عمومیکسب و کار ایرانی

مهاجرت به کانادا: چگونه از سیستم بهداشت و درمان بهره‌مند شویم؟

برای شما که قصد تحصیل و یا اقامت در کانادا را دارید چگونگی استفاده از بیمه دانشجویی و اساساً سیستم درمانی کانادا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حتماً در مورد هزینه‌های بالای درمان در این کشور اطلاع دارید و می‌دانید که در صورت نداشتن بیمه چه هزینه‌های سنگینی بر شما تحمیل خواهد شد. البته بسیاری از دانشجویان و یا افرادی که قصد مهاجرت به کانادا دارند معمولاً مسائل دیگر را در اولویت قرار می‌دهند و تنها پس از ورود به خاک کانادا به فکر این موضوع می‌افتند؛ اما شما تصور کنید یک دانشجو در کانادا در صورت نداشتن بیمه دانشجویی، گاه شاید مجبور شود برای یک بیماری نه چندان سخت، به اندازه یک سال هزینه تحصیل خود را برای هزینه درمان بپردازد.

بنابراین اصلاً جای ریسک در این زمینه نیست و باید از همین حالا و پیش از رفتن به کانادا برنامه‌ریزی‌های خود برای این موضوع را جدی بگیرید. در این مطلب ابتدا برای شما مختصری در مورد سیستم درمانی کانادا توضیح می‌دهیم و بعد از آن در مورد بیمه دانشجویی در کانادا اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. اگر در این مورد احساس می‌کنید نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با مشاوران اسمارت اپلای تماس بگیرید تا از مشاوره و کمک آن‌ها برای بالا بردن آگاهی‌تان استفاده کنید.

نظام بهداشت و درمان کانادا

نظام بهداشت و درمان کانادا یا همان سیستم درمانی کانادا را مدیکر (Medicare) می‌خوانند که از بودجه عمومی تأمین مالی می‌شود. با وجود این سیستم همه کانادایی‌ها بدون پرداخت هزینه از خدمات عمومی بیمارستانی و پزشکی ضروری بدون پرداخت هزینه  استفاده می‌کنند.  اما باید بدانید در کانادا مانند کشور ما ایران یک سیستم متمرکز خدمات بهداشت و درمان وجود ندارد. در کانادا به جای داشتن یک برنامه ملی متمرکز، ۱۳ برنامه بیمه بهداشت و درمان استانی و منطقه‌ای وجود دارد. در واقع نقش‌ها و مسئولیت‌های مربوط به نظام درمانی مناطق بین دولت‌های استانی و قلمروها و دولت فدرال به صورت مشترک پیش برده می‌شود. دولت فدرال از طریق قانون سلامت کانادا استانداردهای کلی بهداشت و درمان در کشور را تعیین می‌کند.

همچنین کمک‌های مالی برای خدمات بهداشتی و درمانی استان‌ها و مناطق را تأمین می‌کند. حمایت از ارائه خدمات بهداشتی و سلامت به گروه‌های خاص هم از طریق دولت فدرال انجام می‌شود؛ اما دولت‌های استانی و قلمروها هم در مقام مجری این استانداردها و سیاست‌ها را پیاده می‌کنند و خدمات بهداشتی و درمانی به ساکنین مناطق ارائه می‌دهند. گفتیم که برنامه‌های بیمه سلامت استان‌ها و قلمروها باید مطابق با استانداردهای تعریف شده در قانون سلامت کانادا ارائه شوند. از موارد تعریف شده در نظام خدمات درمانی در کانادا این هست که کلیه پرداخت‌های بیمه‌ای در قالب  استانداردهای  Canada Health Transfer انجام شود.

برنامه‌های استانی و منطقه‌ای باید از این قابلیت برخوردار باشند که تمام ساکنان کانادا در هنگام سفر در درون کشور بتوانند در هر کجای کانادا از این خدمات بهره‌مند شوند. در این زمینه حتی نوعی پوشش محدود خدمات درمانی در هنگام سفرهای خارج از کشور کانادا هم در نظر گرفته شده است. هنگامی که یک مقیم کانادا به یکی دیگر از استان‌های کانادا نقل مکان می‌کند، فرد می‌تواند در 3 ماه اول اقامت همچنان از کارت بیمه مراقبت‌های بهداشتی خود استفاده کند. این مدت زمان به فرد این فرصت کافی را می‌دهد که بتواند برای ثبت نام طرح جدید و دریافت کارت بیمه جدید بهداشتی اقدام کند.

