عمومیکسب و کار ایرانی

نحوه محاسبه متراژ آپارتمان قولنامه ای

وقتی که می‌خواهید ملکی را خرید و فروش کنید، متراژ خانه و زیربنای آن خیلی مهم است، خصوصاً در حال حاضر و با این قیمت‌های فضایی مصالح و ملک؛ اما هیچ می‌دانید که نحوه محاسبه متراژ ساختمان چگونه است؟ محاسبه اندازه دقیق متراژ و مساحت خانه کمی دشوار و گیج‌کننده است؛ چون استاندارد دقیقی برای این کار وجود ندارد و هر کس شیوه‌ی خود را برای محاسبه آن دارد. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم به شما نحوه محاسبه متراژ ساختمان را آموزش دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

نحوه محاسبه متراژ ساختمان: آشنایی با مفاهیم اولیه

برای محاسبه متراژ ساختمان اول باید تعریف یک سری اصطلاحات را بدانید:

زیربنا: زیربنا در واقع مساحت ساخته شده ساختمان در هر طبقه است. به عبارت دیگر، به مساحت هر یک از طبقات ساختمان زیربنای آن می‌گویند.

مساحت کل: جمع مساحت تمامی طبقات روی زمین به اضافه زیر زمین را مساحت کل می‌گویند.

مشاعات ساختمان: به بخش‌های مشترک و عمومی ساختمان که تحت مالکیت شخص خاصی نیست و کلیه افراد ساختمان می‌توانند از آن استفاده کنند، مشاعات ساختمان می‌گویند مثل راه پله، پشت بام و آسانسور.

مفروزات ساختمان: مفروزات ساختمان، مقابل مشاعات ساختمان است. مفروزات، فضاهایی هستند که تحت مالکیت اشخاص مشخصی است. این فضاها در واقع فضاهای داخلی واحدهای آپارتمانی هستند، مانند: اتاق‌های خواب، بالکن، سرویس‌های بهداشتی و … .

محاسبه متراژ بنا را به کارشناسان بسپارید.

خب، حالا که با اصطلاحات ثبتی ملک آشنا شدید، وقت آن است که به نحوه محاسبه متراژ ساختمان بپردازیم.

 نحوه محاسبه متراژ ساختمان با توجه به شکل هندسی آن

برای محاسبه زیربنا و متراژ هر یک از طبقات و واحدهای آپارتمانی، باید مساحت سطح آن را به دست آورید. در صورتی که آپارتمان شکل هندسی ساده‌ای، مانند مستطیل و یا مربع داشته باشد، محاسبه مساحت، کار ساده‌ای است. طول و عرض را اندازه می‌گیریم و در هم ضرب می‌کنیم و به این صورت، مساحت و یا متراژ آپارتمان بر حسب متر مربع به دست می‌آید. ولی در اکثر مواقع، با یک سطح ساده رو به رو نیستیم و با اشکال مختلفی مانند ال و یو و … مواجهیم. در این گونه مواقع باید سطح را به اشکال هندسی ساده تقسیم کنیم. مثلاً یک سطح ال شکل را می‌توانیم به دو مستطیل تقسیم کنیم، مساحت هر مستطیل را جداگانه محاسبه کنیم و بعد مساحت مستطیل‌ها را با هم جمع کنیم.

برای محاسبه مساحت و یا متراژ یک ساختمان نیاز داریم که چند فرمول هندسی را بدانیم:

  • مساحت مربع = a*a
  • مساحت‌مستطیل= a*b
  • مساحت مثلث= (a*b)/2
  • مساحت دایره= a*a*3.14

با استفاده از این فرمول‌ها، باید سطح مورد نظر را به اشکال هندسی ساده‌تر مانند مربع، مستطیل، مثلث و دایره تقسیم کنید و در نهایت مساحت بخش‌های مختلف را با هم جمع کنید.

*در صورتی که فضایی به شکل نیم دایره و یا یک چهارم دایره دارید، می‌توانید مساحت دایره کامل را حساب کنید و بعد تقسیم بر 2 و یا 4 کنید.

