اقتصادیکسب و کار ایرانی

مفهوم استیکینگ در الگوریتم اثبات سهام

با ظهور ارزهای دیجیتال، مفاهیم بسیار متعدد و متنوعی در میان مردم بسط و گسترش پیدا کرد که موجب می‌شد تا آ‌ن‌ها بتوانند با استفاده از این مفاهیم، یک زندگی راحت‌تر و آسوده‌تر را داشته باشند. فناوری‌هایی که به ارزهای دیجیتال این فرصت را می‌دادند تا به عنوان یک دانش اساسی، تغییرات زیادی را در سیستم مالی و دنیای اقتصاد ایجاد کنند. همان طور که می‌دانید هدف ارزهای دیجیتال، ارائه کردن یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز و بدون نظارت است اما با گذشت زمان و پیشرفت فناوری‌های دیجیتالی، ارزهای دیجیتال نیز به همین مرتبه‌ای که در آن قرار داشتند، بسنده نمی‌کنند و پیشرفت‌های فراوانی را به دست می‌آورند.

یکی از آن مفاهیمی که در راه کسب این پیشرفت‌ها و از ابتدای پیدایش ارزهای دیجیتال با آن همراه بوده و در تمامی پستی‌ها و بلندی‌ها و فراز و نشیب‌های آن، به یاری این دانش شتافته و به عنوان زیرساخت اصلی ارزهای دیجیتال از آن یاد می‌شود، فناوری بلاک‌ چین است. در ادامه این مبحث قصد داریم تا برای آشنایی بیشتر شما کاربران محترم، به بررسی این فناوری انقلابی بپردازیم و بدانیم بلاک‌ چین چیست؟

فناوری بلاک‌چین

به جرئت می‌توان گفت فناوری بلاک‌چین، یکی از بزرگ‌ترین ابداعات بشریت در طول تاریخ است. فناوری‌ای که با دارا بودن ویژگی‌های شگفت‌انگیز و متحیرانه، به عنوان زیرساخت اصلی ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید.  دلیل استفاده از بلاک‌چین این است که تراکنش‌ها و معاملات افراد، کاملا به دور از نظارت نهادهای متمرکز و سازمان‌ها انجام شود تا افرادی که می‌خواهند به معامله با یکدیگر بپردازند، بدون ترس از نظارت و دخالت سازمان‌ها و دولت‌های کشورها، بتوانند در هر کجای جهان که هستند، یک معامله مستقیم و بدون دغدغه را داشته باشند.

بلاک‌چین به عنوان یکی از انواع دفترکل توزیع شده، مزایای بی‌نظیر و بی‌شماری دارد که در ادامه مقاله سعی می‌کنیم به بررسی آن‌ها بپردازیم. در سایت بلاک پست با ادرس blockpost.ir نیز میتوانید اطلاعات جامعی در رابطه با ارز دیجیتال کسب کنید.

اولین مزیت بلاک‌چین این است که به عنوان زیرساخت اصلی ارزهای دیجیتال، اصراری برای تکمیل فرآیند احراز هویت اشخاص ندارد و سعی دارد تا هویت و اطلاعات شخصی هر فرد را نزد خودش نگاه دارد.

مزیت بعدی بلاک‌چین این است که با غیرمتمرکزسازی شبکه‌ها، باعث می‌شود تا تراکنش‌ها و معاملات کاربران، بدون دخالت نهادهای متمرکز و در صحت و سلامت کامل انجام شود.

نکته حائزاهمیت این است که بلاک‌چین در مولفه تامین امنیت نیز عملکرد درخشانی دارد. در این مکانیزم وقتی داده یا تراکنشی در شبکه ثبت شود، امکان تغییر و دستکاری آن تقریبا غیرممکن است و اطلاعات وقتی وارد دنیای بلاک‌چین می‌شوند، غیرقابل دستکاری و غیرقابل تغییر می‌شوند.

مزیت بعدی بلاک‌چین این است که کنترل و اختیار یک شبکه بلاک‌چینی، تحت هیچ شرایطی به دست یک فرد یا نهاد خاصی نمی‌افتد و هیچ فردی در آن، قدرت تصمیم‌گیری کامل را ندارد و به نوعی نمی‌تواند کنترل کامل شبکه را برعهده بگیرد. در شبکه‌های بلاک‌چینی هرگونه تغییر و تحول اساسی و بنیادین در شبکه، نیازمند اجرای یک مکانیزم خاص به نام مکانیزم اجماع دارد که به همه نودهای شبکه این فرصت را می‌دهد تا در تصمیم‌گیری‌ها و تغییرات شبکه، نقش موثری داشته باشند و با رای دادن به یک طرح پیشنهادی، به تایید یا رد آن طرح بپردازند.