سیستم بهداشت و درمان کانادا

برای متقاضیانی که قصد مهاجرت و اقامت در کانادا را دارند سیستم بهداشت و درمان کانادا بسیار حائز اهمیت است زیرا همان طور که می دانید هزینه های درمانی در کشور کانادا بسیار بالاست و چنانچه فرد نتواند از بیمه یا خدمات درمانی استفاده نماید باید هزینه های سنگینی پرداخت کند. سالانه بیش از ۲۵۰ هزار متقاضی برای مهاجرت کانادا را به‌عنوان مقصد خود انتخاب می‌نمایند؛ کشوری که خدمات آموزشی عالی، خدمات رفاهی و همچنین سیستم بهداشت و درمان رایگان و عمومی آن در سطح جهان مشهور است.

یکی از دلایل مهم برای متقاضیان Immigration and citizenship به کانادا، سیستم بهداشت و درمان این کشور است. اساس کار بهداشت و درمان در کانادا مربوط به سال‌های گذشته است و طی این سال‌ها دولت کانادا تلاش کرده تا خدمات ویژه‌ای در خصوص بهداشت و درمان ارائه دهد تا بتواند مهاجران بیش‌تری جذب نماید. در ادامه این مقاله توضیح بیشتری در خصوص سیستم بهداشت و درمان کانادا خواهیم داد: سیستم بهداشت و درمان کانادا (MEDICARE) دارای ۱۳ برنامه برای بهداشت و درمان ایالتی و کشوری است. تمامی شهروندان دائم کانادا می‌توانند بدون پرداخت هزینه به خدمات بیمارستانی و پزشک معالج دسترسی داشته باشند.

کشور کانادا دارای سیستم بهداشت و درمان جهانی است و برای شهروندان دائم خود، مراقبت‌های لازمه را انجام می‌دهد؛ اما سیستم درمانی کانادا در مورد مهاجران خارجی کمی متفاوت‌تر است. در واقع نوع پوشش فرد مهاجر در سیستم بهداشت و درمانی به وضعیت مهاجرت او وابسته است. ممکن است شما به‌عنوان فردی که مقیم کانادا نمی‌باشد، هزینه برخی از این خدمات را پرداخت نمایید. آیا بهداشت و درمان در کانادا رایگان است؟ در سیستم بهداشت و درمان کانادا با دارا بودن بیمه سلامت، فرد لازم نیست هزینه‌ای پرداخت نماید و اکثر خدمات بهداشتی رایگان است.

حتی اگر کارت سلامت همراه فرد نباشد، خدمات فوریت پزشکی برای او رایگان است. البته اگر محدودیت‌هایی برای وضعیت مهاجرتی او وجود نداشته باشد. شهروندان کانادا باید برای دریافت خدمات بهداشتی رایگان سالانه مبلغی از درآمد خود را بابت مالیات پرداخت نمایند. بنابراین برخلاف تصور درمان در کشور کانادا رایگان نمی‌باشد. شهروندان کانادایی بخشی از درآمد خود را صرف مالیات مراقبت‌هایی بهداشتی می‌کنند اما چون که در زمان استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند، برخی گمان می‌کنند که درمان در کشور کانادا رایگان است.

افرادی که خدمات درمانی دریافت می‌کنند از هزینه‌های درمانی اطلاعی ندارند چون صورت حسابی جهت درمان خود دریافت نمی‌کنند. محاسبه دقیق هزینه مهاجرت به کانادا نیاز به اطلاعات دقیق و بروز دارد تا افراد بتوانند برآورد مالی صحیحی داشته باشند . همین مسئله باعث شده تا افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، از این نکته غافل شوند. بیمه خدمات درمانی برای مهاجران به کانادا به‌عنوان کسی که قصد مهاجرت و اقامت در کانادا را دارید باید با سیستم بهداشت و درمان کانادا آشناییت لازم را داشته باشید. اگر می‌خواهید تحت پوشش مراقبت‌های بهداشتی و درمانی قرار بگیرید باید حداقل ۶ ماه سابقه تحصیل در کانادا و یا کار در این کشور را داشته باشید.

خبر خوشایند این که با دریافت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی رایگان در سیستم بهداشت و درمان کانادا ، همسر و فرزندان شما نیز واجد شرایط دریافت خدمات بهداشتی و درمانی رایگان کانادا می‌شوند. اگر شما ویزای کانادا دارید و مقیم جدید کشور کانادا هستید، باید یک دوره ۳ماهه منتظر بمانید تا کارت مراقبت‌های بهداشتی شما صادر شود. در این مدت می‌توانید از خدمات درمانی خصوصی استفاده نمایید. اگر به‌عنوان گردشگر وارد خاک کانادا شوید و بیمار شوید و یا تصادف کنید، دولت کانادا هیچ هزینه‌ای جهت درمان شما پرداخت نخواهد کرد. جهت دریافت خدمات بهداشتی و درمانی در هنگان سفر باید بیمه‌نامه مسافرتی اخذ نمایید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.