نحوه محاسبه متراژ ساختمان با استفاده از کف‌پوش

یکی دیگر از راه‌های محاسبه متراژ ساختمان، استفاده از کف‌پوش است. کف‌پوش چه سرامیکی، موزائیک و یا سنگ و … باشد، هر کدام ابعاد مشخصی دارند. می‌توانید ابعاد یک عدد از کف‌پوش را اندازه بگیرید؛ بعد تعداد واحدهای کف‌پوش، مثلاً تعداد موزاییک‌ها را بشمارید و در ابعاد یک موزائیک ضرب کنید. برای مثلاً موزاییک‌های نصف شده، می‌توانید یا نصف را در نظر بگیرید و یا با یک موازییک نصف شده دیگر، آن را کامل در نظر بگیرید.

نکات مهم در نحوه محاسبه متراژ ساختمان

برای محاسبه متراژ ساختمان باید یکسری نکات را بدانید:

  • قبل از اندازه‌گیری، باید فضاهای مفروز و مشاع را از هم تفکیک کنید. این تفکیک با استفاده از قوانین اداره ثبت انجام می‌شود.
  • فضاهایی مانند: راهرو، راه پله، پاگرد که در بیرون بخش‌های اختصاصی قرار گرفته‌اند، محلی که پله تمام می‌شود و ورودی پشت بام است، پله‌های فرار و پله‌های ایمنی، باغ و پارکی که جنبه عمومی دارد، حیاط، حیاط خلوت، محوطه ساختمان جزء فضاهای مشاع به حساب می‌آیند. غیر از این‌ها، محل عبور کانال کولر و لوله بخاری داخل آپارتمان، انبار عمومی ساختمان، لابی، سالن اجتماعات، دستگاه آسانسور و محل آن، اتاق سرایداری، چاه‌های فاضلاب و فضاهای ورزشی مانند استخر، سونا، جکوزی و سالن بدنسازی و پشت بام نیز فضاهای مشاع هستند.
  • بخش‌های داخلی آپارتمان مانند: اتاق، آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و …، بالکن روباز و مسقف، پارکینگ و انباری اختصاصی جزء فضاهای مفروز ساختمان هستند. در نتیجه در محاسبه زیربنای هر واحد باید در نظر گرفته‌شوند.
  • دیوارها در صورتی که بین دو واحد قرار گرفته باشند، به صورت مشترک محاسبه می‌شوند؛ ولی در صورتی که مجاور قسمت‌های مشاع باشند، جزء مفروزات به حساب می‌آیند و در محاسبه زیربنای آن واحد باید لحاظ شوند.
  • نورگیرها در محاسبه متراژ ساختمان در نظر گرفته نمی‌شوند و باید از مساحت زیربنا کم شوند.
  • در آپارتمان‌های دوبلکس، متراژ هر طبقه به صورت جداگانه محاسبه و مجموع آن‌ها به عنوان زیربنای ساختمان اعلام می‌شود. ضمناً در این آپارتمان‌ها، راه پله میان دو طبقه جزء طبقه پایینی به حساب می‌آید.
  • انباری اختصاصی که در زیر پله بنا شده باشد، تا جایی جزء مفروزات در نظر گرفته می‌شود که ارتفاع آن حداقل 8 متر باشد و مابقی به عنوان زیرپله مشاعی تلقی می‌شود.
  • بالکن‌هایی که راه عبور جداگانه دارند و سقف بام، طبقه زیرین است و تأسیسات روی آن نصب شده، جزء مشاعات محسوب می‌شود.
  • در هنگام قیمت‌گذاری، قیمت هر متر مربع مساحت انباری متفاوت و کمتر از هر متر مربع واحد آپارتمانی خواهد بود.
  • در صورتی که متراژ انباری در سند ذکر شده‌باشد، جزء مفروزات به حساب می‌آید.

به همین اندازه که محاسبه متراژ ساختمان هنگام فروش مهم است، دانستن سن ساختمان هم در قیمت خرید و فروش ملک موثر است. اما چگونه می‌توان سن ساختمان یا ملک خود را تشخیص داد؟ برای این منظور می‌توانید مقاله بیمه دات کام با عنوان را مطالعه نمایید.

