علمی و پزشکی

کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

به گزارش شفاف دکتر محمد مهدی گویا وی افزود: برنامه بسیار ارزشمند شهید سلیمانی برای کنترل اپیدمی کوید 19 و گسترش برنامه های پیشگیری از این بیماری در سراسر کشور برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: برنامه های اجرا شده در این پروژه در این مدت زمان کوتاه ، موفقیت آن را به اثبات رسانده است ؛ در مدت زمان بسیار کوتاه و کمتر از یک ماه ، تعداد مرگ های ناشی از این بیماری حدود 40 درصد کاهش یافته است.

گویا ادامه داد: همکاری نزدیک بین سازمان بسیج برای محرومان و نیروهای بهداشتی تاکنون نتایج ارزنده ای را برای کشور به همراه داشته است. این در شرایطی است که ایران تحت شدیدترین ، ناعادلانه ترین و ظالمانه ترین تحریم های ایالات متحده قرار گرفته است. برای بسیاری از افراد ، ممکن است قابل قبول نباشد که اجرای چنین طرحی برای ایران دشوار است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای عفونی افزود: هدف اصلی این پروژه مدیریت و کنترل اپیدمی کوید 19 از طریق مشارکت عمومی ، همکاری بین بخشی ، استفاده از نیروی بسیج و داوطلبان مردمی است.

گویا افزود: بعنوان فردی که شاید مسن ترین مدیر وزارت بهداشت باشد ، بیشترین تجربه همکاری با بسیج را در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماریهای عفونی دارم. در ارتباط با ریشه کنی فلج اطفال ، سالها با همکاری نیروی مقاومت بسیج به خانه های مردم می رفتیم و برای کودکان زیر پنج سال قطره فلج اطفال را برای همه افراد در مناطق شهری تهیه می کردیم. و مناطق روستایی کشور.

وی توضیح داد: ثمرات مثمر ثمر این همکاری ها در سال های اولیه به بار آمد و از سال 2000 تاکنون حتی یک مورد فلج اطفال با ویروس وحشی در کشور مشاهده نشده است ، در حالی که ایران فقط در مجاورت دو کشور جهان است ‘افغانستان “. و این پاکستان است که هنوز از این بیماری رنج می برد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: سال گذشته توانستیم گواهی حذف سرخک را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کنیم. این گواهینامه به این معنی است که بیش از سه سال است که هیچ موردی از سرخک و سرخچه در کشور ما گزارش نشده است.

گویا افزود: اگرچه هیچ یک از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی ، به استثنای جمهوری اسلامی ایران و دو کشور کوچک بحرین و عمان ، به چنین موفقیتی نرسیده اند ، سال گذشته شیوع سرخک در سراسر اروپا و منطقه ما بیداد می کند “.

وی افزود: دریافت چنین گواهی در چنین شرایطی باورنکردنی است. این کار مهم انجام شده است به طوری که از سال 2003 با واکسیناسیون 33 میلیون نفر در کمتر از یک ماه با همکاری ، عملیات حذف سرخک را به پایان رسانده ایم. و مشارکت نیروی سلامت و نیروهای بسیج.

گویا با تأکید بر اینکه دنیا به این دستاوردهای که نتیجه چنین مشارکتی است ، و نه فقط ایران ، افتخار می کند ، اظهار داشت: اکنون گام مهم بعدی را برای کنترل بیماری کووید 19 برداشتیم. آنچه رسانه های خارجی و ضد انقلاب هر روز علیه ما ادعا و تبلیغ می کنند ، این بیماری در همه کشورهای جهان در حال گسترش است و فقط تعداد کمی از آنها زنده مانده اند.

وی تأکید کرد: در هفته های اخیر افزایش شیوع این بیماری در کشورهای جهان کاملاً مشهود و غیرقابل انکار است و شاهد افزایش شدید این بیماری در جهان از جمله کشور خودمان هستیم. برخی از رسانه های مخالف وانمود می کنند که این بیماری در سراسر جهان مهار شده است و فقط ایران در Covid 19 درگیر است.

گویا ادامه داد: ستاد ملی ولیعهد در کشور تصمیم گرفت با همکاری سازمان بسیج برای اخراج و هماهنگی بین ادارات و سایر سازمان ها با همکاری مردم برای کنترل این بیماری اقدام به افزایش اطلاعات کند. .

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: هفت راهکار برای این منظور انتخاب شد. اولین استراتژی افزایش نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشت و اجرای قانون است. راهکار دوم افزایش تعداد آزمایشات انجام شده در مناطقی است که فکر می کنیم در کنترل بیماری بیشترین تأثیر را داریم. مناطقی که فکر می کردیم افراد زیادی با بیماری عروق بیماری کرونا وجود دارند که هیچ علامتی ندارند یا علائم بسیار خفیفی دارند. این به ما کمک می کند بیماری را زودتر تشخیص داده و درمان کنیم و اجازه نمی دهد کسی ما را به بیمارستان منتقل کند.

