوان می‌شود.

دقت کنید که صرفاً تغییر و تعویض روغن نیست که اهمیت دارد، بلکه استفاده و تعویض آن با یک روغن سازگار و با کیفیت است که باید مورد اهمیت واقع شود. توجه داشته باشید که حتما شاخص SAE و سطح کیفیت روغن متناسب با خودروی شما باشد. از این رو بهتر است تا در هنگام تعویض روغن، فیلتر روغن نیز جایگزین شود تا در صورت آلوده بودن پاک شده و بتواند عملکرد ۱۰۰ درصدی خود را به خوبی انجام دهد.

یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری از خودرو که به روغن موتور بستگی دارد، تاثیر هوای سرد و روغن موتور است. بسیاری از راننده ها برای اینکه کار خود را راحت تر کنند، نیازی به بررسی دوره ای و دردسرهای اینچنین نداشته باشند، از روغن موتورهای چهار فصل استفاده می کنند. در صورتی که ممکن است سازنده خودرو استفاده از روغن های موتور خاص برای هوای سرد را پیشنهاد دهد.

اهمیت این مورد در کجاست؟ در این نکته است که غلظت روغن موتور در هوای سرد بیشتر می‌شود، در نتیجه روغن سفت تر شده و می تواند به قطعات متحرک موتور آسیب برساند و آن‌ها را دچار فرسایش نماید. از این رو در صورتی که در دفترچه راهنما ذکر شده که برای هوای سرد از روغن دیگری استفاده کنید، برای تعویض آن اقدام نمایید. را به متخصصان مجرب آقای امداد بسپارید. با کیفیت عالی و از بهترین برندها روغن خودرویتان را تعویض می‌کنیم.

شماره تماس آقای امداد:

برای نگهداری از خودرو حواستان به تعویض به موقع فیلتر هوا هم باشد. این فیلتر وظیفه دارد تا از ورود گرد و خاک و آلودگی و حشرات مزاحم به درون موتور خودرو جلوگیری کند و باید به صورت سالیانه و یا مطابق با اعلام دفترچه راهنمای خودرو تعویض گردد. اما توجه داشته باشید که اگر از تمیز کردن فیلتر هوا خودداری کنید، ذرات و آلودگی های جمع شده در این فیلتر می‌تواند خطر ساز بوده و سرطان زا باشد.

  • استفاده از سوخت و بنزین مناسب

هر خودرو نیاز به سوخت مخصوص به خود دارد. در دفترچه راهنمای هر یک از خودرو های بنزینی نیز این نکته ذکر می شود که از چه نوع بنزین و با چه اکتانی استفاده شود. بسیاری از رانندگان چنین تصور می‌کنند که استفاده از بنزین سوپر یا بنزین با اکتان بالا یک گزینه عالی برای موتور خودرو شان به شمار می رود، در صورتی که این باور غلط و اشتباه است؛ چرا که این نوع بنزین ها تنها برای موتور های با ضریب تراکم بالا و یا توربوشارژ مناسب هستند.

در مقابل آن خودروهایی که از مبدل کاتالیستی برخوردار هستند، نسبت به انواع بنزین معمولی آسیب پذیرتر می‌باشند؛ چراکه در اثر وجود سرب زیاد موجود در این بنزین ها مبدل کاتالیستی به سرعت تخریب می‌شود!

در صورتی که تصمیم دارید تا در فصل زمستان درگیر تعمیر سیستم خنک کننده خودرو و حضور در تعمیرگاه ها شوید، توجهی به ضد یخ خودرو خود نداشته باشید. به طور کلی ضد یخ و آب رادیاتور باید مطابق با توصیه های اعلام شده توسط دفترچه راهنمای خودرو به طور سالیانه تعویض شوند.

بسیاری از خودروهایی که به جای ضد یخ از آب برای خنک سازی سیستم ها استفاده می کنند، اغلب به علت دلایلی چون ضعف پیشرانه، نداشتن ترموستات و نشتی در بخش‌های مختلف سیستم خنک کاری با مشکل مواجه می شوند. در واقع آب از آن جمله مایعاتی است که در هنگام انجماد به جای کاهش حجم دچار افزایش حجم می‌گردد که همین عامل باعث می‌شود تا در هوای سرد زمستان بلوک سیلندر پیشرانه ها به سرعت ترکیده و سایر قسمت های سیستم خنک کننده خودرو آسیب ببینند