محاسبه متراژ ساختمان با مثال

مساحت یک واحد آپارتمان که به صورت ال شکل است که یک بخش آن 25 متر در 50 متر و بخش دیگر 75 متر در 100 متر است را محاسبه کنید.

برای محاسبه ساختمان‌های ال شکل، می‌توان ساختمان را به چند قسمت تقسیم کرد.

فرض کنید یک ساختمان دو طبقه داریم که طبقه اول آن 140 متر مربع و طبقه دوم آن 90 متر است. این ساختمان یک اتاق زیرشیروانی 74 متری هم دارد. یک پارکینگ 55 متری و یک زیرزمین ناتمام 90 متری هم داریم. فضای ملک را بر اساس 449 متر مربع نمی‌توانیم بفروشیم چون فضای اصلی خانه 304 متر است و بعد فضای زیرزمین و پارکینگ را باید ارائه دهیم.

حالا که بحث ساختمان است، خوب است کمی هم در خصوص  و این سرمایه گوییم. به هر حال ساختمان یک سرمایه و دارایی به حساب می‌آید. بیمه آتش سوزی همان تدبیر و آینده نگری مالکان برای حفظ سرمایه‌شان است.

بیمه ساختمان

همان‌طور که می‌دانید، ساختمان، سرمایه و ساختمان شما در برابر آتش سوزی، صاعقه و انفجار بیمه می‌کند و در صورتی که آسیبی در نتیجه این حوادث به ساختمان شما وارد شود، هزینه‌های آن را شرکت بیمه‌گر جبران می‌نماید. پس در واقع شما پولی را هزینه نکرده‌اید، بلکه به نوعی سرمایه‌گذاری انجام داده‌اید.

پوشش های بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی فقط برای حریق و صاعقه و انفجار نیست. بلکه این بیمه حوادث دیگری را پوشش می‌دهد. پوشش‌های اضافی بیمه آتش سوزی شامل موارد زیر است:

این موارد جزو بخش اختیاری بیمه آتش سوزی هستند که در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت حق بیمه کمی بیشتر، از خدمات شرکت بیمه در برابر این حوادث هم استفاده کنید.

هزینه بیمه آتش سوزی

فرمول برای ساختمان‌های مختلف، متفاوت است. هر چه یک ساختمان مستحکم‌تر باشد، خطرپذیری کمتری دارد و در وقت حادثه، آسیب کمتری می‌بیند. بنابراین حق بیمه کمتری هم باید بابت این ساختمان پرداخت شود. از طرفی متراژ بنا هم یکی از پارمترهای تأثیرگذار در برآورد هزینه بیمه آتش سوزی می‌باشد. هر چه ساختمانی بزرگتر باشد، هزینه بیمه آتش سوزی آن هم بیشتر می‌شود. البته در اینجا منظور متراژ زیربنای ساختمان است، نه متراژ کل زمین؛ که در بالا در بخش نحوه محاسبه متراژ ساختمان آن را کامل توضیح دادیم.

برای استعلام و ساختمان خود، می‌توانید از سامانه بیمه دات کام استفاده کنید. این سامانه، غیر از استعلام هزینه بیمه، امکان مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای مختلف را هم به شما می‌دهد. بیمه دات کام، معتبرترین و کامل‌ترین سامانه بیمه‌ای آنلاین کشور است که از طریق آن حتی می‌توانید بیمه مورد نظر خود را هم با اطمینان کامل خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید.

سخن پایانی

در مجموع، باید گفت که محاسبه متراژ ساختمان کمی پیچیده است و بهتر است برای این کار از افراد متخصص کمک بگیرید. چون در محاسبه متراژ ساختمان و مساحت کل باید مفروزات و مشاعات را به درستی از هم تفکیک کنید و بعد به محاسبه متراژ ساختمان بپردازید.

نحوه محاسبه متراژ آپارتمان، توسط مهندس نقشه بردار اداره ثبت، که کارشناس رسمی تفکیک آپارتمان های نظام مهندسی بوده و با رعایت مقررات تخصصی نقشه برداری و قوانین ثبتی، انجام می گیرد. در تعیین مساحت ساختمان​، صرفا قسمت های اختصاصی و مفروز، لحاظ شده و قسمت های مشاعی، در نظر گرفته نمی شوند.