مزیت بعدی که می‌توان برای بلاک‌چین در نظرگرفت، این است که با نشان دادن تاریخچه تمامی تراکنش‌ها، به نوعی اعتماد عمومی را جلب می‌کند و نشان می‌دهد که تمامی تراکنش‌های ثبت شده در شبکه، واقعی هستند و این امر شفافیت و امنیت شبکه را دوچندان می‌کند.

در این بخش از مقاله سعی داریم به بررسی الگوریتم مورد استفاده در بلاک‌چین اتریوم بپردازیم و بدانیم الگوریتم اثبات ‌سهام چیست؟

اثبات ‌سهام

الگوریتم اثبات‌سهام، الگوریتم مورد استفاده در بلاک‌چین اتریوم و سایر فورک‌های شبکه اتریوم است که ویژگی‌های شگفت‌انگیز و منحصربه فردی دارد.

اثبات‌سهام، یک مکانیزم اجماع برای پردازش تراکنش‌ها و ایجاد بلاک جدید در یک بلاک‌چین است. در این مکانیزم، به جای انجام و حل یک معادله سخت و پیچیده ریاضی، برای تضمین صحت داده‌ها و اطلاعات، از فرآیند سهام‌گذاری توکن‌های ولیدیتورها استفاده می‌شود. در این الگوریتم، ولیدیتورها به جای خرید تجهیزات گران‌قیمت دستگاه‌های ماینر، فقط کافی است که بخشی از دارایی خود را به عنوان وثیقه و تضمین برای تایید درست و صادقانه اطلاعات و تراکنش‌ها، در شبکه سهام‌گذاری و یا به عبارتی استیک کنند.

شبکه‌های بلاک‌چینی که از الگوریتم اثبات‌سهام استفاده می‌کنند، بسیار سریع‌تر به هدف تایید تراکنش‌ها و تولید بلاک جدید می‌رسند چرا که دیگر مانند الگوریتم اثبات‌کار دارای پیچیدگی نیستند و بدون نیاز به اجرا و حل یک معادله خاص برای پیدا کردن عدد نانس مناسب، به تایید تراکنش‌ها و فرآیند ایجاد بلاک جدید می‌پردازند.

استیکینگ در اثبات‌سهام

مفهوم استیکینگ از آن دسته از مفاهیمی است که از ابتدای ورود به دنیای اسرارآمیز ارزهای دیجیتال، زیاد با آن مواجه می‌شویم. استیکینگ یا استیک کردن در معنای لغوی، همان مشارکت یا سهام‌گذاری معنی می‌شود و در دنیای ارزهای دیجیتال، قفل کردن مقدار خاصی از یک رمز ارز در ازای فرصتی برای اعتبارسنجی بلاک‌های تازه است. البته بحث ایجاد فرصت برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها، فقط مربوط به ولیدیتورهای شبکه است که حجم خاصی از توکن‌های شبکه را در اختیار دارند و می‌توانند با اجرای این فرآیند، به پاداش کارمزد تمامی تراکنش‌های تایید شده برسند.

اما در این قسمت ممکن است برای شما کاربران محترم این سوال پیش بیاید که استیک کردن دارایی‌ها برای ولیدیتورها چه منفعتی دارد. در اینجا می‌توان گفت که استیک کردن دارایی‌ها آن هم به مدت زمان مشخص، به ولیدیتور کمک می‌کند تا بعد از مدتی، علاوه بر دریافت تمامی تراکنش‌های استیک شده، مقداری توکن را به عنوان پاداش صبر خود و مشارکت در فرآیند استیکینگ دریافت کنند، آن هم بدون اینکه کار خاصی انجام داده باشند، صرفا با قفل کردن دارایی‌های خود، به یک مقدار اضافی توکن که حاصل صبر و حوصله خودشان است می‌رسند.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی الگوریتم اثبات ‌سهام بپردازیم. این الگوریتم به عنوان نسل جدیدی از الگوریتم‌های اجماع، ویژگی‌های بسیار کاربردی و اثرگذاری دارد. ویژگی‌هایی که باعث شده تا وابستگی به الگوریتم اثبات‌کار به خاطر مشکلات فراوانش کمتر شود و تراکنش‌ها بسیار سریع‌تر و با امنیت بیشتر، به سر منزل مقصود برسند.