عمومیکسب و کار ایرانی

سیستم هیبرید غیر متمرکز برج خنک کننده

سیستم هیبرید غیر متمرکز برج خنک کننده برج های خنک کننده انواع مختلفی دارند. از طرفی داخل آنها سیستم‌ های پیچیده ای وجود دارد و برای اینکه ما بتوانیم بهترین خرید را انجام دهیم یا بهترین استفاده از این دستگاه ها داشته باشیم. باید به طور کامل با آنها آشنایی پیدا کنیم. در این مقاله تصمیم گرفتیم راجع به سیستم هیبرید غیرمتمرکز با شما صحبت کنیم .و برایتان توضیح دهیم که این سیستم ها چه معنایی دارند و چه عملکردی از خودشان نشان می دهند.

سیستم هیبرید غیر متمرکز برج خنک کننده - سیستم برج خنک کننده - برج خنک کننده - Cooling Tower

سیستم هیبرید غیر متمرکز برج خنک کننده

منظور از هیبرید چیست؟

بهتر است قبل از اینکه به سراغ اطلاعات دادن در مورد سیستم هیبریدی غیر متمرکز برویم. اول بگوییم که منظورمان از هیبرید چیست. هیبرید به معنای ترکیب دو روش یا چند روش متفاوت با یکدیگر است که هدف آن ها بهبود راندمان عملکرد کلی یک مجموعه یا دستگاه است. سیستم هیبرید غیرمتمرکز در برج خنک کننده، هوای خنک و آب خنک را با یکدیگر ترکیب کرده و باعث کاهش مصرف آب در کولینگ تاور می شود.

سیستم هیبریدی غیرمتمرکز برج خنک کننده ترکیبی از برج خنک کننده خشک و برج خنک کننده تر یا مرطوب است. وقتی که گرما به اوج خودش می رسد. این برج های خنک کننده کاری می کنند که از تبخیر بیش از حد آب جلوگیری شود و همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم.

مزیت اصلی آنها این است که باعث کاهش قابل توجهی در مصرف آب می شوند؛ یعنی مثلا اگر شما برج خنک کننده ای داشته باشید، ۵۰ تا ۸۰ درصد در مصرف آب سالیانه صرفه جویی کرده اید.شرکت‌های تولید کننده برج خنک کننده که در طراحی و ساخت این دستگاه‌های حیاتی فعال هستند، بر تکنولوژی و دانش فنی تکیه دارند تا محصولاتی با بازدهی بالا تولید کنند.

ویژگی دیگری که در مورد این کولینگ تاورها باید نام ببریم، این است که آنها هزینه اولیه ساخت بالاتری دارند. ابعادشان هم نسبت به برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز بزرگتر است.

سیستم هیبرید غیر متمرکز برج خنک کننده

برج خنک کننده هیبریدی چگونه باعث کاهش مصرف آب می شود؟

اگر بخواهیم به طور فنی سیستم هیبریدی غیرمتمرکز در برج خنک کننده را توصیف کنیم، باید ببینیم که روش کاهش مصرف آب در آنها چگونه است؛ روش کار این سیستم به گونه ای است که مایع، سیال یا آبی که نیاز به خنک شدن دارد و باید در برج خنک کننده به جریان بیفتد، اول در بخش بالای یا کویل های هوا خنک وارد می‌ شود.اینگونه که اول داخل کویل ها شده و بعد توسط هوای محیط تا حدی خنک می شود.

این مرحله از خنک کاری در بسیاری از فصل های سال عامل کمک کننده ای است و درصد خنک کردن را تا حد قابل توجهی بهبود می بخشد؛ سپس آب وارد قسمت پایینی کولینگ تاور می شود و توسط نازل روی پکینگ پاشیده می شود. زمانی که سیال به دمای ایده‌آل برسد، تبخیر سطحی باعث خنک شدن آب می شود.

نکته بسیار مهمی که در سیستم هیبریدی غیر متمرکز برج خنک کننده وجود دارد. این است که در فصل زمستان، پاییز و بهار درصد قابل توجهی از انتقال حرارت و خنک کاری توسط سیستم هوا خنک انجام می‌ شود. به خاطر همین مصرف سالیانه کولینگ تاور هیبریدی نسبت به بقیه مدل های کولینگ تاور کمتر است.

سیستم هیبرید غیر متمرکز برج خنک کننده

سیستم هیبریدی برای چه مناطقی مناسب است؟

برای مناطقی مناسب است که هوای نسبتاً خشکی دارند و امکان این نیست. که ما بخواهیم آب زیادی را برای کولینگ تاور تامین کنیم؛ چرا که این کولینگ تاور ها میزان تبخیر آب را کنترل می کنند.و در نتیجه برای مناطق خشک مناسب هستند. به طور کلی اگر دمای ورودی برج خنک کننده ۵۰ درجه و دمای خروجی ۳۵ درجه باشد. یعنی شما شرایط استفاده از برج خنک کننده هیبریدی را دارید.

