عمومیکسب و کار ایرانی

نصب دوربین مخفی در آپارتمان

در چند سال گذشته استفاده از دوربین‌های مخفی بسیار رواج پیدا کرده است. این دوربین‌ها که به دوربین مینیاتوری و جاسوسی نیز معروف هستند، امنیت محیط را فراهم کرده و امکان نظارت بر محیط از راه دور را امکانپذیر می‌کنند. دوربین‌های مخفی شامل انواع مختلفی هستند و در محیط‌های مختلفی قابل نصب می‌باشند. در این مطلب با بهترین محل نصب دوربین مخفی در آپارتمان و منزل آشنا خواهیم شد.

دوربین مخفی چیست؟

همانطور که از نام این دوربین مشخص است، دوربین مخفی یک دوربین امنیتی کوچک است که به طور مخفیانه در محیط نصب می‌شود. ابعاد کوچک این دوربین باعث شده تا در بسیاری از لوازم یا نقاط خانه و محیط کار قابل نصب باشد. با نصب دوربین مخفی در آپارتمان و محیط کار میتوان به نظارت مخفیانه بر روی محیط پرداخت؛ بدون اینکه اشخاص حاضر در محیط امکان تشخیص دوربین در محل را داشته باشند.

پس دوربین مخفی یک نوع دوربین مداربسته است که ابعاد بسیار کوچکی دارد و قابلیت پنهان شدن در مکان‌های مختلف را دارد. این دوربین‌ها به وسیله اشخاص عادی قابل تشخیص نیستند و هر شخصی نمیتواند از وجود آنها در محیط مطلع شود.

Installing a hidden camera in the apartment

مهمترین کاربردهای دوربین مخفی

دوربین مخفی زمانی استفاده می‌شود که قرار است به نظارت مخفیانه بر محیط پرداخته شود. برای مثال افرادی که شاغل هستند و قصد دارند بر روی رفتار پرستار کودک یا سالمند خود در منزل نظارت داشته باشند، میتوانند به نصب دوربین مخفی در آپارتمان و منزل خود بپردازند و از این طریق رفتار و اعمال پرستار را زیر نظر بگیرند. همچنین بسیاری از مدیران برای نظارت بر روی فعالیت کارمندان خود از این دوربین‌ها استفاده می‌کنند تا امنیت محیط کار و اطلاعات به خوبی تضمین شود. حتی میتوان دوربین مخفی را در داخل مغازه و بین محصولات قرار داده و از این طریق هرگونه دزدی و عامل خرابکاری را شناسایی کرد.

به طور کلی دوربین مخفی یک دوربین مداربسته پرکاربرد است که در فضاهای مختلفی قابل استفاده است. با این حال یک نکته مهم در رابطه با و هر فضای دیگری وجود دارد و آن اخذ مجوز نصب دوربین مخفی است. از آنجایی که این دوربین‌ها تحت عنوان دوربین جاسوسی شناخته می‌شوند، نیاز به دریافت مجوز برای نصب دارند. در غیر این صورت امکان شکایت از افراد به دلیل نظارت مخفیانه بر اعمال و رفتارشان وجود دارد.

بهترین مکان برای نصب دوربین مخفی در آپارتمان و منزل

معمولا افرادی به سراغ نصب دوربین مخفی در آپارتمان می‌روند که قصد دارند به نظارت بر روی اعمال و رفتار اشخاص خاصی بپردازند. برای مثال افرادی که نسبت به پرستار سالمند خود شک دارند، به سراغ نصب می‌روند و از طریق آن به نظارت مخفیانه بر روی محیط می‌پردازند. حال برای اینکه بتوان از این دوربین به بهترین شکل استفاده کرده و تمام محیط را زیر نظر گرفت، باید بهترین مکان را برای نصب آن انتخاب کرد.

دوربین مخفی باید در جایی که دید خوبی دارد قرار بگیرد تا محیط از راه دور قابل نظارت باشد. به عنوان مثال اگر قرار است از دوربین مخفی برای نظارت بر اتاق کودک استفاده شود، میتوان دوربین را در داخل عروسک‌ها، ساعت دیواری، گلدان یا هر وسیله دیگری جایگذاری کرد. محل جایگذاری دوربین مخفی باید به گونه‌ای باشد که موقعیت مورد نظر را به خوبی پوشش دهد. در این رابطه هم میتوانیم بگوییم که اگر یک سالمند بیشتر روز را بر روی تخت خواب می‌گذراند، محل نصب دوربین مخفی باید به گونه‌ای باشد که تخت را به خوبی پوشش دهد.

