عمومیکسب و کار ایرانی

ردیاب خودرو از چه قسمت هایی تشکیل شده است و چه عملکردی دارد

در این مقاله قصد داریم درباره ردیاب خودرو و قطعات تشکیل دهنده آن مطالبی را بیان کنیم. این روزها با توجه به اینکه قیمت ماشین چندین برابر شده است لزوم حفظ و نگه‌داری از ماشین نیز اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل از وسایلی مانند ردیاب برای وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌شود تا در صورت دزدیده شدن ماشین بتوان راحت‌تر آن‌را پیدا کرد. ردیاب یک وسیله الکتریکی است و از قطعات مختلفی تشکیل شده است و در این مقاله اجزای تشکیل دهنده ردیاب را به شما معرفی می‌کنیم. اگر شما هم به این موضوع علاقه‌مند هستید تا انتهای مقاله در کنار ما بمانید.

ردیاب خودرو چیست؟

قبل از اینکه بر بررسی قطعات ردیاب خودرو بپردازیم بهتر است توضیحاتی در مورد خود ردیاب بدهیم. ردیاب یک دستگاه الکتریکی کوچک است که روی خودروی شما نصب می‌شود و با استفاده از ماهواره‌های موقعیت یاب جهانی که به اختصار GNSS نامیده می‌شوند به کاربران اجازه می‌دهد تا موقعیت وسیله نقلیه خود را که مجهز به ردیاب است شناسایی کنند.

نام دیگر ردیاب ماشین جی‌پی‌اس است. برای استفاده از این سیستم شما باید یک مودم جی‌اس‌ام و یک سیم‌ کارت تهیه کنید تا بتوانید فرکانس منتشر شده از ماهواره‌های موقعیت یاب را دریافت کنید. حالا این سوال مطرح می‌شود که ردیاب از چه قطعاتی تشکیل شده است.

قطعات تشکیل دهنده ردیاب خودرو چیست؟

ساختار کلی ردیاب‌های ماشین بر اساس یک ماژول گیرنده  GNSS‌و یک مودم فرستنده GSM استوار است. روش کار ردیاب هم به این شکل است که یک سری امواج از طریق ماهواره‌های GPS ارسال می‌شود. این امواج می‌تواند از طریق سایر ماهواره‌های موقعیت یاب در جهان نیز ارسال شود که از این میان می‌توان به گلوناس روسیه، گالیله اروپا و بایدو از چین اشاره کرد. فرقی ندارد که امواج از کجا فرستاده شده است. ایم امواج از طریق یک سیم‌کارت و فرستنده GSM اطلاعات دریافتی خود را از طریق بستر جهانی اینترنت به دریافت کننده می‌رسانند. ردیاب‌ها به صورت کلی در سه دسته آنلاین، آفلاین و آهنربایی قرار می‌گیرند. قطعات تشکیل دهنده ردیاب‌های آنلاین شامل مدار GPS، مدار GSM و پاور است.

معرفی مدار GPS در ردیاب‌های آنلاین خودرو

ردیاب خودرو شامل مدار GPS است که در مدل‌های آنلاین و آفلاین ردیاب موجود است. این مدار وظیفه دارد تا به ماهواره‌های اطراف زمین متصل شود و موقعیت وسیله نقلیه را پیدا کند. عملکرد این سیستم‌های موقعیت یاب جهانی تحت تاثیر دو سیستم است که یکی شامل سیستم GPS آمریکا و دیگری شامل گلوناس روسیه است. مدار GPS علاوه بر دریافت سیگنال و پیدا کردن موقعیت ماشین می‌تواند سرعت ماشین را هم مشخص کند.

این تراشه که از بخش‌های اصلی دستگاه هم محسوب می‌شود داخل جعبه یا بدنه اصلی دستگاه قرار دارد و نحوه اتصال آن به آنتن GPS از طریق سرپیچ موجود روی بدنه دستگاه است. تراشه‌هایی که در دستگاه‌های ردیاب به کار می‌روند انواع مختلفی دارند. تفاوت این تراشه‌ها در تعداد کانال، میزان مصرف انرژي، میزان حساسیت تراشه، میزان TTFF و Cold Start آن‌ها است.

وقتی می‌خواهید کار نصب را انجام دهید باید توجه کنید که آنتن در موقعیت مناسبی قرار بگیرد تا ردیاب بتواند به بهترین شکل کار خودش را انجام دهد.

