عمومیکسب و کار ایرانی

هواساز آپارتمانی چیست؟ + مزایا و معایب

دستگاه هواساز ، دستگاهی برای فیلتر نمودن ، تنظیم دما ، تنظیم رطوبت ، کنترل سرعت ، جهت و توزیع هوای ورودی به ساختمان ، آپارتمان ، سوله صنعتی و یا هر نوع ساختمان دیگری است و به همین خاطر از نظر کاربرد به انواع هواساز ساختمانی (آپارتمانی یا همان هواساز خانگی) و نیز هواساز صنعتی دسته بندی می شود. سیستم هواساز به همراه دستگاه های سرمایشی مانند چیلر ، دستگاه های گرمایشی مانند بویلر و یا دستگاه های سرمایشی گرمایشی مانند GHP , VRF و غیره مورد استفاده قرار می گیرد زیرا هواساز دستگاه تولید کننده حرارت و برودت نیست بلکه فقط دستگاه توزیع کننده هوای سرد و گرم است. به این مفهوم که آب در چیلر سرد و در بویلر گرم شده و با پمپ به کویل های (لوله های مسی فین دار) هواساز پمپاژ می شود. سپس مطابق شکل زیر با استفاده از یک فن ، هوای تازه از اطراف کویل ها (لوله های مسی فین دار) دمیده شده و در اثر برخورد هوا با سطح سرد یا داغ کویل ها، هوا خنک یا گرم می شود. عمل فیلتر نمودن هوا معمولا قبل از کویل ها انجام می شود تا علاوه بر ایجاد هوای پاک از تجمع ذرات معلق و رسوب روی کویل ها جلوگیری شود.

مطالعه بیشتر درباره انواع چیلرها ⇐

هواساز ساختمانی چیست ؟

همانطور که گفته شد هواسازها به دو دسته کلی هواساز ساختمانی (آپارتمانی) و صنعتی تقسیم بندی می شوند. از هواساز ساختمانی می توان در اماکن مختلف مسکونی ، اداری ، تجاری ، آموزشی و غیره استفاده نمود. از نظر ساختاری بین این دستگاه ها تفاوتی وجود ندارد و فقط ابعاد آنها ، نوع فیلترهای به کار رفته ، مجهز بودن یا نبودن به تجهیزات رطوبت گیر و رطوبت زن و نیز درصد هوای برگشتی به دستگاه ها متفاوت است. برای مثال یک هواساز صنعتی که در محیطی آلوده کار می کند بهتر است که به فیلترهای مخصوص جذب کننده آلاینده ها مجهز شود و یا اینکه در یک هواساز خانگی (آپارتمانی) مسئله تنظیم و کنترل رطوبت نیز اهمیت پیدا می کند.

به مدل های کوچکتر هواساز ساختمانی ، دستگاه هواساز خانگی گفته می شود و معمولا برای این مدل های با ابعاد کوچک ، سیستم رطوبت زنی و رطوبت زدایی در نظر گرفته نمی شود (در صورت نیاز یا درخواست مشتری سیستم تنظیم رطوبت به طور خاص افزوده می شود). معمولا جریان آب گرم درون کویل های آن از طریق پکیج گازسوز یا بویلر موتورخانه و جریان آب سرد درون کویل های آن از طریق دستگاه مینی چیلر آپارتمانی تامین می شود.

هواساز صنعتی چیست ؟

دستگاه هواساز صنعتی مخصوص ، ، سالن های بزرگ تولیدی ، ورزشی و … ساخته می شود. با توجه به بزرگ بودن فضای سوله ها ، افزایش مقدار گردش هوا (سیرکولاسیون هوا) و نیز استفاده از فیلترهای متفاوت مطرح می شود تا هم در مصرف انرژی با سیرکولاسیون هوا صرفه جویی شود و هم از ورود یا انتقال آلاینده های صنعتی جلوگیری شود ولی در کل کارکرد آن شبیه نوع ساختمانی است.

اجزای اصلی سیستم هواساز خانگی (ساختمانی) و صنعتی

۱ . فن سانتریفیوژ یا محوری

۲ . کویل های آب سرد و گرم یا کویل مبرد DX یا همان اواپراتور (معمولا کویل ها از لوله مسی به همراه فین های آلومینیومی جهت افزایش نرخ انتقال حرارت ساخته می شوند.)

۳ . فیلترهای قابل شستشو ، هپا و اولپا از جنس بوروسیلیکات ، فیلتر کربن فعال و … با قدرت جذب ذرات معلق ۰٫۳ تا ۱۲ میکرون (متناسب با نیاز)

۴ . قسمت رطوبت زن و رطوبت گیر

۵ . محفظه اختلاط کننده هوای تازه و هوای برگشتی (محفظه ای که اجازه می دهد تا مقدار مشخصی هوای تازه از بیرون وارد و با هوای برگشتی از داخل ساختمان مخلوط شود.)

۶ . لرزه گیر ها (جهت جلوگیری از ایجاد لرزش در سیستم هواساز ساختمانی و صنعتی)

۷ . تجهیزات و قطعات کنترل کننده الکتریکی و مکانیکی شامل ترموستات یا سنسور جهت تنظیم دما ، تنظیم کننده رطوبت ، تجهیزات کنترل کننده سرعت حرکت هوا و …

۸ . کانال تغذیه هوا به داخل ساختمان

در تصویر زیر کارکرد دستگاه در حالت سرمایشی نشان داده شده است.