با افزایش جمعیت، امروزه بیشتر ساختمان های مسکونی ساخته شده در محدوده شهرها و شهرک ها، فرم آپارتمان را داشته و خانه های سنتی حیاط دار، کمتر دیده می شوند. در چنین شرایطی، اشخاصی که قصد خرید یک واحد آپارتمان را داشته، معیارهای متنوعی، همچون دسترسی ملک به خیابان های اصلی، داخل محدوده طرح ترافیک نبودن و داشتن پارکینگ اختصاصی را در تصمیم خود برای خرید، در نظر می گیرند.

در این میان، مهم ترین معیار، در هنگام خرید یک آپارتمان، متراژ آن می باشد. چرا که قیمت پرداخت شده، برای آپارتمان، با هر متر مساحت آن آپارتمان، ارتباط مستقیم داشته و با توجه به افزایش سرسام آور قیمت ملک در کشور ما، در سال های اخیر، این مساله نیز اهمیت دو چندانی یافته است. مساله دیگری که اهمیت توجه به متراژ آپارتمان را دو چندان کرده، بحث تفاوت متراژ آپارتمان در پروانه ساختمان با متراژ مذکور در سند تک برگی بوده که لازم است از سوی خریداران آپارتمان های نوساز، مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به توضیحات فوق، در این مقاله، ابتدا، به بررسی عوامل موثر در محاسبه متراژ آپارتمان، پرداخته؛ سپس، انواع مفید و غیرمفید متراژ و نحوه تعیین مساحت ساختمان​ را توضیح داده؛ و در پایان، نیز به این سوالات پاسخ خواهیم داد که آیا انباری و پارکینگ، نیز جزء متراژ ساختمان، محاسبه خواهد شد یا نه.

عوامل موثر در محاسبه متراژ آپارتمان

خریداران یک آپارتمان، در هنگام جست و جو و خرید آپارتمان مورد نظر خود، معیارهای متنوعی، همچون دسترسی ملک به خیابان های اصلی، داخل محدوده طرح ترافیک نبودن و داشتن پارکینگ اختصاصی را در تصمیم خود برای خرید یک ملک، در نظر می گیرند.

شاید به جرات بتوان گفت که مهم ترین معیار، در هنگام خرید یک آپارتمان، متراژ آن می باشد. چرا که قیمت پرداخت شده، برای آپارتمان، با هر متر مساحت آن آپارتمان، ارتباط مستقیم داشته و با توجه به افزایش سرسام آور قیمت ملک در کشور ما، در سال های اخیر، این مساله نیز اهمیت دو چندانی یافته است.

مساله دیگری که اهمیت توجه به متراژ آپارتمان و تعیین مساحت ساختمان​ را دو چندان کرده، بحث تفاوت متراژ آپارتمان در ، با متراژ مذکور در سند تک برگی بوده که لازم است از سوی خریداران آپارتمان های نوساز، مورد توجه قرار گرفته و این اشخاص، از نحوه محاسبه متراژ آپارتمان، مطلع باشند. اما از آنجا که در نحوه محاسبه متراژ ساختمان، عوامل مختلفی دخیل بوده، پیش از آنکه به توضیح نحوه محاسبه متراژ آپارتمان بپردازیم، در این بخش، عوامل موثر در محاسبه متراژ ساختمان، را توضیح داده که شامل موارد زیر می باشد:

اولین مساله ای که در نحوه محاسبه متراژ آپارتمانو تعیین مساحت ساختمان​، می بایست، مورد توجه قرار گیرد، تعاریف مرتبط با اصطلاحات ساختمانی بوده؛ چرا که متراژ آپارتمان، در ارتباط با این مفاهیم، تعریف می شود. این مفاهیم، عبارتند از:

زیربنای آپارتمان: منظور از زیربنا، مساحت هر یک از طبقات آپارتمان می باشد.