وی افزود: ما به دنبال شناسایی و درمان موارد بدون علامت و بدون علامت هستیم تا در اسرع وقت این افراد شناسایی ، مراقبت ، جدا و قرنطینه شوند تا بیماری به دیگران ، به ویژه سایر اعضای خانواده منتقل نشود. یا همکاران کار “. .

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: طرح شهید سلیمانی با آموزش و اطلاع رسانی ، نظارت هوشمند بر بیماران در مناطقی که تعداد افراد مشکوک به کوید 19 بیشتر است و بیشترین میزان تردد را دارند ، انجام می شود.

گویا افزود: استراتژی بعدی در این طرح آموزش ، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است. Covid 19 زندگی افراد و جوامع را تغییر داده است. اگر به سال گذشته نگاه کنیم ، بسیاری از نگرش ها ، رفتارها و عادت های ما تغییر کرده است. بسیاری از این تغییرات می توانند سالها یا حتی یک عمر ادامه داشته باشند.

وی گفت: “استراتژی بعدی حمایت از گروه های آسیب پذیر است.” همکاری سه جانبه بین نیروهای وزارت بهداشت ، بسیج و داوطلبان مردمی منجر به کسانی شده است که به دلیل بیماری زمینه ای یا سایر مشکلات ، به ویژه افراد مسن ، ممکن است نتوانند به مراکز درمانی مراجعه کنند. خدمات آنها در این استراتژی ، ما خدمات را به محیط وارد می کنیم و از آنجا شروع به کنترل و جلوگیری از Covid 19 می کنیم.

گویا افزود: ششم استراتژی ما ایجاد یک سری محدودیت ها با مشارکت خود مردم است ، یعنی مردم باید معتقد باشند که این محدودیت ها برای سلامتی خود ، خانواده و افرادی که با آنها زندگی می کنند ، است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: وقتی گفته می شود در تعطیلات به مسافرت نمی روید یا در شب یلدا پریود نیستید ، ابتدا باید افراد را بخوبی برای همکاری توجیه کنید. یکی از مهمترین استراتژی ها ایجاد هدفمندی و اعتبار بیشتر برای افراد بود.

وی افزود: آخرین راهکار درمان سرپایی و جلوگیری از بیهوده رفتن آنها به مراکز درمانی و بیمارستان ها است. برای افرادی که به خدمات پیشرفته بیمارستان احتیاج ندارند و نمی توانند در خانه درمان شوند ، ما در مراکز مراقبت اختصاصی خدمات ارائه می دهیم. به عنوان مثال ، فرد مبتلا به بیماری است و علاوه بر داروها به اکسیژن نیز نیاز دارد. بنابراین ، فقط برای تأمین نیاز به اکسیژن به بیمارستان مراجعه نکنید.

گویا افزود: مأموریتی به من محول شده است كه به منطقه سه كشور از جمله استانهای كردستان ، كرمانشاه ، ایلام و همدان در غرب كشور مراجعه و فعالیتهای جاری پروژه شهید سلیمانی را رصد كنم.

وی افزود: هماهنگی بین نیروهای بهداشتی ، دانشگاه های علوم پزشکی ، هلال احمر و بسیج در این استان ها با حمایت خوب استانداری ها به خوبی شکل گرفته است. چندین سازمان و فرمانداری در غرب کشور وارد صحنه شده و این طرح را به خوبی اجرا می کنند.

گویا گفت: “اوضاع بهتر از آنچه كه تصور می كردیم پیش می رفت.” تقسیم کار به خوبی انجام شد و هیچ مشکلی از نظر فنی وجود نداشت. فقط مشکلات پروژه ، برخی تجهیزات آزمایشگاهی و بودجه وجود داشت. روندهای مراقبت های سرپایی به خوبی مشخص شده و با شاخص های تعیین شده ، استان های غربی کشور قبلاً به بسیاری از اهداف خود رسیده اند.

گویا افزود: نتایج برخی از شاخص ها به مرور زمان بدست می آید. اما تشخیص سرپایی و به موقع بیماری در این استانها چهار برابر شده است و این همان چیزی است که ما بدنبال آن هستیم.

وی افزود: طبیعی است که وقتی آزمایشات در مقیاس وسیع انجام می شود ، تعداد تشخیص های سرپایی افزایش می یابد و بار مراجعه به مراکز درمانی کاهش می یابد. کشف سرپایی به معنای گسترش بیماری نیست ، اما نشان دهنده فعالیت م effectiveثر همکاران ما است که توانستند بیماران را زودتر شناسایی کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: یک شاخص بسیار مهم میزان مرگ و میر است که در سراسر کشور حدود 40 درصد کاهش یافته است و در استان های غربی (منطقه 3) بیشترین مرگ و میر وجود دارد. کم برای Covid 19؛ در 10 روز گذشته در بعضی از استان ها این تعداد حتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی وی در پیام ، وی اظهار داشت: امیدواریم برنامه شهید سلیمانی نیز به همین منوال پیش برود و روزی فرا برسد که در آینده ای نه چندان دور اعلام کنیم که میزان کشته شدگان به یک سطح رسیده است. قابل قبول است و بیماری کوید کاملاً تحت کنترل است. “