مزایا و معایب دستگاه هواساز

همانطور که گفته شد ، این دستگاه ، دستگاهی است که پس از سرد ، گرم و نیز فیلتر کردن و تنظیم رطوبت هوا ، هوا را با کانال کشی در سرتاسر ساختمان توزیع می کند و مزایا و معایب آن در نقطه مقابل سیستم های بدون کانال از جمله فن کویل ها قرار دارد. یعنی اینکه در سیستم فن کویل ، به ازای هر اتاق یا قسمت از ساختمان یک فن کویل در نظر گرفته شده و همه فن کویل ها با لوله کشی آب سرد و گرم به چیلر و بویلر متصل می شوند و دیگر از کانال کشی استفاده نمی شود. ولی هواساز برتری که نسبت به فن کویل ها دارد این است که می توان حجم بالایی از هوای تازه را به درون ساختمان تزریق کرد که از این نظر به انواع معمولی و فول فرش (full fresh) تقسیم بندی می شوند. منظور از فول فرش این است که صد در صد هوای عبوری از داخل دستگاه هواساز ، از بیرون (هوای آزاد) تامین شده و هیچ درصدی از هوای داخل ساختمان مجددا وارد دستگاه نمی شود.

مهمترین مزایا و معایب هواساز در مقایسه با فن کویل ها عبارتند از :

۱ . این دستگاه توانایی این را دارد که مقدار زیادی هوای تازه وارد ساختمان کند تا اکسیژن مورد نیاز همواره تامین شود.

۲ . اگر در پروژه ای نیاز باشد که رطوبت نیز همانند دما به دقت تحت کنترل درآید ، با افزودن تجهیزات رطوبت گیر و رطوبت زن و تعریف سیستم کنترلی در آن می توان به خوبی این کار را انجام داد. (هر چند اگر هم این تجهیزات نصب نشود ، کویل های آب سرد در روزهای گرم سال به خوبی رطوبت هوا را گرفته و کاهش می دهند. درست مثل دستگاه کولر گازی که در فصل تابستان این کار را انجام می دهد)

۳ . بهترین دستگاه برای پاکسازی هوا از هر نوع آلایندگی است.

۴ . از جمله معایب این دستگاه این است که نمی توان به تنهایی از آن در سرمایش یا گرمایش ساختمان هایی استفاده کرد که باید هر قسمت و هر اتاق به طور مجزا و مستقل تهویه شود. مثلا یک ساختمان مسکونی یا اداری را در نظر بگیرید که بخواهیم دمای هوا در هر اتاق توسط کاربر همان اتاق و بدون اینکه تاثیری بر عملکرد سایر اتاق ها داشته باشد ، تنظیم شود که در این صورت فقط باید از فن کویل ها استفاده کرد. چونکه هواساز کل هوا را با یک دمای مشخص و با کانال در همه اتاق ها پخش می کند. نکته اینکه در بسیاری از ساختمان ها و سوله ها از سیستم هواساز و فن کویل به صورت ترکیبی استفاده می شود. یعنی چیلر و بویلر هم به فن کویل ها متصل هستند و هم به یک هواساز تا هم از مزایای هواساز استفاده شود و هم از مزایای سیستم فن کویل. برای مثال در شکل زیر مشاهده می کنید که چطور برای حالت سرمایش ، لوله آب سرد چیلر به هواساز و تعداد زیادی فن کویل متصل شده است. برای حالت گرمایش هم بویلر موتورخانه را با لوله کشی آبگرم به هواساز و فن کویل ها وصل می کنیم.

مطالعه بیشتر ⇐

کاربرد هواساز :

کاربرد دستگاه هواساز در سیستم تهویه یک ساختمان یا سوله معمولا در یکی از شرایط زیر ضرورت پیدا می کند :

۱ . در هر نوع کاربری که به ورود هوای تازه به طور دائمی نیاز داشته باشیم.

۲ . در هر نوع کاربری که رفت و آمد در آن زیاد بوده و باید اکسیژن به میزان کافی تامین شود.

۳ . در هر نوع کاربری که بخواهیم با کانال ، هوا را توزیع کنیم.

۴ . در جاهایی که باید هوا به خوبی و متناسب با نیاز فیلتر شود.

۵ . و کاربرد هواساز در جاهایی که باید رطوبت هوا کامل تحت کنترل باشد و بتوان مقدار آن را مدیریت کرد.

انواع دستگاه هواساز :

انواع هواساز را می توان به روش های مختلف و در دسته بندی های متفاوت قرار داد که عمده ترین آنها عبارتند از :

۱ . وجود یا عدم وجود مکانیزم بازیافت حرارت اتلافی (هیت ریکاوری) در راستای کاهش مصرف انرژی

۲ . طراحی شدن یا نشدن انواع دستگاه هواساز به شکل بهداشتی (هایژنیک) جهت کاربرد در محیط های بهداشتی مثل بیمارستان ها

۳ . طراحی به صورت غیر فول فرش (No Full Fresh) یا فول فرش (Full Fresh) با تعبیه یا عدم تعبیه دریچه بازگشت هوا و محفظه مخلوط کننده

قیمت :

قیمت هواساز که معمولا بر اساس کمیت دبی حجمی با واحد CFM (مخفف Cubic Feet per Minute یا همان فوت مکعب بر دقیقه) بیان می شود معمولا یک قیمت پایه دارد که با افزوده شدن تجهیزاتی مثل رطوبت گیر و رطوبت زن و فیلترهای خاص به آن ، این قیمت افزایش پیدا می کند. با توجه به اینکه هر دستگاهی باید متناسب با نیازهای هر مکان به طور خاص طراحی و ساخته شود ، نمی توان قیمت دقیقی برای محصولات برآورد کرد و تنها پس از تعیین دبی و مشخصات فنی دستگاه ، قیمت مشخص می گردد. در تصویر زیر نمونه ای از هواساز در حالت تولید در کارخانه شرکت ما (صنایع برودتی ماخ) را مشاهده می کنید.

