علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

چرا باید بهداشت فردی را رعایت کنیم؟

از گذشته تا به امروز رعایت بهداشت فردی امری مهم و ضروری‌ست که روزانه هر فردی به طور ناخودآگاه و خودجوش به سمت مسائل بهداشتی و شخصی مواجه می شویم که می بایست بعد از روزی پر مشغله و شلوغ به بهداشت فردی هم رسیدگی نماییم. به عنوان مثال دست و صورت خود را بشوییم، ناخن های دست و پا را کوتاه کنیم و بسیاری از موارد دیگر. شاید در اطراف خود فردی را دیده باشید که به طور دائم و همیشگی روزی چند بار دستانش را می شوید یا این که چند بار در روز دوش می گیرد.

آیا به نظر شما داشتن وسواس اذیت کننده نیست؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است اما نباید وسواس به خرج داد. در واقع با وجود وسواس هم خود شخص و هم اطرافیان آن شخص اذیت می شوند. بنابراین می توان گفت که وسواس نوعی بیماری فکری و روحی است که نه تنها هیچ گونه کمکی به رعایت بهداشت نمی کند بلکه باعث دوری از بهداشت واقعی می شود.  حال به نظر شما چرا بهداشت فردی اهمیت دارد؟ چرا باید بهداشت فردی را رعایت کنیم؟ بهداشت فردی چه فوایدی دارد؟ اگر به دنبال پاسخ این دست از سوالات هستید به شما توصیه می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

چرا باید بهداشت فردی را رعایت کنیم؟

می دانیم که چند سالی‌ست که در سراسر جهان بیماری کرونا وجود دارد که رعایت بهداشت فقط برای حفظ ظاهر و زیبایی نبود. در واقع با رعایت بهداشت در این دوران علاوه بر آن که توانستیم ظاهری مرتب و خوشبو داشته باشیم، توانستیم سلامتی بدن خود را هم تضمین کنیم. به عبارت دیگر برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری کرونا کارهای بسیاری همچون شستشوی مرتب دست ها، مسواک زدن، پاک کردن آلودگی های موجود بر روی پوست و … انجام دادیم که باعث حفظ سلامتی و از طرفی هم پیشگیری از مبتلا شدن به کووید 19 انجام دادیم. البته ناگفته نماند که همیشه باید بهداشت فردی را رعایت کنیم. بنابراین از دلایل اهمیت بهداشت فردی می توان به سلامتی بدن و آراستگی آن اشاره کرد.

چگونه بهداشت دهان رعایت می شود؟

از دوران کودکی و مدرسه به ما آموزش داده اند که باد روزی 3 بار مسواک بزنیم. بعد از هر وعده غذایی، از مسواکی نسبتا نرم و نخ دندان استفاده کنید. همانطور که می دانید ماندن مواد غذایی بر روی دندان ها می تواند زمینه ایجاد پوسیدگی و خرابی آن ها را فراهم آورد. مصرف شیرینی ها، مواد قندی و نوشابه بر روی دندان ها متمرکز شده و به مرور زمان آن ها را خراب و پوسیده می کند. بنابراین سعی کنید حتی الامکان از نوشابه و مواد قندی غیر طبیعی دوری کنید. برای حفظ سلامتی دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان خود می توانید از لبنیات هم استفاده کنید. بنابراین می توان گفت که بعد از هر وعده غذایی مسواک، نخ دندان و اب نمک را فراموش نکنید.

چرا باید به بهداشت پوست اهمیت داد؟

پوست یکی از مهم ترین عناصر در زیبایی فردی است که توجه و اهمیت دادن به آن باعث می شود که هم پوستی شفاف و سالم داشته باشید و هم اعتماد به نفس فردی خود را مضاعف کنید. پوست بدن انسان چرب، نرمال یا خشک است. اگر پوست شما در دسته پوست های چرب است باید به برنامه غذایی خود بسیار اهمیت دهید. مصرف چربی های اضافه و فست فودها م یتواند تاثیر مستقیمی روی سلامت پوست بگذارد. اگر پوست شما در دسته پوست های خشک است باید از  روغن های گیاهی همچون روغن نارگیل، روغن زیتون استفاده کنید و دو بار در روز (صبح و شب) صورت خود را با ژل های شستشو و فوم بشویید.

بنابراین توصیه می کنیم که به بهداشت پوست خود اهمیت دهید و تمامی گرد و غبارها را از روی پوست خود حذف کنید تا از بروز آسیب های پوستی بر حذر باشید.

چرا باید به بهداشت مو اهمیت داد؟

یکی دیگر از مواردی که در بهداشت فردی باید به آن اهمیت داد، بهداشت مو است. کوتاه کردن موها مثلا هر 6 ماه یک بار می توانید سلامت موهای خود را تضمین کنید. به عنوان مثال با کوتاهی مرتب موها در مدت زمان های مشخص می‌توانید از بروز موخوره جلوگیری کنید یا با شستشوی درست موها از بروز شوره بر روی سطح پوست سر جلوگیری کرده و چربی کف سر خود را از بین ببرید. همچنین با عواملی مانند تغذیه مناسب، عدم مصرف سیگار، استفاده کم‌تر از اتوی مو و سشوار و بسیاری از موارد دیگر می توانید از ریزش موها و آسیب دیدن آن ها پیشگیری نمایید.

فواید بهداشت فردی

  • از ابتلا به بیماری های انگلی و ویروسی پیشگیری می شود.
  • با رعایت بهداشت فردی می توان به افزایش اعتماد به نفس فردی کمک کرد.
  • برنامه غذایی و تغذیه درست می تواند از اضافه وزن و چاقی و بیماری های گوارشی جلوگیری کند.
  • با رعایت بهداشت فردی می توان ظاهر و زیبایی فردی را دو چندان کرد. به عنوان مثال شخصی که ناخن های کوتاه، موهای مرتب و تمیز و لباسی آراسته دارد علاوه بر آن که به ظاهر خود کمک کرده توانسته است که بهداشت فردی را رعایت کند.

چگونه باید بهداشت فردی را رعایت کنیم؟

  • فراموش نکنید که قبل و بعد از غذا دست های خود را بشویید.
  • در طول روز حداقل 2 یا 3 بار از مشواک و نخ دندان استفاده کنید.
  • لباس های خود را به خصوص لباس زیر را روی یک بار عوض کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد حساسیت های پوستی از لباس نخی استفاده کنید.
  • در هفته حداقل دو بار دوش بگیرید و بدن و موهای خود را به طور کامل بشویید.
  • به کمک دستمال مرطوب و آب پوست صورت خود را از هرگونه آلودگی و آرایش تمیز کنید.
  • سعی کنید در طول روز تحرک به اندازه کافی داشته باشید و فعالیت‌های ورزشی را در برنامه زندگی خود قرار دهید.
  • یکی از راه‌های ایجاد اختلال در سیستم گوارش، مصرف غذاهای آماده و چرب است. حتی الامکان از خوردن این نوع غذاها بپرهیزید.