عمومیکسب و کار ایرانی

کاهش دور فن برج خنک کننده

کاهش دور پکینگ برج خنک کننده یا کاهنده سرعت با هدف انتقال قدرت و کاهش دادن دور موتور به فن داخل انواع برج خنک کننده مخصوصا در ظرفیت‌های بالا نصب می‌شود. کاهش دور جزء رایج ترین نوع تجهیزات انتقال دهنده قدرت درون سیستم‌های مرتبط با فن کولینگ تاور و هوادهی می‌باشد. یعنی تجهیز انتقال قدرت گشتاور خروجی موتور را به فن منتقل میکند. بخاطر چرخش سریع الکتروموتور، سیستم کاهنده دور سرعت دینام را قسمت ورودی پروانه برج خنک کننده کاهش می‌دهد.

فن دستگاه‌های خنک کننده قادر نمی‌باشد در سرعت‌های زیاد گردش نماید، همچنین بعلت افزایش لرزش و نیروهای مقاومتی پروانه از کاهش دور موتور استفاده می‌گردد. کاهنده دور بر اساس نوع کولینگ تاور طی انواع متفاوتی قابل طراحی است. بنابراین بنابر ظرفیت، قطر فن‌ها، فلزی یا فایبرگلاس بودن خنک کننده سیستم انتقال قدرت تغییر خواهد کرد. فروش برج خنک کننده از طریق آنلاین نیز امکان پذیر است.

اهمیت وجود کاهش دور برج خنک کننده چیست؟

یکی از کاربردی ترین سیستم کاهش دور میباشد. اجزای کاهنده دور داخل قسمت هوادهی و هوارسانی وظیفه خود را انجام می‌دهند. چنان چه کاهش دور بنحو کاملا اصولی درون برج نصب گردد موجب بالا رفتن طول عمر مفید فن همچنین گردش راحت پروانه محوری میشود. علاوه بر آن وجود اینگونه قطعات فشار و تنش به دینام را بخاطر لرزش یا شدت نیروهای توربالانسی فن پایین می‌آورد که این امر طول عمر موتور را خیلی بیشتر می‌کند. گاهی نیز برای اتصال غیر مستقیم پروانه به موتور الکتروگیربکس‌های مخصوص با نسبت دور معینی بکار برده میگردد.

توجه شود اهمیت وجود کاهش دور برج جهت پایین آوردن سرعت زاویه‌ای گردش فن تا مقدار استاندارد دور مناسب پروانه نیز است. کاهنده دور درون کولینگ تاور از طریق بالا بردن قطر پولی یا چرخ دنده اتصال یافته به فن باعث کاهش دور پروانه در انواع و گالوانیزه می‌شود. هر چقدر اندازه فن مورد استفاده بزرگتر باشد دارای سرعت چرخشی کمتری خواهد بود یعنی نسبت قطر پولی به فولی پروانه افزایش پیدا میکند. همچنین وجود قطعات کاهنده دور، سبب کاهش گشتاور و کمتر شدن میزان دور چرخشی فن خنک کننده خواهد شد.

انواع سیستم کاهش دور برج خنک کننده چیست؟

تجهیزات کاهنده سرعت یا همان دور دارای انواع مختلفی هستند ولیکن بین آنها مدل تسمه پولی و گیربکس برای برج‌های بالای ظرفیت 80 تن رواج بیشتری داراست. کاهش دور جزء مهمترین قطعات سازنده سیستم هوادهی همینطور انتقال قدرت یک دستگاه برج خنک کن محسوب میگردد که وظیفه اصلی آن انتقال گشتاور مکانیکی از مولد الکتروموتور به پروانه کولینگ تاور با سرعت زاویه ای استاندارد است. در ادامه انواع دستگاه کاهش دور یا انتقال دهنده قدرت خنک کننده معرفی می‌گردد :