برخی از مهمترین خصوصیات دستگاه های ساخته شده در شرکت ما

۱ . ساخت شاسی دستگاه از مقاطع ناودانی استاندارد با پوشش رنگ اپوکسی

۳ . ساخت بدنه بیرونی و جداره داخلی از ورق گالوانیزه مرغوب HOT DIP با ضخامت های ۱٫۳ و ۰٫۷ میلی متر

۴ . اتصالات مجموعه از جنس پلی آمید تقویت شده مقاوم در برابر گرما و نور مستقیم آفتاب

۶ . مجهز به کویل های دو ردیفه گرمایشی (آب گرم) و کویل های چهار ردیفه سرمایشی (آب سرد) از جنس مس و فین های آلومینیومی

۸ . در صورت نیاز مجهز نمودن دستگاه به تجهیزات رطوبت زنی و رطوبت گیری با کنترلر اتوماتیک جهت تنظیم رطوبت هوای ورودی به ساختمان

۹ . مجهز نمودن دستگاه به انواع فیلترها (با توجه به نیاز)

۱۰ . استفاده از فن های سانتریفیوژ نوع فوروارد (برای انواع هواساز معمولی) و بکوارد (برای انواع هایژنیک) با بالانس دینامیکی و استاتیکی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های هواسازهای شرکت ما و انتخاب دستگاه مناسب برای ساختمان خود به صفحه کاتالوگ مراجعه کنید. ⇐

تولید و فروش

تهویه مطبوع ماخ طراح و تولید کننده انواع سیستم های تهویه مطبوع گرمایشی و سرمایشی از جمله انواع هواساز، چیلر، مینی چیلر، فن کویل، ایرواشر و … در طرح ها و ظرفیت های گوناگون است. کلیه محصولات ما متناسب با نیازهای هر مشتری به طور خاص و مطابق با استانداردهای روز طراحی و تولید شده و به طور مستقیم از کارخانه و با قیمت مناسب به فروش می رسد. برای شناخت بیشتر انواع سیستم های تهویه مطبوع ، انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت هواسازها و سایر دستگاه ها با مهندسان ما تماس بگیرید.

هواسازهای مستقل آپارتمانی و صنعتی

منظور از هواساز مستقل آپارتمانی یا صنعتی این است که واحد تولید کننده سرمایش و گرمایش به همراه واحد توزیع کننده (هواساز) همگی در یک مجموعه و کنار یکدیگر جاسازی و ساخته می شوند. انواع مختلفی از هواساز مستقل آپارتمانی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از پکیج یونیت یا همان روف تاپ پکیج ، دستگاه سرمایشی گرمایشی زنت و غیره که با مراجعه به متن های زیر می توانید با ویژگی های آنها آشنا شوید.

مطالعه بیشتر ⇓

چرا با افزایش سیرکولاسیون هوا ، مصرف برق هواساز کاهش می یابد ؟

سیرکولاسیون هوا یعنی بازگرداندن مجدد درصدی از هوای داخل ساختمان به دستگاه هواساز که این هوای سیرکوله چون از قبل در هواساز سرد یا گرم شده ، هنوز اندکی سرد (در فصل تابستان) یا اندکی گرم (در فصل زمستان) است و بنابرین وقتی دوباره از بین کویل های سرد یا گرم هواساز عبور می کند ، به انرژی کمتری برای سرد شدن یا گرم شدن نیاز دارد.

چه پارامترهایی بر قیمت دستگاه هواساز اثر می گذارند ؟

مهمترین عوامل عبارتند از نوع و برند فن دستگاه ، تعداد کویل ها ، نوع و جنس فیلترها ، هایژنیک (بهداشتی) یا معمولی بودن دستگاه ، فول فرش بودن (تمام هوا بودن) یا نبودن آن ، داشتن یا نداشتن تجهیزات تنظیم کننده رطوبت

هواسازها بر اساس چه چیزی به انواع مختلف دسته بندی می شوند ؟

معمولا بر اساس نیاز یا عدم نیاز به هوای برگشتی از ساختمان (اگر کل هوای ورودی به دستگاه از هوای تازه بیرون تامین شود و هیچ هوایی به دستگاه برگردانده نشود به آن فول فرش Full Fresh گفته می شود) و بر اساس نوع کاربری بهداشتی (یا هایژنیک که مخصوص بیمارستان ها ، داروسازی ها و صنایع حساس است) یا معمولی

یکی از بزرگ ترین مزایای استفاده از هواساز خانگی جهان تهویه در این است که؛ دیگر شما نیازی به استفاده از وسایل برودتی مانند کولر آبی، کولر گازی و… نخواهید داشت.

