اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

آیا مصرف قهوه با دوز کم می‌تواند برای کاهش علائم اضطراب مفید باشد؟

بهترین داروهای ضد استرس و ضد اضطراب

خواص پودر قهوه گانودرما: در دنیای امروز بسیاری از آدم‌ها در روند زندگی دچار فشارهای گوناگونی می‌شوند. قرار گرفتن در این شرایط باعث می‌شود تا میزان در انسان بیشتر شود. گاهی اوقات این تنش‌ها باعث می‌شوند تا استرس به بخش جدا‌ناپذیری از زندگی تبدیل شود و تمام جنبه‌های آن را تحت تأثیر نامطلوب خود قرار دهد. همه ما می‌دانیم که اضطراب‌ها تا چه حد از میزان راندمان فعالیت‌های روزمره ما می‌کاهد.
در این بین برخی از افراد به مصرف دارو های ضد استرس روی می‌آورند. از آن‌جا که این مقوله در زندگی همه ما اهمیت بسیاری دارد در این مطلب می‌خواهیم به معرفی بهترین داروهای ضد استرس و ضد اضطراب و موارد جانبی آن‌ها بپردازیم.

قرص ضد اضطراب و استرس برای چه مواردی تجویز میشود؟

بهترین زمان مصرف قهوه گانودرما: داروی های ضد اضطراب انواع گسترده‌ای از داروها هستند که پس از مصرف با اثرگذاری بر روی بدن و مغز باعث می‌شوند تا علائم استرس مانند حمله‌های ، ترس و نگرانی شدید، کمتر شود. داروهای ضد استرس و ضد اضطراب را یا پزشک تجویز می‌کند. قرص های ضد استرس طیف گسترده‌ای از داروها را شامل می‌شوند. نکته مهم در رابطه با این داروها این است که برخلاف تصور بسیاری از مردم مصرف قرص اضطراب باعث رفع اختلالات اضطراب و دچار نشدن دوباره به آن نمی‌شود بلکه تنها از شدت نشانه‌های آن می‌کاهد. برای مصرف چنین داروهایی حتماً باید به موارد زیر دقت شود.

  • تداخل دارویی با داروهای دیگر
  • شدت علائم استرس در فرد
  • وضعیت فیزیکی و روانی شخص
  • نوع اختلالی که فرد از آن رنج میبرد

که تشخیص همه این موراد بر عهده  روانپزشک است.

بهترین قرص ضد اضطراب چیست؟

طریقه مصرف گانودرما برای زگیل تناسلی: رایج‌ترین داروهای ضد اضطراب گروهی به نام بنزودیازپین ها هستند. بنزودیازپین ها گروهی از داروها هستند که می‌توانند به کاهش استرس و سهولت در خوابیدن کمک کننده باشند. هم‌چنین این داروها به‌عنوان شل‌کننده عضلات (برای آرامش‌بخشی به فرد) برای انجام انواع جراحی‌ها یا سایر اقدامات پزشکی، هم‌چنین و ترک الکل استفاده می‌شود. بنزودیازپین ها را آرام‌کننده‌های جزئی، آرام‌بخش‌ یا خواب‌آور نیز می‌نامند. گروه بنزودیازپین ها شامل انواع داروهای زیر می‌شود.

  • زاناکس (آلپروزولام)
  • کلونوپین (کلونازپام)
  • آتیوان (لوازپام)
  • والیوم (دیازپام)

انواع داروهای ضد اضطراب (بنزودیازپین ها)

انواع بسیاری از بنزودیازپین ها در بازار وجود دارد. همه بنزودیازپین ها به یک شیوه عمل می‌کنند اما شدت و مدت اثر آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

بنزودیازپین هایی که بیشتر برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می‌شوند شامل ، آلپروزولام (زاناکس) و هستند. هم چنین داروهای دیگری که برای این اختلالات استفاده می‌شوند شامل برومازپام (لکتوپام) ، ، کلردیازپوکسید (لیبریوم)، کلروازپات (ترانکسن) و هستند.

بنزودیازپین های برای درمان  مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل لورازپام (آتیوان) ، ، اگزازپام (سراکس) ، ، و هستند. در صورت نیاز به دانستن اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشورت کنید.

بنزودیازپین ها به صورت قرص یا کپسول در دسترس هستند و از طریق دهان مصرف می‌شوند. برخی از این داروها نیز به صورت قرص زیرزبانی یا محلول تزریق قابل دسترسی هستند.

دقت کنید که این داروها به دو نام ذکر می‌شوند. یکی از این‌ها نام تجاری و دیگری نام عمومی و رایج دارو است.

