اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

برای تریدر شدن از کجا باید شروع کرد

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یا رمزارز به ارزی گفته می‌شود که وجود فیزیکی ندارد و تمام اطلاعات مربوط به ایجاد، ذخیره‌سازی، ارسال و دریافت آن به صورت دیجیتالی انجام می‌شود.

خرید پله ای در بازار بورس چیست: ارز دیجیتال، رمزارز یا کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) به نوعی از ارزها گفته می‌شود که تماماً به صورت دیجیتالی است. ارزهای دیجیتال مثل ارزهای مرسوم دولتی مانند دلار و ریال وجود فیزیکی ندارند اما از آن‌ها می‌توان برای خرید اجناس، خدمات اینترنتی و کاربردهای دیگر استفاده نمود. علاوه بر این، به همان شکل که در بعضی بازارها می‌توان با پرداخت یک ارز، به همان مقدار از ارز دیگر را دریافت کرد، در دنیای ارزهای دیجیتال هم می‌توان این کار را تکرار نمود.

تفاوت عمده‌ی ارز دیجیتال با ارزهای مرسوم به جز دیجیتالی بودن آن در این است که ارزهای دیجیتال را هیچ نهاد، دولت یا سازمانی کنترل نمی‌کند. همچنین امنیت و درستی کارکرد آن هم به وسیله‌ی فناوری جدیدی به نام که از ویژگی‌های منحصر به فرد رمزنگاری بهره می‌برد، تأمین می‌شود. این فناوری توزیع‌ شده است و این یعنی هر کدام از کاربرانش می‌توانند یک کپی از پایگاه‌ داده‌ی آن را در اختیار خود داشته باشند. بدین ترتیب اگر فرد کلاه‌برداری بخواهد تغییری در سامانه‌ ایجاد کند بقیه کاربران متوجه شده و تغییر او را پس می‌زنند.

برای درک بهتر مفهوم ارز دیجیتال می‌توانید مقاله‌  را مطالعه کنید.

کیف پول دیجیتال

کیف پول دیجیتال یک نرم‌افزار، سایت اینترنتی، اپلیکیشن موبایل یا سخت‌افزار مخصوص است که می‌توان ارزهای دیجیتال را به صورت ایمن در آن ذخیره کرد.

درست مانند دنیای واقعی که به یک مکان امن برای نگه‌داری پول‌های خود داریم، در دنیای رمز ارزها باید یک مکان امن وجود داشته باشد که بتوانیم ارزهای دیجیتال خود را در آنجا نگه‌داری کنیم. این کار توسط کیف پول دیجیتال یا ولت (Wallet) انجام می‌شود.

یک کیف پول دیجیتال در واقع برنامه‌ای است که با عضویت یا خرید آن می‌توان یک آدرس منحصر به فرد دریافت نمود. این آدرس همانند شماره حساب بانکی است که وقتی بخواهیم کسی برایمان پول بفرستد آن را در اختیارش قرار می‌دهیم. در کیف پول دیجیتال هم برای دریافت ارز دیجیتال از دیگر افراد باید این آدرس مخصوص را در اختیار او قرار دهیم تا بعد از اینکه عملیات پرداخت را تکمیل کرد بتوانیم رمزارز دریافتی خود را در کیف پول دیجیتال‌مان ببینیم.

بنابراین اولین و یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید قبل از شروع ترید ارزهای دیجیتال انجام دهیم انتخاب یک کیف پول دیجیتال خوب است. کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند که معمولاً برای ترید از کیف پول دیجیتال نرم‌افزاری استفاده می‌شود. کیف پول نرم‌افزاری می‌تواند یک سایت اینترنتی، یک برنامه قابل نصب روی رایانه یا یک اپلیکیشن موبایل باشد. به این کیف پول‌ها به ترتیب کیف پول‌های تحت وب (Web Wallet)، کیف پول‌های دسکتاپ (Desktop Wallet) و کیف پول‌های موبایلی (Mobile Wallet) هم می‌گویند.