به این متن چند ستاره میدین؟ (ستاره سمت چپ بیشترین امتیاز رو داره. بدون نیاز به ثبت نام در سایت مهواساز خانگی دسته ای از هواساز ها هستند که برای تهویه هوا در آپارتمان ها و منازل مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند. از لحاظ ساختار این هواساز ها مشابه هواسازهای صنعتی می باشند؛ به سبب این که این هواساز ها در محیط منزل نصب می شوند، ابعاد بسیار کوچک تری را نسبت به هواسازهای صنعتی دارند. مهم ترین هدف استفاده از هواساز خانگی را می توان تامین هوای مطلوب محیط دانست. منظور از هوای مطلوب؛ هوایی است که از لحاظ دما و رطوبت شرایط مساعدی را داشته باشد و افراد حاضر در آن محیط احساس نارضایتی نداشته باشند.

یکی از بزرگ ترین مزایای استفاده از هواساز خانگی در این است که؛ دیگر شما نیازی به استفاده از وسایل برودتی مانند کولر آبی، کولر گازی و… نخواهید داشت. این پایان مزیت استفاده از هواساز خانگی نیست و در فصول سرد سال نیز می تواند جایگزین مناسبی برای وسایل حرارتی مانند شوفاژ و شومینه باشد. با این حال اما بسیاری از مردم همچنان مصر به استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی هستند.

دیگر مزیت هواساز خانگی را می توان سادگی ساختار و استفاده راحت از آن ها دانست. این دستگاه ها به دو صورت عمودی و افقی تولید می شوند. هواسازهای خانگی معمولا در بالکن ها و یا پشت بام ها نصب می شوند. بعد از نصب از طریق کانال کشی هوای تازه به درون منزل راه پیدا می کند.

اجزای تشکیل دهنده هواسازهای خانگی

فن یکی از مهم ترین اجزای هواساز خانگی است. وظیفه فن دمیدن و مکش هوای ورودی و خروجی است. فیلتر دیگر جزء تشکیل دهنده هواسازهای خانگی می باشد. وظیفه این فیلترها تصفیه کردن هوای ورودی و خروجی می باشد. فیلترها خود به سه دسته روغنی، کیسه ای و خشک تقسیم می شوند. کویل ها دیگر جزئی می باشند که در درون هواسازها نصب می شوند. مهم ترین وظیفه این جزء را می توان سرد و یا گرم کردن محیط دانست. رطوبت زن یا رطوبت زدا یکی از اقلامی است که در درون هواسازهای صنعتی نصب می شود. امکان استفاده از این قطعه در هواسازهای خانگی بسته به نیاز و توقعی است که مصرف کننده از هواساز دارد. عوامل کنترل را می توان آخرین جزء از اجزای تشکیل دهنده هواساز خانگی دانست. ابزار کنترل وظیفه کنترل کردن دما و رطوبت هوا را بر عهده دارد.

مزایا و معایب دستگاه هواساز خانگی

دستگاه هواساز خانگی توانایی این را دارد تا مقدار زیادی هوای تازه را وارد ساختمان کند، در این صورت اکسیژن مورد نیاز همواره تامین می شود. در برخی اوقات نیاز است تا رطوبت محیط همچون دمای محیط کنترل شود؛ در این صورت دستگاه هواساز به سبب داشتن رطوبت زن و رطوبت زدا این مشکل را حل می نماید.

  • بهترین دستگاه برای پاکسازی محیط از آلاینده های هوا این دستگاه می باشد.
  • عدم نیاز به استفاده از دستگاه های حرارتی و برودتی دیگر به هنگام استفاده از این دستگاه.
  • نصب و کاربری آسان این دستگاه. حجیم نیستند و مکان زیادی را اشغال نمی کنند.

با وجود مزایای بی شماری که این دستگاه ها دارند دارای معایبی نیز می باشند. از معایب این دستگاه ها می توان به این مورد اشاره کرد که نمی توان به تنهایی از سرمایش و گرمایش آن استفاده کرد و نیاز به یک دستگاه ثانویه جهت سرد یا گرم کردن آب داخل سیستم دارد

کاربرد دستگاه هواساز خانگی

هیچ محدودیتی برای استفاده از دستگاه های هواساز خانگی وجود ندارد؛ اما در برخی موارد استفاده از دستگاه های هواساز در درون آپارتمان و ساختمان های مسکونی ضرورت پیدا می کند. هر مکانی که نیاز به ورود هوای تازه و مستمر داشته باشد یعنی اماکنی که تعداد زیادی از افراد هر روزه در رفت و آمد هستند و باید دائما هوا تصفیه شود و اکسیژن در آن مکان وجود داشته باشد. همچنین اماکنی مانند محیط خانه که نیاز است تا رطوبت هوا در آن، کنترل شود.

سوالی که ممکن است برایتان پیش آید این موضوع است که برای اماکن صنعتی چطور می توان از دستگاه های هواساز استفاده کرد؟ در جواب این سوال باید بگوییم دستگاه های هواساز به دو دسته هواساز ساختمانی و هواساز صنعتی تقسیم می شوند. هواساز خانگی زیر مجموعه ای از هواساز ساختمانی می باشد که برای تهویه هوا در محیط خانه استفاده می شود. در نقطه مقابل از هواسازهای صنعتی برای محیط و اماکن بزرگ مانند باشگاه های ورزشی، سالن های بزرگ و… استفاده می شود.

