علمی و پزشکی

ماجرای ساخت واکسن‌ ضد سرطان چه بود ؟

ماجرای ساخت واکسن‌ ضد سرطان چه بود ؟

به گزارش دکتر نیوز، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در واکنش به اخباری مبنی بر معجزه درمان سرطان و همچنین ساخت واکسن برای پیشگیری از این بیماری گفت: تلاش دانشمندان جهان برای شکست سرطان ادامه دارد. و انشاالله موفق خواهند شد اما تا امروز درمان قطعی نشده است. برای سرطان وجود ندارد.

دکتر محمد اسماعیل اکبری اعلام کرد در خصوص اخباری مبنی بر ساخت واکسن و داروهای جدید برای پیشگیری و درمان سرطان گفت: همه این اخبار حکایت از یک گام رو به جلو دارد اما این تصور که واکسن پیشگیری از سرطان تولید شده است صحت ندارد. تا به امروز، درمان سرطان به جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی محدود شده است. اخیراً همه دانشمندان و محققین در تلاش هستند تا ایمونوتراپی وارد مقوله درمان سرطان شود تا بتوان از آن به عنوان چهارمین اصل درمان استفاده کرد.

وی افزود: ایمونوتراپی یعنی چیزی شبیه تزریق واکسن؛ یعنی سلول سرطانی تبدیل به آنتی ژن می شود و از یک آنتی بادی علیه آن استفاده می شود تا آن آنتی ژن را خنثی کند که در بسیاری از سرطان ها انجام می شود، اما به اندازه کافی موثر نیست. به همین دلیل رکن چهارم درمان به درمان اصلی تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: درمان اصلی تومورهای سرطانی همچنان فقط جراحی و بقیه درمان جانبی است که شامل شیمی درمانی، رادیوتراپی و ایمونوتراپی است. بنابراین، این صحبت ها در مورد واکسن برای پیشگیری نیست، بلکه برای درمان بیماری است. تنها واکسنی که از سرطان جلوگیری می کند، واکسن HPV برای سرطان دهانه رحم است. از آنجایی که سرطان دهانه رحم ارتباط تنگاتنگی با ویروس HPV دارد، از این واکسن برای جلوگیری از بروز سرطان دهانه رحم استفاده می شود که البته باید برای افراد خاص و در سن خاصی تزریق شود.

وی با تاکید بر اینکه به غیر از واکسن HPV، سایر واکسن هایی که در مورد سرطان ها مطرح می شود مربوط به ایمونوتراپی است و اثر درمانی دارد، گفت: اخیراً اقدام جالبی صورت گرفته است که از این ساختار ایمونوتراپی از یک داروی قدیمی استفاده می شود که ما در آن استفاده کردیم. سرطان رحم، از آن برای درمان سرطان رکتوم نیز استفاده کردند. در این اقدام 12 بیمار پس از 6 ماه دریافت این دارو در وضعیت مساعدی قرار گرفتند که این خبر خوشحال کننده است اما اصلا قانع کننده نیست. زیرا مراحل علمی یک تحقیق کامل تکمیل نشده است و بدیهی است که با 12 بیمار و گذشت تنها 6 ماه از مصرف دارو نمی توان تغییر رفتار درمانی را انجام داد. این دارو باید در فاز 3 مطالعات آزمایشی برود و به بیماران بیشتری تزریق شود و مدت زمان طولانی تری بگذرد.

این فوق تخصص غدد و جراحی سرطان درباره ایمونوتراپی با نور توضیح داد: به طور ساده منظور از این روش درمانی این است که سلول سرطانی به عنوان آنتی ژن شناخته شده و آنتی بادی به آن اضافه شود و سپس با نور فلورسنت روشن شود تا جراح می توانید در طول جراحی، سلول های بیشتری را با چشم خود ببینید. این یک کار تحقیقاتی جدید است که هنوز مراحل کافی برای ورود به فاز بالینی را طی نکرده است. همه این کارها تلاش دانشمندان جهان برای غلبه بر سرطان است که انشالله موفق خواهد شد اما تا به امروز درمان قطعی برای سرطان وجود ندارد.