اجتماعی

جنگل‌های سوخته زاگرس احیا می‌شوند؟

مدیر مرکز جنگلهای خارج از شمال گفت: مدیریت بهتر جنگلهای زاگرس نیاز به بودجه ویژه دارد. “پس از امسال ، پس از بررسی آسیب های زاگرس ، پیش بینی می شود که توانبخشی با استفاده از روش هایی مانند کاشت و کاشت انجام شود؛” اما فراموش نکنیم که ارزش درختان و جنگلهای طبیعی چند صد ساله با جنگلهای صنایع دستی متفاوت است.

فریبرز غیبی در مصاحبه با گیلونا وی با اشاره به اهمیت جنگل های زاگرس برای کشور ، اظهار داشت: 80 درصد عشایر کشور در منطقه پوشش گیاهی زاگرس زندگی می کنند که تقریباً شش میلیون هکتار است علاوه بر این 40 درصد از آب این کشور از طریق کوه های زاگرس تأمین می شود و 1.5 میلیون نفر در جوامع محلی زندگی می کنند.این ارتباط مستقیم با منطقه تحت پوشش زاگرس است.

مدیر مرکز جنگل های خارج از شمال گفت: “در آتش سوزی های اخیر زاگرس در منطقه حفاظت شده خیز حدود 100 هکتار از اراضی جنگلی خسارت دیده است.” به عنوان مثال ، در بعضی از نقاط ممکن است درختان روی سطح تنه آسیب دیده باشند و در بعضی جاها ممکن است آتش سوزی در تاجهایشان پخش شده باشد.

غیبی با بیان اینكه وی بیشتر نگران درختانی بود كه تاج های آن سوخته بود ، گفت: یكی از برنامه های ما برای امسال احیای بخش هایی از جنگل های زاگرس است كه در اثر آتش سوزی آسیب دیده اند. بنابراین امسال بخش هایی از جنگل های زاگرس که در اثر آتش سوزی اخیر در منطقه خیز آسیب دیده اند با روش هایی مانند کاشت و کاشت اصلاح می شوند.

وی گفت: “بیش از 25000 هکتار از اراضی جنگل های زاگرس گونه های گیاهی را به خطر انداخته است.” ما پس از شناسایی این مناطق ، آنها را برای ورود و به دام انداختن دام در این مناطق ممنوع کردیم تا بخش هایی از زاگرس که دارای خصوصیات ژنتیکی بی نظیری برای نسل های آینده هستند را حفظ کنیم.

مدیر مرکز جنگلهای خارج از شمال خاطرنشان کرد: بیش از 146000 هکتار از جنگل های زاگرس با استفاده از گیاهان دارویی احیا و توسعه یافته است. با کمک او می توانیم برنامه تولد و غنی سازی زاگرس و بلوط های آن را دنبال کنیم.

بیش از 10 سال از تدوین نقشه جنگل زاگرس می گذرد

غیبی تأکید کرد: جنگلهای زاگرس باید از آژانس های مسئول بودجه توجه بیشتری داشته باشند. محصولات من نیاز به پالایش دارند. در سایر کشورهای جهان نقشه های جنگلی هر 5 تا 10 سال یکبار به روز می شوند ، اما متأسفانه نقشه جنگلی زاگرس بیش از 10 سال به روز نشده است.

به گفته مدیر مرکز جنگلهای خارج از شمال ، زمان بندی نقشه ها تغییرات کمی و کیفی را به خوبی نشان می دهد و ما می توانیم از آنها برای برنامه ریزی بهتر مدیریت استفاده کنیم. فراموش نکنیم که برای انجام این کار نیاز به بودجه ویژه داریم.

انتهای پیام