بهترین مکان برای نصب هواساز خانگی کدام قسمت از خانه می باشد؟

با توجه به گسترش زندگی شهرنشینی و آلودگی هوا به خصوص در شهرهای بزرگ که با آن روبرو هستیم؛ نیاز به استفاده از هواساز خانگی بسیار بیش تر از گذشته است. به همین دلیل بسیاری از مردم اقدام به خرید هواساز خانگی کردند. اما آیا می دانید بهترین مکان برای نصب هواساز خانگی کجاست؟ قبل از انتخاب مکان مناسب و نصب هواساز نیاز است تا یک سری نکات را در نظر بگیرید.

حتما مکانی که قرار است هواساز در آن جا نصب شود استحکام کافی را داشته باشد؛ به دور از هرگونه خطر برای افتادن و یا تکان خوردن نیز باشد. فضای کافی برای نگه داری از دستگاه را در نظر بگیرید و دستگاه را در مکان های تنگ قرار ندهید. برای جلوگیری از نم و یا زنگ زدگی بهتر است تا محلی که قصد دارید هواساز را نصب کنید، که از باران و آفتاب مستقیم در امان باشد.

یک سری نکات اولیه در خصوص انتخاب محل مناسب برای نصب هواساز بیان شد، اما بهترین مکان برای نصب هواساز کجاست؟ از نظر افراد اهل فن، قراردادن دستگاه های بر روی پشت بام و تراس بهترین بازدهی را برای شما خواهد داشت؛ چرا که هواسازها نیاز دارند تا در مکانی قرار بگیرند که هوای بیرون و تازه به خوبی به آن ها برسد. علاوه بر این مورد باید در جایی قرار بگیرند که نیاز به کم ترین کانال کشی را داشته باشند.

بعد از انتخاب مکان مناسب برای قرار دادن هواساز خانگی؛ نوبت به نصب و کانال کشی این دستگاه ها و اتصال کانال های این دستگاه به محیط خانه می رسد. بهتر است به سبب تخصصی بودن این مورد، نصب دستگاه های هواساز را به دست متخصصین اهل فن بسپارید و خود این مورد را انجام ندهید.

قیمت انواع هواسازهای خانگی

در خصوص قیمت هواسازهای خانگی نمی توان اظهار نظری قطعی داشت.؛ چرا که عوامل مختلفی روی این قیمت تاثیر می گذارند. از مهم ترین فاکتورهایی که روی قیمت تاثیر مستقیم دارند را می توان؛ میزان هوادهی ،ظرفیت سرمایی و گرمایی ، متریال مورد استفاده در ساخت هواساز ف ، برند هواساز، نوع هواساز، جنس هواساز و اندازه هواساز دانست.

بایدها و نبایدهای نگه داری از دستگاه هواساز خانگی

قطعا نگه داری اصولی از هر چیزی مهم ترین رکن بعد از خرید آن محصول می باشد. هواساز خانگی نیز از این قائده مستثنی نیست و نیاز است تا یک سری اصول رعایت شود. برای اینکه بتوانید طول عمر استفاده از دستگاه های هواساز را افزایش دهید؛ نیاز است تا هر سه ماه یکبار دستگاه خود را سرویس نمایید. علاوه بر این از قرار دادن دستگاه در مکان های نامناسب و تنگ اجتناب نمایید. با رعایت این نکات ساده می توانید مدت زمان بیش تری از هواساز خانگی خود استفاده کنید.

لازم به ذکر است که شما عزیزان میتوانید با مراجعه به صفحه  ما با انواع سیستم های تهویه مطبوع تولید شده در شرکت جهان تهویه اعتماد نیز آشنا شده و کاتالوگ فنی آن هواساز به چه دستگاهی گفته می‌شود؟

هواساز یکی از بخش های تشکیل دهنده است که مانند هر تهویه مطبوع دیگری وظیفه تنظیم دما، گردش هوا، تنظیم رطوبت و تصفیه هوا را به عهده دارد. هواساز منبع سرما و گرما نیست بلکه همانطور که از نامش برمی­آید صرفاً وظیفه توزیع و گردش هوا را به عهده دارد که این هوا می­تواند گرم یا سرد باشد. به این شکل هواسازها هم می­توانند در فصول گرم سال کاربرد داشته باشند و هم در فصول سرد.

به این ترتیب هوای گرم یا سرد پس از عبور کردن از بخش‌های مختلف و رد شدن از فیلترهای مورد نظر، وارد هواساز شده و از طریق خروجی هواساز به قسمت مورد نظر دمیده می­شود. این هوای گرم یا سرد باید از یک منبع سرمایشی یا گرمایشی تأمین شده باشد بنابراین هواساز با سیستم های گرمایشی مانند بویلر، پکیج، دیگ آب گرم و موارد دیگر یا سیستم های سرمایشی مانند ، اسپلیت، کولر گازی و دیگر موارد همراه می­شود و به تنهایی مصرفی ندارد. هواسازها هم می­توانند درون محیط بسته مشغول به کار باشند و هم در محیط باز مانند بالکن فعالیت کنند.

