اقتصادیکسب و کار ایرانی

ترید در کدام بازار بهتر است؟

در کنار افرادی که با هدف، اقدام به انجام معامله و ترید می کنند افرادی هم هستند که نمیدانند در کدام بازار ترید کنند و این سوال برایشان پیش می آید که در کدام بازار ترید کنیم؟ افرادی که در ایران زندگی می کنند گزینه‌های کمتری برای انتخاب بازار دارند چون با توجه به تحریم، بسیاری از بازارها، کارگزاری‌های بین‌المللی، ابزارها، به ایرانیان خدمات ارائه نمی‌دهند. از آنجایی که متاسفانه امکان افتتاح حساب‌های بانکی بین‌المللی برای ایرانیان وجود ندارد و به نوعی بازار های که ما می توانیم برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم محدود هستند و این یک مشکل بر سر راه اشخاصی است

بازار ارزهای دیجیتال

اولین جواب به این سوال “در کدام بازار ترید کنیم؟” بازار ارزهای دیجیتال می باشد. با توجه به اینکه در ایران ارزهای دیجیتال رشد کرده اند فرصتی مناسب برای ایرانیان مشتاق به معامله‌گری ایجاد کرده. نسبت به بازارهای دیگر محدودیت‌های بسیار کمتری در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد و یک فرد عادی به سادگی و بدون داشتن شرایط خاص می‌تواند خرید و فروش را انجام دهد اما با این حال، شروع ترید در این بازار فرایند پیچیده‌تری نسبت به بورس تهران دارد.

اما توجه داشته باشید که بعد از آموزش فارکس در اصفهان و  آشنایی با این بازار، کار تریدر ساده‌تر خواهد بود. برای شروع ترید در بازار ارزهای دیجیتال، در ابتدا شخص باید ریال خود را به یا (یا هر ارز دیجیتال پرطرفدار دیگری که با ریال قابل خرید است) تبدیل نماید، و بعد از آن بیت‌کوین را در یک پلتفرم معاملاتی مناسب وارد کند. آنگاه می‌تواند در آن پلتفرم دست به خرید و فروش بزند.

مزایای ترید در ارزهای دیجیتال

  1. کسب درآمد دلاری
  2. معاملات ۲۴ ساعته / ۷ روز هفته / ۳۶۵ روز سال
  3. نوسانات مناسب برای ترید روزانه
  4. قابلیت انجام معاملات با بات‌ها و نرم‌افزارهای خودکار
  5. کارمزد پایین برای ترید
  6. شروع ساده و بدون نیاز به پیش‌شرط

معایب ترید در ارزهای دیجیتال

  1. نبود قوانین شفاف
  2. بدون پشتوانه بودن
  3. ریسک‌هایی مانند هک‌شدن کیف پول
  4. امکان مسدود شدن حساب

ثبت نام و خرید و فروش ارزهای دیجیتال

ما ایرانی ها به دلیل اینکه به حساب‌های بین‌المللی (ویزا و مسترکارت) دسترسی نداریم،  صرافی‌های آنلاین ایرانی گزینه‌ی راحت‌تری برای خرید و فروش بیت‌کوین می باشند. بطور مثال به راحتی میتوانید در سایت ایرانی Nobitex با استفاده از کارت بانکی شتاب، ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین را خریداری کرده و یا بفروشید.

در ادامه مراحل قدم به قدم خرید بیت‌کوین را شرح داده‌ایم:

برای خرید و فروش بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال ابتدا مراحل زیر را طی کنید:

  1. برای خرید بیت‌کوین با ریال وارد سایت نوبیتکس شوید
  2. با استفاده از اطلاعات شناسنامه‌ای خودتان، عضو سایت نوبیتکس شوید.
  3. بعد از عضویت در سایت، ایمیل و سپس موبایل خود را تایید نمایید.
  4. تصویر کارت ملی خود را در سیستم بارگذاری نمایید.
  5. سپس شماره حساب بانکی، شماره کارت و شماره شبای بانکی خود را در سیستم ثبت کنید.
  6. بعد از انجام مراحل بالا باید اندکی صبر کنید تا پس از چند ساعت، مشخصات شما تایید شود.
  7. در نهایت باید جمله “تایید شده سطح یک” را در بالای سمت چپ سایت ببینید.
  8.  پس از مشاهده مرحله ۷ امکانات سایت برای شما فعال میشود.

بازار بورس اوراق بهادار تهران

دومین جواب به این سوال که در کدام بازار ترید کنیم؟ بورس اوراق بهادار تهران می باشد. بورس تهران یک بازار قانونمندتر و سازمان‌ یافته‌تر و گزینه کم‌ریسک‌‌تری نسبت به ارزهای دیجیتال می باشد. در تهران امکان خرید و فروش مانند سهام، ، ETF ها و… بصورت آنلاین وجود دارد.

مزایای ترید در بورس تهران

  1. ریسک کمتر به دلیل وجود پشتوانه
  2. امکان شروع با سرمایه کم
  3. قانونمند و تحت نظارت بودن توسط سازمان بورس
  4. برداشت و واریز با ریال و حساب بانکی

معایب ترید در بورس تهران

  1. زمان محدود برای ترید (از ۹ تا ۱۲:۳۰ شنبه تا چهارشنبه روزهای غیرتعطیل)
  2. محدودیت نوسان روزانه
  3. عدم امکان معاملات خودکار و الگوریتمی

بازار آتی و آپشن سکه و زعفران

در پاسخ به سوال که در کدام بازار ترید کنیم؟ بازار آتی و آپشن سکه و زعفران می باشد.