چه مقدار آب صرفه جویی می شود؟

در مورد سیستم هیبریدی غیر متمرکز برای خنک کننده باید بگوییم. که معمولاً میزان صرفه جویی در آب ۴۰ تا ۸۰ درصد است و به طور کل اگر شما به بیش از ۵۰ درصد برای صرفه جویی نیاز داشته باشید. به سراغ سیستم هیبریدی می روید.

سیستم هیبرید غیر متمرکز برج خنک کننده

این تعریف خلاصه و کوتاهی از Hybrid cooling tower بود. احتمالا قبل از خواند این مقاله در ذهن شما یک سا چند مورد از سوالهای زیر ایجاد شده است.

چگونه می توانیم مصرف آب برج خنک کن را کم کنیم؟

راه صرفه جویی آب در کولینگ تاور چیست؟

برای مناطق خشک سیستم سرمایشی مناسب است؟

آیا می توان از بخار آب خروجی از Cooling tower مجددا استفاده کرد؟

میزان کاهش مصرف آب در برج خنک کننده هیبریدی چقدر است؟

قیمت کولینگ هیبریدی چقدر است؟

پاسخ این سوالها همگی به گونه ای با مفهوم برج خنک کننده هیبرید در ارتباط است. به همین دلیل، در این مطلب سعی کردیم توضیحات فنی و اقتصادی مناسب در مورد برج های خنک کن کم مصرف هیبریدی و هوا خنک خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

شما ميتوانيد فروش قطعات برج خنک کننده را در مجموعه ما بررسي و انتخاب نماييد و ما نيز به شما خريداران محترم تضمين پايين ترين قيمت موجود در بازار را خواهيم داد.

هیبرید به چه معنی است؟

بهتر است اول از همه با مفهوم واژه ) بیشتر آشنا شویم. هیبرید در لغت به معنی ترکیب دو یا چند روش و یا رویکرد متفاوت، با هدف بهبود راندمان و عملکرد کلی مجموعه و بهره بردن از مزیتهای هر روش است.

به عنوان مثال خودرو یا ماشین هیبریدی ترکیبی از موتور احتراق داخلی و باتری است. با ترکیب این دو روش، یک وسیله نقلیه هیبرید می تواند مسافت بیشتری نسبت به انواع بنزینی یا برقی طی کند و در عین حال آلایندگی بسیار کمتری نیز دارد.در برج خنک کن، روش هیبرید با ترکیب دو حالت هوا خنک و آب خنک، موجب کاهش مصرف آب کولینگ می شود.

مدل سه بعدی کولینگ تاور هیبریدی فلزی (سیستم هیبرید مدار بسته)

در حالت کلی برج های خنک کننده از لحاظ نحوه خنک کردن آب به سه گروه تقسیم می شوند:

کولینگ تاور هلر بتنی نیروگاهی(Dry Cooling tower)

این نوع برج خنک کن صرفا با گردش جریان هوا کار می کنند و تبخیر آب در روند خنک کاری آنها تاثیری ندارد. نمونه قابل توجه این گروه را می توان در سیستم خنک کاری نیروگاه مشاهده کرد. در این مدل Cooling tower آب از داخل رادیاتور در قسمت پایینی بدنه رد شده، و اختلاف فشار بین دهانه بالایی برج و قسمت پایینی، موجب ایجاد جریان هوا و خنک شدن سیال(آب) داخل رادیاتور می گردد.

البته در برخی نمونه های این نوع برج خنک کن، برای افزایش شدت جریان هوا از فن نیز استفاده می گردد. باید توجه داشت که فرم مخروطی یا بتونی کولینگ تاور نیروگاهی، دلیل بر خشک بودن آنها نیست و در برخی موارد این نوع برجهای خنک کن از آب برای سرد کردن استفاده می کنند که این مطلب را از بخار خارج شده از بالای برج می توان فهمید.

 مشکل این نوع برج خنک کننده محدودیت در کاهش دمای سیال و دمای بالای آب خروجی در تابستان است. برای مثال اگر شما بخواهید دمای کولینگ واتر را از 40 درجه به 30 درجه سانتیگراد برسانید، استفاده از سیستم هوا خنک در بیشتر شهرهای ایران امکانپذیر نیست.

کلام آخر

طبق اطلاعاتی که برایتان بیان شد، متوجه شدید که سیستم هیبریدی غیرمتمرکز در برج خنک کننده تا چه حد می تواند در صرفه جویی آب موثر باشد و به خاطر همین در مناطق خشک و کم آب، خیلی زیاد کاربرد دارد.تعمیر برج خنک کننده چیلر  یکی از عملیات های سالیانه قبل از راه اندازی چیلر تراکمی یا جذبی آب خنک بحساب می آید.

هم می تواند منبع بسیار عالی باشد که از آنجا بتوانید انواع برج خنک کننده را دیده و مقایسه کنید و در آخر با خیال راحت خریدتان ر ا برج خنک کن هیبریدی دستگاهی صنعتی است که با استفاده از دو مدار هوا خنک و آب خنک، سیال مورد نظر را سرد می کند. استفاده از کویل مجزای هوا خنک در بخشی از سال، باعث کم شدن و صرفه جویی در مصرف آب خواهد شد.