انواع هواسازها کدامند و هواساز خانگی چیست؟

هواسازهای مختلفی برای مصارف و اهدافی گوناگون وجود دارند. یکی از این هواسازها، علاوه بر انواع صنعتی و هایژنیک، هواساز آپارتمانی است که البته کاربردی محدود به آپارتمان های مسکونی ندارد. هواساز آپارتمانی را می­توان در ساختمان های تجاری، تفریحی، مسکونی، اداری و موارد دیگر نصب کرد. البته که بسته به نوع کاربری سازه ساختمان، می­توان جزئیات هواساز مانند فیلترها، تعبیه شدن کنترل کننده رطوبت یا عدم تعبیه آن و ابعاد را تغییر داد. علت نام این هواساز این است که در ظرفیت و اندازه هایی محدود تولید می­شود و طبیعتاً برای پروژه های عظیم صنعتی و تولیدی مناسب نیست.

معمولاً وقتی نام کالاهای خانگی یا آپارتمانی به میان می­آید که زحمت و دردسر کمتری مد نظر است، قرار است که محصول محصولی جمع و جور و کم حجم باشد، جوابگوی نیازهای یک ساختمان باشد و در آخر هزینه زیادی از لحاظ نصب، خرید و تعمیر به دنبال نداشته باشد. به همین علت وقتی صحبت از هواساز آپارتمانی می­شود منظور یک هواساز با اندازه­ای کوچک و وزن پایین است که ساختمان ساده‌ای دارد و در قالب یک فضای مکعب مستطیلی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

نحوه کار هواساز های آپارتمانی

قبل از نحوه کار کردن هواساز های آپارتمانی باید به وظایفی که برای آنها تعریف شده است دوباره اشاره کنیم. تنظیم دما یا در واقع ورود هوای گرم یا سرد، تنظیم رطوبت، ایجاد گردش هوا و تصفیه هوا از این وظایف هستند. در کل هواساز به این شکل کار می­کند که قسمتی از هوای موجود در محیطی که در آن نصب شده را به درون خود می­مکد، بعد از این مکش هوا را با قسمتی از هوای بیرون از محیط ترکیب کرده، اعمال مختلف مانند تصفیه یا کاهش یا افزایش رطوبت را روی آن انجام می­دهد و باز دوباره توسط کانال ها به محیط قبلی باز می­گرداند.

هواساز خانگی چیست

اجزای تشکیل دهنده هواساز آپارتمانی

  • فن: فن که از اجزای اصلی هواساز است، وظیفه دمش و مکش هوای ورودی و خروجی را به عهده دارد. در هواسازهای آپارتمانی از فن های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ استفاده می­شود که به صورت دو جهته هم به صورت رو به جلو (forward) و هم رو به عقب (Backward) کار می­کنند. میزان تولید آلودگی صوتی در فن های این نوع هواساز اهمیت بالایی دارد.
  • فیلتر: فیلترهایی که هوای ورودی خروجی از آنها عبور می­کند نیز طبیعتاً در تصفیه هوا نقش دارند. سه نوع فیلتر روغنی، خشک و کیسه‌ای می­توانند درون هواساز موجود باشند که در صورت نصب هر سه آنها، هوا کاملاً تصفیه خواهد شد. هر کدام از این فیلترها کار خاصی انجام می­دهند.

فیلتر روغنی از یک لایه با الیاف پارچه‌ای یا پلیمری تشکیل شده که یک لایه روغن بدون بو روی آن قرار گرفته است و ذرات معلق در هوا به این سطح روغنی که مانند چسب عمل می­کند می­چسبند و باقی هوا از الیاف عبور خواهند کرد. فیلتر خشک نیز می­تواند از همان جنس فیلتر روغنی باشد اما بدون هیچ روغنی. این لایه بیشتر حکم پیش فیلتر را دارد. در آخر فیلتر کیسه‌ای از بخش های جداگانه متعدد ساخته شده که وقتی هوا درون آن به جریان افتد باد کرده و ذرات معلق در هوا را درون محفظه های کیسه‌ای خود حبس می­کند.

  • کویل: کویل ها در فصل سرد و گرم به سیستم های گرمایشی و سرمایشی وصل می­شوند تا بتوانند محیطی که در آن نصب شده‌اند را گرم و سرد کنند. البته که بسته به آب و هوا و شرایط اقلیمی هر محل، روش طراحی سیستم های سرمایشی برای هواساز با یکدیگر متفاوت است. نحوه کار این بخش به این صورت است که هوای مکیده شده توسط هواساز، از روی کویل هایی که خود به منبع آب گرم یا سرد متصل هستند عبور کرده، افزایش یا کاهش دما پیدا می­کنند و بعد از رد شدن از فیلترهای مختلف و دریچه خروجی به محیط وارد می­شوند. برای گرمایش هواسازها می­توان از هیترهای برقی هم در ساختمان استفاده کرد که به همان منوال قبلی کار را انجام می­دهند. چنین کاری میزان مصرف انرژی کل ساختمان را کاهش می­دهد.
  • رطوبت زن یا رطوبت زدا: این عامل بیشتر در هواسازهای صنعتی تعبیه می­شود اما نصب آن برای هواسازهای آپارتمانی نیز بسته به نیاز مصرف کنندگان قابل انجام است. برای قسمت نازل هایی وجود دارند که به صورت متراکم ذرات آب را به داخل هوا اسپری می­کنند.
  • عوامل کنترل: در هواساز عوامل مختلفی برای انجام کار و عملیات روی هوا انجام می­شود. ابزار کنترل این اعمال، سنسورهای دما، سنسورهای رطوبت، ترموستات ها و دیگر کنترل های الکترونیکی هستند.