دلیل اینکه گفتیم از کیف پول‌های دیجیتال نرم‌افزاری برای ترید بیشتر استفاده می‌شود این است که کار کردن با آن‌ها راحت بوده و به سرعت می‌توان به آن‌ها رمز ارز واریز یا برداشت کرد. در طرف دیگر کیف پول‌های سخت‌افزاری را هم داریم که از نظر ظاهری شبیه حافظه‌های فلش هستند. برای استفاده از این نوع کیف پول‌ها بر خلاف کیف پول‌های نرم‌افزاری که رایگان هستند، باید پول پرداخت کرد و آن‌ها را خرید. از کیف پول‌های سخت‌افزاری معمولاً برای نگه‌داری طولانی مدت ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود که دلیل آن هم امنیت بسیار بالایشان نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌تر بودن کار با آن‌ها است.

البته یک نکته‌ی مهم که باید همین‎جا به آن اشاره کنیم این است که برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال که در بخش بعدی در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد، خودشان یک کیف پول دیجیتال داخلی دارند. بدین ترتیب اگر از همان صرافی ارز دیجیتال مورد نظر خود را بخرید، رمز ارز دریافتی می‌تواند در حساب شخصی شما در آن صرافی باقی بماند.

نگه‌داری ارزهای دیجیتال در کیف پول‌های دیجیتال داخلی صرافی‌ها به دلیل احتمال سرقت و امنیت پایین، چندان پیشنهاد نمی‌شود مگر اینکه فواصل زمانی تریدهای شما در آن صرافی کوتاه و برای مثال به صورت روزانه باشد.

به عبارت ساده‌تر اگر هر روز در صرافی دلخواه خود به ترید می‌پردازید می‌توانید دارایی‌های خود را در کیف پول دیجیتال همان صرافی باقی بگذارید ولی اگر این فاصله از چند هفته بیشتر شد بهتر است آن‌ها را به یک کیف پول دیجیتال معتبر منتقل کنید. بدین ترتیب اگر در آینده دوباره خواستید ارزهای دیجیتال را خود را بفروشید یا با ارزهای دیگر ترید کنید می‌توانید دارایی‌های خود را از کیف پول دیجیتال به صرافی انتقال دهید و ترید خود را تکمیل کنید.

اما اصلاً منظور از صرافی ارز دیجیتال چیست؟ بخش بعدی به این موضوع اختصاص دارد.

صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال به سایت‌های اینترنتی یا اپلیکیشن‌های موبایلی گفته می‌شود که می‌توان در آن‌ها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال پرداخت.

«صرافی ارز دیجیتال» یا اکسچنج (Cryptocurrency Exchange) به سایت یا اپلیکیشن موبایلی گفته می‌شود که در آن می‌توان با پرداخت پول‌های رایج مثل دلار و ریال ارزهای دیجیتالی مثل و اتریوم دریافت کرد. درست مانند دنیای واقعی که مردم برای سفرهای خارجی خود به صرافی‌ها مراجعه کرده و با پرداخت ریالی دلار دریافت می‌کنند در صرافی‌های ارز دیجیتال هم همین کار به صورت کاملاً مجازی اتفاق می‌افتد.

برای شروع بهتر است از یک صرافی ایرانی استفاده کنید که خوشبختانه چندین عدد از آن‌ها سال‌هاست که مشغول فعالیت هستند و می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

صرافی‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

۱) برخی صرافی‌ها هستند که تنها به عنوان یک رابط بین شما و عملیات خرید ارز دیجیتال عمل می‌کنند. به عبارت دیگر در این نوع صرافی‌ها امکانات چندانی وجود ندارد و همه‌ چیز سر راست است. برای مثال فرض کنید شما می‌خواهید مقداری بیت کوین بخرید. در چنین صرافی قیمت فروش بیت کوین توسط خود صرافی و بر اساس قیمت فعلی آن رمز ارز تعیین می‌شود و شما نمی‌توانید قیمت پیشنهاد خود را بدهید.