آیا من به این روش درمانی نیاز دارم؟

میزان مشخصی از اضطراب یا بی خوابی واکنشی طبیعی به اتفاقات زندگی شماست. این موضوع طبیعی است که گاهی در زندگی و در موقعیت‌های گوناگون دچار شوید اما همیشه لزومی به مصرف داروی ارام کننده استرس نیست. گاهی نیز ممکن است به دلایل مختلف دچار کم‌خوابی یا بی‌خوابی شوید اما به خاطر داشته باشید که مصرف قرص ضد استرس بدون نسخه پزشک کار عاقلانه‌ای نیست. سعی کنید از روش‌های مختلف برای آرام کردن خود بهره ببرید و به سریعاً به دنبال داروی ارامبخش استرس نباشید. اما در صورتی که استرس و عوارض آن آرامش طبیعی زندگی‌تان را از شما گرفت و به یک مشکل تبدیل شد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

توانایی خوابیدن و خوابیدن در طول شب می تواند تحت تأثیر بسیاری از مشکلات سلامتی قرار گیرد. اینها شامل شرایط جسمی است که باعث درد یا مشکل تنفس می شود و همچنین مشکلات روحی و روانی. هنگامی که خواب مختل می شود ، سلامتی می تواند بیشتر تحت تأثیر قرار گیرد.

در حالی که هر وضعیت منحصر به فرد است و ممکن است رویکردهای درمانی مختلفی درخواست شود ، اما بنزودیازپین ها می توانند به شما کمک کنند.

 داروهای ضد استرس و ضد اضطراب (بنزودیازپین ها) چه کاری انجام می دهند؟

بنزودیازپین ها فعالیت انتقال دهنده عصبی GABA را افزایش می دهند. GABA ماده‌ای شیمیایی در مغز است که به شما کمک می کند تا احساس آرامش کنید. اثر آن‌ها هم‌چنین باعث ایجاد خواب آلودگی می‌شود و خوابیدن در طول شب را آسان می‌کند.

عوارض جانبی داروهای ضد اضطراب (بنزودیازپین ها)

عوارض جانبی بنزودیازپین ها به طور کلی خفیف است و ممکن است در صورت استفاده از این داروها در دوزهای پایین مشاهده نشود. اما برای نمونه اگر پزشک شما برای‌تان تجویز کرده است لازم است از عوارض آلپرازولام آگاهی داشته باشید. عوارض قرص آلپرازولام و همه داروهای این گروه را می‌توان شامل موارد زیر دانست.

عوارض جانبی شایع عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • ایجاد حالت آرام بخش در فرد
  • از دست دادن تعادل

در دوزهای بالاتر عوارض جانبی داروهای ضد استرس و ضد اضطراب می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

سایر اثرات احتمالی که بسیار نادر است شامل تحریک، و کابوس است. کاهش دوز می تواند به کاهش عوارض جانبی کمک کند.

داروهای ضد استرس و ضد اضطراب می‌توانند یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات جدید و انجام برخی از کارهای جسمی و روانی را دشوار کنند. این توانایی‌ها با از بین رفتن اثر دارو به حالت طبیعی برمی‌گردند.

هنگامی که از این داروها برای کمک به خوابیدن استفاده می شود ممکن است برخی از اثرات خماری مانند خواب آلودگی صبح را به همراه داشته باشند.

چگونه میتوان بنزودیازپینها را با آسودگی استفاده کرد؟

  • فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. دوز خود را افزایش ندهید.
  • وقتی دو یا سه شب پشت سر هم خوب خوابیدید سعی کنید بدون مصرف دارو بخوابید.
  • اگر چند هفته یا بیشتر به طور منظم بنزودیازپین مصرف کرده‌اید قبل از کاهش یا قطع دارو با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر مصرف یک وعده را فراموش کردید خودسرانه چند عدد قرص را با هم مصرف نکنید. در این زمینه از پزشک خود مشورت بگیرید.

چگونه میتوان مصرف داروهای ضد استرس و ضد اضطراب را قطع کرد؟

در بیشتر مواقع، داروهای ضد استرس و ضد اضطراب برای کمک به افراد در عبور از شرایط استرس‌زا تجویز می‌شوند. هنگامی که از این داروها به صورت روزانه برای چند هفته استفاده می‌شود بیشتر افراد می‌توانند مصرف آن‌ها را بدون مشکل یا اثرات جانبی ترک کنند.