معرفی مدار GSM در ردیاب‌های آنلاین خودرو

مدار GSM‌ مخصوص ردیاب‌های آنلاین است و در سایر ردیاب‌ها وجود ندارد. در این نوع از ردیاب‌ها اطلاعات از طریق سیم کارت به صورت پیام‌های اس‌ام‌اسی و GPRS به کاربر می‌رسد و به این شکل هر زمان که بخواهید می‌توانید از وضعیت ماشین خود مطلع شوید.

شما می‌توانید سه شماره مختلف برای دستگاه تعریف کنید تا هر زمان که خواستید اس‌ام‌اس موقعیت خودرو برای شما ارسال شود. روی بدنه دستگاه ردیاب خودرو یک شکاف وجود دارد و سیم کارت از طریق این شکاف در محل خودش قرار می‌گیرد. کار ارسال و دریافت فرکانس‌های مخابراتی به عهده آنتن GSM است. تراشه‌های GSM توسط شرکت‌های مختلفی ساخته می‌شوند و در انواع مختلف آن در بازار موجود است.

پاور در ردیاب‌های آنلاین خودرو

دستگاه‌های ردیاب برای اینکه قادر به کار کردن شوند به یک منبع انرژی نیاز دارند تا بتوانند انرژی مورد نیازشان را تامین کنند. پاور دستگاهی است که می‌تواند این انرژي را به سیستم ردیاب برساند. این انرژی از چند طریق تامین می‌شود. اگر وسیله نقلیه شما خودروی سواری است برق ۱۲ ولت برای تامین انرژی به کار می‌رود.

اگر وسیله نقلیه شما ماشین سنگین است یک منبع انرژی ۲۴ ولت برای تامین انرژی تعبیه شده است. همچنین دستگاه باتری هم دارد که در تامین انرژی کمک کننده است.

معرفی بخش پردازنده در ردیاب ماشین

عملکرد پردازنده دستگاه ردیاب مرتبط با نوع برنامه نویسی انجام شده برای آن است و منطبق با نوع برنامه نویسی صورت گرفته شده عملکردهای مختلفی خواهد داشت. برای مثال می‌توان گفت اینکه اطلاعات به چه صورت و در چه بازه زمانی ارسال شود؟ یا هشدارها به چه صورت اعمال شود و … مربوط به برنامه نویسی صورت گرفته برای این بخش است.

مدار صوتی در ردیاب ماشین

وقتی اطلاعات در پردازنده قرار می‌گیرد به صورت کد شده درمی‌آید. سپس مدار صوتی این اطلاعات را از بخش پردازنده می‌گیرد و به صورت صوت درآورده و به اسپیکر می‌فرستد. از طریق اسپیکر ما می‌توانیم این اطلاعات کد شده را به صورت صوت واضح و مفهوم بشنویم. از طریق کنترل ولوم تعبیه شده روی سیستم می‌توانید میزان صدای دستگاه را تغییر دهید و سیگنال‌ها را تقویت کنید.

بعضی از مدل‌های سیم ارتی ردیاب میکروفن هم دارند. یک مدار ترکیبی در این مدل وجود دارد که می‌تواند سیگنال‌‌های آنالوگ و دیجیتال را به یکدیگر تبدیل کند.

کلام آخر

برای نگه‌داری از وسیله نقلیه راه‌های مختلفی وجود دارد. استفاده از قفل‌های پدال یا فرمان ماشین می‌تواند در جلوگیری از سرقت ماشین موثر واقع شود. اما اگر خدای نکرده ماشین شما به سرقت برود دیگر نمی‌توانید از موقعیت ماشین خود مطلع شوید. مگر آنکه از قبل به فکر تهیه یک ردیاب خودرو بوده باشید. به این شکل می‌توانید هر زمان که بخواهید از موقعیت ماشین خود و سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

اگر قصد تهیه ردیاب برای وسیله نقلیه خود دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم از سایت ردیاب من اقدام کنید. در این سایت می‌توانید انواع ردیاب را تهیه کنید و از خدمات تیم حرفه‌ای شرکت و خدمات پس از فروش آن‌‌ها استفاده کنید. همچنین کار نصب ردیاب در کنار تضمین خدمات و دستگاه‌های ارائه شده که توسط متخصصان مجرب و کارآزموده انجام می‌شود از دیگر مزایای خرید ردیاب از این شرکت است.