در صفحه‌ی خرید صرافی‌هایی که به این شکل عمل می‌کنند، شما باید مقدار بیت کوین مدنظر خود را به همراه آدرس کیف پول دیجیتالی که می‌خواهید بیت کوین‌ها به آن ریخته شوند وارد می‌کنید و سپس روی دکمه‌ی پرداخت کلیک می‌کنید. با این کار مانند هر خرید اینترنتی دیگری صفحه‌ي بانک باز می‌شود و شما بعد از وارد کردن مشخصات کارت بانکی خود عملیات خرید را تکمیل می‌کنید. بدین ترتیب بعد از مدت کمی بیت کوین‌های خریداری شده‌ی شما در کیف پول‌تان قابل مشاهده خواهد بود.

۲) نوع دیگری از صرافی‌ها هم وجود دارند که علاوه بر روش اول قسمتی هم برای حرفه‌ای‌ها در نظر گرفته‌اند. در چنین صرافی‌هایی بازارهای مختلفی مثل بیت کوین/ریال وجود دارد که شما می‌توانید با وارد شدن به آن‌ سفارش‌های خرید و فروش و سفارش‌های تکمیل شده‌ی اخیر را مشاهده کنید. منظور از بازار بیت کوین/ریال که به آن جفت ارز هم گفته می‌شود، این است که در آن قسمت صرافی شما می‌توانید ریال‌های خود را با بیت کوین معامله کنید. مثلاً ۱۰ میلیارد ریال بدهید و ۱ بیت کوین دریافت کنید.

مزیت این نوع صرافی در این است که شما می‌توانید سفارش خرید خود را با هر قیمت دلخواهی که می‌خواهید ثبت کنید و منتظر بمانید تا شخص دیگری تمایل به فروش بیت کوین‌های خود با قیمت پیشنهادی شما پیدا کند. در این صورت عملیات خرید و فروش بین شما و این شخص به صورت خودکار انجام می‌شود و مبلغ کمی نیز به عنوان کارمزد به حساب صرافی ریخته می‌شود. در واقع این نوع صرافی‌ها همان جاهایی هستند که بخش عمده‌ای از ترید افراد مختلف در آنجا صورت می‌گیرد و در ادامه نیز وقتی از صرافی صحبت کنیم منظورمان همین نوع صرافی است.

اکنون که با مفاهیم اولیه تاحدودی آشنا شدیم بیایید کمی هم در مورد ترید ارز دیجیتال و چگونگی کسب درآمد از این راه صحبت کنیم.

صرافی ارز دیجیتال به سایت‌های اینترنتی یا اپلیکیشن‌های موبایلی گفته می‌شود که می‌توان در آن‌ها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال پرداخت.

منظور از «ترید ارز دیجیتال» (Trade) یعنی اینکه شما در صرافی به ازای پرداخت یک ارز، ارز دیجیتال دیگری به همان ارزش دریافت کنید. خود کلمه‌ی ترید به معنای خرید و فروش، معامله یا مبادله است. به عنوان مثال فرض کنیم شما ۱۰ میلیون ریال دارید. برای کسب سود از ترید ارز دیجیتال می‌توانید با این پول حساب خود را در یک صرافی ارز دیجیتال شارژ کنید و سپس وارد یکی از بازارها مثل بازار بیت کوین/ریال شده و یک سفارش خرید با قیمت دلخواه خود ثبت کنید. مثلاً در سفارش خود مشخص کنید که تمایل دارید ۰.۰۰۲ واحد بیت کوین را در قیمت ۴۰ هزار دلار بخرید. بدین ترتیب سفارش شما در صف انتظار قرار می‌گیرید و زمانی که میانگین قیمت این رمز ارز نزدیک قیمت پیشنهادی شما شود به احتمال زیاد شخص دیگری هم سفارش فروش با همان قیمت را ثبت می‌کند. بدین ترتیب سفارش شما با سفارش او به صورت خودکار توسط صرافی هماهنگ می‌شود و عملیات خرید و فروش بین شما صورت می‌گیرد.

البته توجه کنید که لازم نیست حتماً مقدار خرید شما با مقدار فروش آن شخص دقیقاً به یک اندازه باشد. خود صرافی به صورت هوشمند این موضوع را حل می‌کند. برای مثال سفارش خرید شما ممکن است توسط سفارش فروش دو یا چند نفر تکمیل شود