عوامل تعیین کننده کیفیت و برتری هواساز آپارتمانی

هواساز آپارتمانی ساختمان ساده‌ای دارد و عوامل تعیین کننده محدودی از این نظر در کیفیت ساخت آن اثر دارند. اما از طرفی دیگر محل استفاده آن حساسیت های به خصوصی را به وجود می­آورد. این حساسیت ها بیشتر به آسایش و راحتی مصرف کنندگان باز می­گردد.

  • به حداقل رساندن آلودگی صوتی با بالانس کردن استاتیکی دقیق فن ها و اجزا. این مورد یکی از موارد حیاتی در مصارف آپارتمانی است، چرا که بر آسایش ساکنین یا مراجعه کنندگان اثر می­گذارد. در این مدل از هواسازها از فن های سانتریفیوژ استفاده می­شود.
  • جنس بدنه برای استفاده در فضاهای باز یا بسته. گالوانیزه کردن روکش هواساز برای آسیب ندیدن در برابر عوامل محیطی و اکسید نشدن یکی از این موارد است.
  • مجهز بودن یا نبودن به سیستم بازیافت انرژی.
  • بازدهی بالای هواساز.
  • ظرفیت حجمی هواساز، که از طرفی تعیین کننده سطح تماس کویل ها با هوای سرد یا گرم است.
  • فشار فن هواساز برای انتقال یکسان هوا به تمامی نقاط ساختمان.

را نیز دانلود و مشاهده فرمایید.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با سیستم‌های تهویه مطبوع به دیگر مقالات ما در صفحه  مراجعه فرمایید.

همچنین برای دریافت مشاوره در مورد سیستم‌های تهویه مطبوع می‌توانید از طریق صفحه ، با واحد فنی ما در ارتباط باشید.

هواساز به چه دستگاهی گفته می‌شود؟

هواساز یکی از بخش های تشکیل دهنده است که مانند هر تهویه مطبوع دیگری وظیفه تنظیم دما، گردش هوا، تنظیم رطوبت و تصفیه هوا را به عهده دارد. هواساز منبع سرما و گرما نیست بلکه همانطور که از نامش برمی­آید صرفاً وظیفه توزیع و گردش هوا را به عهده دارد که این هوا می­تواند گرم یا سرد باشد. به این شکل هواسازها هم می­توانند در فصول گرم سال کاربرد داشته باشند و هم در فصول سرد.

به این ترتیب هوای گرم یا سرد پس از عبور کردن از بخش‌های مختلف و رد شدن از فیلترهای مورد نظر، وارد هواساز شده و از طریق خروجی هواساز به قسمت مورد نظر دمیده می­شود. این هوای گرم یا سرد باید از یک منبع سرمایشی یا گرمایشی تأمین شده باشد بنابراین هواساز با سیستم های گرمایشی مانند بویلر، پکیج، دیگ آب گرم و موارد دیگر یا سیستم های سرمایشی مانند ، اسپلیت، کولر گازی و دیگر موارد همراه می­شود و به تنهایی مصرفی ندارد. هواسازها هم می­توانند درون محیط بسته مشغول به کار باشند و هم در محیط باز مانند بالکن فعالیت کنند.

انواع هواسازها کدامند و هواساز خانگی چیست؟

هواسازهای مختلفی برای مصارف و اهدافی گوناگون وجود دارند. یکی از این هواسازها، علاوه بر انواع صنعتی و هایژنیک، هواساز آپارتمانی است که البته کاربردی محدود به آپارتمان های مسکونی ندارد. هواساز آپارتمانی را می­توان در ساختمان های تجاری، تفریحی، مسکونی، اداری و موارد دیگر نصب کرد. البته که بسته به نوع کاربری سازه ساختمان، می­توان جزئیات هواساز مانند فیلترها، تعبیه شدن کنترل کننده رطوبت یا عدم تعبیه آن و ابعاد را تغییر داد. علت نام این هواساز این است که در ظرفیت و اندازه هایی محدود تولید می­شود و طبیعتاً برای پروژه های عظیم صنعتی و تولیدی مناسب نیست.

معمولاً وقتی نام کالاهای خانگی یا آپارتمانی به میان می­آید که زحمت و دردسر کمتری مد نظر است، قرار است که محصول محصولی جمع و جور و کم حجم باشد، جوابگوی نیازهای یک ساختمان باشد و در آخر هزینه زیادی از لحاظ نصب، خرید و تعمیر به دنبال نداشته باشد. به همین علت وقتی صحبت از هواساز آپارتمانی می­شود منظور یک هواساز با اندازه­ای کوچک و وزن پایین است که ساختمان ساده‌ای دارد و در قالب یک فضای مکعب مستطیلی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

نحوه کار هواساز های آپارتمانی

قبل از نحوه کار کردن هواساز های آپارتمانی باید به وظایفی که برای آنها تعریف شده است دوباره اشاره کنیم. تنظیم دما یا در واقع ورود هوای گرم یا سرد، تنظیم رطوبت، ایجاد گردش هوا و تصفیه هوا از این وظایف هستند. در کل هواساز به این شکل کار می­کند که قسمتی از هوای موجود در محیطی که در آن نصب شده را به درون خود می­مکد، بعد از این مکش هوا را با قسمتی از هوای بیرون از محیط ترکیب کرده، اعمال مختلف مانند تصفیه یا کاهش یا افزایش رطوبت را روی آن انجام می­دهد و باز دوباره توسط کانال ها به محیط قبلی باز می­گرداند.