مساحت کل آپارتمان: مساحت کل آپارتمان، عبارت است از مجموع مساحت زیربنای طبقات روی زمین و زیر زمین.

مشاعات ساختمان: مشاعات یا قسمت های مشترک ساختمان، به قسمت هایی از آپارتمان، گفته شده که اختصاص به مالک خاصی نداشته و تمامی مالکین، به میزان ، حق استفاده از آن را دارند. پشت بام، حیاط عمومی و راه پله ها، از جمله مشاعات آپارتمان می باشند.

مفروزات و قسمت های اختصاصی ساختمان: منظور از مفروزات و قسمت های اختصاصی آپارتمان، بخش هایی از آپارتمان بوده که یا در سند مالکیت مالک یک واحد خاص، قید شده و یا اینکه، برای استفاده یک یا چند مالک خاص، اختصاص داده می شود. حیاط خلوت اختصاصی یک واحد و فضای داخلی هر واحد آپارتمان، نمونه هایی از مفروزات و قسمت های اختصاصی ساختمان می باشند.

در نحوه محاسبه متراژ آپارتمان و تعیین مساحت ساختمان​، در ، سطح زیربنای قسمت اختصاص یک واحد، محاسبه شده و مشاعات یا قسمت های مشترک ساختمان، جزء متراژ آپارتمان، محاسبه نمی شود.

علاوه بر اصطلاحات فوق، در نحوه محاسبه متراژ ساختمان، عوامل دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند که این عوامل، عبارتند از:

قسمت های داخلی واحد آپارتمان، اصولا در نحوه محاسبه متراژ آپارتمان، لحاظ می شوند. بنابراین، در محاسبه متراژ، سالن پذیرایی، آشپزخانه، اتاق ها، بالکن، انباری و … باید در نظر گرفته شوند.

قسمت های خارج از واحد آپارتمان، همچون راه روها و حیاط عمومی، اصولا در نحوه محاسبه متراژ آپارتمان، مورد لحاظ قرار نمی گیرند، مگر اینکه برای استفاده اختصاصی مالک یک واحد، در نظر گرفته شده باشند.

دیوارها، در صورت قرارگیری، میان دو واحد، جزء متراژ، محاسبه نشده؛ اما در حالت قرارگیری میان واحد و مشاعات، در نحوه محاسبه متراژ ساختمان، در نظر گرفته خواهند شد.

نورگیرها در نحوه محاسبه متراژ آپارتمان، لحظ نمی شوند.

انباری و پارکینگ، در صورتی که جزء مشاعات ساختمان و مشترک میان مالکین باشد، در نحوه محاسبه متراژ آپارتمان و تعیین مساحت ساختمان​ در نظر گرفته نمی شوند.  سنگ لایم استون از رسوبات مواد معدنی به نام کلسیت تشکیل می شوند. کلسیت ماده معدنی از جنس آهک است

به دلیل کلاهبرداری های که در سال های اخیر، در زمینه مسکن به ویژه در مورد پیش فروش آپارتمان ها اتفاق افتاده، قانون گذار، اقدام به تصویب قانونی، با عنوان قانون پیش فروش ساختمان، در سال 1389 نمود که در آن، در مورد قرارداد پیش فروش ساختمان و شرایط این قرارداد، احکام مفصلی را بیان کرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

پس از بررسی عوامل موثر در نحوه محاسبه متراژ آپارتمان و توضیح برخی اصطلاحات مهم مرتبط با این موضوع، همچون ، در بخش قبل، در این قسمت، قصد داریم تا در مورد نحوه محاسبه متراژ آپارتمان و تعیین مساحت ساختمان​، برای اشخاص عادی و غیر متخصص، توضیح داده و در بخش بعد نیز در مورد نحوه محاسبه متراژ آپارتمان توسط اداره ثبت، صحبت خواهیم کرد

از آنجا که آپارتمان ها، غالبا یک شکل هندسی مشخص نداشته، در نحوه محاسبه متراژ آپارتمان و تعیین مساحت ساختمان​، با استفاده از اشکال هندسی، می بایست، مساحت هر قسمت از آپارتمان، با توجه به شکل هندسی که داشته و از طریق فرمول محاسبه مساحت آن شکل هندسی، محاسبه شده و در نهایت، با جمع مساحت تمامی بخش ها، متراژ ساختمان، محاسبه و تعیین گردد. فرمول محاسبه مساحت پرکاربردترین اشکال هندسی را در ادامه، ملاحظه می نمایید:

مساحت مربع = اندازه یک ضلع × اندازه همان ضلع

مساحت مستطیل = طول × عرض

مساحت مثلث = (ارتفاع × قاعده) ÷ 2

مساحت دایره = (شعاع × شعاع) × 3.14

مساحت ذوزنقه = (قاعده بزرگ + قاعده کوچک) ÷ 2 × ارتفاع

برای درک بهتر نحوه محاسبه متراژ ساختمان و تعیین مساحت ساختمان​، به این مثال، توجه نمایید: فرض کنید که واحد اختصاصی ای که قصد محاسبه آن را داریم، شامل یک سالن پذیرایی، به شکل مستطیل و با ابعاد 5 در 6، یک اتاق خواب به شکل مربع و به ضلع 3 و یک آشپزخانه، به شکل دایره و به شعاع 3 متر، می باشد. در این صورت، طبق فرمول، مساحت سالن، 30، مساحت اتاق، 9 و مساحت آشپزخانه، نیز 28 متر می باشد. در این صورت، متراژ آپارتمان مذکور، 67 متر مربع خواهد بود.

 

نحوه محاسبه متراژ آپارتمان توسط اداره ثبت

در بخش قبل، به توضیح نحوه محاسبه متراژ آپارتمان و تعیین مساحت ساختمان​، برای افراد عادی و غیر متخصص پرداخته و گفتیم که در این روش، مساحت هر قسمت از آپارتمان، با توجه به شکل هندسی که داشته و از طریق فرمول محاسبه مساحت آن شکل هندسی، محاسبه شده و در نهایت، با جمع مساحت تمامی بخش ها، متراژ آپارتمان، محاسبه و تعیین گردد

اما، زمانی که یک آپارتمان نوساز ساخته شده و برای اخذ سند تفکیکی واحدها، باید متراژ هر یک، مشخص گردد، نحوه محاسبه متراژ آپارتمان توسط اداره ثبت، کاملا تخصصی بوده و متفاوت از نحوه محاسبه ای که در بخش قبل توضیح داده شد، می باشد. لذا، در این قسمت، به بررسی نحوه محاسبه متراژ آپارتمان توسط اداره ثبت می پردازیم.

پس از اخذ پایان کار و آماده شدن مقدمات تنظیم سند، لازم است تا مالک، برای اخذ پایان کار و واحدهای آپارتمان اقدام نماید. در این مرحله، مهندس نقشه بردار اداره ثبت، که کارشناس رسمی تفکیک آپارتمان های نظام مهندسی بوده، با حضور در محل ملک و با رعایت مقررات تخصصی نقشه برداری و قوانین ثبتی، اقدام به محاسبه متراژ ساختمان می نماید.

نحوه محاسبه متراژ آپارتمان و تعیین مساحت ساختمان​، توسط کارشناس اداره ثبت، بدین صورت بوده که کارشناس مزبور، با استفاده از دوربین نقشه برداری، اطلاعات تمامی قسمت های مشاعی آپارتمان، شامل راه پله، راهرو، آسانسور، ستون ها، دیوارها، ورودی ها و بقیه مشاعات را جمع آوری می کند.

در مرحله بعد، کارشناس تفکیک، مجددا با استفاده از دوربین، اطلاعات و اندازه های مربوط به دور تا دور ملک و تمام قسمت های اختصاصی را جمع آوری کرده و در صورت لزوم، با استفاده از مترکشی، اندازه های داخلی واحدها و ضخامت دیوارهای هر واحد، را نیز مشخص و معین کرده و در لیست مربوطه، وارد می کند.