  • سیستم کاهنده دور پولی یا تسمه ای : کاهش دور تسمه پولی در سه بخش اصلی طراحی شده است. قسمت اول فولی یا پولی سر فن بوده که شامل شافت، بلبرینگ، تسمه خور میشود. بخش دوم پولی سر دینام میباشد و یکجا شافتی جهت اتصال یافتن به شفت الکتروموتور داراست. قسمت سوم تسمه نام دارد که در سایزهای مختلف تحت عنوان کاهش دور تسمه ای درون برج خنک کننده قرار میگیرد. مدل تسمه ای برای کولینگ تاورهای کوچک الی متوسط و توان مصرفی پایین تر از 50 HP بکار برده میگردد. چنانچه کاهش دور برج خنک کننده نوع پولی بر اساس استانداردها دقیق طراحی شود سپس داخل دستگاه خنک کننده بطور صحیح نصب گردد تا سال‌ها بدون مشکل میتواند کاملا عالی کار نماید.
  • سیستم کاهنده دور گیربکسی : متداول ترین روش انتقال قدرت در قسمت هوادهی توسط سیستم کاهش دور مدل گیربکسی صورت می‌پذیرد. جعبه دنده یا همان گیربکس شامل دنده‌های فلزی است که دنده کوچکتر به شافت موتور و دنده بزرگ اتصال یافته به هاب فن می باشد. جهت انتخاب کاهنده دور برج خنک کننده مدل گیربکسی باید دور نامی پروانه را در قطر آن برآورد نمود بعد توسط دور ورودی و توان الکتروموتور گیربکس را انتخاب کرد. برای انواع کولینگ تاور با توان مصرفی بالا کاهش سرعت گیربکسی قابلیت استفاده دارد.

کارایی هرزگرد در کاهش دور برج خنک کننده چیست؟

سیستم کاهنده دور مدل تسمه ای بخاطر گردش پیرامون محور دینام حول افق تنها تحت تنش‌های کششی حاصل شده از چرخش محور الکتروموتور قرار دارد. یعنی نیروی کششی ضربه زننده بوسیله توسط هرزگرد دمپ میشود. هرز گرد نقطه مقابل موتور جای گرفته و نیروهای کششی حول محور ساعتگرد دینام را طی یک گردش معکوس دفع خواهد کرد. از مهمترین کاربردهای هرزگرد در کاهش دور کولینگ تاور میتوان مواردی نظیر افزایش طول عمر بلبرینگ بخش پولی فن، پایین آمدن مقدار سطح دسیبل صدای تولیدی برج فایبرگلاس، بالا رفتن طول عمر موتور طی کمتر شدن نیروی وارده بر شفت، کاهش میزان سطح ارتعاشات حاصل شده از انتقال قدرت موتور به فن را نام برد.

نکات مهم طراحی و انتخاب کاهش دور برج خنک کننده چیست؟

شرکت تهویه دی ایکس مهر بطور تخصصی علاوه بر ساخت انواع کولینگ تاور طراحی قطعات مختلف آنها را نظیر کاهنده دور برج خنک کننده انجام میدهد. مهندسان فنی مجموعه تولیدی تهویه دی ایکس مهر هنگام طراحی انواع کاهش دور نکات ذیل را مد نظر قرار می‌دهند :

  • محاسبات صحیح توان یا مولد الکتریکی الکتروموتور برای تامین گشتاور احتیاجی جهت چرخش فن کولینگ تاور
  • تعیین سرعت نامی پروانه برج خنک کننده

توجه به نوع سیستم هوادهی یعنی آکسیال یا سانترسیستم کاهش دور در برج خنک کننده ( کاهنده دور ) یکی از متداول ترین نوع انتقال قدرت در سیستم های مرتبط با فن کولینگ تاور و هوادهی می باشد . تجهیزات متنوعی نیز در صنعت سرمایشی و گرمایشی ارتباط مستقیمی با این سیستم انتقال قدرت و یا کاهش دور قرار دارند که از جمله می توان به اگزاست فن ، بلوئر فن ، برج خنک کننده ، هواساز و رادیاتورهای هوا خنک اشاره نمود .