بازار آتی سکه بازاری تحت نظارت سازمان بورس می باشد که مردم در آن به معامله‌گری سکه طلای تمام بهار آزادی می‌پردازند. معاملات به صورت آنلاین یا تلفنی انجام می گیرد و می‌توان بدون رد و بدل کردن سکه فیزیکی و از خانه یا هرجای دیگر با داشتن اینترنت در این بازار سود یا زیان کرد.

​بازار آپشن یا اختیار معامله نیز یک بازار پرطرفدار در دنیا است که مدتی است در ایران هم به صورت رسمی توسط سازمان بورس شروع به فعالیت کرده است.

ما در حال حاضر می‌توانیم در بازار آپشن سکه و سهام فعالیت کنیم و با چند برابر دارایی خود در این بازار فعالیت کنیم این قابلیت اهرم نام دارد. با اهرم سودها و زیان‌های شما چند برابر می‌شود.

مثلا اگر قیمت سکه ۳ برابر شده است و ما به جای سکه، آپشن سکه را خریداری کرده بودیم، اکنون دارایی ما بیش از ۱۲ برابر شده بود.

حساب عملیاتی های آتی زعفران و سکه برابر می باشد و حساب مجزایی برای هر یک وجود ندارد.

مانند هر بازاری، در این بازار نیز با خرید در قیمت‌های پایین و فروش در قیمت‌های بالا می‌توان سود کرد. البته این بازار دوطرفه می باشد؛ یعنی بدون داشتن هیچ زعفرانی می‌توان موقعیت فروش گرفت و پس از کاهش قیمت، با اخذ موقعیت خرید در این بازار به سود رسید.

تولیدکنندگان زعفرانی که محصول فیزیکی زعفران دارند، می‌توانند در این بازار موقعیت فروش گرفته و سپس هنگام موعد قرارداد، زعفران را به انبار تحویل بدهند.

در این بازار لازم نیست حتماً محصول زعفران داشته باشید شما می‌توانید قبل از موعد قرارداد، با اخذ موقعیت معکوس (اگر خرید دارید، بفروشید و اگر فروش دارید، بخرید) از بازار خارج شوید.

مزایای ترید در بازار آتی و آپشن سکه و زعفران

  1. برداشت و واریز با ریال و حساب بانکی
  2. قانونمند و تحت نظارت بودن توسط سازمان بورس
  3. امکان شروع با سرمایه کم
  4. امکان استفاده از اهرم معاملاتی (چندبرابر کردن سرمایه)

معایب ترید در بازار آتی و آپشن سکه و زعفران

  1. زمان محدود برای ترید
  2. عدم امکان معاملات خودکار و الگوریتمی
  3. محدودیت نوسان روزانه

بازار بین‌المللی تبادلات ارزی (فارکس)

و اکنون چهارمین جوابی که می توان به این سوال که در کدام بازار ترید کنیم؟ داد این است که بازار بین‌المللی تبادلات ارزی (فارکس) می باشد

بنابراین امکان ورود و خروج به آن با هر یک از ارزهای عمده‌ی دنیا در کسری از ثانیه وجود دارد. غیر از بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ، معامله‌گران خرد بسیاری نیز در این بازار به ترید می‌پردازند تا از حجم عظیم گردش پولی این بازار که روزانه حدود ۳ تا ۴ تریلیون دلار است سود بدست آورند.

مزایای ترید در فارکس

  1. شروع ساده و بدون نیاز به پیش‌شرط
  2. قابلیت انجام معاملات با بات‌ها و نرم‌افزارهای خودکار
  3. نوسانات مناسب برای ترید روزانه
  4. بالاترین حجم معاملات در بین بازارها (گردش تریلیون دلاری)
  5. معاملات ۲۴ ساعته / ۷ روز هفته / ۳۶۵ روز سال
  6. کسب درآمد دلاری

معایب ترید در فارکس

  1. عدم دسترسی به بروکرهای درجه یک
  2. احتمال کلاهبرداری و نبود شفافیت در کار بروکرها
  3. نیاز به مهارت نسبتا بالاتر
  4. این بازار توسط سازمان بورس غیرقانونی اعلام شده
  5. آمار موفقیت پایین به دلیل رقابت شدید تریدرها

در یک نگاه کلی مزایا و معایب بازار ارزهای دیجیتال، بورس اوراق بهادار تهران، بازار آتی و آپشن سکه و زعفران، بازار بین‌المللی تبادلات ارزی (فارکس) به شرح زیر می باشد:

امیدوارم با مطالعه مطلب فوق بتوانید تصمیم درستی بگیرید و بدانید در کدام بازار ترید کنید. با تمام موارد گفته شده می توان گفت بهترین بازار در شرایط فعلی جامعه ، بازار بورس می باشد زیرا اگر سرمایه گذاران با بکارگیری ابزار و روش های تحلیل بورس سهم خوب برای سرمایه گذاری را تشخیص دهند.

اما بازار آموزش فارکس حضوری در اصفهان نیز از این قاعده مستثنا باقی نماند و شاهد رونمایی از یک روش معاملاتی بسیار جذاب دقیقاً مشابه با شرایط بازار فارکس با عنوان بازار فیوچرز در آن بودیم. البته وقتی صحبت از مقایسه فارکس یا فیوچرز می‌کنیم در واقع منظور ما ترید در یک بازار دو طرفه است و قصدی برای مقایسه بازار فارکس با معاملات اسپات در بازار ارز دیجیتال نداریم. البته اگر مشتری انجام معاملات اسپات در بازار ارز دیجیتال هستید و می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانند برای شما سودآوری داشته باشند بهتر است مقایسه این دو بازار را مطالعه کنید.