کسب و کار ایرانی

ترانسمیتر فشار چیست و در چه صنعت هایی استفاده می شود؟

ترانسمیتر فشار چیست و در چه صنعت هایی استفاده می شود؟

بدون شک ترانسمیتر فشار به عنوان یک ابزار مهم و ضروری در فرآیندهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند از بسیاری از حوادث جلوگیری کند. این ابزار که در بازار به عنوان ترانسمیتر فشار یا مبدل فشار نیز شناخته می شود، علاوه بر وظیفه اندازه گیری فشار، کنترل آن را نیز بر عهده دارد که در فرآیندهای صنعتی بسیار حائز اهمیت است. کارشناسان فرآیند نقش های متعدد فشار فرستنده را در نظر می گیرند و این به اهمیت فشار در تولید واکنش های شیمیایی یا تغییر وضعیت مواد مربوط می شود. در این مقاله می خواهیم فرستنده فشار را به عنوان سنسور و آشکارساز معرفی کنیم و در نهایت ببینیم چه مزایا و معایبی برای یک فرآیند دارد. شرکت یوکوگاوا و شرکت روزمونت دو شرکت معروف در این حوزه هستند.

ترانسمیتر فشار چیست؟

فرستنده فشار یا سنسور فشار دستگاهی است که فشار یک مایع، مایع خاص یا گاز را اندازه گیری می کند. فرستنده های فشار اغلب برای اندازه گیری فشار داخل تجهیزات صنعتی استفاده می شوند تا قبل از وقوع بلایا به کاربران هشدار دهند. این دستگاه ها کاربردهای متنوعی دارند که بسیاری از آنها مربوط به کاربردهای صنعتی و خودرویی می باشد. این بدان معناست که فرستنده در سیستم، احتمالاً سیستم موتور خودرو، قرار می گیرد و وظیفه اندازه گیری فشار و گزارش گیری را بر عهده دارد. راه یافتن فشار روی گیج فشار در سیستم و در سیستم های مختلف بسیار ساده است و از سیستم مخصوص به صورت مخلوطی از دو رنگ مختلف برای نشان دادن فشار متفاوت استفاده می شود. اگرچه ترانسمیترها شباهت زیادی به گیج‌های فشار دارند، اما عملکرد آنها با یکدیگر متفاوت است و وجود فرستنده در بسیاری از کاربردها ضروری است. حتی در برخی موارد استفاده از ترانسمیتر فشار نقش مهمی در این فرآیند دارد و می تواند برای کارکنان برنامه موثر باشد.

ترانسمیترهای فشار چگونه کار می کنند؟

بیش از 50 نوع ترانسمیتر فشار در بازار وجود دارد که هر کدام به روش و روش خاصی کار می کنند. بنابراین، توصیف همه آنها در یک مقاله، و توصیف آنها به یک شکل دشوار است. اما به طور کلی فرستنده ها و ترانسمیترهای فشار می توانند تغییرات فشار را در شرایط مختلف اندازه گیری کرده و آن را به صورت یک عدد دیجیتال گزارش کنند. به عنوان مثال برخی از این فرستنده ها که بر پایه مواد پیزوالکتریک ساخته شده اند، می توانند انرژی مکانیکی را به صورت فشار تشخیص داده و آن را به جریان الکتریکی تبدیل کنند. از سوی دیگر، برخی از فشارسنج ها به میانگین فشار هوا در سیستم سنسور یا مخزن متکی هستند و فشار متوسط ​​را محاسبه می کنند. به طور کلی ترانسمیتر فشار به گونه ای عمل می کند که یک قسمت به تشخیص فشار و یک قسمت به انتقال نتیجه اختصاص دارد. اگر فرستنده های پیزوالکتریک مشابهی را در نظر بگیرید، آنها به شکل جریان های مکانیکی به تغییرات فشار تبدیل می شوند. این فرستنده ها می توانند تغییرات مکانیکی را به جریان الکتریکی تبدیل کرده و آن را به صورت عددی به صورت آنالوگ یا دیجیتال گزارش کنند. عملکرد ترانسمیتر فشار با فرستنده دیفرانسیل فشار متفاوت است. یکی از ابزارهای مورد استفاده در سیستم اندازه گیری فشار، کالیبراتور قلب Emerson 475 است که برای کالیبراسیون سیستم بر اساس فرآیند قلب استفاده می شود.

ترانسمیتر فشار چیست و در چه صنعت هایی استفاده می شود؟
ترانسمیتر فشار چیست و در چه صنعت هایی استفاده می شود؟

دستگاه های انتقال فشار

کاربردهای این ابزار بسیار گسترده است و در طیف وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها به عنوان ابزار دقیقی طبقه بندی می شوند که می توانند در ماشین آلات صنعتی برای تشخیص سطوح فشار بالا و گزارش آن قبل از وقوع حادثه استفاده شوند. اگر بخواهیم یک نقش کلی برای این ابزارها تعریف کنیم، این است که اطمینان حاصل کنیم که دستگاه ها در طول فرآیند مورد نظر تحت فشار زیاد یا خیلی کم قرار نگیرند. فرستنده فشار را می توان به همراه سایر دستگاه ها برای اندازه گیری عمق، ارتفاع، سرعت جریان یا حتی اندازه گیری افت فشار برای جلوگیری از نشتی در یک سیستم استفاده کرد. یعنی هم امکان استفاده از فرستنده به صورت جداگانه و هم امکان استفاده ترکیبی در سیستم های صنعتی وجود دارد و وظیفه اصلی آن جلوگیری از افزایش و کاهش فشار بیش از حد می باشد. از دیگر ابزارهای اندازه گیری دما می توان به محصولات زیر اشاره کرد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند:

فشار سنج

تفاوت

سوئیچ فشار

تنظیم کننده ی فشار

انواع ترانسمیترهای فشار:

فرستنده فشار با نمایشگر

سوئیچ فشار برای محیط های انفجاری

سنسور فشار دیفرانسیل

ترانسمیتر فشار هوشمند

فرستنده فشار پایین

ترانسمیتر فشار صنعتی

فرستنده فشار قلم

چندین نوع فرستنده فشار نیز برای اندازه گیری ماهیت دینامیکی تغییرات سرعت موجود است. نمونه ای از استفاده از این نوع ترانسمیتر فشار، اندازه گیری فشار احتراق سنسورهای مکانیکی یا الکتریکی است.

در انتخاب ترانسمیتر فشار باید به نکات زیر توجه کرد:

فشار منفی یا مثبت

دقت دستگاه

استرس مطلق یا نسبی

محدوده اندازه گیری

نوع خروجی مورد نیاز

نوعی ماده فاسد شدنی