در مرحله آخر از مراحل نحوه محاسبه متراژ آپارتمان توسط کارشناس اداره ثبت، کارشناس مربوطه، اقدام به تهیه نقشه جامع و تفصیلی آپارتمان و بخش های مختلف آن و تعیین متراژ دقیق همه بخش ها، نموده و این نقشه ها، با به کارگیری نرم افزارهای ثبتی، به متن های نوشته شده، تبدیل شده تا در سند تک برگی آپارتمان نیز درج و منعکس گردد.

متراژ مفید و غیر مفید آپارتمان چیست

در بخش قبل،  به بررسی نحوه محاسبه متراژ آپارتمان توسط اداره ثبت، پرداخته و توضیح دادیم که نحوه محاسبه این متراژ، توسط کارشناس تفکیک آپارتمان های اداره ثبت، در هنگام صدور ، یک امر کاملا تخصصی بوده و متفاوت از نحوه محاسبه، بر اساس اشکال هندسی بخش های مختلف آپارتمان، می باشد.

سوال دیگری که در رابطه با نحوه محاسبه متراژ آپارتمان و تعیین مساحت ساختمان​، مطرح می گردد، اصطلاح متراژ مفید و غیر مفید آپارتمان، بوده که به ویژه در مباحث مربوط به مهندسی و ساخت املاک، جهت افزایش مساحت قسمت های اختصاصی و مفروز ساختمان و با هدف افزایش قیمت نهایی فروش ملک، مورد توجه می باشد.

در پاسخ به این سوال که متراژ مفید و غیر مفید آپارتمان چیست؟ باید گفت، متراژ یا زیربنای مفید آپارتمان، به تمام سطح زیربنا، غیر از مشاعات، گفته شده که در سند آپارتمان، قید گردیده و به فروش می رسد. همچنین، منظور از متراژ غیرمفید ساختمان نیز مساحت تمام قسمت های آپارتمان، غیر از قسمت های مفید آن، یعنی مساحت کل مشاعات می باشد.

آیا انباری جزء متراژ آپارتمان است

در قسمت قبل، به این سوال پاسخ داده که متراژ مفید و غیر مفید آپارتمان چیست و توضیح دادیم که متراژ یا زیربنای مفید آپارتمان، به تمام سطح زیربنا، غیر از مشاعات، گفته شده که در آپارتمان، قید گردیده و به فروش می رسد. همچنین، منظور از متراژ غیرمفید ساختمان نیز مساحت تمام قسمت های آپارتمان، غیر از قسمت های مفید آن، یعنی مساحت کل مشاعات می باشد.

مساله مهم دیگری که در رابطه با نحوه محاسبه متراژ ساختمان و تعیین مساحت ساختمان​، مطرح می گردد، بحث محاسبه متراژ انباری می باشد؛ با این توضیح که در بسیاری از موارد، هنگامی که اشخاص، قصد خرید یا اجاره یک آپارتمان را داشته، ملاحظه می کنند که انباری نیز به عنوان بخشی از متراژ آپارتمان، از سوی مالک و فروشنده، مطرح می گردد. بنابراین، این سوال قابل طرح بود که آیا انباری جزء متراژ آپارتمان است؟

در پاسخ به این سوال که آیا انباری جزء متراژ آپارتمان است، باید گفت، در مورد انباری هایی که در داخل واحد اختصاصی قرار داشته، قطعا، انباری، جزء متراژ آپارتمان، محاسبه می گردد. اما در مورد انباری های خارج از واحد، در صورتی که انباری، جزء قسمت های اختصاصی و مفروز ساختمان بوده و در سند ملکی یک واحد درج شده باشد، جزء متراژ آپارتمان، محسوب خواهد شد، وگرنه در صورتی که انباری، جزء مشاعات و بخش های مشترک مورد استفاده تمامی مالکین باشد، جزء متراژ آپارتمان نبوده و مالک، حق ندارد آن را به عنوان بخشی از متراژ ساختمان، لحاظ نماید.

در مورد نحوه محاسبه قیمت انباری، در فرضی که انباری، جزء قسمت های اختصاصی و مفروز ساختمان بوده و در سند ملکی یک واحد درج شده و لذا، جزء متراژ آپارتمان باشد، معمولا عرف خرید و فروش، بدین صورت بوده که نصف ارزش واحد، برای انباری، در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، اگر ارزش واحد، متری 6 میلیون تومان باشد، ارزش انباری، متری 3 میلیون تومان خواهد بود.