هواساز خانگی چیست

اجزای تشکیل دهنده هواساز آپارتمانی

  • فن: فن که از اجزای اصلی هواساز است، وظیفه دمش و مکش هوای ورودی و خروجی را به عهده دارد. در هواسازهای آپارتمانی از فن های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ استفاده می­شود که به صورت دو جهته هم به صورت رو به جلو (forward) و هم رو به عقب (Backward) کار می­کنند. میزان تولید آلودگی صوتی در فن های این نوع هواساز اهمیت بالایی دارد.
  • فیلتر: فیلترهایی که هوای ورودی خروجی از آنها عبور می­کند نیز طبیعتاً در تصفیه هوا نقش دارند. سه نوع فیلتر روغنی، خشک و کیسه‌ای می­توانند درون هواساز موجود باشند که در صورت نصب هر سه آنها، هوا کاملاً تصفیه خواهد شد. هر کدام از این فیلترها کار خاصی انجام می­دهند.

فیلتر روغنی از یک لایه با الیاف پارچه‌ای یا پلیمری تشکیل شده که یک لایه روغن بدون بو روی آن قرار گرفته است و ذرات معلق در هوا به این سطح روغنی که مانند چسب عمل می­کند می­چسبند و باقی هوا از الیاف عبور خواهند کرد. فیلتر خشک نیز می­تواند از همان جنس فیلتر روغنی باشد اما بدون هیچ روغنی. این لایه بیشتر حکم پیش فیلتر را دارد. در آخر فیلتر کیسه‌ای از بخش های جداگانه متعدد ساخته شده که وقتی هوا درون آن به جریان افتد باد کرده و ذرات معلق در هوا را درون محفظه های کیسه‌ای خود حبس می­کند.

  • کویل: کویل ها در فصل سرد و گرم به سیستم های گرمایشی و سرمایشی وصل می­شوند تا بتوانند محیطی که در آن نصب شده‌اند را گرم و سرد کنند. البته که بسته به آب و هوا و شرایط اقلیمی هر محل، روش طراحی سیستم های سرمایشی برای هواساز با یکدیگر متفاوت است. نحوه کار این بخش به این صورت است که هوای مکیده شده توسط هواساز، از روی کویل هایی که خود به منبع آب گرم یا سرد متصل هستند عبور کرده، افزایش یا کاهش دما پیدا می­کنند و بعد از رد شدن از فیلترهای مختلف و دریچه خروجی به محیط وارد می­شوند. برای گرمایش هواسازها می­توان از هیترهای برقی هم در ساختمان استفاده کرد که به همان منوال قبلی کار را انجام می­دهند. چنین کاری میزان مصرف انرژی کل ساختمان را کاهش می­دهد.
  • رطوبت زن یا رطوبت زدا: این عامل بیشتر در هواسازهای صنعتی تعبیه می­شود اما نصب آن برای هواسازهای آپارتمانی نیز بسته به نیاز مصرف کنندگان قابل انجام است. برای قسمت نازل هایی وجود دارند که به صورت متراکم ذرات آب را به داخل هوا اسپری می­کنند.
  • عوامل کنترل: در هواساز عوامل مختلفی برای انجام کار و عملیات روی هوا انجام می­شود. ابزار کنترل این اعمال، سنسورهای دما، سنسورهای رطوبت، ترموستات ها و دیگر کنترل های الکترونیکی هستند.

قیمت هواساز ال جی دیجی کالا چقدر است؟

عوامل تعیین کننده کیفیت و برتری هواساز آپارتمانی

هواساز آپارتمانی ساختمان ساده‌ای دارد و عوامل تعیین کننده محدودی از این نظر در کیفیت ساخت آن اثر دارند. اما از طرفی دیگر محل استفاده آن حساسیت های به خصوصی را به وجود می­آورد. این حساسیت ها بیشتر به آسایش و راحتی مصرف کنندگان باز می­گردد.

  • به حداقل رساندن آلودگی صوتی با بالانس کردن استاتیکی دقیق فن ها و اجزا. این مورد یکی از موارد حیاتی در مصارف آپارتمانی است، چرا که بر آسایش ساکنین یا مراجعه کنندگان اثر می­گذارد. در این مدل از هواسازها از فن های سانتریفیوژ استفاده می­شود.
  • جنس بدنه برای استفاده در فضاهای باز یا بسته. گالوانیزه کردن روکش هواساز برای آسیب ندیدن در برابر عوامل محیطی و اکسید نشدن یکی از این موارد است.
  • مجهز بودن یا نبودن به سیستم بازیافت انرژی.
  • بازدهی بالای هواساز.
  • ظرفیت حجمی هواساز، که از طرفی تعیین کننده سطح تماس کویل ها با هوای سرد یا گرم است.
  • فشار فن هواساز برای انتقال یکسان هوا به تمامی نقاط ساختمان.

 

 

تیترهای مطلب پنهان کردن تیترها
1 هواساز ساختمانی چیست ؟