علمی و پزشکی

آیا وقت بازگشایی مدارس فرا رسیده بود؟ | زنگ خطری که یک نظرسنجی به صدا درآورد

مهمترین دلیل بازگشایی مدارس کشور ، مشکل کیفیت آموزش و تأثیر آن در ترک تحصیل دانش آموزان و نابرابری آموزشی است.

گیلونا ، جلال کریمیان ، دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت در دانشگاه تهران ، از بازگشایی مدارس دولتی و غیر دولتی از روز شنبه 17 اردیبهشت و مهمترین دلایل بازگشایی مدارس برای جلوگیری از ترک دانش آموزان خبر داد. جزئیات یادداشت منتشر شده توسط مرکز مطالعات ریاست جمهوری ریاست جمهوری به شرح زیر است:

در اوایل هفته جاری ، دولت اعلام کرد مدارس مناطق کم خطر کشور در تاریخ 17 ماه مه بازگشایی می شوند. این ممکن است کمی عجیب به نظر برسد ، زیرا دفتر مرکزی کرونا از همان آغاز اعلام کرد که مدارس و دانشگاه ها آخرین مکانهایی برای بازگشایی هستند. جامعه پزشکی نسبت به این تصمیم خوش بین نیست و برخی افراد به دلیل نگرانی در مورد این بیماری از نظر روانشناختی آمادگی ندارند دانش آموزان خود را به مدرسه بفرستند. با وجود این اعتراض ها ، اما طرفداران بازگشایی مدارس استدلال های قابل توجهی برای حمایت از موضع خود دارند.

مهمترین دلیل بازگشایی مدارس کشور ، مشکل کیفیت آموزش و تأثیر آن بر عدم موفقیت دانشگاهی و نابرابری آموزشی است. در طی دو ماه گذشته ، معلمان و مدارس تلاش های چشمگیری را برای دسترسی دانش آموزان به آموزش از راه دور انجام داده اند. با این وجود ، برآوردهای اولیه حاکی از آن است که دسترسی به آموزش لزوماً منجر به یادگیری کیفیت نمی شود و این کمبود منجر به کاهش مزمن آموزش دانش آموزان در سال های آینده خواهد شد. جدی بودن این مشکل زمانی روشن تر می شود که می دانیم قربانیان اصلی دانش آموزانی از مناطق کم درآمد کشور خواهند بود. عدم بازگشایی مدارس به معنای تأثیر دومینو در یادگیری دانش آموزان ثروتمند است.

نتایج بررسی رضایت از یادگیری از راه دور

در همین راستا ، مرکز ریاست جمهوری مطالعات استراتژیک نظرسنجی آنلاین را در هفته اول ماه مه انجام داد. در این بررسی از دانش آموزان و والدین خواسته شد تا رضایت خود را از اثربخشی آموزش از راه دور در مدارس ابراز کنند. در مدت پنج روز ، بیش از 20،000 نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که زنگ های خطر زنگ جدی برای تصمیم گیرندگان کشور ایجاد کرد.

پانزده هزار نفر از پاسخگویان مدارس دولتی را مورد بررسی قرار دادند ، که 61 درصد (حدود 10،000) تأثیر یادگیری از راه دور را “ضعیف” ارزیابی کردند. 23٪ این تمرینات را “متوسط” ارزیابی کردند و بقیه (16٪) این تمرینات را “خوب” عنوان کردند.
نتیجه یک نظرسنجی آنلاین توسط مرکز مطالعات استراتژیک
با مشارکت بیش از 15000 پاسخ دهنده در سراسر کشور

این نظرسنجی ، همراه با طیف وسیعی از اطلاعات و اخبار از سراسر کشور ، نشان می دهد که آموزش ناکافی ممکن است در سال تحصیلی جاری کافی نباشد و ما باید در مناطقی که خطر کمتری دارد ، مدارس را بازگشایی کنیم.

دلیل دیگری که بازگشایی مدارس را توجیه می کند ، بازگشایی کلیه مشاغل پرخطر در بیشتر کشور است. وقتی تعامل تجاری در شهرها برقرار شود ، حداقل یک وسیله انتقال بیماری به هر خانواده ایجاد می شود. به همین دلیل ، تأثیر نسبی بازگشایی مدرسه بسیار کمتر از بازگشایی سایر حرفه ها است. یک مطالعه جدید دانشگاه UCL در انگلیس این ادعا را تأیید می کند. این مطالعه نشان داد که تأثیر تعطیلی مدارس در جلوگیری از شیوع بیماری در مقایسه با سایر اقدامات فقط 2 تا 4 درصد بوده است.

آگاهی از تصمیمات سایر کشورها نیز در این زمینه مفید است. فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که این هفته مدارس خود را بازگشایی کرد. قربانیان کرونا در فرانسه چهار برابر قربانیان ایران است و بسیاری از مشاغل هنوز بازگشایی نشده اند. مانند فرانسه ، سایر کشورهای اروپایی مدارس خود را افتتاح کرده اند یا قصد دارند این کار را انجام دهند. تأکید بر بازگشایی مدارس در این کشورها بدان معنی است که مقامات دولتی آنها متعهد به کارآمدی سیستم آموزشی خود هستند و حساسیت آن را درک می کنند.

پیشنهاد مجدد برای بازگشایی مدارس به معنای نادیده گرفتن همه گیر نیست. این معمولاً امکان پذیر نیست و باید با اقدامات خاصی همراه باشد. فاصله اجتماعی ، ضد عفونی کردن فضای مدرسه و مشاهده موارد مشکوک اولین شرایط برای بازگشایی است. در عین حال مدارس با تقسیم کلاس ها و دانش آموزان به دو گروه و حضور این دو گروه به طور جداگانه در مدرسه می توانند تراکم جمعیت مدرسه را کاهش دهند. علاوه بر این ، برای رسیدگی مناسب به اضطراب جامعه ، حضور در مدرسه می تواند برای دانش آموزانی که خانواده هایشان وظیفه آموزش آنها را دارند ، اختیاری اعلام شود.

همه این استدلال ها و راه حل ها مبتنی بر یک فرضیه سیاسی است. آموزش و پرورش مهمترین مؤسسه برای رفع نابرابری های ناتوانی است و باید متعهد به ارائه آموزش با کیفیت برای همه اقشار جامعه باشد. سالهاست که سیاست های غلط باعث شده است که آموزش و پرورش کالاهای فشرده هزینه بیشتری برای جامعه هزینه کند. . بدون شک ، این به معنای قربانی کردن سلامتی کودکان و نوجوانان به آموزش نیست ، بلکه به این معنی است که باید شرایط برای هر دو فراهم شود.