چند مکان مناسب برای نصب دوربین مخفی در آپارتمان

  1. درب ورودی آپارتمان: با نصب دوربین مخفی در ورودی آپارتمان میتوان بر روی رفت و آمد اشخاص نظارت کرد.
  2. نقاط ورودی و خروجی: نقاطی چون درب‌های جانبی، تراس و پنجره جزو نقاط ورودی و خروجی هستند و به فضای خارجی راه دارند. با نصب دوربین مخفی در این مکان‌ها میتوان بر روی هرگونه فعالیت مشکوک نظارت کرده و امنیت خانه را تقویت کرد.
  3. فضاهای داخلی منزل: همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم دوربین مخفی میتواند در یک محل خاص از اتاق خواب قرار بگیرد. علاوه بر این امکان نصب دوربین مخفی در سالن نشیمن یا سایر نقاط منزل نیز وجود دارد.

عوامل مهم برای نصب دوربین مخفی در آپارتمان

افرادی که قصد دارند به نصب دوربین مداربسته دیجیتال مخفی در آپارتمان بپردازند، باید یک سری عوامل را در نظر بگیرند. مواردی چون زاویه دید، نورپردازی، اتصال و ضبط تصاویر از مهمترین عوامل هستند.

  • زاویه دید دوربین: زاویه دید دوربین مخفی باید به گونه‌ای باشد که موقعیت مورد نظر را به خوبی پوشش دهد. با در نظر گرفتن بهترین زاویه دید میتوان پوشش بیشتری بر روی منطقه داشته و به خوبی بر روی آن نظارت کرد.
  • تصویربرداری در شب: برخی از دوربین‌های مخفی دارای مادون قرمز و قابلیت دید در شب هستند. با این دوربین‌ها امکان ضبط تصاویر با کیفیت بالا در نور کم نیز وجود دارد. حال اگر دوربین از چنین قابلیتی برخوردار نباشد، باید به نورپردازی محیط توجه کرده تا نور لازم برای ضبط تصاویر با کیفیت بالا فراهم شود.
  • اتصال دوربین و ضبط تصاویر: جهت ذخیره‌سازی و ضبط تصاویر برای مدت طولانی نیاز به استفاده از دستگاه‌های ضبط و هارد دیسک است. این لوازم باید به خوبی متصل شده باشند تا امکان ضبط و ذخیره‌سازی به خوبی فراهم شود.

هزینه نصب دوربین مخفی در آپارتمان چقدر است؟

در رابطه با قیمت دوربین مخفی برای نصب در منزل باید اشاره کنیم که این موضوع بستگی به موارد متعددی دارد. از جمله:

  • نوع دوربین و کیفیت آن: دوربین مخفی همچون هر دوربین مداربسته دیگری در کیفیت‌های مختلفی موجود است. هر چقدر دوربین از کیفیت بالاتر و ویژگی‌های پیشرفته‌تر برخوردار باشد، نیاز به صرف هزینه بیشتری برای خرید دارد. با این حال کیفیت و رزولوشن دوربین مخفی بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • نحوه نصب دوربین: نحوه و روش نصب دوربین مخفی میتواند بر روی هزینه آن تاثیر بگذارد. در صورتی که خود فرد امکان نصب دوربین را داشته باشد، هزینه‌ای برای این کار نیاز ندارد. اما اگر نصب توسط تکنسین‌های متخصص صورت بگیرد، هزینه بیشتری را شامل می‌شود.
  • تعداد دوربین‌ها: گاهی اوقات فضای مورد نظر از متراژ زیادی برخوردار بوده و یک دوربین پاسخگوی نظارت بر آن نمی‌باشد. در این شرایط باید از دوربین‌های بیشتری برای نظارت بر محیط استفاده کرد. هر دوربین اضافه، هزینه کار و تجهیزات بیشتری را مستلزم می‌کند و بر روی هزینه کلی آن تاثیر می‌گذارد.
  • هزینه تجهیزات و ملحقات: به عنوان آخرین عامل موثر بر روی قیمت نصب دوربین مخفی در آپارتمان باید به هزینه تجهیزات آن اشاره نماییم. منظور از تجهیزات و ملحقات، مواردی چون سیستم DVR یا NVR، کابل‌ها و منابع تغذیه است.

قوانین نصب دوربین مخفی در آپارتمان و منزل

دوربین مخفی یک دوربین جاسوسی است و برای نصب نیاز به اخذ مجوز دارد. قوانین مربوط به نصب دوربین‌های مخفی در بسیاری از کشورها وجود دارد و اشخاص پیش از نصب باید اقدامات قانونی لازم در این زمینه را در نظر بگیرند. نصب دوربین مخفی در منزل بدون رعایت قوانین مربوطه، منجر به نقض حریم خصوصی افراد می‌شود. چرا که هر شخصی حق دارد در محیط خصوصی خود بدون نظارت غیر مجاز زندگی نماید.

حال اگر اشخاص این قانون را نقض کرده و به آن توجهی نداشته باشند، با عواقبی روبرو می‌شوند. در واقع افرادی که بدون مجوز قانونی به نصب دوربین مخفی می‌پردازند، ممکن است مجرم شناخته شوند و مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند. از این رو افرادی که به فکر نصب دوربین مخفی در آپارتمان هستند، باید حتما به این موضوع توجه داشته باشند. البته باید اشاره کنیم که راه‌های مختلفی برای وجود دارد.