در برج های خنک کننده نیروی لازم جهت گردش فن یا پروانه از یک الکتروموتور تامین می گردد. به دلیل کاهش هزینه ها، معمولاً الکتروموتورها دارای دورموتور بالاتر از 950 دور می باشند . در برج های خنک کننده  با ظرفیت پایین ، شاید انتقال این دور به فن به صورت مستقیم (کوپل مستقیم – دایرکت درایو) مشکل ساز نباشد ولی در برج های خنک کننده با ظرفیت های بالاتر ، افزایش این دور باعث صدمات شدید به پره های فن ، بلبرینگ ها و بدنه برج خنک کننده می گردد و نیاز به سیستم کاهنده دور در برج خنک کننده هست سرعت زاویه ای بهینه با توجه به ظرفیت و قطر آن  در محدود 300 الی 400 دور بر دقیقه تعریف می گردد . بنابراین یکی از مهمترین آیتم های مورد توجه در انتقال قدرت کاهش دور موتور به وسیله یک سیستم کاهنده دور ، به حد مجاز می باشد .

سیستم های کاهش دور در فن برج خنک کننده به دو دسته تقسیم می شوند :

کاهش دور تسمه ای برج خنک کننده

سیستم کاهش دور تسمه ای در سیستم کاهش دور تسمه ایی ، کاهش دور از دو پولی با اندازه های مختلف استفاده می شود. چون معمولا دور موتور سیستم هوادهی 1450 دور بردقیقه است ، لازم است با بهره گیری از اصول کاهش دور دورموتور را به 0.25 درصد خود (4/1) کاهش داد . پولی کوچک روی محور الکتروموتور نصب می شود و پولی بزرگ روی بخش هاب فن قرار می گیرد. پولی ها یک یا چند شیار دارند و بوسیله تسمه و به شکل V به یکدیگر متصل می شوند. این سیستم کاهش دور در برج های خنک کننده کوچک تا متوسط و توان مصرفی کم تر از hp 50 دارای کاربرد بسیار مناسب است .در صورت طراحی دقیق، نصب صحیح و نگهداری مناسب، یک سیستم کاهش دور تسمه ای برج خنک کننده سالها بدون مشکل می تواند کار کند.

کاهش دور گیربکسی برج خنک کننده

سیستم کاهش دور گیربکسی در برج های خنک کننده که توان مصرفی آن ها بالاست بهتر است از سیستم کاهش دور گیربکسی استفاده شود. حداقل توان جهت استفاده از سیستم گیربکس کاهش دور، hp 5 می باشد. گیربکس نوع هلیکال و دنده ای دارای حداقل افت توان می باشند و به صورت وسیعی در سیستم های انتقال قدرت و کاهش دور برج خنک کننده استفاده می شوند. گیربکس های نوع مارپیچی به صورت محدود در سیستم کاهش دور برج خنک کننده به کار گرفته می شوند. بسته به نسبت کاهش دور ممکن است از گیربکس واحد و یا چند مرحله ای استفاده شود.

برای فن های بزرگ که دارای سرعت زاویه ای پایینی هستند و توان مصرفی آنها بیش از hp 75 است، بهتر است از دو گیربکس جهت انتقال قدرت و کاهش دور استفاده شود . جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تعمیر فن برج خنک کننده و یا طراحی محاسبات تعداد پره ها و قطر پروانه و همچنین تعویض قطعات و تجهیزات برج خنک کننده دسته دوم و قیمت پکینگ نت اسپلش می توانید از کارشناسان  تبادل گستر هیراد بعنوان بزرگترین تولید کننده و مشورت رایگان بگیرید.

  • فیوژ بودن
  • برآورد فشار استاتیکی دینامیکی مورد نیاز فن
  • محاسبات دقیق نسبت دور خروجی از طریق فرمول‌های مرتبط
  • مد نظر قرار دادن نوع برج خنک کن فایبرگلاس و جهت گذر جریان هوا
  • بر اساس شرایط طراحی انتخاب مدل تسمه پولی یا گیربکسی