اما قطع مصرف دارو می‌تواند برای برخی از افراد سخت باشد حتی اگر دوران استفاده کوتاه مدت باشد. افرادی که مایلند مصرف داروهای ضد استرس و ضد اضطراب را بعد از استفاده منظم از آن برای مدت طولانی‌تر متوقف کنند باید به تدریج و در مدت زمان طولانی مصرف خود را قطع کنند.

این روش اثرات ترک را کاهش می دهد و به اطمینان از موفقیت در ترک کمک می کند. از آنجا که روند ایده آل برای کاهش بسته به بنزودیازپین مصرفی، دوز و مدت زمان مصرف آن متفاوت است، از پزشک خود بخواهید تا در تنظیم یک برنامه به شما کمک کند. اگر مصرف طولانی مدت در دوزهای بالا بوده است قطع مصرف به نظارت پزشکی نیاز دارد.

 آیا داروی ضد اضطراب با داروهای دیگر تداخل ایجاد میکند؟

قرص ارامبخش و ضد استرس ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتماً پزشک را در جریان قرار دهید. حتی اگر قصد دارید از داروهای معمولی و بدون نیاز به نسخه پزشک (مثل قرص‌های سرماخوردگی، ، داروهای گیاهی) مصرف کنید با دکتر خود تماس گرفته و این مسئله را به او بگویید. ترکیب دارو و قرص استرس و اضطراب با داروهای آرام‌بخش دیگر، الکل یا داروهای کدئین و افیونی می‌تواند بسیار خطرساز باشد. از نشانه‌های این خطرات در ترکیب این مواد با یکدیگر می‌توان موارد زیر را برشمرد.

  • اختلال در گفتار
  • گیجی
  • خواب آلودگی شدید
  • ضعف و لرزش
  • ضربان قلب آهسته
  • مشکلات تنفسی
  • خطر مرگ

 موارد سوء مصرف ترکیب الکل و داروهای ضد استرس و ضد اضطراب

بنزودیازپین ها در صورت ترکیب با الکل می‌توانند خطرناک باشند. بنزودیازپین ها اثرات الکل را افزایش می‌دهند و باعث خواب آلودگی و می‌شوند. یکی از خطرات این امر افزایش خطر لغزش‌، زمین خوردن و صدمات مربوط به آن است. هم الکل و هم بنزودیازپین ها باعث کندی سیستم عصبی مرکزی می شوند که تنفس را کنترل می کند. در مصرف بیش از حد تنفس می‌تواند متوقف شود.

هم‌چنین نوشیدن بیش از حد نوشیدنی‌های کافئین دار (به عنوان مثال بیش از چهار فنجان قهوه یا شش فنجان چای در روز) ممکن است اثرات کاهش اضطراب بنزودیازپین ها را خنثی کند.

چند نکته درباره داروی استرس

در این مطلب با گروه مهمی از داروی ضد استرس قوی آشنا شدیم و اثرات و عوارض آن را شناختیم. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم مصرف قرص برای استرس بدون نسخه از پزشک و بدون معاینه او کار خطرناکی است. برخی از افراد در برهه‌هایی از زندگی به دنبال قرص ضد استرس قوی برای کاهش میزان فشار و اضطراب خود می‌گردند و آن‌ها را خودسرانه مصرف می‌کنند. بهتر است پیش از آن‌که به مصرف داروهایی مانند قرص نورتریپتیلین برای استرس روی بیاوریم در ابتدا روش‌هایی را که در ادامه گفته می‌شود امتحان کنید.

چه فعالیتهایی را به جای مصرف قرص ضد استرس و اضطراب انجام دهیم؟

جالب است بدانید که اثرات آرامش‌بخشی حاصل از مصرف بنزودیازپین ها را معمولاً می‌توان با فعالیت‌های گوناگون و بدون مصرف دارو به دست آورد.

فعالیت‌هایی مثل ورزش کردن، پیاده‌روی، یوگا و دویدن می‌تواند از میزان استرس در زندگی شما بکاهد. هم‌چنین صحبت کردن با دوست نزدیک و مورد اعتماد، گفت‌وگو با اعضای خانواده برای حل مشکلات، جلسات روان‌درمان‌گری نیز تأثیر مثبت و فراوانی روی آرام کردن روان انسان می‌‌گذارد. کارهایی مانند کتاب خواندن، گوش دادن به موسیقی آرام، مراقبه یا دوش گرفتن نیز در این راستا کمک کننده هستند. علاوه بر این‌ها انجام فعالیت‌های هنری مانند نقاشی و تماشای فیلم‌های کمدی برای کسانی که به هنر علاقه‌مند هستند بسیار سودمند است