جمع بندی

نصب دوربین مدار بسته مخفی در منزل یا فضاهای دیگر شاید در نگاه اول خوشایند به نظر نرسد، اما (همان‌طور که احتمالا شما هم موافق‌اید) برخی سناریوها واقعا حضور چنین وسیله‌ای را می‌طلبد. اگر به اصول اخلاقی اینکار و قوانین آن متعهد باشید، نصب و راه‌اندازی دوربین مدار بسته کوچک اتفاقا مزایای ویژه‌ای هم دارد.

برای آشنایی با نحوه نصب دوربین مدار بسته مخفی در چندین مکان هوشمندانه در منزل و سایر مکان‌ها، هزینه تمام‌شده آن، و اینکه چه زمان باید نگران جرم نصب دوربین مدار بسته مخفی بود، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.از برترین متخصصین شهرتان رایگان قیمت بگیرید، با آن ها چت کنید و بهترین را انتخاب کنید.برخی از افرادی که مایل به نصب این وسیله در خانه‌شان هستند، بعضا از دوربین‌های مداربسته مرسوم هم استفاده می‌کنند. اما ممکن است تجربه تلخ دزدی از خانه یا تجاوز به ماشین خود را داشته باشند، یا اینکه سابقا دوربین‌های اصلی‌شان در لحظه حساس از کار افتاده باشد.

داشتن فرزند خردسال، وجود گاو صندوق در خانه و محل کار و … هم از دیگر انگیزه‌های نصب دوربین مخفی کوچک در منزل و اماکن غیر شخصی است. موضوع ثابت در تمام این مثال‌ها تلاش برای افزودن امنیت و رمزگشایی دلیل اتفاقاتی است که شما باید در جریان‌شان باشید، اما از آنها بی‌خبر هستید.ماده ۳۶ حقوق شهروندی را مطالعه کرده‌اید؟ مفاد این ماده اعلام می‌دارد که حریم خصوصی از حقوق شهروندی است، و محل سکونت، اماکن، وسایل نقلیه و اشیاء خصوصی مصون از تفتیش و بازرسی است، مگر اینکه با مجوز مرجع قانونی باشد.

گذشته از قوانین پایه نصب دوربین‌های مداربسته در محیط‌های مشاع یا خصوصی (که حتما پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌شان کنید)، از نظر قانونی نصب دوربین مخفی در منزل هم ایراد دارد و شامل جریمه نقدی و حتی حبس می‌شود. البته این حکم بیشتر متوجه افرادی است که به قصد جاسوسی از این وسیله استفاده می‌کنند، نه سرپرست(های) دلسوز خانواده که به فکر بهبود امنیت هستند.

با این وجود، تا جایی که ممکن است افراد نزدیک را از نصب دوربین مدار بسته مخفی در منزل مطلع کنید. همچنین همان‌طور که می‌دانید، نصب این وسایل در اتاق‌های شخصی و سرویس‌های بهداشتی هیچگونه توجیهی ندارد.پس از پیدا کردن دوربینی که با انتظارات و نیازهای شما تناسب دارد، و البته محل مناسب برای نصب آن (در بخش بعد بهترین نقاط برای اینکار را معرفی کرده‌ایم)،

مراحل زیر را برای نصب دوربین مدار بسته مخفی در منزل یا … دنبال کنید:

  1. ابتدا دوربین را به منبع تغذیه‌اش وصل و آن را کامل شارژ کنید. اگر هم محصول باتری داخلی یا مخصوص به خود را دارد، مطمئن شوید که شارژ شده است.
  2. آنتن را به گیرنده بی‌سیم، و سیم برق را به پشت آن وصل کنید. منبع تغذیه را هم به یک پریز وصل کنید. اگر دوربین‌تان باتری دارد از این مرحله رد شوید.
  3. در ادامه نحوه نصب دوربین مدار بسته مخفی باید دیسک محصول را روی رایانه‌تان باز، و نرم‌افزار دوربین را روی سیستم خود نصب کنید. البته بسیاری از محصولات چنین دیسکی را در کیت خود ندارند، و تمام اطلاعات و فایل‌های لازم را می‌توانید از وبسایت شرکت آیس پلاس دریافت کنید.
  4. گیرنده بی‌سیم را به پورت USB رایانه‌تان وصل کنید. حالا باید بتوانید هر چیزی را که جلوی دوربین‌تان است را در رایانه ببینید.
  5. راه اندازی دوربین مخفی تمام شد. حالا باید دوربین را طوری تنظیم کنید تا دقیقا رکورد همان نقطه‌ای را ضبط کند که در نظر دارید.
  6. در آخر هم مطمئن شوید که دوربین را با پیچ‌هایی که دارد، یا با چسب مخصوص در زیر آن محکم و ثابت کنید.

جهت مشاهده فیلم های اموزشی میتوانید به صفحه ما در سایت youtube مراجعه کنید.