آیا پارکینگ جزء متراژ آپارتمان است

در قسمت قبل، به این سوال پاسخ دادیم که آیا انباری جزء متراژ آپارتمان است و گفتیم که در مورد انباری هایی که در داخل واحد اختصاصی قرار داشته، قطعا، انباری، جزء متراژ آپارتمان، محاسبه می گردد. اما در مورد انباری های خارج از واحد، در صورتی که انباری، جزء قسمت های اختصاصی و مفروز ساختمان بوده و در یک واحد درج شده باشد، جزء متراژ آپارتمان، محسوب خواهد شد، وگرنه در صورتی که انباری، جزء مشاعات و بخش های مشترک مورد استفاده تمامی مالکین باشد، جزء متراژ ساختمان نمی باشد.

سوال مهم دیگری که در نحوه محاسبه متراژ آپارتمان و تعیین مساحت ساختمان​، مطرح می گردد، این مساله بوده که آیا پارکینگ جزء متراژ آپارتمان است؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت، همچون انباری، در صورتی که پارکینگ، جزء قسمت های اختصاصی و مفروز ساختمان بوده و در سند ملکی یک واحد قید شده باشد، جزء متراژ آپارتمان، محسوب خواهد شد، وگرنه در حالتی که پارکینگ، جزء مشاعات و بخش های مشترک مورد استفاده تمامی مالکین باشد، جزء متراژ ساختمان نبوده و مالک، نمی تواند آن را به عنوان بخشی از متراژ ساختمان، در نظر بگیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه محاسبه متراژ آپارتمان در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه محاسبه متراژ آپارتمان پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- عوامل موثر در محاسبه متراژ آپارتمان چیست؟

لحاظ شدن قسمت های اختصاصی و مفروزات در محاسبه و عدم لحاظ مشاعات در محاسبه از مهم ترین عوامل موثر در محاسبه متراژ آپارتمان می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه شود.

2- نحوه محاسبه متراژ آپارتمان به چه صورت می باشد؟

نحوه محاسبه متراژ آپارتمان توسط مهندس نقشه بردار اداره ثبت که کارشناس رسمی تفکیک آپارتمان های نظام مهندسی بوده و با رعایت مقررات تخصصی نقشه برداری و قوانین ثبتی انجام می گیرد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه شود.

3- آیا انباری جزء متراژ آپارتمان است؟

در صورتی که انباری جزء قسمت های اختصاصی بوده جزء متراژ آپارتمان محسوب خواهد شد وگرنه در صورتی که جزء مشاعات و بخش های مشترک مورد استفاده تمامی مالکین باشد جزء متراژ آپارتمان نمی باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه شود.

برای مشاوره نحوه محاسبه متراژ آپارتمان

برای مشاوره نحوه محاسبه متراژ آپارتمان

نظرات کاربران

سلام آیا انباری جزء متراژ آپارتمان حساب میشه؟>

پاسخ مشاور: سلام در صورتی که انباری جزء قسمت های اختصاصی بوده جزء متراژ آپارتمان محسوب خواهد شد وگرنه در صورتی که جزء مشاعات و بخش های مشترک مورد استفاده تمامی مالکین باشد جزء متراژ آپارتمان نمی باشد

سلام نحوه محاسبه متراژ آپارتمان به چه صورت می باشد؟

پاسخ مشاور: سلام نحوه محاسبه متراژ آپارتمان توسط مهندس نقشه بردار اداره ثبت که کارشناس رسمی تفکیک آپارتمان های نظام مهندسی بوده و با رعایت مقررات تخصصی نقشه برداری و قوانین ثبتی انجام می گیرد

سلام چه عواملی موثر در محاسبه متراژ آپارتمان هستن؟

پاسخ مشاور: سلام لحاظ شدن قسمت های اختصاصی و مفروزات در محاسبه و عدم لحاظ مشاعات در محاسبه از مهم ترین عوامل موثر در محاسبه متراژ آپارتمان می باشد